Meterkast en Home automation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11 12:23
Mijn vraag
*Mijn vrouw en ik hebben een ander huis gekocht rond de jaren '70. Nu spreekt mij de home automation en Domtica, enz erg aan om nog even niet over de kosten te praten en mogelijkheden, want daar kan ik denk ik nog veel leren en staan de laatste tijd mijn oren te klapperen en mijn ogen te rollen 8)7 . We moeten veel aan het huis doen (denk aan twee muurtjes tussen ruimte A, B en C opnieuw zetten, badkamer opnieuw, zolder nieuw dakkapel, enz) en vind bij uitstek dat ik nu de gelegenheid heb om eens te kijken of ik home automation of domotica eens beter en efficienter kan toepassen. Echter hangt aan alles een prijskaartje, maar ik heb geen zin om straks achter een 70mm inbouwdoos een kaku zender te proppen met de originele draden erbij.

Wanneer ik nu de kans heb om het beter toe te passen, moet ik het doen denk ik.
We hebben een elektricien die wel iets snap van draden en ik enigzins van IT, dus dat moet wel goed komen denk ik 8) Nu heb ik ook alweer gehoord dat je ook je draden terug kunt laten voeren naar je meterkast als verzamelpunt en vervolgens pas weer naar je verlichting in plaats van schakelaar direct naar je verlichting, maar is dit een idee? Het klinkt me goed in de oren, omdat je dan 1 centraal punt maakt waar je alles naartoe brengt.

Ik hoop dat ik de situatie een beetje geschetst heb en nu maar even concreet de vraag.
Wat zou de beste (of misschien niet de beste, maar wat is een goede manier) om je huis voor te bereiden om home automation of domotica?

Hierbij houd ik alles open (van video opnames, deurbel, sensoren voor deuren / ramen / temperatuur en/of geluid, enz tot je verlichting, dimbare verlichting, ledstrips of het afspelen van geluid in meerdere ruimtes) Noem het maar op.
Dit alles wil ik met elkaar kunnen koppelen. Dus denk aan thuiskomen -> radio automatisch aan op trigger X, lichten aan ruimte X, thermostaat is al op 20 graden, enz.
Het is misschien ook reëel om te zeggen dat ik misschien niet de kans heb om alles meteen te gaan automatiseren, enz. Maar hoe kan ik het beste alle voorbereiden en beetje bij beetje uit gaan breiden? 8)

De meterkast zal het probleem niet worden. Deze kan ik ruimer maken. Zolder is ook nog ruimte, maar meterkast leek me een mooier verzamelpunt.
Ook heb ik al zitten denken (maar dat is denk ik meer vanuit mijn kaku ervaring) om een extra loze doos naast een schakelaar te plaatsen

Relevante software en hardware die ik gebruik
*Geen.
*Oja eigenlijk wel. Ik heb ervaring genoeg met KAKU, om het ook maar meteen daarbij te laten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
*Ik heb al diverse topics gelezen over home automation waarin je plat gegooid wordt met technieken en Raspberry PI oplossingen of grote show your meterkast of thuisnetwerk, maar toch niet echt een voorbeeld of idee naar wat er mogelijk zou zijn, wat je kunt voorbereiden of hoeveel ruimte je nodig hebt. Om maar heel even het voorbeeld van de jaloers makende Tweakers oprichter Femme met het slimste huis buiten beschouwing te laten _/-\o_
Daarnaast.... Ervaring met KAKU en Audiocast

Beste antwoord (via AnnoyingThing op 03-03-2019 21:28)

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AnnoyingThing schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:41:
Mijn vraag
Wat zou de beste (of misschien niet de beste, maar wat is een goede manier) om je huis voor te bereiden om home automation of domotica?
In mijn ogen is een oplossing met Kaku een budget-oplossing. Goedkoop maar met als nadeel dat de betrouwbaarheid laag is en de opties gering zijn.

Een wat betere en moderne optie is om te kiezen voor z-wave-modules. Dit betekent alsnog een draadloos netwerk, maar wel betrouwbaarder en tal van opties.

Ik zou zelf niet kiezen voor een draadloos netwerk op basis van Zigbee (Philips Hue) als hoofdcomponent. Zigbee werkt op een frequentie die minder goed door muren gaat dan dat z-wave dat doet, en heeft weinig mogelijkheden tot inbouw. Ook zijn er amper opties qua sensoren.

Als je vraagt om de beste oplossing in het geval dat er aan je huis verbouwd kan worden dan is dat in mijn ogen kiezen voor een bedrade oplossing met een centrale bedieningskast. Dit kan de meterkast zijn als deze groot genoeg is; Ongeveer 2x een standaard meterkast. Daarin plaats je dan een plc waarmee je verlichting aanstuurt en sensoren uitleest. De plc koppel je aan een domotica-server.

Zie dit topic voor uitgebreide beschrijvingen: Domotica met plc's

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt altijd leidingkokers dusdanig dichtmaken dat je ze gemakkelijk weer open krijgt.

Vanaf elk lamppunt apart terug naar de groepenkast... dat moet een mooie kabelboom worden zeg.

Persoonlijk druk of draai ik wel aan een knopje als ik licht wil hebben.

In jaren '70 huizen kun je toch sowieso al aan de slag met het aanleggen van randaarde. Ik hoop van harte voor je dat je huis niet volzit met flexbuis :+

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2019 00:26 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben zelf geen expert in domotica maar volgens mij heb je het over een systeem met teleruptoren. Je bedient de verlichting dan met drukschakelaars en relais in de meterkast. Wij hebben dit in de woonkamer en keuken in ons nieuwe huis. Je kan daar domotica op toepassen maar voor ons is dit vooralsnog niet nodig.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:36
Vraag was in de OP al beantwoord...

[ Voor 88% gewijzigd door coyote1980 op 25-02-2019 08:04 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 18:16
Toen wij ons nieuwe (oude) huis kochten, was dit ook mijn idee. Om alles apart naar de meterkast te brengen, zodat ik daar netjes kon schakelen (bedraad). Het nadeel met bestaande huizen, is dat dit echt een verschrikkelijke klus is om dit goed voor elkaar te krijgen.

Ons huis zit bijvoorbeeld vol met verdeeldozen en geen enkele ruimte om zoveel stroomkabels naar de goede plek te geleiden. Nu hebben wij houten verdiepingsvloeren, dus mocht ik dit uiteindelijk willen, dan moet de vloer van de bovenverdieping open en kan ik hopelijk overal bij.

Uiteindelijk aan de slag gegaan met Home Assistant en ben ik ondertussen al mijn KAKU meuk aan het uitfaseren om over te stappen op TRADFRI / Hue. Dit kan ik allemaal draadloos aansturen en kan ik alles inrichten zoals ik het voor me zie (timers, bewegingsensoren, etc). Voordeel boven KAKU is dat mijn buurman mijn lampen niet aan kan doen :)

Daarnaast komen de zonneschermen en bijvoorbeeld de gordijnen daar nog bij, maar ook daar zijn genoeg draadloze producten voor.

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 25-02-2019 08:06 ]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-12 09:44
Eens met @sorted.bits . Je hebt het over allerlei kabels trekken. Maar dat is afhankelijk van de techniek die je wilt gebruiken. Als je via KNX wilt zul je het eea moeten doortrekken. Als je kaku/zwave/zigbee gaat hoef je daar helemaal niet druk om te maken, want draadloos.

Waar je wel enigszins rekening mee moet houden is de aanleg van diverse sensoren. Die moet (wil) je integreren met de plek waar de sensor komt. Want ik neem aan dat je alles weg gewerkt wilt hebben.

Zoals open/sluit sensoren, beweging of drukt sensoren.

• AnnoyingThing
Ik heb gehoord van de producten als zigbee, maar sluit je dit dan net als kaku aan achter je bestaande bedrading?
Dan zit ik nog net als kaku met beperkte ruimte.

Alles wil ik idd wel weggewerkt hebben, maar sensoren zijn ook draadloos toch?

Ik begrijp het hele kabelboom en jaren 70 principe. Dit is ter plaatsen effe goed bekijken, maar in geval van zenders achter je bestaande lichtschakelaars... Dan heb je genoeg ruimte nodig of heeft iemand hier ideeën over?

• AnnoyingThing
coyote1980 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:02:
Vraag was in de OP al beantwoord...
Help me effe... OP?

• AnnoyingThing
Admiral Freebee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:55:
Ik ben zelf geen expert in domotica maar volgens mij heb je het over een systeem met teleruptoren. Je bedient de verlichting dan met drukschakelaars en relais in de meterkast. Wij hebben dit in de woonkamer en keuken in ons nieuwe huis. Je kan daar domotica op toepassen maar voor ons is dit vooralsnog niet nodig.
Die term ken ik dan weer niet. Hoe moet zoiets werken? Kan me voorstellen dat het duurder is, maar heb je dan minder kabels?
Misschien een voorbeeld / Link ergens?

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1: OP: Opening Post
2: Niet zo vaak achter elkaar posten, liever wijzigen.

Niet alle draden van je verlichting terugleiden naar je meterkast. Een beetje moderne meterkast heeft al 10 groepen en dito leidingen naar je meterkast. Ga je daar ook nog eens alle lampen bij doen, kun je dat denk ik wel verviervoudigen. Dat wil je niet. Laat staan of je de ruimte hebt. (er past wel iets meer in één leiding, maar het houdt ergens op).

Tip is overal achter de inbouwdoos een zigbee/zwave/wifi switch zetten. Er zijn er genoeg die klein genoeg zijn om erachter te zetten. En de wifi versies zijn er al vanaf €10.

Wel moet je nadenken over je sensoren. Als je bij elke deur en raam een open/dicht contact wil hebben, is het verstandig om na te denken of dat op batterij kan, of dat er stroom naartoe moet. En die kabels kun je wel alvast leggen.

(wifi modules zijn goedkoop, maar hebben meer stroom nodig. Voor de kosten hoef je het niet te doen, want voor het prijsverschil kun je de wifi chip 40 jaar laten draaien)

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Je kan in dit forum beginnen: Duurzame Energie & Domotica

Acties:
  • Beste antwoord

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AnnoyingThing schreef op zondag 24 februari 2019 @ 23:41:
Mijn vraag
In mijn ogen is een oplossing met Kaku een budget-oplossing. Goedkoop maar met als nadeel dat de betrouwbaarheid laag is en de opties gering zijn.

Een wat betere en moderne optie is om te kiezen voor z-wave-modules. Dit betekent alsnog een draadloos netwerk, maar wel betrouwbaarder en tal van opties.

Ik zou zelf niet kiezen voor een draadloos netwerk op basis van Zigbee (Philips Hue) als hoofdcomponent. Zigbee werkt op een frequentie die minder goed door muren gaat dan dat z-wave dat doet, en heeft weinig mogelijkheden tot inbouw. Ook zijn er amper opties qua sensoren.

Als je vraagt om de beste oplossing in het geval dat er aan je huis verbouwd kan worden dan is dat in mijn ogen kiezen voor een bedrade oplossing met een centrale bedieningskast. Dit kan de meterkast zijn als deze groot genoeg is; Ongeveer 2x een standaard meterkast. Daarin plaats je dan een plc waarmee je verlichting aanstuurt en sensoren uitleest. De plc koppel je aan een domotica-server.

Zie dit topic voor uitgebreide beschrijvingen: Domotica met plc's

• AnnoyingThing
Oke de verschillen met Z-Wave en Zigbee begin ik te begrijpen. Dit maakt het makkelijk en betrouwbaarder in geval van draadloos schakelen en wanneer je weinig keuze hebt. Wel blijf je bij het feit dat er een zender van +/- 2 cm achter je bestaande schakelaar komt.

Het is in alle gevallen wel een berg info waar je je over kunt inlezen.

In geval van voorbereiden ben je met draadloze schakelaars beter af lijkt het, omdat je dan al je bestaande bedrading hebt en langzaam kunt beginnen met home automation.

PLC's klinkt mij erg leuk, omdat het bedraad is en het minder foutgevoelig lijkt mits je een single point of failure volgens mij goed ondervangen hebt. Ik begrijp in het hele PLC verhaal nog niet goed hoe dit werkt met bestaande lampknoppen, welke draden er naar je lampknoppen lopen of meterkast? Zijn dit hetzelfde aantal draden? Is dit geen bigbang waarin je over gaat? Of kun je met een bestaande schakeling deel voor deel overgaan (per knop / lamp) op een PLC? En met een PLC kun je ook sensoren uitlezen begrijp ik? Maar wat als het uit te lezen device (deur / raam sensor) bijvoorbeeld draadloos is?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-12 11:34

psy

Ik heb onze nieuwe (volledig gerenoveerde) woning wel voorzien van bedrade domotica (Loxone). Alles gaat van en naar een aparte meterkast. Dus alle lichtschakelaars en alle lichtpunten. Vergis je niet het is enorm veel werk en héél veel buis. Wij hadden het voordeel dat het een bungalow was waarbij we de ongebruikte zolder konden gebruiken om alle bekabeling te monteren voor de begane grond. De kelder was iets lastiger :-)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@AnnoyingThing

Ik zou eerst goed nadenken over "veiligheid" en dit heeft meer te maken met wifi/draadloos enzovoort, het is handig als je je domotica bedraad of over een "veilig" medium heen transporteert. En dus je buren of kwaadwillenden je deuren openen/lampen aan/uit zetten ongewenst.
Ik zou je adviseren wifi te vermijden voor domotica of een apart Wifi netwerk daarvoor aan te leggen) Hoewel het niet gebruikelijk is, is het niet geheel ondenkbaar dat via slime thermosstaten / of wifi domotica gateway/hubs je "gehackt" zou kunnen worden. en op die wijze ransomware bv op je netwerk dumpt. (toekomst muziek)

Beveiliging camera/wifi kan PoE en wellicht is dat handig om bv centraal in je meterkast te aan te sluiten, hiervoor hoef je alleen loze leding en/of met cat6a (future proof) bekabeld aan te leggen.

CV aansturen is vaak 2 draadjes van CV naar slimme thermostaat in de woonkamer met eventueel verbinding naar de slimme meter in de meterkast dus daar is niet veel "spectuculairs" aan.

Tja je kan lampen indirect met bv dimmers in de wcd (wandcontactdoos) aansturen of direct de lamp bv philips hue / ikea tradfri ofzoiets kiezen.
Wat je ook kiest zorg dat je systeem multifunctioneel is bv lampen van ikea/hue en kaku aan kan sturen via 1 centraal punt & 1 app dit houd de WAF (Wife Appreciation Factor) hoog en simpel.

Zelf vind ik het erg prettig om bestaande schakelaars te vervangen door een domotica variant zodat je niet constant de afstandsbediening/gsm moet bedienen maar ook nog handmatig kan doen.
Probeer alleen niet problemen op te lossen die er niet zijn, zoals de lamp op de kinderslaapkamer bedienen of op de wc. dus waar een normale schakelaar volstaat.

Tja vanalles

• AnnoyingThing
Ik begrijp een open deur die je hebt met wifi, maar heb je dat überhaupt niet met wifi? Dat hoeft niet afhankelijk te zijn van wifi modules.

Het nadeel bij bestaande woning is de beperking van de ruimte die je hebt om weg te komen met de kabels. PLC is een super oplossing lijkt me, maar die mogelijkheid heb ik simpelweg niet. Ik heb dan wel nergens meer vloeren liggen en kan op enkele plekken door beton heen boren of sleuven maken, maar dit gaat hem met tijd, werk en mogelijkheden niet echt worden.

Ik denk dat de oplossing voor domotica in bestaande woningen wel een draadloos concept is ben ik van mening. De WAV factor ken ik ;-) Die is bij mij best hoog :-) Wanneer de GUI Nederlands is, normaal op te starten is (of dit nu een mobiele site of app is maakt niet uit), begrijpbaar is, blijft de WAV factor hoog.

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-11 10:41
Zelf ben ik op dit moment bezig met een grondige verbouwing van een jaren 70 woning. Ik gebruik wat diepere inbouwdozen om eventueel later nog iets in te kunnen bouwen achter een stopcontact.

Er zit nu een geheel opnieuw verlaagd plafond in met allemaal nieuwe kabels. Naar elk lichtpunt gaan 4 draden (blauw, bruin, geel/groen, zwart) ik ga gebruik maken van HUE verlichting waarvoor ik de bruine draad gebruik om constant spanning op de lamp te hebben. Naast de deur maak ik 3 inbouwdozen waar ook alle draden naar toe gaan. Mocht ik of iemand anders in de toekomst de lampen (traditioneel) willen schakelen dan kan je daar de bruine naar de zwarte verbinden. Vervolgens alle lampen op zwart aansluiten i.p.v. bruin. Er zijn dus 3 zones in huis om te schakelen, 1-woonkamer 2-eethoek 3-keuken

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:20

-36-

Trust me. I'm an amateur

heb van alles geprobeerd maar over wifi icm esp8266 is hier voor alsnog het betrouwbaarst en makkelijkst in te stellen/troubleshooten. Met verbouwen hoef je er niet echt rekening mee te houden behalve dat zoals Keppie ook al meldt dat het handig is extra grote inbouw en centraal dozen te gebruiken. als je met (vaste) bewegingsmelders en sensors wilt gaan werken is het ook alvast handig te bedenken waar je die mooi wilt gaan wegwerken/inbouwen. Verder zijn pulsknoppen voor verlichting icm domotica in de meeste gevallen handiger dan de normale tuimelschakelaars.

[ Voor 7% gewijzigd door -36- op 04-03-2019 11:49 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 18:16
Het hele wifi probleem heb ik opgelost door mijn domotica geheel op een ander VLAN te gooien. Vanuit dat VLAN is er geen toegang mogelijk to mijn reguliere netwerk. Dit heb ik eigenlijk pas gedaan nadat ik laatst wat AliExpress LED strips besteld had.

Toen ik dat klaar had, heb ik ook Hue en Tradfri maar naar dat netwerk verhuist. Allemaal niet ingewikkeld en misschien onnodig.

[ Voor 20% gewijzigd door sorted.bits op 05-03-2019 06:31 ]

Pagina: 1