Wat is een goed schoonmaakmiddel tegen koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Hallo,

Meestal volstaat voor het verwijderen van koelpasta een WC-papiertje. Maar als je het echt helemaal schoon wil hebben, weet iemand dan een geschikt schoonmaakmiddel? Zeep en koelpasta werkt bijvoorbeeld niet echt lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:10

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Beste is volgens mij schoonmaakalcohol. Pure aceton kan ook, maar alcohol is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipdrumstick
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 15:56
Ik heb zelf altijd goede resultaten gehad met allesreinigerdoekjes. Ze zijn goedkoop en bevatten ook voornamelijk alcohol !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dmantione zvm droog met tissue rest met
Alcohol + 95%
oa IPA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

isopropyl evt aangelengd met wat (demi)water. Als voorhanden alternatief gebruik ik ook wel is gewoon spiritus. Aceton lijkt me wat te agressief en kan plastic en componenten aantasten dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door -36- op 23-02-2019 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nacht
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
IPA ofwel isopropyl alcohol of 2-propanol voor vrijwel all koelpasta, er zijn varianten waarbij andere schoonmaakstoffen beter werken maar dat wordt dan meestal vermeld.

Enkele opmerkingen omdat er boven toch wat verkeerde info staat.
- Probeer de IPA zo zuiver mogelijk te verkrijgen, dus zo weinig mogelijk aanlenging
- Gebruik een lintel free doekje en wrijf in een (1) richting met niet teveel IPA op je doekje
- Alcohol en IPA zijn niet hetzelfde
- Gebruik geen Acetone de reden is niet de kans op het veroorzaken van schade maar acetone gebruik je om molecularie vervuiling te verwijderen, IPA voor deeltjes, dit omdat acetone voor veel terugresorptie (neerslaan) zorgt.
- IPA is voldoende voor verwijderen van alle vetaanslag om elektronica onderdelen te reinigen op consumenten niveau als je dat zou willen verwijderen.

Edit: Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoals hierboven genoemd isopropyl alcohol. Als dat niet voorhanden is gebruik ik vaak de 95% alcohol van de drogist, eventueel de 70%.

Het weghalen van wat achtergebleven koelpasta is geen wetenschappelijk experiment, dus je druk maken over zaken als moleculaire vervuiling lijkt me iets te ver gaan ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@dmantione pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit :)

* rlkz is over dit product heel tevreden

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor tweakers die hier al zo lang rondlopen begrijp ik dit zoveelste topic sowieso niet.
Er zijn de TS al minstens 12.398 soortgelijke topics voorgegaan, waar deze vraag én antwoord in slaapverwekkende hoeveelheden is uitgekauwd. :+

Mbt je linkje is de Arctic Silver Cleaning Kit inderdaad een uitstekend maar prijzig product.
Het doet het alleen niet beter dan het eerder genoemde isopropylalcohol, waar je voor die prijs een volle fles van koopt.
Niet in de verleiding komen ervan te drinken, dat loopt slecht af. :P
Pagina: 1