Pricewatch onbruikbaar? Prijsfout en product niet leverbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:09
Laat ik deze discussie aftrappen met een voorbeeld, pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/942127_samsung-portable-ssd-t5-500gb-blauw.png

Het screenshot laat zien dat, op het moment van schrijven, de werkelijke prijs van dit product boven de 100 euro ligt. In dit voorbeeld verkoopt iedereen het product voor rond de 123 euro. Daarop heeft Bol.com een afwijkende prijs van 104,99 euro met een 24/7 leverbaarheid, in beginsel een sterk aanbod. En dan zien we MediaMarkt die daar met 88 euro nog eens ver onder gaat zitten maar het product pas na 8 dagen verwacht te kunnen leveren. Betreft het wellicht een prijsfout? Of heeft MediaMarkt daadwerkelijk over acht dagen een heel sterk aanbod? De tijd zal het leren, we kijken volgende week nog een keer.

Nu wijst iedereen natuurlijk als eerste naar links waar de slider staat waarmee de Maximale levertijd gefilterd kan worden. Dat klopt inderdaad. Maar deze slider staat alleen op de product detailpagina en is er niet op de bovenliggende categoriepagina.

Deze casus is ter illustratie, in de Pricewatch zijn nog meer voorbeelden te vinden van nette en wellicht wat minder nette winkels die producten aanbieden met een combinatie van prijs en (on)levertijd die te denken geeft.

Enkele, naar mijn mening, extreme gevallen zijn te vinden in het topic: Suggestie: MaxICT weren van tweakers.net pricewatch

In dit topic wil ik de discussie wat breder trekken dan alleen de uitglijders van MaxICT en vergelijkbare partijen die aan dropshipping doen. In het bovenstaande voorbeeld zien we twee grote spelers Bol.com en MediaMarkt waarvan ik persoonlijk het gevoel heb dat ze hun zaakjes doorgaans beter voor elkaar hebben. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat beide inderdaad voor de geadverteerde prijs zullen leveren.

Ik wil graag de volgende stelling inbrengen:

"Wanneer een winkel hetzelfde product aanbiedt voor een sterk afwijkende prijs en het product is niet binnen een gangbare tijd leverbaar dan vindt ik dat de Pricewatch deze niet als leidende laagste prijs mag tonen. In plaats daarvan zou de nummer 2 of 3 als leidende prijs moeten worden weergegeven."

Omdat het aanbod van 88 euro, in dit geval MediaMarkt, extreem afwijkt en de levertijd met acht dagen in negatieve zin sterk afwijkt ben ik van mening dat het aanbod een 'lage waarde' heeft. Deze zou niet op plaats 1 maar op plaats 2 moet komen te staan. Het aanbod met een prijs van 104,99 euro, in dit geval van Bol.com, heeft een 'hogere waarde' omdat deze daadwerkelijk binnen een gangbare tijd kunnen leveren. Dit zou derhalve leidend moeten zijn. Deze prijs wil ik op de categoriepagina zien.

De vraag is waar trek je de grens? Is het wenselijk om een gewogen systeem te implementeren? Is het mogelijk hiervoor twee of drie rekenregels te bedenken die 98% van de gevallen kan afdekken? Of is het mogelijk om de slider met het Maximale levertijd filter zoals op de product detailpagina ook op de categoriepagina in te bouwen? Is het wenselijk om de slider bijvoorbeeld standaard op 3 of 5 dagen te zetten in plaats van op pre-order of > 12 dagen (back-order) Ik ben van mening dat 95% van de consumenten die de Tweakers.net Pricewatch bezoeken opzoek zijn naar levering binnen pakweg 2 tot 4 dagen en niet zitten te wachten op een levertijd van twee weken. Klopt deze aanname of zijn er andere situaties mogelijk?

Vanwege de verschillende valkuilen die er in het aanbod zitten merk ik dat ik nog steeds moeite heb om de Pricewatch aan te bevelen aan 'leken'. Hopelijk lukt het in deze discussie om met ideeën te komen die de Pricewatch wellicht naar een hoger plan kunnen brengen zodat het ook daadwerkelijk bruikbaar gaat worden voor 'leken' vrienden en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
FrankHe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 03:57:
En dan zien we MediaMarkt die daar met 88 euro nog eens ver onder gaat zitten maar het product pas na 8 dagen verwacht te kunnen leveren. Betreft het wellicht een prijsfout? Of heeft MediaMarkt daadwerkelijk over acht dagen een heel sterk aanbod? De tijd zal het leren, we kijken volgende week nog een keer.
Dit begrijp ik niet, waarom over 8 dagen nog een keer kijken? Ze kunnen blijkbaar nu een goede prijs bieden, als je nu de bestelling plaatst. Niet elk bedrijf heeft een complete voorraad en zal dus niet direct kunnen leveren, dat is ook precies wat je dan te zien krijgt. Wanneer jij dan de bestelling plaatst, gaat de winkelier zelf ook pas het artikel bestellen bij hun leverancier. En ja, soms kan dat wel eens langer duren, blijkbaar verwacht Mediamarkt dat hun leverancier pas over een week kan leveren. Als jij een week wacht voordat je de bestelling wilt plaatsen, heb je kans dat het artikel weer duurder is (of goedkoper, zo werkt de markt nu eenmaal).

Uiteindelijk zal je zelf moeten bepalen of het je waard is om een week op een product te wachten.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of doorklikken; de levertijd van 8 dagen is op basis van "online beschikbaarheid" maar op de site van MM kan je een winkel kiezen en tada:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MVPiTyUB0y66bw6IlqkFDyvm/medium.jpg

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk dat de bottom line is, kun je nu bestellen bij MM en dan het product over >10 dagen krijgen voor €88? Dan mag ie wat mij betreft gewoon blijven staan, ieder mag voor zich de afweging maken of het wachten die paar tientjes waard is. Wil MM geen bestelling aannemen voor €88, dan mag de hele entry eruit.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
SeatRider schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:50:
Ik denk dat de bottom line is, kun je nu bestellen bij MM en dan het product over >10 dagen krijgen voor €88? Dan mag ie wat mij betreft gewoon blijven staan, ieder mag voor zich de afweging maken of het wachten die paar tientjes waard is. Wil MM geen bestelling aannemen voor €88, dan mag de hele entry eruit.
Nu geloof ik dat er een redelijke kans bestaat dat MM wel zal leveren. De race-to-the-bottom maakt dat in de praktijk bepaalde online winkels de levering niet in alle gevallen nakomen. Of ze vragen om bijbetaling, cancelen na twee weken onaangekondigd de order of leveren het product pas na drie tot vier weken. Het Max topic staat er vol mee, dat hoeven we hier nu niet over te doen.
yodeluxe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:20:
Dit begrijp ik niet, waarom over 8 dagen nog een keer kijken? Ze kunnen blijkbaar nu een goede prijs bieden, als je nu de bestelling plaatst. Niet elk bedrijf heeft een complete voorraad en zal dus niet direct kunnen leveren, dat is ook precies wat je dan te zien krijgt. Wanneer jij dan de bestelling plaatst, gaat de winkelier zelf ook pas het artikel bestellen bij hun leverancier. En ja, soms kan dat wel eens langer duren, blijkbaar verwacht Mediamarkt dat hun leverancier pas over een week kan leveren. Als jij een week wacht voordat je de bestelling wilt plaatsen, heb je kans dat het artikel weer duurder is (of goedkoper, zo werkt de markt nu eenmaal).

Uiteindelijk zal je zelf moeten bepalen of het je waard is om een week op een product te wachten.
Dank voor het commentaar. Wat vinden jullie van mijn aanname dat de gemiddelde consument zijn online bestelling binnen 2 tot 4 dagen in huis wil hebben? Zit ik er heel ver naast dat meer dan 8 dagen wachten minder vanzelfsprekend is dan 3 dagen wachten?
MAX3400 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:45:
Of doorklikken; de levertijd van 8 dagen is op basis van "online beschikbaarheid" maar op de site van MM kan je een winkel kiezen en tada:
[Afbeelding]
Je zou inderdaad naar een winkel toe kunnen rijden. Dan moet er wel net een winkel in de buurt zitten die het product op voorraad heeft. Daarom houdt ik het in deze casus op uitsluitend online bestellen. Zoals gezegd gaat het mij niet om dit specifieke product. Ik vraag me af of het direct kunnen leveren van een product wellicht zwaarder zou moeten wegen dan een absolute bodemprijs. De huidige Pricewatch heeft geen manier om dit goed inzichtelijk te krijgen op de categoriepagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FrankHe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:09:
[...]

Je zou inderdaad naar een winkel toe kunnen rijden. Dan moet er wel net een winkel in de buurt zitten die het product op voorraad heeft. Daarom houdt ik het in deze casus op uitsluitend online bestellen.
Lastig. Ik vind nog steeds dat x aantal produkten niet specifiek online bestelbaar "moeten" zijn. Dezelfde gekte heb je met Black Friday of bij de launch van een produkt. Prijzen zijn dan "zolang de voorraad strekt" en in 99% van de gevallen trekt PW de prijzen wel binnen.

Gemak dient de mens, dat ben ik met je eens; doorklikken bij een "verdacht lage prijs" loont ook de moeite. Zeker bij een wijdverspreide keten als BCC of MM, is er een gerede kans dat je €5 aan benzine moet verstoken om een voordeeltje van €40 te scoren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:15
Het punt van TS zou kunnen worden opgelost als je op de pagina product vergelijken al kan filteren op levertijd.

edit:
Als je nu de pagina opvraagt, dan is de MM aanbieding weg. Waarschijnlijk toch een fout van MM.

[ Voor 33% gewijzigd door JukeboxBill op 25-02-2019 16:28 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FrankHe Bij Bol krijg je ook nog bioscoopkaartjes erbij ;)
(ik zie mm niet btw)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-02-2019 16:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MAX3400 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:13:
[...]

Lastig. Ik vind nog steeds dat x aantal produkten niet specifiek online bestelbaar "moeten" zijn. Dezelfde gekte heb je met Black Friday of bij de launch van een produkt. Prijzen zijn dan "zolang de voorraad strekt" en in 99% van de gevallen trekt PW de prijzen wel binnen.

Gemak dient de mens, dat ben ik met je eens; doorklikken bij een "verdacht lage prijs" loont ook de moeite. Zeker bij een wijdverspreide keten als BCC of MM, is er een gerede kans dat je €5 aan benzine moet verstoken om een voordeeltje van €40 te scoren.
Ik heb er nog niet zo bij stilgestaan dat de Pricewatch ook producten toont die wellicht alleen in een fysieke winkel verkocht worden en online minder goed of helemaal niet leverbaar zijn. Daar heb je wel een punt waar ik nog niet aan gedacht had.
Hackus schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:23:
@FrankHe Bij Bol krijg je ook nog bioscoopkaartjes erbij ;)
(ik zie mm niet btw)
MM = MediaMarkt met 88 euro.

De Bol bioscoopkaartjes hebben inderdaad wel zin bij een 500 GB schijf, die schijf is namelijk te klein voor de grote downloader ;)

[ Voor 16% gewijzigd door FrankHe op 25-02-2019 16:57 ]

Pagina: 1