Zonnepanelen installatie advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• jdunen1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-11-2024
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een vraag inzake een zonnepanelen installatie:

Mijn verbruik is 2200 kWh per jaar, pannendak 40/50 graden op zuidwest. Geen boom in de buurt en geen schaduw (nieuwbouw).

Ik heb een offerte gekregen voor twee systemen, beide op een Solis Mini 2500 4g omvormer.

- 8 panelen Phono Solar 315 (1,65m lang) = 2520 kWh

- 8 panelen Phono Solar 355 (2m lang) = 2840 kWh, €250 in totaal duurder dan de 315.

Kan de omvormer van 2500 de zwaardere set wel goed aan en is dit aan te raden gezien de terugleversubsidie vanaf 2020?

Of toch voor de goedkopere en lichtere set gaan?

Alvast dank voor jullie advies!

Mvg Justin

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Terugleversubsidie is weer een jaar verlengd dacht ik. Gezien het modelnaam “2500” bevat gok ik dat hij die 2840 niet goed aankan. Al zal je dat natuurlijk alleen hoogzomer opbrengen.

Die 250 euro verschil is dus mpgelijk nog groter als je ook naar een zwaardere omvormer moet.
Ikzelf zou wel maximaal plaatsen ongeacht terugleversubsidie. De komende jren zal het stroomverbruik verwacht ik alleen maar toenemen en niet afnemen. (EV rijden straks?) ook scheelt het de wereld niet natuurlijk.

• jdunen1989
Bedankt voor je reactie.

Betreft een starterswoning dus zitten hier nog 3-5 jaar ongeveer, maar zie zon installatie ook als meerwaarde bij verkoop.

Verbruik zal vrij stabiel blijven of wat stijgen inderdaad, gezien de lagere teruglever subsidie is hogere opbrengst interessant was mijn beredenering.

De volgende variant omvormer is 3000, maar dat is enigszins overkill dacht ik persoonlijk, correct me if i'm wrong...

Bedankt voor het meedenken! Groet Justin

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jdunen1989 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:18:

De volgende variant omvormer is 3000, maar dat is enigszins overkill dacht ik persoonlijk, correct me if i'm wrong...
Je zal door je ligging waarschijnlijk slechts een enkele Kwh opbrengst per jaar verliezen met een 2500 dat is de meerprijs van een 3000 doorgaans niet waard.
Dit gaat al helemaal op mocht salderen stoppen dan heb je niet meer zoveel aan die 100% piek dagen, een beetje aftoppen is dan al helemaal niet meer erg.

handig topic:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:49
Je zal hooguit op hele koude dagen en super zonnig (februari 2018) wat verliezen dit waren toen 2 dagen, en ik denk dat ik misschien 20 cent heb misgelopen

Ik heb zelf 3900wp met een 3600 watt omvormer

Laden doe je met je zonnepanelen

• jdunen1989
Daar heb je gelijk in, lees alleen wel in dat pv panel topic dat hoe zwaarder je de omvormer belast hoe sneller deze slijt.

Is in dat geval de 2520wp op een 2500 omvormer niet verstandiger?

Hij komt op zolder te hangen.

Bedankt voor het advies!
Pagina: 1