Provider biedt geen modem met 5GHz aan.. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:25
Hallo allemaal,

Ik heb twee weken terug een upgrade voor de internetverbinding aangevraagd voor mijn schoonouders, omdat ze op 10 Mb/s zaten en op wifi was het nog minder. De provider is online.nl dus het gaat hier om een VDSL verbinding en de snelheid is 100 mb/s.

Voordat ik de upgrade ging aanvragen, was ik erachter gekomen dat de modem die ze nu hebben alleen een 2.4 ghz wifi signaal heeft. Toen ik upgrade ging aanvragen, vroeg ik nog of ze een andere modem zouden sturen wanneer de huidige modem de 100 mb/s aan zou kunnen, hiermee bedoelde ik dan wanneer de wifi signaal niet hoger dan 40mb/s zou zijn ( wat volgens mij max van 2.4 ghz is). Mevrouw aan lijn zei dat ze andere zouden sturen.

Nu is hun upgrade doorgevoerd en ik heb de wifi signaal van 2 meter getest op een laptop en de snelheid kwam niet boven de 37 mb/s . Ik heb online.nl gebeld en ben tot mijn verbazing erachter gekomen dat ze alleen 2.4 ghz ondersteunen en dat ze geen modem kunnen sturen die 5ghz wifi heeft. Dit is natuurlijk onprettig aangezien ze voor 100 mb/s betalen en maar minder dan de helft kunnen gebruiken.

Ik weet dat ik nu een router kan gebruiken, alleen ben ik hier niet echt handig in, dus ik weet niet of ik een speciale router/modem ( weet het verschil tussen router en modem niet eens :( ) moet kopen omdat het hier om een DSL verbinding gaat, ik zag ook een xDSL optie staan in de filter bij Pricewatch.

Hierbij vraag ik dus om jullie hulp, ik zal het erg op prijs stellen.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Je hangt achter het modem een router die zowel 2,4 als 5 GHz ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Precies, en dan verbind ik de modem van online.nl en de router dmv een ethernet kabel? Moet ik dan een speciale router kopen? een die xDSL ondersteuning heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Heb je zo'n zwart witte zyxell ding? Dan een los 5ghz accespoint kopen (of een knp/telfort wifi versterker)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
yup en een adsl modem nemen, goedkoop waar velen enthousiast over zijn Tp-Link archer C7 v2. Zelf ben ik onlangs overgestapt op een neatgear nighthawk R 7000. Heel stabiel wat duurder(circa 80 versus 130 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
shure-fan schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 01:01:
Heb je zo'n zwart witte zyxell ding? Dan een los 5ghz accespoint kopen (of een knp/telfort wifi versterker)
ja ik heb inderdaad zo een zwarte zyxel modem. aan telefoon zeiden ze al dat ik een accespoint kon nemen. Wat is echter het verschil tussen een accespoint en een router? Waarom zou de een beter of slechter dan het ander zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
chemist13 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 01:01:
yup en een adsl modem nemen, goedkoop waar velen enthousiast over zijn Tp-Link archer C7 v2. Zelf ben ik onlangs overgestapt op een neatgear nighthawk R 7000. Heel stabiel wat duurder(circa 80 versus 130 euro)
hoe weet ik of het een adsl modem is of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 01:08:
[...]
Wat is echter het verschil tussen een accespoint en een router? Waarom zou de een beter of slechter dan het ander zijn?
Misschien eerst even inlezen.
Verschil router en access point :
http://www.allesoverdraad...en-accesspoint-en-router/
Voor het verschil tussen modem en router vind ik niet direct zo een mooie uitleg. Het beste kan ik het nog uitleggen op basis van glasvezel-technologie. Je provider zet de signalen op de vezel via lichtgolven. Je computer kent dit natuurlijk niet, dus moet er een apparaat zijn om die lichtsignalen om te zetten in eentjes en nulletjes. Andersom worden de signalen uit jouw computer dan weer omgezet in lichtsignalen. Voila, de modem (een samentrekking van modulatie-demodulatie). Met andere woorden, je modem moet je vergelijken met een tolk. Je router met een parkwachter waar je de weg aan kan vragen.

Om in te gaan op je vraag. Jij hebt een access point nodig dat 5ghz kan versturen. Dat access point hang je dan bekabeld aan je router (ik vermoed dat het toestel van je provider modem en router in 1 zijn). Maar kan het toestel van je ouders ook 5ghz ontvangen? Bij de laatste smartphones en tablets is dat geen probleem, de nieuwste laptops ondersteunen het normaal ook wel, maar de oudere meestal niet. Check dit ook even voordat je verloren kosten doet.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 00:50:
[...]

Dit is natuurlijk onprettig aangezien ze voor 100 mb/s betalen en maar minder dan de helft kunnen gebruiken.
Hoezo? Als ze bedraad werken kunnen ze natuurlijk wel de volle geleverde snelheid halen (of dat daadwerkelijk het beloofde 100Mbps is, is bij DSL natuurlijk een tweede...). Ik betwijfel sterk of Online een snelheidsbelofte doet over WiFi.

Dat gezegd, je krijgt ook qua providerapparatuur waar je voor betaalt en moet dus niet raar opkijken dat je verouderde troep hebt als je voor een dubbeltje op eerste rij wilt zitten. Wat je daarmee bespaarde mag je nu aan randapparatuur uitgeven...
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 01:08:
[...]

ja ik heb inderdaad zo een zwarte zyxel modem. aan telefoon zeiden ze al dat ik een accespoint kon nemen. Wat is echter het verschil tussen een accespoint en een router? Waarom zou de een beter of slechter dan het ander zijn?
Verschil AP en router is veel simpeler uit te leggen:

Een router verbindt twee verschillende netwerken, bijvoorbeeld jouw thuisnetwerk aan het internet. Je hebt altijd één router nodig voor een normaal huisnetwerk.
Een router hoeft helemaal niets met WiFi te doen, maar bevat tegenwoordig vaak een WiFi-AP.

Een AP is simpelweg een apparaat wat een bestaand bedraad netwerk draadloos uitbreidt.

Het verschil is dus of zo'n ding een aparte netwerk vormt of niet. Aangezien jouw modemrouter al een router bevat heb je er niet nog een nodig. Je wilt dus een AP ernaast.

ik zou de al genoemde KPN WiFi-versterker aanraden. Kost EUR 50, maar bevat exact zelfde WiFi-hardware als de Netgear R7000 waar je EUR 130 aan kwijt zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
chemist13 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 00:55:
Een Access Point bedoel je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Kijk eerst maar eens of je bekabeld wel de snelheid haalt, online zijn de grootste prutsers op de Internetmarkt. Wij hadden een jaar na wisselen van het abonnement nog steeds de oude snelheid omdat ze te incapabel waren om het profiel om te zetten.

En volgens mij moet 2.4GHz ook gewoon meer dan 100mbit aankunnen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mark-k schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:36:
Kijk eerst maar eens of je bekabeld wel de snelheid haalt, online zijn de grootste prutsers op de Internetmarkt. Wij hadden een jaar na wisselen van het abonnement nog steeds de oude snelheid omdat ze te incapabel waren om het profiel om te zetten.
En zelfs al zit het op juiste profiel, kan gewoon zijn dat je te ver van de DSLAM bent om 100Mbps te halen.

Maar goed, zoals ik al aangaf zijn geleverde internetsnelheid en WiFi-bandbreedte twee verschillende dingen. Ook met zeer trage internetverbinding wil je een fatsoenlijke WiFi-verbinding, al is het alleen maar voor file transfers binnenhuis.
En volgens mij moet 2.4GHz ook gewoon meer dan 100mbit aankunnen hoor.
Hangt af van je situatie en vooral je apparatuur maar reken je niet rijk...

2.4GHz WiFi-n wordt geadverteerd tot 600Mbps, maar...

- daarvoor moet je 4x4 MiMo doen. Sommige high-end AP's doen dat, maar nagenoeg geen clients. Als je client 2x2 MiMo doet mag je al blij zijn. Dus maak van die 600 maar 300Mbps.
- om dat te halen moet je 40MHz kanaalbreedte gebruiken. Dat is alleen sneller bij volkomen schoon spectrum (betonbunker op de hei). Zodra je in bewoonde wereld zit, werkt 20MHz kanaalbreedte dankzij 3dB meer signaalsterkte beter. Dus maak van die 300Mbps maar 150Mbps.
- wat je in praktijk aan (TCP) throughput kunt halen is altjid een stuk minder dan bruto link rate. 70% van de link rate is hoogst echt haalbare onder perfecte omstandigheden. Dus maak van die 150Mbps maar 105Mbps.

Dat is daadwerkelijk met gemiddelde hardware haalbaar, maar dan moet je op twee meter afstand met vrije line-of-sight van de AP staan en mag er geen interferentie zijn. Zodra je verder weg zit of wel interferentie hebt (je weet wel, de echte wereld :z ) zak je eronder. Met 2x2 MiMo zou ik tussen de 50 en 70Mbps al zeer goed vinden in praktijk. En er worden nog veel apparaten verkocht - zelfs high-end gaminglaptops - die geen MiMo doen. Dan moet je al die cijfers halveren en mag je dus blij zijn met 25-35Mbps met absolute max rond de 52Mbps :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Ik ga waarschijnlijk de zyxel modem houden en een Router erachter gooien. Tips voor merk en model? Router zal dus dienen als ''accespoint''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
wat vinden jullie van de Netgear WNDR3700 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Zafer94,

Weet je zeker dat je schoonouders het verschil tussen 2.4 GHz en 5 GHz uberhaupt gaan merken? Gebruiken ze veel bandbreedte? Omdat iets kan, wil nog niet altijd zeggen dat je het ook moet....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:54:
wat vinden jullie van de Netgear WNDR3700 ?
Slecht. 70 euro voor gebakken lucht. Daarnaast gaat een frequentieband geen verschil maken; het echte verschil zit hem in de MIMO opstelling en in de WiFi adapter die in hun apparatuur zit.

Wat ook uit kan maken is het gebruikte modem. Als je nu bijvoorbeeld een van de Online.nl Huawei modellen hebt kan elk random access point al helpen om dat dat ding een crappy apparaat is als het meer dan 1 ding moet doen.

Stel dat je geld wil uitgeven, koop dan een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), die is 10 euro duurder dan die WNDR3700 en 10x beter.

[ Voor 57% gewijzigd door johnkeates op 27-06-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Sparhawk schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:56:
Zafer94,

Weet je zeker dat je schoonouders het verschil tussen 2.4 GHz en 5 GHz uberhaupt gaan merken? Gebruiken ze veel bandbreedte? Omdat iets kan, wil nog niet altijd zeggen dat je het ook moet....
ze hebben 6 dochters die allemaal wel een laptop en smartphone hebben. Bovendien gebruik niemand bedraad internet. Huis bestaat uit 3 verdiepingen, dus een ander router zou sowieso voordelig zijn. Zelfs als de nieuwe router al beter bereik heeft zouden ze baat erbij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
de wndr3700 was een prima apparaat, 7 jaar geleden! ;)

Als ik jou was zou ik voor iets recenters gaan. In ieder geval iets met een dualband radio (dus gelijktijdig 2.4 en 5 GHz), bij voorkeur met ondersteuning voor 802.11ac

[edit]

Zoals al eerder opgemerkt, een router heeft niet zoveel met wifi te maken (maar routeert netwerk verkeer tussen 2 (of meerdere) verschillende netwerken) en heeft dus ook niet een beter of slechter bereik! Wat jij zoekt is een Access Point.

[ Voor 64% gewijzigd door borft op 27-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
johnkeates schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:56:
[...]

Slecht. 70 euro voor gebakken lucht. Daarnaast gaat een frequentieband geen verschil maken; het echte verschil zit hem in de MIMO opstelling en in de WiFi adapter die in hun apparatuur zit.

Wat ook uit kan maken is het gebruikte modem. Als je nu bijvoorbeeld een van de Online.nl Huawei modellen hebt kan elk random access point al helpen om dat dat ding een crappy apparaat is als het meer dan 1 ding moet doen.

Stel dat je geld wil uitgeven, koop dan een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), die is 10 euro duurder dan die WNDR3700 en 10x beter.
heb er een voor 20 gevonden. Is het het dan wel waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
borft schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:58:
de wndr3700 was een prima apparaat, 7 jaar geleden! ;)

Als ik zou was zou ik voor iets recenters gaan
Zoals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:59:
[...]

heb er een voor 20 gevonden. Is het het dan wel waard?
Nee.
Een UniFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KPN Wifi Versterker.

Ondanks dubieuze naam out-of-the-box juiste idiot-proof configuratie, en zeer scherpe prijs.
Als je maar een enkel AP gaat plaatsen is dit weggegooid geld. Meerwaarde van UniFi speelt alleen bij twee of meer APs.

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 27-06-2017 12:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Aangezien ik heel weinig verstand heb van netwerk apparatuur zie ik niet echt het verschil tussen zo een Netgear WNDR3700 en een UniFi. Kan iemand mij vertellen waarom een UniFi bijvoorbeeld beter is dan zo een netgear router? En waarom het de price premium waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Zijn er geen andere opties? Ik denk niet dat ze 80-100 euro nog willen uitgeven aan een router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:07:
[...]

Zijn er geen andere opties? Ik denk niet dat ze 80-100 euro nog willen uitgeven aan een router.
Een KPN WiFi versterker.
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:04:
Aangezien ik heel weinig verstand heb van netwerk apparatuur zie ik niet echt het verschil tussen zo een Netgear WNDR3700 en een UniFi. Kan iemand mij vertellen waarom een UniFi bijvoorbeeld beter is dan zo een netgear router? En waarom het de price premium waard is?
Het verschil zit hem in een aantal zaken:

- Antennes
- Radio modules
- Applicatie chips
- Software
- Ondersteuning

De meeste sub-60-euro apparaten zijn allemaal hetzelfde, misschien in een ander plastic doosje met een ander merkje er op. RaLink (of hoe het tegenwoordig ook maar heet) en Atheros (zal ook wel weer verkocht zijn) maken bijvoorbeeld chips voor WiFi apparaten. Zo'n chip heeft vaak op zichzelf niet zo heel veel zin, die moet je combineren met andere chips, bijvoorbeeld een applicatie chip waar de software op draait die de boel laat werken. Samen vormen die die chipset van een Access Point (en ook bij Routers werkt dat zo).

Wat de meeste merken doen is in China bij een random fabrikant een white label router bestellen. Daar zit dan een standaard chipset in, meestal de goedkoopste, en standaard software waar misschien het logo van de fabrikant nog even veranderd is. Dat doen ze om dat consumenten het verschil toch niet zien, en vaak denken dat om dat ze iets aangeschaft hebben het wel beter zal moeten zijn, zelfs als dat in de praktijk niet zo hoeft te zijn.

Zo'n goedkope chipset heeft een heleboel problemen. Zo werkt het vaak wel een beetje, maar de applicatieprocessor is meestal veel te langzaam om lekker snel netwerkverkeer te regelen. En de radio chips voor de 2.4Ghz en 5Ghz banden zijn dan vaak de goedkoopste met zo min mogelijk hardware offloading, zo min mogelijk inputs en outputs en als het even kan ook zonder enige nieuwe features als DFS enz. Dat betekent dat je tijdens gebruik nog steeds langzaam internet hebt.

Wat andere fabrikanten doen is minder software draaien op de applicatieprocessor zodat het ding netwerkverkeer kan regelen en niet ook nog een webserver, dlna, upnp, ftp, samba, lpd, interrupt driver voor extra blinkenlights enz. hoeft te gaan zitten doen. Een andere optie is een betere applicatieprocessor gebruiken, zodat je die software wel kan draaien zonder dat het de basistaken in de weg zit. Vaak wordt er ook gesjoemeld met hardware offloading in de vorm van NAT offloading op routers. Dat lijkt op papier leuk, maar in de praktijk is er eigenlijk een enkel netwerk waar de NAT zo simpel is dat je daar nog op kan draaien. Dus hoewel het dan theoretisch snel moet zijn is het dat in de praktijk dan gewoon niet. Dat is ook een reden waarom het niet aan te raden is een router te nemen, maar een echt access point, een apparaat waar de hardware en software bedoeld is om in een bestaand netwerk geplaatst te worden.

Wat doet een UniFi dan goed?

- Goede antennes met goede locaties
- Ondersteuning voor DFS, band steering, MIMO, AC enz.
- Geen onnodige software op de AP, instellingen enz. doe je via een app op je telefoon of pc (of server)
- Geen lichtshow, fantastic plastic of bizar veel poorten die hun throughput nooit kunnen halen
- Goede software die goed onderhouden wordt

[ Voor 255% gewijzigd door johnkeates op 27-06-2017 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel kost zoiets nu eenmaal. Ook een simpele (maar hele goede) RE650 van TP-Link kost al snel 100 euro.

Binnen wat jij "5Ghz" noemt zijn allerlei ontwikkelingen waardoor het ene 5Ghz apparaat het andere niet is. Daarbij moet je denken aan protocollen, ondersteunde frequenties, antenne technieken, etc.

Of dat allemaal relevant is voor jouw situatie weet ik niet. Maar bedenk je wel dat het bereik van 5Ghz beperkt is en de snelheid snel inzakt, vooral bij de minder geadvanceerde versies. Anders gezegd: de allernieuwste 2.4Ghz technieken geven je meer snelheid over een langere afstand dat de oudere 5Ghz routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
johnkeates schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:56:
[...]

Hoe is die dan 10x beter? Zoals ik zei snap ik eigenlijk niks van netwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je zal sowieso een ander systeem moeten gaan gebruiken. met 6-8 gebruikers op WiFi ?
100mb/s zal de maximaal haalbare snelheid zijn en niet met zoveel gebruikers op WiFi. veel heeft ook te maken hoever de wijkkast van de aansluiting staat etc etc

ADSL en VDSL: via koperdraad

ADSL staat voor Asymmetric Digital Subscriber Line, ook wel breedband genoemd. Een ADSL-verbinding maakt gebruik van het koperdraad van je telefoonlijn. Maak je geen zorgen, in tegenstelling tot vroeger, toen je moest ‘inbellen’ en je telefoonlijn bezet was zolang je het internet gebruikte, gebruik je internet en je telefoon nu naast elkaar en is ADSL veel sneller dan vroeger. DSL komt analoog je huis binnen en het modem maakt het digitaal. Daarom is de afstand tussen centrale en modem en de kwaliteit van het koper zeer bepalend voor de snelheid. VDSL staat voor Very-high-bitrate Digital Subscriber Line en is het nog snellere broertje van ADSL. Via VDSL bij Online.nl kun je snelheden halen tot 100 Mb/s!

[ Voor 60% gewijzigd door Hackus op 27-06-2017 12:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Hackus schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:13:
Je zal sowieso een ander systeem moeten gaan gebruiken. met 6-8 gebruikers op WiFi ?
100mb/s zal de maximaal haalbare snelheid zijn en niet met zoveel gebruikers op WiFi. veel heeft ook te maken hoever de wijkkast van de aansluiting staat etc etc
Ander systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Xaomi router voor 35 euro via Alieexpres.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ipv het standaard Online geleverde.

Is het trouwens megabyte of megabit ? 1 megabyte = 8 megabit dan lijkt 100 al snel heel veel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:11:
[...]

Hoe is die dan 10x beter? Zoals ik zei snap ik eigenlijk niks van netwerken
Zie mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Hackus schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:20:
[...]

ipv het standaard Online geleverde.

Is het trouwens megabyte of megabit ? 1 megabyte = 8 megabit dan lijkt 100 al snel heel veel
megabit natuurlijk :P

een ander dsl modem dus.. lijkt me niet zo handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
bedankt voor je uitleg John!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Allemaal leuk en aardig al dat Wifi advies, maar heb je al eens bedraad gekeken wat de snelheid is?
Als je bedraad ook die snelheid haald dan gaat een andere router/ap echt niets uitmaken. Voor hetzelfde geld zit ze zo ver van de centrale af dat er maar 37Mbit overblijft (vind ik ergens ook niet vreemd, heb het zelf ook gehad).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:24:
[...]

megabit natuurlijk :P

een ander dsl modem dus.. lijkt me niet zo handig
Online kan je levering doormeten en je adviseren of je goed of minder zit. hun zien +- wat je aan snelheid haalt
op de aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meekoh schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:25:
Allemaal leuk en aardig al dat Wifi advies, maar heb je al eens bedraad gekeken wat de snelheid is?
Als je bedraad ook die snelheid haald dan gaat een andere router/ap echt niets uitmaken. Voor hetzelfde geld zit ze zo ver van de centrale af dat er maar 37Mbit overblijft (vind ik ergens ook niet vreemd, heb het zelf ook gehad).
Dan nog wil je betere WiFi...

- 2.4GHz is storingsgevoelig, waardoor je (trage DSL) verbinding kan wegvallen als het tegenzit.
- met meerdere gebruikers heb je bij WiFi last van dalende meeropbrengsten. Als je met een enkel apparaat exact de 37Mbps van je DSLlijn plat kunt trekken, zul je met 8 apparaten samen maar een fractie daarvan over WiFi kunnen verstouwen. In de regel wil je minstens 4 (!) keer de totale bandbreedte beschikbaar hebben over WiFi tov de hoogste snelheid die je per apparaat wilt hebben. Dus als je 37Mbps over DSL hebt, wil je om met meerdere apparaten die 37Mbps plat te kunnen trekken zeker 150Mbps aan totale WiFi-throughput hebben.
- zoals ik al eerder aangaf, bewust of onbewust gaat er binnen een LAN ook aardig wat verkeer heen en weer. Ook al zou je 1Mbps DSL hebben, kan het zinnig zijn om voor goede (stabiele, dekkende en performante) WiFi te zorgen. 2.4GHz WiFi-n only is dat bij voorbaat al niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Volgens mij is het hier dus al wel duidelijk uitgelegd. Zoeken is niet zo moeilijk: categorie: Access points

Wat je (volgens mij) nodig hebt:
- AP-
- support voor 802.11ac (dus recent)
- dual radio (dus gelijktijdig 2.4GHZ en 5GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Meekoh schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:25:
net laten testen en ze krijgen gewoon 100 down en 30 up via kabel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

borft schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:37:
Volgens mij is het hier dus al wel duidelijk uitgelegd. Zoeken is niet zo moeilijk: categorie: Access points

Wat je (volgens mij) nodig hebt:
- AP-
- support voor 802.11ac (dus recent)
- dual radio (dus gelijktijdig 2.4GHZ en 5GHz)
Met dus de kanttekening dat de goedkoopste goede (KPN WiFi versterker) er niet tussen staat, want alleen in KPN-winkels te koop. Maar je hoeft geen KPN internetabo te hebben - naar binnen lopen, EUR 50 neerleggen en klaar :)
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:07:
[...]

Tja, zoals gezegd, voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rij zitten. Ze hebben gekozen voor een goedkope provider en zitten daardoor nu met extra kosten voor apparatuur als ze fatsoenlijke WiFi willen. EUR 50 is m.i. de ondergrens voor fatsoenlijk spul. Daaronder koop je gewoon zooi. daarboven heb je ook genoeg zooi trouwens, maar de tips die hier gegeven worden zijn iha wel goed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 27-06-2017 12:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

chemist13 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 00:55:
Een aparte router is niet per se nodig. Een accesspoint volstaat ook. :) Voordeel met een router is wel, dat de router van de ISP dan wellicht naar bridge kan, wat weer andere voordelen geeft, als de ISP het ondersteund, want niet elke ISP doet dat. Zo deed Vodafone Thuis (Nu T-Mobile Thuis) dat bijvoorbeeld niet, toen ik bij hen klant was, de nodige jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CH40S schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:44:
[...]
Een aparte router is niet per se nodig. Een accesspoint volstaat ook. :) Voordeel met een router is wel, dat de router van de ISP dan wellicht naar bridge kan, wat weer andere voordelen geeft, als de ISP het ondersteund, want niet elke ISP doet dat. Zo deed Vodafone Thuis (Nu T-Mobile Thuis) dat bijvoorbeeld niet, toen ik bij hen klant was, de nodige jaren geleden.
Heel eerlijk: als ik TS hier lees - en bedenk dat z'n schoonouders nog minder ter zake deskundig zullen zijn - dan is het een zeer slecht idee om iets te nemen dat niet out-of-the-box exact datgene doet wat hij nodig heeft en niets anders.

Het is prima mogelijk om vrijwel iedere router als AP in te stellen, maar dan moet je instellingen erin doen. Het is geen rocket science, maar als je het verprutst kun je je verbinding om zeep helpen of later rare problemen krijgen. Dus hier geen goed idee :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik raad ook de KPN WiFi-versterker aan. Ik heb hem thuis ook staan en de prestaties zijn prima. Het apparaat is ook voor een netwerkleek goed in te stellen en is super stabiel.
Unifi is dan wel beter dan de WiFi-versterker, maar dat zit 'm voor een vrij groot gedeelte aan de 100.000 dingen die in te stellen zijn. Heel fijn voor de tweaker, maar in deze situatie absoluut niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:49:
[...]

Heel eerlijk: als ik TS hier lees - en bedenk dat z'n schoonouders nog minder ter zake deskundig zullen zijn - dan is het een zeer slecht idee om iets te nemen dat niet out-of-the-box exact datgene doet wat hij nodig heeft en niets anders.

Het is prima mogelijk om vrijwel iedere router als AP in te stellen, maar dan moet je instellingen erin doen. Het is geen rocket science, maar als je het verprutst kun je je verbinding om zeep helpen of later rare problemen krijgen. Dus hier geen goed idee :z
Had ik wellicht erbij moeten vermelden idd. :) Goede aanvulling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zafer94
Het lijkt erop dat ik voor de KPN wifi versterker zal gaan. Aangezien die ook makkelijker te installeren is.

Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft heel erg bedanken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
dion_b schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:30:
[...]

Dan nog wil je betere WiFi...

- 2.4GHz is storingsgevoelig, waardoor je (trage DSL) verbinding kan wegvallen als het tegenzit.
- met meerdere gebruikers heb je bij WiFi last van dalende meeropbrengsten. Als je met een enkel apparaat exact de 37Mbps van je DSLlijn plat kunt trekken, zul je met 8 apparaten samen maar een fractie daarvan over WiFi kunnen verstouwen. In de regel wil je minstens 4 (!) keer de totale bandbreedte beschikbaar hebben over WiFi tov de hoogste snelheid die je per apparaat wilt hebben. Dus als je 37Mbps over DSL hebt, wil je om met meerdere apparaten die 37Mbps plat te kunnen trekken zeker 150Mbps aan totale WiFi-throughput hebben.
- zoals ik al eerder aangaf, bewust of onbewust gaat er binnen een LAN ook aardig wat verkeer heen en weer. Ook al zou je 1Mbps DSL hebben, kan het zinnig zijn om voor goede (stabiele, dekkende en performante) WiFi te zorgen. 2.4GHz WiFi-n only is dat bij voorbaat al niet.
Nou dat weet ik zo net nog niet. 2,4Ghz is druk met name bij appartementen dus ja er is kans op interferentie van andere netwerken. Jij doet nu de aanname dat 37Mbps ook gelijk de limiet is van de wifi snelheid. Voor hetzelfde geld doet dat ding (wifi) gewoon 125Mbps en is je internetlijn de beperkende factor.
Daarnaast weet je 0,0 van het gebruik van de overige gebruikers, dus dat als reden opgeven om perse iets anders te kopen is ook zinloos aangezien het een aanname is.
Ik kan hier in huis bjiv. storingsloos prima met 5+ apparaten op 2,4Ghz gewoon normaal werken. (Thuiswerken, Netflix, Webserver, Backupverkeer, Smartphones, Tablets etc.) AP doet gewoon 125Mbit (in theorie) en mijn internetlijn is 150Mbit. Het klopt dat de verschillende devices in realiteit "slechts" 48Mbit halen, maar dat is voor het beoogde gebruik meer dan voldoende.
Daarom ben ik het ook zeker niet met je eens dat 2,4Ghz per definitie ruk is.

Kortom: Meten = weten ;)

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meekoh schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:25:
[...]

Nou dat weet ik zo net nog niet. 2,4Ghz is druk met name bij appartementen dus ja er is kans op interferentie van andere netwerken. Jij doet nu de aanname dat 37Mbps ook gelijk de limiet is van de wifi snelheid. Voor hetzelfde geld doet dat ding (wifi) gewoon 125Mbps en is je internetlijn de beperkende factor.
Ik heb hierboven al voorgerekend hoe een 2x2 MiMo 2.4GHz WiFi-n ding in praktijk zelfs onder perfecte omstandigheden niet verder dan 105Mbps komt, dus 125Mbps gaat niet gebeuren. Als jij wel 125Mbps haalt, doe je dat met 40MHz kanaalbreedte. Dat betekent dat bij jou de 2.4GHz uitzonderlijk schoon is - en jij juist niet de aanname moet doen dat het elders even goed zal zijn.
Daarnaast weet je 0,0 van het gebruik van de overige gebruikers, dus dat als reden opgeven om perse iets anders te kopen is ook zinloos aangezien het een aanname is.
Ik kan hier in huis bjiv. storingsloos prima met 5+ apparaten op 2,4Ghz gewoon normaal werken. (Thuiswerken, Netflix, Webserver, Backupverkeer, Smartphones, Tablets etc.) AP doet gewoon 125Mbit (in theorie) en mijn internetlijn is 150Mbit. Het klopt dat de verschillende devices in realiteit "slechts" 48Mbit halen, maar dat is voor het beoogde gebruik meer dan voldoende.
Dan ben je niet met allevijf apparaten tegelijk die 125Mbps aan het trekken. Als ze allemaal tegelijk *iets* aan het doen zijn en dus airtime bezet houden, zul je niet hoger dan ~30Mbps per 2x2 MiMo apparaat of ~15Mbps per 1x1 SiSo apparaat doen. Dat is heel aannemelijk, want de toepassingen die je noemt zullen hooguit 10Mbps trekken.

Als je WiFi echter geen 125Mbps max maar bijvoorbeeld de helft daarvan zou leveren, zou je met de Netflix waarschijnlijk in de knoop raken.
Daarom ben ik het ook zeker niet met je eens dat 2,4Ghz per definitie ruk is.

Kortom: Meten = weten ;)
2.4GHz is per definitie storingsgevoelig. Als die 125Mbps klopt heb jij een uitzonderlijk goede situatie die verreweg de meesten onder ons niet zullen delen. We weten dat de schoonouders van TS nu een probleem hebben met hardware dat in beginsel zelfde kan als die van jou. Alleen al die constatering geeft aan dat het daar minder schoon is. TS heeft dus al gemeten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
dion_b schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:32:
[...]

Ik heb hierboven al voorgerekend hoe een 2x2 MiMo 2.4GHz WiFi-n ding in praktijk zelfs onder perfecte omstandigheden niet verder dan 105Mbps komt, dus 125Mbps gaat niet gebeuren. Als jij wel 125Mbps haalt, doe je dat met 40MHz kanaalbreedte. Dat betekent dat bij jou de 2.4GHz uitzonderlijk schoon is - en jij juist niet de aanname moet doen dat het elders even goed zal zijn.
Als je goed leest, doe ik juist geen aannames ;)
Ik wil alleen eerst weten hoe de situatie eruit ziet voor dat er allerlei adviezen worden gedaan.
Dan ben je niet met allevijf apparaten tegelijk die 125Mbps aan het trekken. Als ze allemaal tegelijk *iets* aan het doen zijn en dus airtime bezet houden, zul je niet hoger dan ~30Mbps per 2x2 MiMo apparaat of ~15Mbps per 1x1 SiSo apparaat doen. Dat is heel aannemelijk, want de toepassingen die je noemt zullen hooguit 10Mbps trekken.

Als je WiFi echter geen 125Mbps max maar bijvoorbeeld de helft daarvan zou leveren, zou je met de Netflix waarschijnlijk in de knoop raken.
Zoals ik al zei dat ben ik wel. Ik kan rustig thuiswerken (dat verbruikt best wel wat bandbreedte), vrouw netflix kijken, kind youtube kijken, Backup naar Crashplan cloud etc. Trust me het werkt echt wel.
Gewoon met de standaard modem van Ziggo in dit geval, bijna alleen 2,4Ghz in gebruik want weinig devices snappen hier 5Ghz. 20Mhz kanaalbreedte. Veel zaken kunnen ook tegelijk en zoals ik ook al aangaf is er dan voldoende bandbreedte voor de doeleinden beschikbaar. Niet alles hoeft altijd 100Mbt vol te trekken. De klacht van TS is dat hij geen waar voor zijn geld krijgt. Hij betaald voor 100Mbit, maar kan maar 37Mbit gebruiken. Koopt hij een blitse super MiMo router die alle andere kanalen wegdrukt (apple stores zijn daar goed in) dan blijft de max nog steeds 37Mbit als zijn internet aansluiting gewoon niet meer aan kan. Goed dan heeft hij misschien een hogere snelheid tussen devices onderling, maar als 1 device die 37Mbit vol trekt zoals ik hier thuis ook kan doen dan schiet je er nog niets mee op dat je zo'n dure router hebt gekocht.
2.4GHz is per definitie storingsgevoelig. Als die 125Mbps klopt heb jij een uitzonderlijk goede situatie die verreweg de meesten onder ons niet zullen delen. We weten dat de schoonouders van TS nu een probleem hebben met hardware dat in beginsel zelfde kan als die van jou. Alleen al die constatering geeft aan dat het daar minder schoon is. TS heeft dus al gemeten.
Tsja, als je het zo stelt is iedere draadloze technologie storingsgevoelig (wat het in zekere zin ook wel is).
Zo "schoon" is het hier nou ook weer niet, snelle scan levert mij minstens 15 conflicterende netwerken op op hetzelfde kanaal (kanaal 1 in dit geval). Maargoed in ons vorige huis was het nog veel drukker (30+ netwerken per kanaal), toen had ik inderdaad wel erg veel baat bij mijn oude Unify AP's.

Maar dus nogmaals, @TS heb je al eens gemeten wat de snelheid bekabeld is? Pas als je alle feiten helder hebt een beslissing maken om andere apparatuur te kopen.

Overigens is 5Ghz ook niet heilig ivm het beperkte bereik, met name in grote betonnen huizen.

edit: Ik ben met name verrast door wat die standaard modems qua wifi allemaal kunnen tegenwoordig. (gebruik nu mijn Unify AP's juist niet vanwege deelname aan pilot nieuwe modem)
Vroeger was mijn antwoord hetzelfde geweest als die van jou ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 27-06-2017 15:08 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meekoh schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Als je goed leest, doe ik juist geen aannames ;)
Ik wil alleen eerst weten hoe de situatie eruit ziet voor dat er allerlei adviezen worden gedaan.

[...]

Zoals ik al zei dat ben ik wel. Ik kan rustig thuiswerken (dat verbruikt best wel wat bandbreedte), vrouw netflix kijken, kind youtube kijken, Backup naar Crashplan cloud etc. Trust me het werkt echt wel.
Gewoon met de standaard modem van Ziggo in dit geval, bijna alleen 2,4Ghz in gebruik want weinig devices snappen hier 5Ghz. 20Mhz kanaalbreedte.
Dan kun je simpelweg de 125Mbps die jij noemt niet halen. Zelfs met UDP zou je dat niet halen, laat staat met TCP, wat vrijwel alle bandbreedtebehoevende applicaties gebruiken. Met absoluut perfecte omstandigheden haal je (naar boven afgerond) 105Mbps met 2x2 MiMo 2.4GHz 20MHz WiFi-n.
Veel zaken kunnen ook tegelijk en zoals ik ook al aangaf is er dan voldoende bandbreedte voor de doeleinden beschikbaar. Niet alles hoeft altijd 100Mbt vol te trekken.
Het gaat dan ook over de airtime. Met meerdere devices, vooral als er traagere tussen ziten, ga je veel van de bandbreedte kwijt zijn aan overhead. Heb je zat bandbreedte beschikbaar, dan merk je daar niets van. Heb je dat niet, dan kun je - ver onder de maximale snelheid die je met een enkel device haalt - in de problemen komen. Je wilt daarom altijd veel (mijn factor 4 bijvoorbeeld) headroom boven je hoogste eisen hebben op WiFi.
De klacht van TS is dat hij geen waar voor zijn geld krijgt. Hij betaald voor 100Mbit, maar kan maar 37Mbit gebruiken. Koopt hij een blitse super MiMo router die alle andere kanalen wegdrukt (apple stores zijn daar goed in)
MiMo doet niets met zendsterkte of kanaalbreedte. Hij heeft nu trouwens al een 2x2 MiMo AP...
dan blijft de max nog steeds 37Mbit als zijn internet aansluiting gewoon niet meer aan kan. Goed dan heeft hij misschien een hogere snelheid tussen devices onderling, maar als 1 device die 37Mbit vol trekt zoals ik hier thuis ook kan doen dan schiet je er nog niets mee op dat je zo'n dure router hebt gekocht.
Daarom raad ik juist meerdere keren de goedkooopste degelijke dualband AP aan die te krijgen is aan.
[...]

Tsja, als je het zo stelt is iedere draadloze technologie storingsgevoelig (wat het in zekere zin ook wel is).
Dat is het ook :z

Dan nog, er is veel verschil tussen de banden. 2.4GHz heeft veel meer potentiele storingsbronnen en juist het feit dat het beter door obstakels heen gaat betekent dat die stoorbronnen dat ook doen.
Zo "schoon" is het hier nou ook weer niet, snelle scan levert mij minstens 15 conflicterende netwerken op op hetzelfde kanaal (kanaal 1 in dit geval).
Ik baseerde me op de 125Mbps waar je het over had. Met 20MHz kanaalbreedte hoef je inderdaad niet zo'n schone omgeving te hebben.
[...]

Overigens is 5Ghz ook niet heilig ivm het beperkte bereik, met name in grote betonnen huizen.
Valt juist in betonnen huizen mee. 2.4GHz penetreert beter door obstakels, onder andere houten/gipsen/bakstenen muren, maar kan ook geen eer behalen aan gewapend beton of metaalhoudende isolatielagen. In die situaties zijn reflectie en diffractie om obstakels heen relevanter, en daar doet 5GHz het juist beter. Ik heb een maisonette met een monster van een betonnen draagmuur (voor de 9 verdiepingen boven ons) dwars door de woning, en een betonnen vloer tussen de verdiepingen. Met twee AP's (eentje beneden voor links, eentje boven achter rechts) dek ik alles prima tot >100Mbps (2x2 MiMo, ac) in de 5GHz, maar heb ik op elke verdieping één kamer waar 2.4GHz geen stabiele verbinding levert.
edit: Ik ben met name verrast door wat die standaard modems qua wifi allemaal kunnen tegenwoordig. (gebruik nu mijn Unify AP's juist niet vanwege deelname aan pilot nieuwe modem)
Vroeger was mijn antwoord hetzelfde geweest als die van jou ;)
De providers raken opgezadelt met alle klachten over slechte WiFi. Dat kost klanten en geld, dus wordt geinvesteerd in betere apparatuur. Het is opvallend hoe zowel KPN als Ziggo vrijwel zelfde specs in hun nieuwste modemrouters verwerkt hebben, en die zijn niet mis, vrijwel hetzelfde als de Netgear R7000 waar je los dus nog EUR 130 voor betaalt.

Achilleshiel hiervan is wel: in nieuwere huizen staan ISRA/AOP/NTU geheid in de - betonnen, soms uitpandige - meterkast. Ze leveren de beste WiFi tot in die meterkast, maar in de woonkamer laat staan op slaapkamer heb je daar geen drol aan :o

Daarom dat beide ook losse AP's leveren tegen kostprijs, waarbij de KPN variant EUR 10 goedkoper is en out-of-the-box net iets betere featureset heeft (met name DFS support is een grote pre).

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 27-06-2017 15:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
zafer94 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:59:
Het lijkt erop dat ik voor de KPN wifi versterker zal gaan. Aangezien die ook makkelijker te installeren is.

Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft heel erg bedanken!
Ik denk dat dit in jouw situatie inderdaad een goed product zal wezen qua prijs/kwaliteit en instellingen.

Nu zag ik ergens staan dat het huis 3 verdiepingen telt. Als het enigszins mogelijk is qua bekabeling, zou ik dat AP zo centraal mogelijk in de woning proberen te plaatsen. Je zal sowieso dat AP met een netwerkkabel moeten aansluiten aan je huidige modem/router + een draad naar een stopcontact . Hang dat ding dus niet in de meterkast, maar liefst ergens vrij tegen een muur, desnoods leg je het bovenop de kast (zo een hoge waarin onderaan het zondagse servies staat en er boven achter glazen deurtjes van die glaasjes en bordjes, die je toch nooit gebruikt, en van die plaasteren postuurkes :P )

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1