Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:56
Binnenkort gaan wij onze woonkamer + keuken verbouwen en daarbij willen we ook graag van onze gas kookplaat af. Nu zie ik dat je voor inductie koken zowel de optie hebt voor 1 als 3 fase...

Details:
- We hebben nu 1x 35A
- We moeten nieuwe leidingen trekken naar de keuken (2x 1 of 1x 3 fase)
- De groepenkast moet sowieso ook wat groter omdat er niet meer groepen in passen
- We willen de gasmeter verplaatsen dus monteur van Liander komt hoe dan ook langs

Wat is de beste optie wat jullie betreft: 1 of 3 fase?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Beste antwoord (via Voogel op 21-02-2019 22:49)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
Voogel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:43:
Binnenkort gaan wij onze woonkamer + keuken verbouwen en daarbij willen we ook graag van onze gas kookplaat af. Nu zie ik dat je voor inductie koken zowel de optie hebt voor 1 als 3 fase...

Details:
- We hebben nu 1x 35A
- De groepenkast moet sowieso ook wat groter omdat er niet meer groepen in passen
- We willen de gasmeter verplaatsen dus monteur van Liander komt hoe dan ook langs

oke, je gaat je portemonnee trekken. >:)
gasmeter verplaatsen, meterkast ombouwen naar 3fase, 3fase kookplaat en een keuken.
dat gaat centjes kosten ;)

jep, maar verschil tussen 2x 1 of 1x 3 fase is precies de zelfde elektrabuis gebruiken.
op een 1 fase doe je een 2x16A kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
op een 3 fase doe je kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
verschil is daar niet tussen. ;)
zelfs de VD kabel die je door de buis trekt is er amper verschil. (behalve de kleur van de kabels)

het is meer een keuze welke kookplaat wil ik gaan gebruiken.
en dat bepaald of je 3 of 1 fase wil.

een 1fase kookplaat heb je in 7 en 5,4kW afhankelijk wat je wil.
een 3fase heb je in 11kW.
maar voor koken zelf, dan is zelfs 5,4kW al erg voldoende.
(die 5,4kW's worden soms verkocht als 7kW's.
trukje is simpel, gebruik je 2 pitten, dan kunnen die 5,4kW doen.
gebruik je alle 4 de pitten, dan gaan de boosters uit en gebruikt het toestel nog steeds maar 5,4kW.
dit is geen probleem want je bakt echt niet met 4 pannen tegelijkertijd 4 biefstuken.
het pannetje waar de aardappels/groente in staan te koken heeft echt geen booster nodig.)
ik snap de luxe wel van een 7 of 11kW, maar dan heb je al snel meer als 4 pitten nodig om dat te kunnen gebruiken.
maar luxe kost geld.

je krijgt 1x 35A, dat kan goed kloppen, is vrijstandaard.
ik zelf krijg helaas ook maar 1fase binnen, dus wil ik naar 3 fase dan gaat het extra geld kopten want ze moeten dan graven om de 2 extra fase aan te leggen.
dus dit kan extra kosten zijn.

je krijgt 1x 35A, dit kun je laten veranderen naar 1x40A.
maar daar schiet je eigenlijk geen bal mee op.
1x35A is een smeltdraad en 1x40A is een automaat.
die automaten die reageren sneller als de smeltdraad.
helaas, heb je daar dan niet veel aan.

waar je verder ook naar moet kijken.
wil je ook een oven?
wil je ook nog een close-in boiler of quooker of iets dergelijks voor warm water?
die kunnen goed 3kW gebruiken, en ja ik gebruik de oven vaak samen met het kook toestel.
dus het verhaal of je 1 of 3fase wil, is niet alleen je kookplaat, maar je hele huis bij elkaar.
het gaat om het totaal, niet de losse elementen.
(en ik zie toch meer als genoeg mensen het wel allemaal voor elkaar krijgen met een 1x35A.
dus het kan allemaal wel.
een 5,4kW kook plaat + 3kW oven is meer als 1x35A, maar dat kan wel kortstondig(600 seconde) kun je makkelijk 9kW trekken door 35A. ;)
mijn close-in boiler word automatisch uitgeschakeld als ik mijn oven gebruik.
geen probleem, want de boiler heeft 10liter warm water in voorraad. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-02-2019 11:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Als je toch gaat (laten) verbouwen en je toch een nieuwe meter gaat laten plaatsen zou ik zonder meer kiezen voor 3-fase. Mogelijk gebruikt je kookplaat hiervan dan maar 2 (zo zit die van mij iig in elkaar), maar je gaat niet meer een enkele fase overbelasten.

Als je kijkt naar de zogenoemde kookgroep, dan heb je eigenlijk 2x16A op een enkele fase zitten. Dat is dus 32A wat je van een fase haalt. Met 1x35 gaat dat nog net, maar echt optimaal is het ook niet. Het zal meestal goed gaan, maar als je toch bezig bent zou ik gewoon lekker voor 3x25A gaan.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je van plan bent een (ooit) kookplaat van 11000 watt te gebruiken 3 fasen . anders boeit het niet echt

maar ja als het kan .... 3 fasen

zorg gelijk dan dat je hoofdzekeringen geen smeltveiligheiden(stop) zijn maar een automaten die je weer zelf in kan schakelen bij problemen. dat deel is namelijk afgezegeld.

[ Voor 52% gewijzigd door Fish op 20-02-2019 12:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:35

Details:
- We hebben nu 1x 35A

Je kunt een extra pijp leggen, zodat je later nog alle kanten uit kan (of utp op je keukenmachine wilt aansluiten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:23

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Voor 4 pitten moet je 3 fase kiezen. Anders kan je nooit volvermogen gebruiken. Sowieso meterkast aanpassen. Je kan dan overigens nog kiezen tussen 'echte' 3 fase en dubbel L+dubbel N.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

m-vw schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:08:
Voor 4 pitten moet je 3 fase kiezen. Anders kan je nooit volvermogen gebruiken. Sowieso meterkast aanpassen. Je kan dan overigens nog kiezen tussen 'echte' 3 fase en dubbel L+dubbel N.
beutje onzin. zo'n ding is of 7400 watt of 11000 max .een 4 pits ding van 7400 watt gaat zowiezo pendelen wanneer nodig

dubbel l+dubbel n moet je nooit doen als ej 3 fasen hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 20-02-2019 12:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fish schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:04:
zorg gelijk dan dat je hoofdzekeringen geen smeltveiligheiden(stop) zijn maar een automaten die je weer zelf in kan schakelen bij problemen. dat deel is namelijk afgezegeld.
Hoe kan je daarvoor zorgen? Niet elke netbeheerder doet dit?
Het is niet mogelijk om een aanvraag te plaatsen voor het vervangen van uw hoofdzekering door een automaat. 
https://www.enexis.nl/con...rief/kosten-werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:24

Details:
- We hebben nu 1x 35A

Kijk naar de toekomst. Inductie koken, warmtepomp, doorstroomverwarmer, elektrische auto. Gelijk goed doen en voor 3-fase gaan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
pleio65 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:45:
Kijk naar de toekomst. Inductie koken, warmtepomp, doorstroomverwarmer, elektrische auto. Gelijk goed doen en voor 3-fase gaan.
Ik had ook al bedacht om gelijk 3 fase naar zolder te laten leggen voor het geval dat.
Fish schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:10:
beutje onzin. zo'n ding is of 7400 watt of 11000 max .een 4 pits ding van 7400 watt gaat zowiezo pendelen wanneer nodig
Ik zat ook aan het totaal te denken, zeker wanneer je bv ook nog de oven er bij aan hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:20
Als je je wilt voorbereiden, leg dan de pvc buis waar de kabel in kan naar zolder. Beetje zonde om nu veel geld uit te geven aan koper als straks je wensen of de eisen misschien nog wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Denk dat je idd naar de toekomst moet kijken. Als die warmtepomp en/of EV ook al op de planning staan heeft het misschien zin nu direct voor een 3 fasen meter te gaan als je je meterkast toch al aan het verbouwen bent.

Voor je kookplaat zelf maakt het geen zak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Voogel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Ik had ook al bedacht om gelijk 3 fase naar zolder te laten leggen voor het geval dat.

[...]

Ik zat ook aan het totaal te denken, zeker wanneer je bv ook nog de oven er bij aan hebt staan.
Wij koken nu zeven maanden op inductie. 3-fase.

Het is geen uitzondering dat de volgende verbruikers tegelijk aan zijn: inductie platen en oven 3-fase, magnetron, 3-fase doorstroom verwarmer, warmtepomp, vaatwasmachine, afwasmachine, warmtepomp droger, airfryer, etc. Niet al deze gebruikers draaien langdurig op vol vermogen. Ze overlappen elkaar wel en dan zit je met pieken tussen de 8 en 12 Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:35
pleio65 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:48:
[...]

Wij koken nu zeven maanden op inductie. 3-fase.

Het is geen uitzondering dat de volgende verbruikers tegelijk aan zijn: inductie platen en oven 3-fase, magnetron, 3-fase doorstroom verwarmer, warmtepomp, vaatwasmachine, afwasmachine, warmtepomp droger, airfryer, etc. Niet al deze gebruikers draaien langdurig op vol vermogen. Ze overlappen elkaar wel en dan zit je met pieken tussen de 8 en 12 Kw.
Ik neem aan dat vaatwas en afwasmachine hetzelfde is. Ik zie bovenstaande gebruiker bij ons ook wel eens tegelijk aanstaan. De doorstroom verwarmer is degene die dan de grootste piek veroorzaakt. De overige vallen daarbij in het niet. Waterkoken op de powerstand op de inductieplaat als tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
jerh schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Ik neem aan dat vaatwas en afwasmachine hetzelfde is. Ik zie bovenstaande gebruiker bij ons ook wel eens tegelijk aanstaan. De doorstroom verwarmer is degene die dan de grootste piek veroorzaakt. De overige vallen daarbij in het niet. Waterkoken op de powerstand op de inductieplaat als tweede.
Foutje mijnerzijds. Het was de vaatwas en wasmachine. De doorstroomverwarmer gebruik ik voor het verwarmen van ongeveer 25 naar 45 graden. Als je van 10 naar 60 graden wil, dan gaat die richting 11Kw of 13Kw als ik die mogelijkheid ik deze zou inschakelen. Dat zijn forse vermogens. Iets om rekening mee te houden als je voor een doorstroomverwarmer zou kiezen.

• Voogel
mcDavid schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:02:
Denk dat je idd naar de toekomst moet kijken. Als die warmtepomp en/of EV ook al op de planning staan heeft het misschien zin nu direct voor een 3 fasen meter te gaan als je je meterkast toch al aan het verbouwen bent.

Voor je kookplaat zelf maakt het geen zak uit.
Lang verhaal kort: een 1 fase kookplaat werkt sowieso ook op een 3 fase aansluiting? Dan is 3 fase dus inderdaad een prima keus richting de toekomst...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Nou ja, ik zou er geen vergif op in durven nemen, maar voor zover ik weet is dat wel gebruikelijk ja. Voor de zekerheid zou je natuurlijk de specs moeten checken van het model wat je op het oog hebt.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Wolly schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:28:
[...]

Hoe kan je daarvoor zorgen? Niet elke netbeheerder doet dit?

[...]

https://www.enexis.nl/con...rief/kosten-werkzaamheden
Hoe je doorgaans niet voor te zorgen. Als je van 1 naar 3 fase gaat, wordt je hoofdzekering mee vervangen en dat gaan ze heus niet meer met oude stoppen doen.

Bedenk wel dat je met de (beperkte) kosten van de netbeheerder er nog niet bent. De rest van de betaande groepkast moeten dan nog verdeeld worden over de 3 fasen. De netbeheerder doet alleen het stukje tot je groepen. De rest is van jezelf en mag je dan ook zelf regelen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:01
Wuursj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Hoe je doorgaans niet voor te zorgen. Als je van 1 naar 3 fase gaat, wordt je hoofdzekering mee vervangen en dat gaan ze heus niet meer met oude stoppen doen.
Helaas, bij Stedin schroeven ze er vrolijk 3 stoppen in. Een paar weken later klapt één omdat het verschil tussen een 25a zekering en en 16a automaat te klein en dan willen ze je vrolijk opzadelen met de kosten omdat ze zich er makkelijk af maken...

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hmm dat vind ik wel bizar. Had ik niet verwacht. Hier wordt alles netjes vervangen door automaten.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Bij de gevallen die ik ken werden er gewoon twee smeltzekeringen extra ingezet, de drie fasen waren altijd al aanwezig maar er zaten twee dummy zekeringen en 1 porseleinen zekering in de kast.

Het vervangen van de hoofdzekering naar automaat is dus geen vast gegeven.
Bedenk wel dat je met de (beperkte) kosten van de netbeheerder er nog niet bent. De rest van de betaande groepkast moeten dan nog verdeeld worden over de 3 fasen. De netbeheerder doet alleen het stukje tot je groepen. De rest is van jezelf en mag je dan ook zelf regelen.
Correct.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes

Details:
- We hebben nu 1x 35A

oke, je gaat je portemonnee trekken. >:)
gasmeter verplaatsen, meterkast ombouwen naar 3fase, 3fase kookplaat en een keuken.
dat gaat centjes kosten ;)

jep, maar verschil tussen 2x 1 of 1x 3 fase is precies de zelfde elektrabuis gebruiken.
op een 1 fase doe je een 2x16A kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
op een 3 fase doe je kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
verschil is daar niet tussen. ;)
zelfs de VD kabel die je door de buis trekt is er amper verschil. (behalve de kleur van de kabels)

het is meer een keuze welke kookplaat wil ik gaan gebruiken.
en dat bepaald of je 3 of 1 fase wil.

een 1fase kookplaat heb je in 7 en 5,4kW afhankelijk wat je wil.
een 3fase heb je in 11kW.
maar voor koken zelf, dan is zelfs 5,4kW al erg voldoende.
(die 5,4kW's worden soms verkocht als 7kW's.
trukje is simpel, gebruik je 2 pitten, dan kunnen die 5,4kW doen.
gebruik je alle 4 de pitten, dan gaan de boosters uit en gebruikt het toestel nog steeds maar 5,4kW.
dit is geen probleem want je bakt echt niet met 4 pannen tegelijkertijd 4 biefstuken.
het pannetje waar de aardappels/groente in staan te koken heeft echt geen booster nodig.)
ik snap de luxe wel van een 7 of 11kW, maar dan heb je al snel meer als 4 pitten nodig om dat te kunnen gebruiken.
maar luxe kost geld.

je krijgt 1x 35A, dat kan goed kloppen, is vrijstandaard.
ik zelf krijg helaas ook maar 1fase binnen, dus wil ik naar 3 fase dan gaat het extra geld kopten want ze moeten dan graven om de 2 extra fase aan te leggen.
dus dit kan extra kosten zijn.

je krijgt 1x 35A, dit kun je laten veranderen naar 1x40A.
maar daar schiet je eigenlijk geen bal mee op.
1x35A is een smeltdraad en 1x40A is een automaat.
die automaten die reageren sneller als de smeltdraad.
helaas, heb je daar dan niet veel aan.

wil je ook een oven?
wil je ook nog een close-in boiler of quooker of iets dergelijks voor warm water?
die kunnen goed 3kW gebruiken, en ja ik gebruik de oven vaak samen met het kook toestel.
dus het verhaal of je 1 of 3fase wil, is niet alleen je kookplaat, maar je hele huis bij elkaar.
(en ik zie toch meer als genoeg mensen het wel allemaal voor elkaar krijgen met een 1x35A.
dus het kan allemaal wel.
een 5,4kW kook plaat + 3kW oven is meer als 1x35A, maar dat kan wel kortstondig(600 seconde) kun je makkelijk 9kW trekken door 35A. ;)
mijn close-in boiler word automatisch uitgeschakeld als ik mijn oven gebruik.
geen probleem, want de boiler heeft 10liter warm water in voorraad. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-02-2019 11:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Voogel
migjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:58:
wil je ook een oven?
dus het kan allemaal wel.)
Yup de quooker staat ook op de lijst en de oven natuurlijk ook...
Ons huidige record staat al op 5.4kW, dus met kookplaat + kookboiler er bij is die huidige 1x35A in eens niet zo ruim.
I know, maar voor die kookgroep moet de meterkast er sowieso aan geloven. (er zitten nu 6 groepen + 2x aardlek in en meer gaat echt niet passen)

• migjes
Voogel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Yup de quooker staat ook op de lijst en de oven natuurlijk ook...
Ons huidige record staat al op 5.4kW, dus met kookplaat + kookboiler er bij is die huidige 1x35A in eens niet zo ruim.
mijn record staat nu op 7,5kW.
niet slecht voor een 1x35A = 8kW, lol. >:)
(frietpan+oven+wasmaschine en ik was al een heel eind.)

ik heb wel een vraag stelling.
3x25A=17kW of 1x63A=14kW, wat zou handiger zijn.
met 3x25A die je op 3fase koken, en dan 1 fase voor quooker, 1fase voor oven, 1 fase voor wasmachine. en dan ben je al aardig aan het verdelen.
met 1fase, dan gooi je dat allemaal op die 1ne fase en hoef je niks te verdelen dus ook niet 3x een marge te hebben of een fase die net toevallig niet gebruikt word.
ik denk zelf dat een 1x63A voor een huis houden gewoon krachtiger(te gebruiken) is als een 3fase.
maar goed dit is marginaal en erg afhankelijk van je keuzes.
(en de vraag is of het ook wel kan om een 63A te krijgen.)

succes met zoeken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
Zolang je geen warmtepomp, elektrische auto of doorstromverwarmer voor warm water hebt, kun je prima uit de voeten met een 1x35A hoofdzekering.

Het maximale vermogen van een kookplaat is weliswaar 7400W, maar als je dat langer dan 3 minuten achter elkaar gebruikt heb je een bijzondere manier van "koken". Na het aanbraden of aan de kook brengen, ga je doorgaans al snel terug naar minder dan de helft van het maximale vermogen van de pit.

Ook andere huishoudelijke apparatuur zoals een vaatwasser wasmachine etc gebruiken maar tijden een klein deel van hun cyclus het maximale vermogen. De pomp en motor gebruiken maximaal 10% van het aansluitvermogen, het verwarmingselement de rest. Maar dat schakelt af zodra de machine is opgewarmd.

Daarbij kan een hoofdzekering best enige tijd (flink) overbelast worden.

Wanneer je om andere redenen dan de nieuwe keuken in de (nabije) toekomst je hele groepenkast gaat vervangen en je hoofdaansluiting laat verzwaren naar 3x25A dan is het aansluiten van de kookplaat op 3-fasen aan te raden. Verwacht je niet op korte termijn een elektrische auto op je oprit en warmtepomp om je huis te verwarmen, blijf dan lekker op 1-fase zitten en schroef een uitbreidingskastje naast je bestaande groepenkast.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Voogel
Ivow85 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:31:
Wanneer je om andere redenen dan de nieuwe keuken in de (nabije) toekomst je hele groepenkast gaat vervangen en je hoofdaansluiting laat verzwaren naar 3x25A dan is het aansluiten van de kookplaat op 3-fasen aan te raden. Verwacht je niet op korte termijn een elektrische auto op je oprit en warmtepomp om je huis te verwarmen, blijf dan lekker op 1-fase zitten en schroef een uitbreidingskastje naast je bestaande groepenkast.
Oprit heb ik niet en gasketel gaat nog wel 10 jaar mee dus...

Dus dan toch 2x 1 fase via een uitbreidingskast?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

migjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:29:
[...]
ik heb wel een vraag stelling.
3x25A=17kW of 1x63A=14kW, wat zou handiger zijn.
Veel netbeheerders gaan niet verder dan 1x40A en zelfs dat ook niet overal als de kabel dikte het niet toe laat.

[ Voor 188% gewijzigd door Wuursj op 21-02-2019 12:01 ]

• migjes
Voogel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Oprit heb ik niet en gasketel gaat nog wel 10 jaar mee dus...

Dus dan toch 2x 1 fase via een uitbreidingskast?
dat is dan een kookgroep van 2x16A. ;)
als dan 1 van die 2 groepen een fout detecteert, dan schakelen ze alle bij uit.
veel meer is dat niet. ;)
goed voor een 7kW (of 5,4kW met booster trukje) en dan kom je al een heel eind.

zoals @Ivow85 ook al zegt.
het zijn max waardes, die je vaak niet lang haalt zonder een bijzondere manier van koken te hebben.
maar veel van die dingen zijn lastig te schatten.

ga je een elektricien in huren?
dan kun je het beste hem er naar laten kijken.
ogen ter plekken zien meer als wij op het forum. ;)
Wuursj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Veel netbeheerders gaan niet verder dan 1x40A en zelfs dat ook niet overal als de kabel dikte het niet toe laat.
daarom staat er ook bij: (en de vraag is of het ook wel kan om een 63A te krijgen.) ;)

oke, flike edit gedaan, dus doe ik dat ook:
1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A kost even veel in aansluitkosten.
zie:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
jouw lijstje heeft gewoon weg niet alle opties staan die er zijn. ;)

theorie is dat leuk maar praktijk is natuurlijk weerbarstiger. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 21-02-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 22:18

hhj

Even ter informatie voor hen die dit ook overwegen: in oude huizen is vaak al 2 fasen naar binnen gebracht (er loopt dus een 2-fasen aansluiting van de straat naar binnen), maar vaak is dat niet afgemonteerd in de stoppenkast. In mijn huis (jaren 30 huis in Utrecht) bleek dat het geval te zijn bij navraag bij de netbeheerder. Ze hoeven dan geen nieuwe leiding (2 of 3 fasen) naar je huis te trekken, alleen het uitbreiden van de stoppenkast is dan nodig, of het plaatsen van een extra kast als je huidige stoppenkast al vol is. Bij de mijne was er nog plaats die ik kon een extra stoppengroep laten plaatsen in de bestaande kast.
Ik heb zelf door de kruipruimte een 5-aderige kabel getrokken van de meterkast naar de keuken, en onder de keuken een perilex-stopcontact gemonteerd.
Vervolgens een electricien de meterkast lasten uitbreiden met een extra stop, en hem de 5-aderige kabel op de stoppenkast en het perilex-stopcontact laten aansluiten. Hij heeft ook de perilex-stekker aan de inductie-kookplaat gemonteerd.
Kostte €325,- aan arbeid en rond de 40,- voor de kabel en de perilex stopcontact. En natuurlijk de kosten voor de inductie-kookplaat. Ik heb een AEG IKE64450XB kookplaat op 2 fasen gekocht via MaxICT.

Doordat hij met 2 fasen heel veel vermogen heeft kookt het heel prettig: een pannetje water kookt binnen een minuut! Ik ben erg tevreden met de 2 fasen, en denk dat 1 fase toch net een beetje te weinig is. Mijn advies zou dus zijn om voor 2 of 3 fasen te gaan. Zie het aanleggen van de extra fase en stoppengroep maar als een goede investering in je huis.

[ Voor 2% gewijzigd door hhj op 03-11-2019 12:17 . Reden: verduidelijking tekst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:32

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gek, hoe weet je dat nou als je geen ervaring hebt met een 1 fase?!

Per kookzone wordt er 1 fase verbruikt, dus een pannetje water kookt net zo snel op een 1 fase fornuis. Het gaat om de gelijktijdigheid..

Overigens heb ik ook 3 fasen hoor, maar kan geen advies geven over 1 fase systemen omdat ik daar geen ervaring mee heb. Kijk dus uit met je advies. Voor je het weet.. Wij van wc eend adviseren wc eend..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Kleine correctie: er loopt 1-fase of 3-fase je huis binnen. 2-fase bestaat niet meer op misschien een vergeten enkeling in NL nagelaten dan. De kookplaat wordt dan op 2 van de 3 fases aangesloten, dus 1 fase is onbelast en kun je andere groepen op zetten zoals je Quooker/frituur/oven etc. Het is wel zo netjes alle 3 de fases aan te sluiten op de perilex WCD zodat je ook direct een 11kW plaat/fornuis aan kan sluiten in de toekomst maar dit is niet verplicht. Bij renovatie zou ik altijd overgaan naar 3x25A, je kan er altijd voor kiezen om alleen de hoofdschakelaar 3-fase (dus 4 polig) uit te voeren en de rest 2polig als je bijvoorbeeld maar 2 aardlekschakelaars hebt en geen perilex. De meerkosten zijn dan maar nihil en je bent direct voorbereid op de toekomst voor bijvoorbeeld een laadpaal of all-electric woning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
@hhj: 2-fase hoofdaansluitingen bestaan niet...

Het is één fase met daarop een gekoppelde 2*16A groep of 3-fase met daarop een 3*16A krachtgroep. Beide opties worden aangesloten via een 5-aderige kabel tussen groepenkast en kooktoestel en met een perilex stopcontact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik woon sinds kort in een nieuw huurhuis en mijn vorige huurhuis had een ingebouwde kookplaat en in dit huis moest ik dit zelf regelen dus heb ik zelf ook net een Inductie kookplaat geplaatst in mijn keuken met hiervoor een gasaansluiting.

Ik heb hem nu eerst op 1 Fase aangesloten waarbij de kookplaat (Etna t305zt) van mijn met 4 zones nog steeds tot stand 7 kan of met 2 op volledige vermogen ook heb ik een zogenaamd combiswitch er tussen gezet want hij zit samen met de wasmachine op het zelfde stopcontact (groep)

Zodra de keuken renovatie in 2021 begint krijg ik als bewoner van dit huurhuis de keuze of ik op gas wil blijven of op elektrisch wil koken dus dan gaan ze het ombouwen en ze zullen dan denk ik kiezen voor een kookgroep. (in de volksmond ook wel 2 Fase genoemd) en geen 3fase stroom. (wat in mijn vorige huurhuis wel aanwezig was maar daar was dan ook nog een boiler aanwezig anders is een kookgroep goedkoper/makkelijker en voldoende.

(https://www.klusbeter.nl/...ieverdeler-combiregelaar/ Hier leggen ze volgens mij goed uit wat een combiswitch is en wat het doet.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
angerfist-yentl schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:26:
Ik woon sinds kort in een nieuw huurhuis en mijn vorige huurhuis had een ingebouwde kookplaat en in dit huis moest ik dit zelf regelen dus heb ik zelf ook net een Inductie kookplaat geplaatst in mijn keuken met hiervoor een gasaansluiting.

Ik heb hem nu eerst op 1 Fase aangesloten waarbij de kookplaat (Etna t305zt) van mijn met 4 zones nog steeds tot stand 7 kan of met 2 op volledige vermogen ook heb ik een zogenaamd combiswitch er tussen gezet want hij zit samen met de wasmachine op het zelfde stopcontact (groep)

Zodra de keuken renovatie in 2021 begint krijg ik als bewoner van dit huurhuis de keuze of ik op gas wil blijven of op elektrisch wil koken dus dan gaan ze het ombouwen en ze zullen dan denk ik kiezen voor een kookgroep. (in de volksmond ook wel 2 Fase genoemd) en geen 3fase stroom. (wat in mijn vorige huurhuis wel aanwezig was maar daar was dan ook nog een boiler aanwezig anders is een kookgroep goedkoper/makkelijker en voldoende.

(https://www.klusbeter.nl/...ieverdeler-combiregelaar/ Hier leggen ze volgens mij goed uit wat een combiswitch is en wat het doet.
Dat is wel heel weinig vermogen, maargoed, als je er blij mee bent.

Maar welke van de twee heb je de prioriteitspositie gegeven? Kookplaat of WM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08

angerfist-yentl

vake bei te bange!

bbbrumbrum schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:39:
[...]

Dat is wel heel weinig vermogen, maargoed, als je er blij mee bent.

Maar welke van de twee heb je de prioriteitspositie gegeven? Kookplaat of WM?
Ik kook vrijwel nooit met meer dan 2 pannen dus voor ons (2 personen) is dit voldoende maar het is ook maar tot 2021 dus wellicht als onze gewoontes veranderd dat het dan wel handig is vaak heb ik de inductie plaat niet hoger dan stand 7 per zone en alleen in het begin even op stand 10 (max/booster) dus op dit moment mis ik het extra vermogen van een kookgroep/3-fase nog niet. Het is een stuk sneller / efficiënter dan een wat er in het oude huis was en veel beter te doseren!

Afbeeldingslocatie: https://www.123apparatuur.nl/Inventum/IKE6010RVS/70635/image/photo-medium/1/IKE6010RVS-1.jpg

Ik heb de Wasmachine op de prioriteit stopcontact aangesloten en alleen tijdens het centrifugeren gaat de stroom van de kookplaat af, Je hoort dan een relay klikken en het display even oplichten als hij weer stroom krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SIdqwKe.png

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 22:18

hhj

Jim423 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:06:
Kleine correctie: er loopt 1-fase of 3-fase je huis binnen. 2-fase bestaat niet meer op misschien een vergeten enkeling in NL nagelaten dan. De kookplaat wordt dan op 2 van de 3 fases aangesloten, dus 1 fase is onbelast en kun je andere groepen op zetten zoals je Quooker/frituur/oven etc. Het is wel zo netjes alle 3 de fases aan te sluiten op de perilex WCD zodat je ook direct een 11kW plaat/fornuis aan kan sluiten in de toekomst maar dit is niet verplicht. Bij renovatie zou ik altijd overgaan naar 3x25A, je kan er altijd voor kiezen om alleen de hoofdschakelaar 3-fase (dus 4 polig) uit te voeren en de rest 2polig als je bijvoorbeeld maar 2 aardlekschakelaars hebt en geen perilex. De meerkosten zijn dan maar nihil en je bent direct voorbereid op de toekomst voor bijvoorbeeld een laadpaal of all-electric woning.
Nou nou, correctie....dit is wat de dame van Stedin me vertelde...of het helemaal klopt weet ik niet. Volgens wikipedia wordt stroom in 3 fasen opgewekt, waarvan 'normale' gebruikers er maar 1 gebruiken. Het is prima mogelijk dat er 2 fasen een huis binnen gaan, alhoewel de logica daarvan me ontgaat.

=== EDIT: bij nogmaals navragen blijkt er gewoon een 3 x 25A aansluiting te zijn.====

Aan de kookplaat die ik bestelde zat wel een stroomkabel maar daar was geen perilex-stekker op gemonteerd: ik begreep dat dat was omdat er op 2-fasen gebied er nogal veel 'maatwerk' bestaat. Ergo: iedereen monteert die kabels op een andere manier aan de stekkers waardoor je nooit weet op welke van de polen nou welke fase of nul staat. Vandaar dat de fabrikant de stekker niet alvast monteert. Dat was ook de reden dat ik dat maar door de electrien hebt laten doen: hij heeft ook de kabel in de stoppenkast en op het perilex-stopcontact aangesloten.
Ik heb overigens idd geen ervaring met koken op 1 fase, maar het leek me gewoon nogal weinig.....

[ Voor 7% gewijzigd door hhj op 22-11-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
2-fasen is BS.
De kookgroep hoort op een enkelfasige (35/40A) aansluiting, waar 2 gebrugde 16A groepen (met dus ook dubbele nulleiding!) samen de plaat bekrachtigen.

Heb je driefasige aansluiting dan hoort daar een krachtgroep op (3x16A), ook als je kookplaat maar 2 fasen (kan) gebruik(t)(en).

Hier zijn tientallen topics over op GoT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:48
ik heb 3 fase genomen voor inductie en omdat het kan. ik had wel 1x 25 dus beetje krap. met 1x 35 kan je prima inductie nemen. je stand punt van liander moet toch komen klopt niet. gas monteur is een anders dan een elektra monteur. mijn hoogste verbruik met inductie, 2x airco, airfryer, oven, en 2x gourmet plaat was 8000W. 35A x 250V = 8750 ik zou de boel pas omzetten bij echt daadwerkelijk stroom uitval door overbelasting. met 3 fase moet je ook een nieuwe groepenkast eventueel dubbel ik heb dat zelf gedaan zo niet ben je 800 verder. ik zou daar liever van op vakantie gaan.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 12:41
Krachtstroom voor inductiekoken is w.m.b. alleen nodig als je alle kookzones gelijktijdig in boostmodus wilt gebruiken. Het stroomverbruik stijgt namelijk pas echt fors bij de hoogste standen en zeker bij 'boost'.

Wij gebruiken al zo'n 2 jaar een 1 fase (3,5 kW) inductie kookplaat van het merk Inventum. Deze heeft dus een 'gewone' stekker. Omdat het een 1 fase kookplaat is, kunnen niet alle kookzones gelijktijdig op het hoogste vermogen (9) worden gebruikt. Die verdeling is als volgt (bron: handleiding):

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kciqtdtb.png

In de praktijk is het vermogen is in de praktijk voor 99% van de tijd voldoende, zelfs wanneer we 4 kookzones gelijktijdig gebruiken. We missen een kookplaat op krachtstroom dan ook totaal niet. Dat een 1 fase kookplaat 'te weinig' vermogen zou leveren, is imo vooral gebaseerd op een onderbuikgevoel. Stand 9 is zo krachtig dat we die sowieso al zelden gebruiken. Ik kan een 1 fase inductiekookplaat zeker aanraden als je niet te veel geld wil besteden. Wij hadden nog een vrije groep in de meterkast, vanwaar ik een kabel naar de keuken heb geïnstalleerd en met stekker verbonden aan de kookplaat. Heeft in totaal ca. 300 euro gekost (kookplaat, kabel en stekker).

Bij een renovatie, verhuizing of een kookplaat van groter formaat (5 kookzones) gaan we vermoedelijk wel voor krachtstroom al is het totaal geen must eerlijk gezegd.
Pagina: 1