Geheugen maar 8 GB usable van 16 GB in totaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villematic
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Beste,

Ik zit helaas met een euvel rondom een nieuwe desktop die ik bij een webshop (ik weet niet of ik de naam van de webshop mag noemen) in elkaar heb laten assembleren. Ik heb echt m'n best gedaan om met veel zoeken een oplossing te vinden, maar helaas.

De volgende specificaties zitten in de computer:
- AMD Ryzen 5 2600 WRAITH 3900 AM4 BOX
- Gigabyte 8GB D5 GTX 1070 Ti WF2
- SSD 480GB 445/535 SSD Plus SA3 SDK
- Gigabyte B450 AORUS ELITE
- Corsair 16 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen

Twee dagen na ontvangst van de computer merkte ik dat Windows 10 (64 bit) het volgende aangaf over de installed RAM: 16,0 GB (7,95 GB usable). Ook gaf de taskmanager maar 8 GB aan wat actief was. Ik vond dit heel apart omdat de RAM sticks in 1 geheugenpakketje kwam met 2 sticks van 8GB van Corsair. Ze zijn dus exact gelijk. Zie hier de screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h4gW3M1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tFvJajT.png

Dit heb ik vervolgens allemaal uitgeprobeerd:
Stap 1
Vervolgens ben ik gaan kijken wat de BIOS vermelde, wellicht dat de PC beide ramsticks niet zag. Hier werd aangegeven dat 16 GB geïnstalleerd is, ook hier een screenshot van:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/frSTbkOm.jpg

Stap 2
Via Google las ik veel over de "Boot advanced options" om te kijken of er een maximum RAM aangetikt was. Zowel met maximum van 16 GB of zonder maximum. Beiden oplossingen verhielpen niet dat Windows alleen maar 8 GB Ram gebruikte.

Stap 3
Ik dacht dat beide RAM sticks wellicht via "single" channel mode opereerde, zelfs al was het uitgetest en geassembleerd door de webshop leek mij dat dit nog een optie zal kunnen zijn voor het probleem. Ik heb CPU-Z geïnstalleerd, maar CPU-Z geeft 16 GB weer op Dual mode. Zie wederom screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tK3Pdj3.png

Stap 4
Vervolgens heb ik beide RAM sticks individueel in de computer gestopt. Bij 1 Ram stick gaat de computer gewoon aan en werkt het op 8 GB. Met de andere RAM stick, wilt de computer niet echt opstarten. De computer gaat aan, maar monitoren en invoerapparaten willen niet reageren. Ik heb de RAM sticks vervolgens weer 2 keer omgewisseld om er zeker van te zijn. En elke keer wilde de computer bij dezelfde RAM stick niet volledig opstarten. In mijn ogen leek het zo te zijn dat 1 RAM stick dus kapot was.

Stap 5
Blij als een kind dat ik het probleem gevonden had, ben ik naar de webshops fysieke servicedesk gegaan met de RAM sticks. Daar gingen ze de RAM sticks direct uittesten op hun eigen apparatuur. Wat blijkt, zij vermelden dat bij "uiterst getest" beiden RAM sticks gewoon werken!

Wat nu?
Ik begrijp er eerlijk gezegd niks meer van. Ik kreeg als advies mee van de winkel dat het weliswaar aan de moederbord kan liggen. Maar hoe kan het dan dat 1 van de 2 RAM sticks gewoon werken op DEZELFDE ramslot? Dan werkt de moederbord toch gewoon? Ik vraag mij het af of de webshop het daadwerkelijk wel volledig heeft uitgetest... of zit ik verkeerd?

Mijn plan is nu om maar met de gehele computer inclusief alles naar de servicedesk te gaan, maar ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n vertrouwen meer in.

Ik vind het wel een kwalijke zaak van de webshop, de desktop is nog niet 2 weken oud en is ook nog door hun geassembleerd en uitgetest...

Hebben jullie enig advies?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ik zie alleen roze vlakken. heb je ram naast elkaar of in (2-4) ?
in je handleiding zien je welke channel je moet gebruiken(DIMM) en in QVL van je moederbord zie je of je compatible ram hebt gekozen. 2666 is best laag voor ryzen

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 18-02-2019 17:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Je moet sowieso je ram even in de goede slots doen. 1 en 3 of 2 en 4, even je manual lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht ook je BIOS updaten? Je draait nu een augustus versie (3 versies te oud, zeg maar).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

418O2 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:02:
Je moet sowieso je ram even in de goede slots doen. 1 en 3 of 2 en 4, even je manual lezen.
Hackus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:59:
ik zie alleen roze vlakken. heb je ram naast elkaar of in (2-4) ?
in je handleiding zien je welke channel je moet gebruiken(DIMM) en in QVL van je moederbord zie je of je compatible ram hebt gekozen. 2666 is best laag voor ryzen
Beide sticks worden herkend en zelfs in dual channel gebruikt. Windows ziet ook gewoon 16 GB dus vanwaar dit advies? Het probleem van TS is dat Windows maar de helft kan gebruiken. Dat lijkt me niet te zitten in de fysieke locatie van de sticks, of hebben jullie aanleiding om te denken dat dat wel zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Icephase ik zie alleen tekst uit ts en daarna roze vlekken zoals ik al heb aangegeven.

wat heeft jouw reactie op ons voor toegevoegde waarde aan TS'er ?

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 18-02-2019 17:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hackus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:08:
@Icephase ik zie alleen tekst uit ts en daarna roze vlekken zoals ik al heb aangegeven.
Tja, ik zie de plaatjes wel dus misschien is het dan beter dat je de volgende keer géén reactie geeft? Niet om flauw te doen, maar aan jouw reactie heeft TS imho dus helemaal niks zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie 8GB bij hardware reserved staan, mogelijk de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:10:
Maar waaraan? De 2600 heeft geen IGP/APU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:47
Ik zie dat de snelheid sowieso ook niet good staat (2133MHz). Dus met het hele apperaat naar de servicedesk en er blijven totdat je 16GB op 2666MHz hebt en zelf werkend kan zien in windows.

Als zij de PC in elkaar gezet hebben dan moeten zij er ook maar voor zorgen dat die 100% werkt.
Kunnen/willen ze dat niet dan 100% geld terug inclusief assemblage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Ik waardeer alle feedback :)

Even ter info voor de plaatsing van de RAM, de handleiding zegt het volgende:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

De RAM Slots zitten in slot 1 en 2. Dus in beide channels. Bovendien start de PC ook niet op als ze beiden alleen in 1 Channel staan.

Zou de Bios het probleem kunnen zijn? In dat geval wil ik dat de servicedesk het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:10:
[...]

Maar waaraan? De 2600 heeft geen IGP/APU.
Misschien tijd om memtest86 zelf even te gaan draaien?
Meerdere passes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

dit
Villematic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:56:
[knip]

Stap 4
Vervolgens heb ik beide RAM sticks individueel in de computer gestopt. Bij 1 Ram stick gaat de computer gewoon aan en werkt het op 8 GB. Met de andere RAM stick, wilt de computer niet echt opstarten. De computer gaat aan, maar monitoren en invoerapparaten willen niet reageren. Ik heb de RAM sticks vervolgens weer 2 keer omgewisseld om er zeker van te zijn. En elke keer wilde de computer bij dezelfde RAM stick niet volledig opstarten. In mijn ogen leek het zo te zijn dat 1 RAM stick dus kapot was.

[knip]
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:03:
Allicht ook je BIOS updaten? Je draait nu een augustus versie (3 versies te oud, zeg maar).
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:10:
en
Philip Ross schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:13:
Ik zie dat de snelheid sowieso ook niet good staat (2133MHz). Dus met het hele apperaat naar de servicedesk en er blijven totdat je 16GB op 2666MHz hebt en zelf werkend kan zien in windows.

Als zij de PC in elkaar gezet hebben dan moeten zij er ook maar voor zorgen dat die 100% werkt.
Kunnen/willen ze dat niet dan 100% geld terug inclusief assemblage kosten.
lijken goede aanwijzingen te zijn dat het bord niet goed omgaat met je RAM. BIOS updaten kun je inderdaad proberen, anders is het toch terug. Staat het RAM op de QVL van je moederbord eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Villematic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:14:
Ik waardeer alle feedback :)

Even ter info voor de plaatsing van de RAM, de handleiding zegt het volgende:
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

De RAM Slots zitten in slot 1 en 2. Dus in beide channels. Bovendien start de PC ook niet op als ze beiden alleen in 1 Channel staan.
Nee, 2 sticks MOETEN dus in 2 & 4. Pas bij 4 sticks ook 1 & 3 vullen.

Staat toch ook in de handleiding?

/edit: of zit ik nu verkeerd te lezen? Iemand?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-02-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ga eens op zoek in bios naar 'memory map' (of remap), aanzetten, gaf hier al het geheugen vrij voor windows.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:47
MAX3400 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:17:
[...]

Nee, 2 sticks MOETEN dus in 2 & 4. Pas bij 4 sticks ook 1 & 3 vullen.

Staat toch ook in de handleiding?

/edit: of zit ik nu verkeerd te lezen? Iemand?
Volgens de handleiding moeten ze gewoon in slot 1+2 of slot 3 + 4

Fysiek is de volgorde op her bord (vanaf de rand richting CPU tellen) 1, 3, 2, 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
https://support.microsoft...led-memory-on-windows-7-b

Geld ook voor Windows 10.(op de memory limits na)
BIOS update & Memory remap

[ Voor 6% gewijzigd door Meekoh op 18-02-2019 17:22 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Philip Ross schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Volgens de handleiding moeten ze gewoon in slot 1+2 of slot 3 + 4

Fysiek is de volgorde op her bord (vanaf de rand richting CPU tellen) 1, 3, 2, 4.
Klopt, de teller gaat inderdaad 1, 3, 2, 4.

Ga me maar eens verdiepen in memory remapping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Villematic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Klopt, de teller gaat inderdaad 1, 3, 2, 4.

Ga me maar eens verdiepen in memory remapping...
slot 2en4 vanaf cpu bekeken, daar kan het ook hoger dan 2133/2400

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 18-02-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
Hackus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:35:
[...]

slot 2en4 vanaf cpu bekeken, daar kan het ook hoger dan 2133/2400
Ik ben weer even terug naar de handleiding gegaan, maar daar wordt aangegeven: When enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.

Vooralsnog heb ik ze precies in deze slots staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Villematic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:02:
[...]

Ik ben weer even terug naar de handleiding gegaan, maar daar wordt aangegeven: When enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.

Vooralsnog heb ik ze precies in deze slots staan.
bekijk de tekening, dat is slot/bankje 2en4

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/208bubr.png

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-02-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je nog memtest draaien?
Ik vermoed namelijk dat 1 van de dimm's wel degelijk stuk is.
Stap 4
Een valide conclusie lijkt mij.
Stap 5
Blij als een kind dat ik het probleem gevonden had, ben ik naar de webshops fysieke servicedesk gegaan met de RAM sticks. Daar gingen ze de RAM sticks direct uittesten op hun eigen apparatuur. Wat blijkt, zij vermelden dat bij "uiterst getest" beiden RAM sticks gewoon werken!
Heb je dat zelf gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villematic
@Hackus , Bedankt voor de tekeningen, ik heb beide Rams er precies zo inzitten.

@Verwijderd , Ik ben van plan memtest te draaien, alleen denk ik dat pas te doen wanneer ik langs ben geweest bij de servicedesk. Bedankt voor de feedback!

Ik heb de test van de servicedesk op de RAM sticks niet kunnen zien. Het was te druk en het was al een uitdaging überhaupt op een goede manier geholpen te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:51
Villematic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:54:
Het was te druk en het was al een uitdaging überhaupt op een goede manier geholpen te worden...
Het lijkt er toch enorm op dat je helaas niet goed geholpen bent en er toch echt 1 stick kapot is. Zou het toch nogmaals eens aangeven bij de webshop. Heb je nog recht op het kosteloos retourneren van je RAM onder de wkoa? Dat kan je een hoop gedoe schelen als ze je garantie niet fatsoenlijk willen afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:29
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem gehad.
Ook zoals je aangeeft 8gb available 8gb reserved.
Gelukkig heb ik 2 computers staan op beide computers zelfde probleem en 1 stick waarbij windows niet wilde opstarten.
Ook zoals je aangeeft in bios waren beide gewoon te zien.
Ik heb de kit rma gestuurd, Nieuwe set ontvangen en nergens meer problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Corsair geeft levenslange garantie. Dus gewoon doa via shop.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit lijkt inderdaad een hardwareprobleem te zijn, zeker als een van de twee sticks het niet doet in zijn eentje (mits die in het juiste slot zit!). Ik zou met hele apparaat terug gaan en niet meer zelf proberen op te lossen, je hebt het immers als een geheel gekocht en de leverancier dient een naar verwachting werkend product te leveren. Dus die computer kun je beter laten maken. Je moet de leverancier de gelegenheid geven het probleem op te lossen, en daarvoor is zo te lezen het hele systeem nodig. Pas als dat niet lukt komen andere mogelijkheden in beeld zoals geld terug vragen of desnoods de koop ongedaan maken.

In de BIOS kan normaal RAM geheugen toegewezen worden voor de GPU ("gereserveerd"), daardoor kan het netto geheugen lager zijn. 8GB is daarvoor wel veel. Dit is meestal configureerbaar in de BIOS.

In de gebeurtenissenlogboek van het systeem kun je misschien nog meldingen vinden over problemen met het geheugen tijdens opstarten.
Pagina: 1