Inregelen vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Mijn huis wordt momenteel flink verbouwen, grotendeels door een aannemer (laat ik even naamloos op het forum, overigens prima werk geleverd). We zitten nu in de afrondende fase. Na wat kleine opstartproblemen is het nu met 21 °C lekker warm in huis.

De situatie:

Op de benedenverdieping is de volledige vloer volledig vervangen door een geïsoleerde vloer met vloerverwarming. De leidingen vanuit de vloer zijn aangesloten door de aannemer op twee verdelers van het tpe "Magnum Premium RVS Flow", een van 5 en een van 6 groepen (9 gebruikt in totaal, later in 2020 of zo wordt nog één groep aangesloten (garage) en een loze groep zonder direct doel). Dit is door de aannemer uitgevoerd.

Setup groepen:
1: woonkamer voorzijde
2: woonkamer midden
3: woonkamer achterzijde
4: keuken
5: woonkamer centraal
6: garage, toekomstig / nu bypass
7: slaapkamer beneden achterzijde
8: slaapkamer beneden voorzijde
9: bijkeuken
10:badkamer / toilet
11: loos / bypass

Met het regelen heb ik alle flow op c.a. 1 liter / min gezet. Enkel de loze groep (11) en de garage groep (6) staan dicht. Hierbij staat op iedere verdeler minstens 1 groep volledig open.

Op advies van de aannemer staan de pompen van de verdelers op 75% vermogen te draaien (per 25% te regelen).

Mijn vraag:

Nu in alle leidingen lekker water stroomt en de woonkamer op temperatuur is, wijkt de temperatuur nogal af in andere vertrekken. Inregelen dus. Maar hoe?

Ga ik per vertrek om de beurt bepalen welke temperatuur ik krijg met een X flow? Dus bijvoorbeeld: groepen 1/2/3/5 op 1,0 l/min, groep 4 op 1,3 l/min en groep 9 op 2 l/min?

Of pak ik het integraal aan, door te beginnen met alles open te zetten, en dan stukje voor stukje de groepen dicht te zetten tot in ieder vertrek de temperatuur gelijk / naar wens is?

Het mooiste is om op drie verschillende plaatsen een thermostaat te hangen en middels actuators de groepen aan te sturen.
De oplossing die Magnum (merk van verdelers) biedt kost in mijn situatie al meer dan € 800 en vind ik wat veel. Bovendien is hierover weinig informatie te vinden.
Zijn hiervoor goedkopere alternatieven die de moeite waard zijn? Ervaringen met deze systemen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:54
goed inregelen, als je het eenmaal goed is ingeregeld ben al de helft van het gezeik kwijt.
ik kan niet zien of er water over is of dat er gebrek is in de verdeler. (en dat is even de vraag)
je woonkamer is dus op temperatuur. nu kan je gewoon zoals je zelf aangeeft de andere 2 groepen iets meer water geven. echter de vraag is of er dan nog voldoende water over is. anders dan moet je de andere groepen een beetje knijpen(dichtdraaien). bijv 0,9 liter p/m.
hoeveel verdelers heb je ? heb je bijv 2 keer 5 groepen dan heb je wel wat meer reserve over dan wanneer je bijv 1 verdeler heb met 10 groepen.

als je 2 verdelers hebt en (a) is warm en de andere blijft koud (b) heeft het geen zin om bijv bij verdeler a te gaan zitten knijpen terwijl de groepen bij verdeler b te koud blijven. (dan zal je de retour van verdeler a iets dichter moeten draaien)

andere systeem honywell of danfoss echter het zal me niet verbazen als je even duur of duurder uitkomt.
maar ook dan ontkom je niet aan goed inregelen. tenzij alle ruimtes van thermostaat zijn voorzien welke naast de groep ook je cv ketel aanstuurt. maar dan nog kan inregelen geld schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 21-02-2019 04:17 ]

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Het zijn twee verdelers. De eerste heeft groep 1 tm 5, de tweede groep 6 tm 11.
Er is op beide verdelers nog een beetje ruimte over om de flow op te voeren door de pomp op 100% te laten draaien.

Ik ben begonnen met inregelen.
De thermostaat op verdeler 1 (woonkamer/keuken) heb ik op 26 'C gezet en de andere op 28 'C. Omdat de ruimtes in de tweede groep gewoon meer warmte vragen. Mogelijk ga ik beiden nog wat verlagen, even kijken naar het patroon van de warmtevraag aan de ketel.

De bijkeuken is eigenlijk nog een beetje vals spelen omdat daar de isolatie nog niet in de wanden zit... Komt binnenkort.

Nu staat voor groep 1 de keuken op 1,4 l/min en de rest in de woonkamer op 0,8. De keuken was nog 5 'C koeler dan de woonkamer.

Voor groep 2 staat alles behalve de loops en bijkeuken op 1,1 l/min. Loops staan dicht, bijkeuken op 1,3 l/min

Ik ga komende tijd lkr verder stoeien met het water.
Bedankt zo ver!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:54
Waterbeesje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:42:

Ik ben begonnen met inregelen.
De thermostaat op verdeler 1 (woonkamer/keuken) heb ik op 26 'C gezet en de andere op 28 'C. Omdat de ruimtes in de tweede groep gewoon meer warmte vragen. Mogelijk ga ik beiden nog wat verlagen, even kijken naar het patroon van de warmtevraag aan de ketel.

Nu staat voor groep 1 de keuken op 1,4 l/min en de rest in de woonkamer op 0,8. De keuken was nog 5 'C koeler dan de woonkamer.
liggen de slangen in je vloer wel even ver uit elkaar, zelfde groep lengte, zelfde isolatie waarde ed. ?

5 graden verschil is best wel veel namelijk, het zal even duren voordat zo,n verschil van 5 graden gelijk is getrokken denk aan een dag of 2. Mocht je keuken na 2 dagen nog niet op temperatuur komen zou ik de temperatuur van de verdeler wat opschroeven naar bijv 28 graden en dan verder inregelen. Ik denk namelijk dat 26 graden net te koud is. Er moet namelijk wel warmte in om het eruit krijgen.

mocht er nou echt niks werken slang doorspoelen, alles dicht en alleen die groep helemaal open zetten waarschijnlijk heb je nog een luchtbel ergens zitten.
(zorg wel dat je verdeler koud is als je dit doet, zelfde temperatuur als je keuken anders dan heb je een probleem na afloop eerst de andere groepen weer open draaien en dan rustig opstoken
(zie opstook protecol 5 graden per dag.)

Mocht je de temperaturen nog verder willen verlagen, heb je kans dat de boel nog beter in moet regelen
(nu is dat niet zo erg) maar het kan ook zijn dat je te laag gaat zitten en dat je de ruimte niet meer op temperatuur krijgt als het wat kouder wordt. (en dat is wel vervelend)

overigens heb je wel mooie temperaturen, je kan altijd kijken of er nog wat af kan je ketel lager,verdelers lager ed. maar het zal me niet verbazen als je bij een lagere ketel temperatuur dat de radiatoren boven niet meer warm zullen worden of dat je verdelers niet meer warm worden. Hoe lager de temperatuur, hoe meer water voor hetzelfde effect er nodig is. Op een gegeven moment zit je wel aan de grens. Van wat er kan.
er kan namelijk niet meer water door dezelfde leidingen.(dit geldt ook voor je vloerverwarming)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 24-02-2019 02:21 ]