Ik draai LibreElec 8.2 op een Intel NUC, en die wil ik graag updaten naar LibreElec 9.0. Helaas past LibreElec 9.0 niet op mijn 64 GB SSD zoals die nu gepartitioneerd is. Er is een flash partitie van 256 MB waar het OS op staat, en een storage partitie waar user data op staat. De flash partitie is te klein voor de update. Die zal ik dus groter moeten maken ten koste van de storage partitie. Op zich is dat geen probleem, want de storage partitie is bijna leeg. Maar ik wil eigenlijk wel alle data behouden. Ik heb veel zitten rommelen aan de UI, netwerk configuraties, en config files om mijn infrarood afstandsbediening aan de praat te krijgen. Ik zou het jammer vinden als ik dat straks kwijt ben.
Ik zoek daarom naar een manier om de SSD te herpartitioneren met behoud van de data die er op staat. Eigenlijk wil ik de update van LibreElec in 2 stappen doen. Eerst herpartitioneren en zorgen dat de huidige LibreElec versie 8.2 het nog steeds doet. Daarna update naar LibreElec 9.0.
Nu dacht ik het volgende te doen:
Ik zoek daarom naar een manier om de SSD te herpartitioneren met behoud van de data die er op staat. Eigenlijk wil ik de update van LibreElec in 2 stappen doen. Eerst herpartitioneren en zorgen dat de huidige LibreElec versie 8.2 het nog steeds doet. Daarna update naar LibreElec 9.0.
Nu dacht ik het volgende te doen:
- Tar en zip de volledige inhoud van de 2 partities, en bewaar die als 2 bestanden op een USB stick (heb ik al gedaan)
- Herpartitioneer de SSD met een USB Live Linux Distro (weet nog niet welke). De flash partitie maak ik dan bv 1 GB groot (lLibreElec 9.0 heeft 512 MB nodig), en de rest voor is voor de storage partitie.
- Zet de tar.gz bestanden terug de desbetreffende partities
- Check of LibreElec (versie 8.2) het nog doet.
- Update LibreElec van versie 8.2 naar versie 9.0
- Gaat bovenstaand stappenplan uberhaupt werken? Kun je de volledige inhoud van een OS partitie even tarren, de partitie groter maken, de boel terug zetten, en dat het OS het dan nog doet?
- Zijn er slimmere manieren om dit te doen?