Voogel schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:43:
Binnenkort gaan wij onze woonkamer + keuken verbouwen en daarbij willen we ook graag van onze gas kookplaat af. Nu zie ik dat je voor inductie koken zowel de optie hebt voor 1 als 3 fase...
Details:
- We hebben nu 1x 35A
- We moeten nieuwe leidingen trekken naar de keuken (2x 1 of 1x 3 fase)
- De groepenkast moet sowieso ook wat groter omdat er niet meer groepen in passen
- We willen de gasmeter verplaatsen dus monteur van Liander komt hoe dan ook langs
Wat is de beste optie wat jullie betreft: 1 of 3 fase?
oke, je gaat je portemonnee trekken.
gasmeter verplaatsen, meterkast ombouwen naar 3fase, 3fase kookplaat en een keuken.
dat gaat centjes kosten
- We moeten nieuwe leidingen trekken naar de keuken (2x 1 of 1x 3 fase)
jep, maar verschil tussen 2x 1 of 1x 3 fase is precies de zelfde elektrabuis gebruiken.
op een 1 fase doe je een 2x16A kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
op een 3 fase doe je kookgroep door een dikke elektra buis leggen.
verschil is daar niet tussen.
zelfs de VD kabel die je door de buis trekt is er amper verschil. (behalve de kleur van de kabels)
het is meer een keuze welke kookplaat wil ik gaan gebruiken.
en dat bepaald of je 3 of 1 fase wil.
een 1fase kookplaat heb je in 7 en 5,4kW afhankelijk wat je wil.
een 3fase heb je in 11kW.
maar voor koken zelf, dan is zelfs 5,4kW al erg voldoende.
(die 5,4kW's worden soms verkocht als 7kW's.
trukje is simpel, gebruik je 2 pitten, dan kunnen die 5,4kW doen.
gebruik je alle 4 de pitten, dan gaan de boosters uit en gebruikt het toestel nog steeds maar 5,4kW.
dit is geen probleem want je bakt echt niet met 4 pannen tegelijkertijd 4 biefstuken.
het pannetje waar de aardappels/groente in staan te koken heeft echt geen booster nodig.)
ik snap de luxe wel van een 7 of 11kW, maar dan heb je al snel meer als 4 pitten nodig om dat te kunnen gebruiken.
maar luxe kost geld.
je krijgt 1x 35A, dat kan goed kloppen, is vrijstandaard.
ik zelf krijg helaas ook maar 1fase binnen, dus wil ik naar 3 fase dan gaat het extra geld kopten want ze moeten dan graven om de 2 extra fase aan te leggen.
dus dit kan extra kosten zijn.
je krijgt 1x 35A, dit kun je laten veranderen naar 1x40A.
maar daar schiet je eigenlijk geen bal mee op.
1x35A is een smeltdraad en 1x40A is een automaat.
die automaten die reageren sneller als de smeltdraad.
helaas, heb je daar dan niet veel aan.
waar je verder ook naar moet kijken.
wil je ook een oven?
wil je ook nog een close-in boiler of quooker of iets dergelijks voor warm water?
die kunnen goed 3kW gebruiken, en ja ik gebruik de oven vaak samen met het kook toestel.
dus het verhaal of je 1 of 3fase wil, is niet alleen je kookplaat, maar je hele huis bij elkaar.
het gaat om het totaal, niet de losse elementen.
(en ik zie toch meer als genoeg mensen het wel allemaal voor elkaar krijgen met een 1x35A.
dus het kan allemaal wel.
een 5,4kW kook plaat + 3kW oven is meer als 1x35A, maar dat kan wel kortstondig(600 seconde) kun je makkelijk 9kW trekken door 35A.

mijn close-in boiler word automatisch uitgeschakeld als ik mijn oven gebruik.
geen probleem, want de boiler heeft 10liter warm water in voorraad.

)
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 21-02-2019 11:05
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)