In topic een 'Last Visited Page' knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Topicstarter
We hebben op het forum veel "het grote %onderwerp topic", sommige zijn 50+ pagina's groot en groeien redelijk hard. Qua navigatie kun je naar een een pagina in het topic gaan of naar 'last' om de laatste 30 posts te zien.

Maar als je regelmatig zo'n topic volgt dan weet je een paar dagen later niet meer op welke pagina je was gebleven, en vanaf welke pagina er voor jou nieuwe posts staan. Was het topic gisteren 32 pagina's groot en heb je gister pagina 32 gezien dan weet je over een week niet meer dat je dat topic vanaf pagina 32 moet lezen; helemaal als het topic inmiddels gegroeid is naar 38 pagina's.

Graag wil ik dan ook een suggestie doen om in de navigatieknoppen in ieder topic een knopje met 'Last Viewed' toe te voegen waarmee je de hoogste pagina opent die je eerder hebt geopend. Dan kun je gewoon doorlezen waar je in het verleden gebleven was.

7400 Wp op het dak

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In hoeverre helpt de url-versie die je krijgt als je op het gekleurde ballonnetje voor de topictitel klikt? Die bevat een url die terechtkomt bij de reacties sinds je laatste bezoek aan het forum (dus niet per se aan dat specifieke topic).

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 21:39

The_Worst

Unox

Het heeft een beetje overlap met deze request volgens mij: Hoe topic volgen? Notificaties mogelijk?

Enige echte oplossing is dat als je weet dat je niet verder kan lezen om een bookmark te plaatsen. Een eventueel al bestaande bookmark naar dat topic zal dan worden vervangen door een link naar het nieuwe bericht.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
ACM schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:59:
In hoeverre helpt de url-versie die je krijgt als je op het gekleurde ballonnetje voor de topictitel klikt? Die bevat een url die terechtkomt bij de reacties sinds je laatste bezoek aan het forum (dus niet per se aan dat specifieke topic).
En na een kwartier AFK resetten alle tijden zich weer en ben je zo hele stukken topic kwijt. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Señor Sjon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:08:
[...]

En na een kwartier AFK resetten alle tijden zich weer en ben je zo hele stukken topic kwijt. ;)
Je hoeft niet eens AFK te zijn. Maak maar eens een uitgebreide post. Kost ook al snel meer dan 15 minuten. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Per user per topic bijhouden welke post het laatst bestond, dat wordt een extra tabelletje met momenteel maximaal (ik overdrijf, omdat niet iedereen alles heeft gezien) 1 miljoen * 2 miljoen = 2.000.000.000.000 snel te doorzoeken records :P

Hoe doen andere fora dat onder de motorkap?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
F_J_K schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:45:
Per user per topic bijhouden welke post het laatst bestond, dat wordt een extra tabelletje met momenteel maximaal (ik overdrijf, omdat niet iedereen alles heeft gezien) 1 miljoen * 2 miljoen = 2.000.000.000.000 snel te doorzoeken records :P

Geen idee, maar bv vBulletin heeft het standaard.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij phpBB ook, maar dat werkt tot een bepaalde tijd. Er is 1 forum waar ik af en toe kom, en dan voor maar 1 sectie en de overige delen resetten na een tijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:45:

Dit hoeft dan toch alleen per topic waar de user op geklikt heeft? Of zit dat in die berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:12:
Dit hoeft dan toch alleen per topic waar de user op geklikt heeft? Of zit dat in die berekening?
Nee, hij heeft de theoretische "upper limit" daar neergezet. En die wordt in de praktijk natuurlijk nooit in de verste verte bereikt. Dat gebeurt alleen als alle accounts ineens actief worden en daarna allemaal ook alle topics gaan bezoeken.

Aangezien we ruwweg 1.5M openbare topics hebben zou dat voor de kleine 1M bezoekers dan per persoon aardig wat tijd kosten. Als het openen van een topic 1 seconde duurt en ze verder geen slaap en andere pauzes nodig hebben, zou het nog steeds meer dan 17 dagen duren :P

In de praktijk gaat het afhankelijk van de opslagtermijn tot een maand om een paar miljoen records. Ik heb geen tools waarmee ik eenvoudig kan nagaan hoeveel precies.

Echt belangrijk is dat ook niet, de ordegrootte is voldoende om te weten en dat geen aantallen is waar we heel moeilijk om hoeven te doen.

Wat waarschijnlijk lastiger is, is om die data efficient naar voren te halen, op zo'n wijze dat het eenvoudig is te integreren op de relevante plekken. Dat is niet alleen de forumlijst, maar onder andere ook de "actieve topics", de "mijn topics" en de zoekresultaten.
Dus er moet dan steeds een query gedaan worden om voor alle 100 topics die je daar ziet de 'laatste bezoek'-cijfers op te halen. Het maakt daarbij niet uit of je veel of nauwelijks "laatste bezoeken" hebt gedaan, dat weten we tenslotte pas zodra de query klaar is.

Voor onze database zal het moeten doen van die extra queries (misschien iets van honderd duizend per dag?) ook niet heel spannend zijn, maar uiteindelijk kost het wel extra tijd bovenop de huidige pageviews.

Ik neem voor het gemak aan dat jullie liever niet merkbaar langer willen wachten op het laden van de topic-lijsten? Dus dan moet het wel snel gebeuren, wat weer wat experimenten vereist om te kijken of we dit wel in mysql willen.

Al met al is het geen triviale toevoeging, mede door de grootte van ons forum.

Maar los daarvan is het op zich technisch wel te maken natuurlijk. Of we het ook gaan doen - en zoja, wanneer - kan ik niet beloven, dat is simpelweg een beslissing die ik niet neem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01
Is zoiets in een cookie opslaan een gek idee?
- decentraal
- per gebruiker
En als je dan op topic klikt waar data voor bestaat default naar laatst gelezen post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

NomoDigger schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:58:
Is zoiets in een cookie opslaan een gek idee?
- decentraal
- per gebruiker
En als je dan op topic klikt waar data voor bestaat default naar laatst gelezen post.
Het is geen gek idee, maar heeft naast de door jou genoemde voordelen ook wel nadelen.
De eerste is dat er een maximum de cookiegrootte zit. Dat zit op 4KB (vziw is er geen specificatie, dus het is sowieso een beetje gokken) en dat is op zich best ruim, maar aangezien er geen binaire data in kan en je wat metadata moet opslaan zal het maximaal zo'n 100-200 topics kunnen bewaren. En het in meerdere cookies bewaren is ook maar beperkt mogelijk.

Bovendien wordt zo'n cookie dan bij iedere request door je browser opgestuurd en bij ieder topic dat je leest weer "geset". Met de huidige internetsnelheden en met HTTP/2 zal de impact daarvan redelijk beperkt zijn, maar het is zeker niet impactvrij en vaak onnodige request-data.

Het belangrijkste nadeel zal trouwens zijn dat het niet zozeer "per gebruiker" is, maar "per browser". Tenzij die gebruiker z'n cookies tussen verschillende browsers deelt.
Pagina: 1