Wifi download laag/upload hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:38
Ik heb een probleem.... Ik zit naast mijn router (minder dan 1 meter afstand zonder obstakels.
Via speedtest haal ik een download van nog geen 10Mbit (ik betaal voor 100Mbit), maar mijn upload is 24Mbit (ik betaal voor 30)
Bekabeld haal ik een download van 96 en een upload van 31.

Waar gaat het mis met downloadsnelheid? Ik snap dat als beiden laag is, dat het aan het kanaal enzo kan liggen, maar nu twijfel ik. Ik lig al een tijdje met online in de clinch over diverse zaken en dit komt er ook ff bij.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WiFi is een slechte test.

Sowieso ook een relatief slechte topicstart; ik mis enige info over systeem, WiFi-setup & troubleshooting / kruistests?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Sorry dat ik mijn vraag te simpel stel. kruistests? Geen idee wat dat zijn. Mijn wifi werkte eerst; nu heel traag. Waarom is mijn upload zo hoog in verhouding tot mijn download?
Systeem is een standaard Zyxel router van Online. Die staat in de vensterbank en ik zit op de bank. Meer info heb ik niet.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zit je op 5ghz of 2.4 in het geval van 2.4 wissel naar de 5 band (als je apparatuur er ondersteuning voor heeft)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Modem van online.nl biedt geen 5ghz band. Alles op 2.4 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Heb je maar 1 device? Op welke snelheid verbindt dat ding met je router? Heb je eventueel een ander device? Kan je wel sneller iets kopieren tussen beide devices misschien? Sinds wanneer werkt het niet meer? Is er iets geupdate in je router? In je device? Heeft iemand anders ook zulke "slechte" ervaring in jouw huis? Een kennis / familie / buurman met een laptop / smartphone / tablet? Is je device ook wired te testen? Haal je dan wel 100Mbit of struikel je al bij 60Mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
..Christiaan.. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:16:

Bekabeld haal ik een download van 96 en een upload van 31.
Mijn laptop (Lenovo Ideapad 520) haalt 10Mbit, mijn telefoon 20Mbit (Xiaomi Redmi 4x)
Beiden op dezelfde locatie.

Kopiëren gaat prima van laptop naar telefoon en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

..Christiaan.. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Mijn laptop (Lenovo Ideapad 520) haalt 10Mbit, mijn telefoon 20Mbit (Xiaomi Redmi 4x)
Beiden op dezelfde locatie.

Kopiëren gaat prima van laptop naar telefoon en omgekeerd.
Dan is het dus de "interne CPU" van het Online ding wat relatief slecht ineens WAN -> WLAN kan voorzien. Is dat ding al eens herstart? Is er een firmware update mogelijk/beschikbaar? Is er misschien een log of CPU-temperatuur in dat ding te vinden?

Zegt nog steeds niks op welke snelheid je Lenovo verbonden is; onderling kunnen ze wel een handshake van 130Mbps afspreken en krijg je dus maar 10Mbps van het modem. Maar het kan dus ook zijn dat op sommige momenten de handshake inderdaad maar 15Mbps is en dan is het wel een realistische snelheid.

Gezien het feit dat je (waarschijnlijk) meer dan 20MBit haalt tussen beide apparaten, vermoed ik dat het modem gewoon niet berekend is op de taak, misschien defect is of anderszins vervelend doet. Klinkt als een oplossing die bij Online te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
De ellende is begonnen nadat ik in december mijn snelheid ophoogde. Voor die tijd nooit problemen, maar nu constant. Tig keer herstart; vorige maand een reset gedaan en ze wilden dat ik dat nu weer deed. Ik heb dat geweigerd omdat het mi geen oplossing is om maandelijks dat ding te resetten en vervolgens alle wachtwoorden weer invoeren.

Wie of wat bedoel je met 'onderling'?

Online adviseert om een repeater te plaatsen..... Volgens mij kan dit nooit de oplossing zijn omdat ik al naast mijn router zit. Toen ik dat zei bleef ze het advies herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De gemiddelde (low-budget) repeater wil ook nog wel eens je snelheid nog verder omlaag brengen dus dat lijkt me sowieso niet echt de meest briljante oplossing van Online.

Neem aan dat je VDSL hebt? Of glas? Is je snelheid al eens in stapjes teruggezet / opgevoerd op de WAN-kant? Kan ook een "training issue" zijn tussen modem & WAN waardoor dat ding continu met andere dingen bezig is. Of je snelheid eens laten terugzetten naar de vorige snelheid? Als het dan wel goed gaat, weet je "bijna" zeker dat er iets is met de nieuwe snelheid vs. werking van modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Ik heb idd vdsl. Helaas nog geen glas beschikbaar hier. Wellicht dat ik online eens kan verleiden om een week mijn snelheid weer terug te zetten; eens zien hoe de resultaten dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:45:
Modem van online.nl biedt geen 5ghz band. Alles op 2.4 ghz.
Met 2.4 is het altijs gissen. Als de babyfoon hier aan staat dan kakt mijn snelheid op de 2.4 ook helemaal in. Niet toevallig nieuwe stoorzenders zoals babyfoon in huis?

Wat je kunt proberen is kijken of de wifi miss op 40mhz staat, zo ja op 20 zetten

Maar ik zou je modem wisselen voor een 5ghz exemplaar of paar tientjes in een 5ghz accesspoint investeren (wel even checkeb of je laptop t kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Terugzetten zal niets helpen. Bekabeld haal je gewoon de juiste snelheid. Terugzetten naar lager VDSL profiel gaat niet ineens de wifi problemen oplossen.

Persoonljik gok ik dat je modem tijdens de upgrade ook geupgraded is of gereboot is, en je kanalen op AUTO staan. Probeer eens een ander kanaal?

Je geeft aan dat dat ding geen 5Ghz ondersteunt. Dan is het in de meeste gevallen al een uitdaging om een stabiele verbinding te krijgen, laat staan een snelle.

Als je die 100Mbit echt ook wilt kunnen gebruiken over de wifi dan zul je een fatsoenlijk AP moeten aanschaffen die 5Ghz ondersteunt of bekabeld gaan werken.

Maar mits je clients het ook ondersteunen dan is een 5ghz AP zoiezo geen slecht idee.

Met een repeater en 2.4Ghz combineren: Dan combineer je 2 brakke dingen. Een repeater (en zeker op de 2.4Ghz) is alleen leuk als snelheid en stabiliteit niet belangrijk zijn, en je alleen af en toe iets bereik wilt hebben om een mailtje op te halen.

Als ik zo google lijkt de laptop wel 5Ghz (AC) te ondersteunen. Alleen de telefoon is een budgetding die alleen maar 2.4Ghz ondersteunt. Behalve wat kanalen aanpassen (en m op 20Mhz te zetten) valt daar verder weinig eer aan te behalen.

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 18-02-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
@laurens0619 geen babyfoon. Enige dat er in de buurt hangt is een sonos speaker, maar ook als die uit is, blijft de snelheid hetzelfde.

@DJSmiley De kanalen kan ik handmatig aanpassen. Ze staan niet op auto en een repeater.....no way dat ik dat ga proberen.Ik zal eens kijken of ik een 5ghz AP kan installeren. Is dat erg als die naast het modem komt te staan? Ik weet dat de dekking van 5gHz niet heel groot is, maar de kamer is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:26:
@laurens0619 geen babyfoon. Enige dat er in de buurt hangt is een sonos speaker, maar ook als die uit is, blijft de snelheid hetzelfde.

@DJSmiley De kanalen kan ik handmatig aanpassen. Ze staan niet op auto en een repeater.....no way dat ik dat ga proberen.Ik zal eens kijken of ik een 5ghz AP kan installeren. Is dat erg als die naast het modem komt te staan? Ik weet dat de dekking van 5gHz niet heel groot is, maar de kamer is voldoende.
Ik lees net dat ze uberhaupt geen 5ghz leveren, bizar anno 2019
Provider biedt geen modem met 5GHz aan.. Wat nu?

Nee hoor mag naast het modem maar een open ruimte (geen meterkast!!!) is wel te adviseren voor het bereik.

Koop iets als een unifi ac lite, kpn wifi versterker (https://m.apparatuurvoort...807/experia-wifi/?pos=282) of ziggo wifi versterker (tp link archer c7)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 18-02-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Ik zat die post net door te spitten idd.
Anno 2019 ja.....triest. Ik ga mij richten op een AP die 5gHz door kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

laurens0619 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:29:
[...]
Koop iets als een unifi ac lite, kpn wifi versterker of ziggo wifi versterker (tp link archer c7)
Als je toch voor TP-Link gaat, raad ik de EAP225-Wall aan, lekker plat tegen de muur.

EDIT:
Kleine kanttekening: PoE.

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 18-02-2019 18:33 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Freee!! schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:32:
[...]

Als je toch voor TP-Link gaat, raad ik de EAP225-Wall aan, lekker plat tegen de muur.

EDIT:
Kleine kanttekening: PoE.
Tp link heeft ook een hoop slechte routers, ik ken toevallig de goede ervaringen van de c7.

De in wall variant van tplink ken ik niet, wel van unifi en daar lever je toch een stuk bereik in tov een normaal accesspoint. Het ziet er super mooi uit maar je hebt er waarsch wel meerdere nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

laurens0619 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:35:
[...]
Tp link heeft ook een hoop slechte routers, ik ken toevallig de goede ervaringen van de c7.

De in wall variant van tplink ken ik niet, wel van unifi en daar lever je toch een stuk bereik in tov een normaal accesspoint. Het ziet er super mooi uit maar je hebt er waarsch wel meerdere nodig
Ik heb er boven op zolder één weggewerkt achter een schuifschot, internet doet het daar nu een stuk beter. En het ding heeft band-steering, dus bereik valt heel erg mee, zelfs vrij strak tegen de wand aan (en met een metalen bevestigingsplaat direct achter het apparaat).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Freee!! schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:39:
[...]

Ik heb er boven op zolder één weggewerkt achter een schuifschot, internet doet het daar nu een stuk beter. En het ding heeft band-steering, dus bereik valt heel erg mee, zelfs vrij strak tegen de wand aan (en met een metalen bevestigingsplaat direct achter het apparaat).
Als die achter een schuifschot zit gaat de toegevoegde waarde van zon mooi in wall wel verloren ;)
Daarbij heeft die een 100mbit switch op de poorten, als het voor jou werkt prima maar ik zou voor het geld eerder iets anders kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

laurens0619 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:42:
[...]
Als die achter een schuifschot zit gaat de toegevoegde waarde van zon mooi in wall wel verloren ;)
Klopt, deze voornamelijk voor de vormfactor op de betreffende locatie gekozen.
Daarbij heeft die een 100mbit switch op de poorten, als het voor jou werkt prima maar ik zou voor het geld eerder iets anders kopen :)
Dat is inderdaad ook jammer, maar voor het betreffende gebruik niet echt relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Net toch maar het modem gereset en het is er wel op vooruit gegaan. Download is nu 20Mbit geworden tegenover net geen 10 voor de reset. Nadeel: álle apparaten er weer op aansluiten..... Maar ja, volgend jaar maar eens op zoek naar een goede isp. Netwerk gaat nu wel belangrijk worden in huis. Ik kijk het een weekje aan en eventueel de tp link wall erbij doen voor een 5ghz netwerk beneden.
Dank voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

..Christiaan.. schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:50:
Net toch maar het modem gereset en het is er wel op vooruit gegaan. Download is nu 20Mbit geworden tegenover net geen 10 voor de reset. Nadeel: álle apparaten er weer op aansluiten..... Maar ja, volgend jaar maar eens op zoek naar een goede isp. Netwerk gaat nu wel belangrijk worden in huis. Ik kijk het een weekje aan en eventueel de tp link wall erbij doen voor een 5ghz netwerk beneden.
Dank voor de tips :)
Andere EAP225's zijn sneller, maar ook groter en minder onopvallend. Daarnaast hebben ze ook nog andere modellen. Voordeel van die TP-Link dingen is dat je ze netjes op afstand kunt beheren (downloadable software, eventueel een controller op een Raspberry Pi draaien). Een gemengd voor-/nadeel is Power over Ethernet (PoE). Voordeel is dat je geen wcd nodig hebt en ook geen power supply rond hebt slingeren. Nadeel is dat je of een switch nodig hebt die PoE kan leveren of een aparte PoE-injector.

Pagina: 1