Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 16:40
Twee jaar geleden mijn digitale spiegelreflex gestolen met lenzen en accessoires. Daarna me beholpen met smartphone, nu begint het weer te kriebelen, dus ik overweeg een compact aan te schaffen, die echt compact moet zijn, omdat ik veel fiets (wielren en mountainbike, dus achter in truitje).
Ik twijfel tussen de:
- Panasonic LX100
- Sony RX100 III
- Sony RX100 IV
Ik maak amper video's, zoom niet veel, maar ben verder een enthousiast amateurfotograaf, die graag ook onder moeilijke lichtomstandigheden goede foto's wil maken, zowel natuur, landschap en portret en af en toe macro.

Welke camera adviseren jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
Ik mis de redenen waarom je twijfelt tussen die drie modellen. Begrijp ik het ook goed dat o.b.v. je selectie, je budget tussen de ca. 450-650 euro ligt?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Na wat inlezen en gepuzzel kwam ik op dezen uit. Alleen vraag ik me af wat echte de meerwaarde is van de RX 100IV boven de III, naast de videokwaliteit (die ik amper gebruik). En verder hoe de Panasonic zich verhoudt tot de Sony’s. Budget zit idd in die richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Volgens mij zijn dit je keuzes voor een 1 inch compact camera in je prijsklasse.

Vraag is alleen wat er je er precies mee wilt, want wil je bijvoorbeeld een camera die ook tegen een stootje en water kan, dan zou ik niet voor zo'n camera gaan, maar eerder kijken naar een Olympus Tough TG5.
Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met een goede smartphone, maar je hebt wel zoom en de camera is lekker compact.

Kortom: hoe wil je de camera gaan gebruiken? En waarom voldoet je telefoon niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik ben in het bezit van de RX100 II, LX100 en de RX100 V.

Nadelen LX100:
- AF is wel snel maar niet accuraat, zeker met tegenlicht bijna niet raak te krijgen.
- Sensor dust; maakt niet uit hoe goed je met het toestel om gaat er zal altijd dust op de sensor komen, in hoeverre je hier last van hebt hangt van af of je aan nabewerking doet of niet.
- Geen kantel scherm
- Ingebouwde zoeker niet echt goede kwaliteit
- Weinig DR
- Geen goede crop mogelijkheden door 12 MP
- Losse flitser
- Geen USB Charging
- Past niet in broekzak
- Zoom mechanisme ging bij mij na 3,5 jaar stuk
- Geen ingebouwde ND
- Meer rolling shutter met electronic shutter

Nadelen RX100 serie
- Vanaf de V eigenlijk pas snelle AF, wel altijd redelijk accuraat.
- Zoeker is vrij klein
- Minder DOF control gelijk aan een APSC met kit lens
- Weinig custom knoppen
- Geen batterij oplader
- Geen hotshoe
- Geen TTL remote flits trigger

Persoonlijk zou ik voor de RX100 V gaan (dus niet VA), deze is soms voor 699 te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Furfoot op 26-02-2019 12:35 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Kwintessens schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:28:
Volgens mij zijn dit je keuzes voor een 1 inch compact camera in je prijsklasse.

Vraag is alleen wat er je er precies mee wilt, want wil je bijvoorbeeld een camera die ook tegen een stootje en water kan, dan zou ik niet voor zo'n camera gaan, maar eerder kijken naar een Olympus Tough TG5.
Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met een goede smartphone, maar je hebt wel zoom en de camera is lekker compact.

Kortom: hoe wil je de camera gaan gebruiken? En waarom voldoet je telefoon niet meer?
Waarom wil de TS een camera die tegen een stootje kan en tegen water kan? Ik lees het nergens in zijn OP :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:48
Achter in trui van de mountainbike ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
sapphire schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:10:
[...]

Waarom wil de TS een camera die tegen een stootje kan en tegen water kan? Ik lees het nergens in zijn OP :?
Dat zeg ik niet (lezen is ook een vak 😉). Ik noem het als voorbeeld om aan te geven dat wat TS met de camera wil doen, mede bepaalt wat voor camera TS het beste kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Marcel Br schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:04:
Achter in trui van de mountainbike ?
En dat is idd waarom ik het als voorbeeld noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Kan uit ervaring dan alvast vertellen dat je camera daar echt niet shock proof voor hoeft te zijn en een diepvries zakje ook goed werkt om het droog te houden
Kun je iig gewoon kwalitatief betere camera meenemen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
sapphire schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:52:
Kan uit ervaring dan alvast vertellen dat je camera daar echt niet shock proof voor hoeft te zijn en een diepvries zakje ook goed werkt om het droog te houden
Kun je iig gewoon kwalitatief betere camera meenemen :+
Prima, maar nou weten we nog niet wat de TS wil met zijn camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
de TS wil gewoon kwalitatief goede foto's maken, ook onder moeilijkere lichtomstandigheden. Moet handzaam zijn (inderdaad meenemen in achterzakje fietstrui). Zoom niet echt belangrijk. Als ik alle adviezen goed lees neig ik naar Sony. Hoewel het maken van 4k video's me niet echt interesseert is hij een stuk handzamer dan de Panasonic. Kom zowel op racefiets als MTB op de mooiste plekjes, die ik dan graag vastleg. Zowel landschappen, weersverschijnselen, macro opnames, portretten...en gebruik Lightroom om af en toe licht na te bewerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Abel34 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:28:
de TS wil gewoon kwalitatief goede foto's maken, ook onder moeilijkere lichtomstandigheden. Moet handzaam zijn (inderdaad meenemen in achterzakje fietstrui). Zoom niet echt belangrijk. Als ik alle adviezen goed lees neig ik naar Sony. Hoewel het maken van 4k video's me niet echt interesseert is hij een stuk handzamer dan de Panasonic. Kom zowel op racefiets als MTB op de mooiste plekjes, die ik dan graag vastleg. Zowel landschappen, weersverschijnselen, macro opnames, portretten...en gebruik Lightroom om af en toe licht na te bewerken
Ik denk dat Sony een prima keuze is. Welke bedoel je dan, de III of IV? Toch adviseer ik om de verschillende camera’s even uit te proberen in een winkel. Dan heb je een beter idee van de grootte en de bediening. De Canon G9x is bijvoorbeeld nog een stukje dunner dan de RX100-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
De LX100 is dan weer best wel lomp, ik heb het niet geprobeerd maar ik denk niet dat die comfortabel in een achterzak van een fietsshirt past. Let er ook op dat, zelfs als het niet regent, (bij mij althans) er zweet zich daar verzameld dus altijd in een waterdicht zakje doen, zou ik aanraden.

Misschien is de Panasonic LX15 ook nog een optie?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kunt ook aansluiten in dit topic:
[Aankoopadvies] Premium compactcamera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Dank @Exocet , hoe meer info deste beter!
Pagina: 1