LibreElec herpartitioneren met behoud van data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:48
Ik draai LibreElec 8.2 op een Intel NUC, en die wil ik graag updaten naar LibreElec 9.0. Helaas past LibreElec 9.0 niet op mijn 64 GB SSD zoals die nu gepartitioneerd is. Er is een flash partitie van 256 MB waar het OS op staat, en een storage partitie waar user data op staat. De flash partitie is te klein voor de update. Die zal ik dus groter moeten maken ten koste van de storage partitie. Op zich is dat geen probleem, want de storage partitie is bijna leeg. Maar ik wil eigenlijk wel alle data behouden. Ik heb veel zitten rommelen aan de UI, netwerk configuraties, en config files om mijn infrarood afstandsbediening aan de praat te krijgen. Ik zou het jammer vinden als ik dat straks kwijt ben.

Ik zoek daarom naar een manier om de SSD te herpartitioneren met behoud van de data die er op staat. Eigenlijk wil ik de update van LibreElec in 2 stappen doen. Eerst herpartitioneren en zorgen dat de huidige LibreElec versie 8.2 het nog steeds doet. Daarna update naar LibreElec 9.0.

Nu dacht ik het volgende te doen:
  • Tar en zip de volledige inhoud van de 2 partities, en bewaar die als 2 bestanden op een USB stick (heb ik al gedaan)
  • Herpartitioneer de SSD met een USB Live Linux Distro (weet nog niet welke). De flash partitie maak ik dan bv 1 GB groot (lLibreElec 9.0 heeft 512 MB nodig), en de rest voor is voor de storage partitie.
  • Zet de tar.gz bestanden terug de desbetreffende partities
  • Check of LibreElec (versie 8.2) het nog doet.
  • Update LibreElec van versie 8.2 naar versie 9.0
Mijn vragen:
  • Gaat bovenstaand stappenplan uberhaupt werken? Kun je de volledige inhoud van een OS partitie even tarren, de partitie groter maken, de boel terug zetten, en dat het OS het dan nog doet?
  • Zijn er slimmere manieren om dit te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon een volledige backup maken van je installatie, want als je nu al veel moeite hebt moeten steken in het werkend krijgen van je afstandsbediening, heb je geen enkele garantie dat het met 9.0 ook nog werkt.

Eenmaal een backup gemaakt, ga je gewoon met Gparted aan de slag alsof je een Windows PC wilt voorbereiden op een dual boot installatie met Linux.

Is er een specifieke reden waarom je zo moeilijk denkt? Zolang je backups hebt, kan je eigenlijk geen fouten maken die catastrofaal zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Hero of Time schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:53:
Gewoon een volledige backup maken van je installatie, want als je nu al veel moeite hebt moeten steken in het werkend krijgen van je afstandsbediening, heb je geen enkele garantie dat het met 9.0 ook nog werkt.

Eenmaal een backup gemaakt, ga je gewoon met Gparted aan de slag alsof je een Windows PC wilt voorbereiden op een dual boot installatie met Linux.

Is er een specifieke reden waarom je zo moeilijk denkt? Zolang je backups hebt, kan je eigenlijk geen fouten maken die catastrofaal zijn.
Ik begrijp dat ik die garantie niet heb, maar als ik geen complete backup heb, vergroot ik het risico dat het niet gaat werken. Hoe compleet is zo'n "volledige backup van de installatie"? Ik neem aan dat je hier een backup vanuit LibreElec bedoelt?

Ik probeer ook niet moeilijk te denken (daarom vraag ik ook of het makkelijk kan). Ik probeer alleen het risico zo klein mogelijk te maken dat ik weer een paar avonden bezig ben om de boel opnieuw te configureren.

Maar goed, als ik dan toch van scratch ga beginnen: Is het ook mogelijk om de partities eerst te wissen, en deze dan weer aan te maken tijdens de installatie van LibreElec? Ik denk dat ik dat bij de initiële installatie van LibreElec (eigenlijk was het toen nog OpenElec) ook gedaan heb.

Maar ik begrijp je advies: Zorg voor een goede backup, installeer LibreElec 9.0, en zet de backup terug. Dat zal ik ter harte nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

Zijn alle aanpassingen binnen LibreELEC gedaan middels/in Kodi? Of zijn er ook talloze wijzigingen gemaakt aan het OS zelf door jou? Als het alleen om Kodi gaat zou ik met de ingebouwde functie van LibreELEC bij programma's gewoon zo'n backup genereren en die los ergens opslaan. Dan heb je in ieder geval de backup van je settings en dergelijke.

Daarna zou ik aan een PC met een Live-CD van Linux of iets dergelijks, de SSD hangen, en gewoon met Gparted de flashpartitie vergroten ten koste van de storage partitie. Dat is sneller dan alles helemaal wissen.

Daarna kan je kijken of LibreELEC 8.2 gewoon nog steeds prima opstart, en zo ja gewoon updaten naar LibreElec 9 doormiddel van de update in de storage-mappen te zetten.

Resumerend:
- Kodi-gegevens extern backuppen via LibreELEC tool (in programma's bij Kodi)
- te kleine partitie vergroten met GParted van bijv. een Linux Live CD
- Kodi 8.X weer starten en kijken of het nog steeds werkt
- Op officiële manier updaten naar LibreElec 9, middels het update-bestand in de updatefolder doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
@MsG Ik had er zelf nog niet aan gedacht om de SSD even uit m'n NUC te halen en die aan m'n PC te hangen. Dat is inderdaad ook een goed idee. Ik zal vanavond eerst eens een LibreElec backup maken en die op een veilige plaats neerzetten. En daarna ga ik met een live Linux distro (ik denk gewoon Gparted Live) aan de slag om de te kleine partitie te vergroten. Op de NUC zelf, of op m'n Windows PC.
In het gunstigste geval werkt alles daarna nog. En anders installeer ik LibreElec 9 van scratch, en moet ik hopen dat ik nog iets aan de backup van versie 8.2 heb.

Edit: De meeste wijzigingen heb ik in Kodi zelf gedaan, maar een aantal (bv voor de afstandsbediening) heb ik zelf gedaan in een aantal config files. Dat heb ik inmiddels al twee keer moeten doen. Na de vorige update werkte de afstandsbediening ook al niet meer. Ik hoop dat ze met deze update niet weer de boel overhoop gegooid hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door slow whoop op 20-02-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

MsG

Forumzwerver

Een settings backup vanuit Libreelec is redelijk versie-agnostisch, dus als je de backup terugzet in een kale Libre-elec 9 moet dat weinig problemen geven. Dat heb ik ook gedaan met m'n Raspberry met LibreELEC.

Maar zou eerst eens proberen of je je bestaande systeem gewoon kan upgraden na die vergroting van de partitie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
MsG schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:17:
Een settings backup vanuit Libreelec is redelijk versie-agnostisch, dus als je de backup terugzet in een kale Libre-elec 9 moet dat weinig problemen geven. Dat heb ik ook gedaan met m'n Raspberry met LibreELEC.

Maar zou eerst eens proberen of je je bestaande systeem gewoon kan upgraden na die vergroting van de partitie.
Dat is precies wat ik ga doen. Ik zal hier melden als ik het gedaan heb, en wat er uit gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak een systeembackup. Je zegt dat de partitie voor het OS maar 256 MB is. Daar kan je makkelijk een dd image* van maken die je zo kan herstellen als het mis gaat. Zo'n image kan je ook op een grotere partitie herstellen en met bijvoorbeeld resize2fs vergroten tot de partitie grens.

Omdat je aangeeft dat je in het verleden al de configuratiebestanden hebt moeten aanpassen om je afstandsbediening te laten werken, kan ik je nu eigenlijk al garanderen dat je dat met LE 9.0 ook zou moeten doen. Documenteer wat je waar aanpast en neem niet domweg de bestanden zelf over. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat er een verouderde optie in jouw versie zit waardoor meer niet gaat werken in geval het systeem dat verantwoordelijk is voor de afhandeling grote wijzigingen heeft ondergaan, of betere standaard opties heeft gekregen.

* Een dd image maak je met het commando dd. Dit geeft een bestand met ruwe data, vergelijkbaar met een ISO bestand. Ik ga met dit voorbeeld even uit dat je maar 1 schijf in het systeem hebt en de USB stick de tweede schijf is die gevonden is en een beschrijfbaar deel heeft.
dd if=/dev/sda1 of=/media/stick/le82backup.raw

Lees je wel even in wat dd allemaal kan en doet, want bij verkeerd gebruik kan er aardig wat mis gaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Ok, ik ben er gisteravond mee aan de slag gegaan. Ik heb eerst een backup gemaakt in LibreElec (de laatste post van @Hero of Time had ik gemist). daarna LibreElec 9.0 op een bootable USB gezet, en deze geinstalleerd. Mijn SSD werd daarmee automagisch opnieuw gepartitioneerd (en alle data werd dus gewist). Daarna m'n backup teruggezet.

The good: M'n afstandsbediening deed het meteen. :) The bad: De skin die ik gebruikte (Titan) wordt niet langer ondersteund. Dat laatste is toch wel een beetje een show-stopper. Niet zo zeer voor mij, maar ik had alles zo ingericht dat vrouw en (kleine) kinderen er goed mee overweg kunnen, en met een nieuwe skin is dat weg.

Het fijne aan Titan vind ik dat je bijna alles kunt instellen. Menu elementen, achtergronden, kleuren, lijstweergave etc. Ik vond nog een Titan Mod versie die het wel doet met Kodi 18, maar die werkte toch wat instabiel. Veel vastlopers en reboots. Daar krijg ik thuis de handen niet voor op elkaar, dus ik heb vanuit LibreElec 9.0 een downgrade gedaan naar LibreElec 8.2.5, en de backup weer terug gezet. Alles werkt weer zoals het was.

Wat ben ik nu opgeschoten? Niet veel. M'n SSD is nu wel opnieuw gepartitioneerd, De partitie die 256 MB was, is nu 512 MB. In die zin is updaten met behoud van data nu dus makkelijker geworden. Op de een of andere manier duurt opstarten nu langer. Hij blijft langer op het (Intel NUC) boot scherm staan. Geen idee hoe dat kan. Ik heb al in de BIOS gekeken, maar ik heb nog niks kunnen vinden.

Volgende stap is nu denk ik op zoek gaan naar een nieuwe skin die ook door Kodi 18 goed ondersteund wordt. Als ik die weer een beetje kind- en vrouwvriendelijk heb geconfigureerd kan ik de overstap weer gaan wagen naar LibreElec 9.0

Zo nodig hoef ik die update trouwens niet. Er is niets wat ik nu mis. Maar om een beetje bij te blijven met support en add-ons is het denk ik handig om op termijn toch de laatste versie te installeren.

@Hero of Time en @MsG : Bedankt voor het meedenken en jullie suggesties.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk voor ideeën mbt skins en voor eventuele vragen erover in Grote Kodi topic - deel XVI. :) Ik ben zelf erg gecharmeerd van Transparency en doet het ook al op Leia.

• slow whoop
Thanks. Ik zal Transparency eens bekijken. Het zal vast wat tweaking nodig hebben om het te krijgen zoals ik het wil. Dat is op zich niet erg, als de skin die tweaking maar toe laat. Het zou mooi zijn als de skin het doet op Kodi 17.6 en 18.0. Dan kan ik hem eerst testen met mijn huidige LibreElec installatie, en als alles naar wens is naadloos overgaan naar versie 9.0
Pagina: 1