Koelpasta verwijderen van CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 21.200 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666411

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb der net een nieuwe CPU koeler gekocht.
Hij komt morgen binnen, en ik vroeg me af hoe je de koelpasta het beste van de CPU kan afhalen.

Ik heb geen 100% alcohol, dus ik dacht dat ik het misschien met nagellak remover zou kunnen doen.
Mocht dat niet zo'n goed idee zijn, waarmee kan ik de koelpasta dan het beste er mee af halen?

Mvg Antho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-07 20:24
Ik gebruik zelf altijd 96% alcohol van de Kruidvat. Zit in een klein flesje en kost 2 euro ofzo. Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BlazeMuis schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:38:
Ik gebruik zelf altijd 96% alcohol van de Kruidvat. Zit in een klein flesje en kost 2 euro ofzo. Werkt prima :)
Dan zal ik dat morgen even kopen, dan weet ik toch zeker dat ik het niet verpest als ik het met nagellak remover eraf haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Je moet eigen altijd Alcohol in huis hebben (proost ;) ) maar inderdaad gebruik ik die ook van de Kruidvat.

Het doet wat het moet doen. Daarnaast koop ik altijd de Appie Heins "Zachte Maxi Watten Schijfjes" van ca 50 stuks. Gebruik daarvan de "hardere" zijde en voldoet zijn werk. Vouw het dubbel en je kan mooi de zijkantjes pakken van de CPU. Ik gebruik altijd eerst zachte 3 vellen WC papier voor ik de alcohol gebruik. Om het grofste vuil eraf te halen. Wees wel erg voorzichtig aan de voetzijde, midden.

[ Voor 10% gewijzigd door XRayXI op 25-05-2017 20:47 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb ook de bijna pure (96%) van de Kruitvat gebruikt. Verder met wc-papier, wattenstaafje en keukenpapier. Ik heb ook een een cocktailprikker gebruikt om de randjes schoon te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-05-2017 20:51 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 12:39
Beetje wasbenzine en een microvezel doekje hebben hier ook wonderen gedaan. Werkte perfect.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Ik gebruik gewoon toiletpapier xD

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Greater schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:54:
Zonder iets erbij? Gaat dat niet lastig dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:19
Nee, het is geen verf. Je veegt de pasta erzo af.
Je gebruikt het stukje papier geen twee keer ;)
De perfectionist doet het met alcohol.
Genoeg processortjes op deze manier gepoests. Zoals socket A, 370, 775 en etc.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XRayXI schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:46:
Je moet eigen altijd Alcohol in huis hebben (proost ;) ) maar inderdaad gebruik ik die ook van de Kruidvat.

Het doet wat het moet doen. Daarnaast koop ik altijd de Appie Heins "Zachte Maxi Watten Schijfjes" van ca 50 stuks. Gebruik daarvan de "hardere" zijde en voldoet zijn werk. Vouw het dubbel en je kan mooi de zijkantjes pakken van de CPU. Ik gebruik altijd eerst zachte 3 vellen WC papier voor ik de alcohol gebruik. Om het grofste vuil eraf te halen. Wees wel erg voorzichtig aan de voetzijde, midden.
Hahaha, dat zou ik wel willen maar ben nog 17. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clueless schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:53:
Beetje wasbenzine en een microvezel doekje hebben hier ook wonderen gedaan. Werkte perfect.
Bedankt voor de tip, maar ik ga denk ik toch voor de 96% alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
YouTube: Removing Thermal Compound - The BEST Way?

Ik gebruik zelf wasbenzine (is iets goedkoper dan alcohol en gewoon bij de supermarkt te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XRayXI
Anoniem: 666411 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:18:
[...]

Hahaha, dat zou ik wel willen maar ben nog 17. Bedankt voor de tip.
Bestaat Shandy nog? ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:26
HallonRubus schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:24:
YouTube: Removing Thermal Compound - The BEST Way?

Ik gebruik zelf wasbenzine (is iets goedkoper dan alcohol en gewoon bij de supermarkt te krijgen).
Dat laat toch een vetlaag achter? En 2/3€ voor een flesje 96% Alcohol bij de Kruidvat is nu niet echt duur..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:25
Thalaron schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:28:
[...]

Dat laat toch een vetlaag achter? En 2/3€ voor een flesje 96% Alcohol bij de Kruidvat is nu niet echt duur..
Ik zou niet weten waarom? Het heet niet voor niets WASbenzine. Ik gebruik het iig ook om mijn telefoonscherm schoon te maken met prima resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XRayXI
Thalaron schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:28:
[...]

Eens, het blijft benzine en alcohol van 96% of hoger voelt gewoon wat veiliger. Plus je kan ook het vaker gaan gebruiken. Het is net als met het gaan bezuinigen op koelerpaste op je GPU/CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
Niemand heeft nog Spiritus geroepen, dat werkt ook prima hoor :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Wasbenzine als het om harde prut gaat zoals een thermal pad. Spiritus of alcohol bij gewone pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik werk uitsluitend met Alcohol 96 - 100%. Wasbezine, spiritus, nagellakremover e.d. zijn alleen te verantwoorden als je na het gebruik van deze producten het oppervlak van de chip nog eens goed reinigt met alcohol. Ze laten nl. altijd een vettig laagje achter wat extra thermische weerstand oplevert of erger, het kan de werking van je nieuwe laag koelpasta beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
[Waarschuwing; een zeer ongepast opmerking/grap/of serieus:]

Waarom is er geen soort van een olie of een vetje dat de microscopische sneden/gaatjes van de IHS op kan vullen?

Soms bij het testen van hardware gebruik ik niks. En mijn oude CPU had voor 2,5 jaar geen pasta en werkte prima. Ik bedoel, ja, de IHS is nooit gelijk of kan een beetje krom staan, maar als je bedenkt dat een halve rijst korrel in het midden voldoende is?

Auto=Koppakking. Opvulling omdat het anders kan lekken of zweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

HallonRubus schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:32:
[...]

Ik zou niet weten waarom? Het heet niet voor niets WASbenzine. Ik gebruik het iig ook om mijn telefoonscherm schoon te maken met prima resultaat.
Wasbenzine is een olierafinaat.
Ja, het laat een vettig laagje achter.
Terpentine ook. Eveneens een olierafinaat en is vettig.

Dat kan dus een kleine barriere vormen voor de pasta waardoor je theoretisch minder goede koeling krijgt.
Daarom maak je een CPU schoon met alcohol, want dat is volledig residu-vrij.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
McKaamos schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Wasbenzine is een olierafinaat.
Ja, het laat een vettig laagje achter.
Terpentine ook. Eveneens een olierafinaat en is vettig.

Dat kan dus een kleine barriere vormen voor de pasta waardoor je theoretisch minder goede koeling krijgt.
Daarom maak je een CPU schoon met alcohol, want dat is volledig residu-vrij.
Het glijdt en heeft een laagje zoals je alcohol lagen kunnen stapelen toch? Of bij het koken als je én Olijfolie icm bakboter gebruikt? Ik klink ik nu te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Het verwijderen van koelpasta is niet echt een "speciaal" klusje. Vroeger gebruikte ik ook "netjes" 96% alcohol om het helemaal schoon te krijgen, maar tegenwoordig pak ik gewoon een papiertje om het ergste mee af te halen en dan met een wattenstaafje+nagellak-remover 1x overheen en dan nieuwe pasta erop :D Voor de werking hoeft 'ie echt niet blinkend schoon te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 19:47

MiliaanR

Just for fans.

Alcohol 96% werkt het prettigst, maar spiritus kan volgens mij ook prima, dat is ethanol (alcohol) + methanol en een beetje water, zou qua eigenschappen erg overeen moeten komen met alcohol 96%.
Het ligt er ook aan wat voor koelpasta je gebruikt en of je het zelfde type weer gebruikt. Mijn MX-3 is zo vloeibaar dat kan met wc papier en een stofvrije brillendoekje. Wat ook handig is om te doen is even de PC laten draaien zodat de thermal paste opgewarmd is, dan wordt verwijderen ook wat makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

96% alcohol + koffiefilters

Of alleen koffiefilters

Ga alsjeblieft geen zakdoekjes of watjes gebruiken daar kunnen kleine vezels loslaten... Gebruik gewoon koffiefilters goedkoop en werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 16:31
tja het maakt ook verschil of je een pentium of een fx9590 gebruikt maar zelf gebruik ik altijd articlean + koffiefilters. Als ik ergens anders een ghetto klusje heb gebruik ik meestal nagellakremover wat ergens bij een dan huilend meisje vandaan in gepikt. Toilletpapier stoft heel erg en laat snel vezels achter dus die zou ik niet hoofdzakelijk gebruiken.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 792093 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:55:
96% alcohol + koffiefilters

Of alleen koffiefilters

Ga alsjeblieft geen zakdoekjes of watjes gebruiken daar kunnen kleine vezels loslaten... Gebruik gewoon koffiefilters goedkoop en werkt perfect :)
Ik heb denk ik wel koffiefilter gebruikt. En een wattenstaafjes voor het aanbrengen van de alcohol. Geen wc-papier. Is al weer een tijdje geleden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor het advies allemaal!

Ik ga denk ik toch gewoon voor een koffiefilter, en 96% alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

MiliaanR schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 02:18:
Alcohol 96% werkt het prettigst, maar spiritus kan volgens mij ook prima, dat is ethanol (alcohol) + methanol en een beetje water, zou qua eigenschappen erg overeen moeten komen met alcohol 96%.
Het eerste deel van je antwoord is correct, wat het tweede deel betreft toch maar liever niet doen.
Jij (of-all-people) zou vakbekwaam moeten weten dat spiritus ook ~1% aceton bevat, plus een stel slecht gespecificeerde toevoegingen zoals het bekende blauwe kleurmiddel. ;)
Het laat bij elkaar een ongewenst residu na dat je nu net niet op die plek wilt hebben.

Waarom moet dit topic (dat hier intussen al honderden voorgangers moet hebben) nu weer zo moeilijk als het ook zo makkelijk kan??
Neem alsjeblieft een flesje goedkope isopropylalcohol en een niet pluizend doekje en you're good to go.

Waarom moeten tweakers op dit punt nu toch altijd de zo moeizame weg van pinkakaas, slaolie, tandpasta en zandstralen kiezen als het ook rationeel en overzichtelijk kan?? O-)
Het ligt er ook aan wat voor koelpasta je gebruikt en of je het zelfde type weer gebruikt. Mijn MX-3 is zo vloeibaar dat kan met wc papier en een stofvrije brillendoekje. Wat ook handig is om te doen is even de PC laten draaien zodat de thermal paste opgewarmd is, dan wordt verwijderen ook wat makkelijker!
Pleepapier pluist echt als de neten en blijft geheid in de microporiën van het metaalopp. zitten die je juist optimaal met koelpasta wilt gaan vullen, tenminste dat is dan het globale idee. :z
Doe dit toch ajb niet. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Anoniem: 666411 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:55:
[...]

Zonder iets erbij? Gaat dat niet lastig dan?
Heb 't laatst ook met enkel keukenrol gedaan. Dit werkt soms wat minder als de pasta nogal oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooswillem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 10:22
HallonRubus schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:32:
[...]

:o Voor je scherm? Wordt het daar niet dof van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
Ik gebruik spiritus met keukenrol, ideaal. Alcohol kan ook, maar spiritus is en doet hetzelfde. Daarmee los je ook oude, harde pasta op. Vezels heb ik nooit last gehad van en het wordt blinkend schoon.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kooswillem schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:46:
[...]

:o Voor je scherm? Wordt het daar niet dof van?
Holy shit, een schop voor een 6 jaar oud topic...

En de meeste schermen zijn glas, dus ja dat kan er prima tegen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:02
McKaamos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Holy shit, een schop voor een 6 jaar oud topic...

En de meeste schermen zijn glas, dus ja dat kan er prima tegen.
Lol zag ik niet eens, beter opletten :+ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 13:42

Silence

Godlike

The_Greater schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:54:
Ik ook paar keer vegen en het is eraf.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
@kooswillem, oude koeien laten we in de sloot. Waarom je denkt dat een reactie op een offtopic post hier na 6 jaar nog op zijn plaats is, is mij een raadsel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.