Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-05-2021
Mijn vraag

Ik heb vorige week een chromecast gekocht die ik natuurlijke meteen heb geïnstalleerd.
Dit ging alleen niet zo goed. Sinds dat ik de chromecast heb aangesloten aan mijn monitor heeft het beeld een paarse gloed, wat ik natuurlijk niet wil en wat ik weg wil hebben.
Weet iemand een oplossing

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb een chromecast 2018 die is aangesloten op een audio extractor om geluid via externe boxen te krijgen.
vanuit de audio extractor gaat het ie naar een hdmi switch waar ook een camera installatie op is aangesloten.
en vanaf de hdmi switch gaat ie met een hdmi naar dvi kabel naar een dvi ingang op mijn monitor.

audio extractor:
https://www.bol.com/nl/p/...PD29pMnQ.1.2.ProductTitle

hdmi switch:
https://www.bol.com/nl/p/...pyhiROQQ_0.2.ProductTitle

monitor
sony FWD-s47h1

Ik heb al geprobeerd om alle kabels te vervangen voor nieuwe dat werkt niet ook om de chrome cast rechtstreeks aan te sluiten maar dat werkt ook niet.
Ik dacht zelf misschien aan dat de chromecast en de monitor verschillende kleurensystemen gebruiken maar daar kan ik nog niet zoveel over vinden.

Weet iemand raad?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@Ragazzo_forte
Heb je al geprobeerd de chromecast direct aan de 'hdmi naar dvi' converter aan te sluiten, zonder tussenkomst van de switches? En dan te kijken wat dat oplevert?

Is je "HDMI 3 in 1 Splitter" wel op een voeding (dc 5v) aangesloten? Volgens mij is dat wel nodig bij deze setup, en wordt niet standaard meegeleverd.

Overigens kan ik niks vinden over HDCP ondersteuning van je hdmi splitter, dat lijkt me wel nodig als je wil converteren naar dvi.

En zo zijn er nog tal van mogelijkheden waarom je een vertekend beeld krijgt. Het beste testen, is door met je mobiel een YouTube filmpje direct te casten naar je chromecast. Dit omdat screencasten ook een mogelijk probleem kan zijn.

Edit: Ik zie dat het een tv is ipv monitor, tv's behandelen dvi poorten anders dan een pc-monitor.

[ Voor 90% gewijzigd door peteroff op 18-02-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@peteroff
Ik heb inderdaad ook algeprobeert om de chromecast direct aaan te sluiten, maar ook dat werkt niet
De hdmi spitter heeft ook een 5v voeding.

Ik heb ook de chromecast op mijn monitor aangesloten en dan deed de chromecast wel normaal.
Ook heb ik zojuist een laptop op dezelfde manier aangesloten en dan is het beeld ook gewoon normaal.

Aan de zijkant van de chormecast knipperd het lampje ook orangje. Volgensmij hoort hij gewoon stabiel wit te branden

[ Voor 30% gewijzigd door Ragazzo_forte op 19-02-2019 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Ragazzo_forte

iets over het orange ledje: https://support.google.com/chromecast/answer/6291385?hl=nl

Je kan nog even terug naar fabrieksinstellingen op de chromecast, maar denk niet dat je dat gaat helpen.
Je monitor heeft in max input van 1080/60i op dvi, lijkt mij geen probleem.

Ik denk dat je (zoals je aangaf in je openingspost), even moet spelen met RGB / YUV op je monitor.

[ Voor 18% gewijzigd door peteroff op 19-02-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@peteroff
de chromecast terug naar fabrieksinstellingen hebben inderdaad niet veel zin.

Helaas kan ik ook niet bij de instellingen komen van RGB/YUV op mijn monitor. Daar kan ik alleen bij komen als ik vga of s-video gebruik maar niet dvi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-08 09:45
paarse gloed is handshake problem van apparaten die hdmi gebruiken.

als je die hdmi matrix er tussen uit haald zal het probleem weg zijn.

soms komt het ook hdmi kabels die slecht connecteren.

om het probleem snel op te lossen kan je edid device er tussen hangen met de static instellingen van een 1080p scherm

https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Ragazzo_forte
Maar alle overige signalen (camera installatie) komen wel gewoon door via hdmi -switch en hdmi-dvi convertor, daar ligt het probleem dan ook niet denk ik. Dan heb je nog in chromecast de instelling 50 hz gebruiken, of de audio extractor gooit roet in het eten. En inderdaad in globale lijn betekend dat een probleem met de @kenshinyuo 'handshake'

het is een questie van uitsluiten, als je chromecast direct op de monitor met hdmi-dvi convertor wel werkt dan ligt het aan het stukje wat je voorafgaand probeert te knopen. En zo probeer je steeds een extra apparaat erbij te knopen tot de situatie 'paars' wordt. En dan kan je daarop gaan richten.

[ Voor 29% gewijzigd door peteroff op 19-02-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@peteroff
Als ik de chromecast rechtsstreeks aansluit op de monitor daan heb ik ook al een paars scherm. Als ik de chromecast aansluit op een ander monitor dan doet ie het wel normaal.

Ik denk dat ik dan toch maar z'n Dr. hdmi apparaatje moet kopen.
@kenshinyuo is dit apparaatje gewoon pulg an play of komt er nog allemaal gekkigheid bij kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
@Ragazzo_forte manual lezen is je kunt met die knopjes edid instellen naar wens en plug and play.

https://www.kabelshop.nl/...NVMA3442-i6013-t6384.html

zo iets is ook een optie?

[ Voor 71% gewijzigd door FeaR op 22-02-2019 13:10 . Reden: Ref. URL. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@kenshinyuo oke fijn. Als ik nu de chromecast op de monitor aansluit heb ik een resolutie van 720/50.
Klopt het dat met dat dr hdmi apparaatje de chromecast gewoon naar 1080i gaan?

Ik heb maar 1 beeldscherm waar het beeld naartoe moet worden gestuurt das dan is https://www.kabelshop.nl/...HgjA03-wcJKRoCMMEQAvD_BwE misschien een beetje overbodig.
Dan is de switch die ik nu al heb gewoon prima

[ Voor 13% gewijzigd door Ragazzo_forte op 19-02-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
klopt wat je zegt maar ik weet niet wat je scherm dan native doet.
je lijkt me beter om dan de edid dr op 720 te zetten.

ik heb zelf nu ook geen chrome cast liggen om mee te testen.
kan het vanavond proberen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@kenshinyuo Als je het vanavond voor me zou kunnen testen zou dat echt geweldig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
@Ragazzo_forte ik heb het getest. als je de edid op 1080p op een 720p display vind hij dat niet zo heel tof.
of je krijgt geen beeld of andere vage dingen.

dus edid united moet wel terug kunnen naar 720p.

wat ik niet heb kunnen testen wat het doet met een hdmi to dvi kabel.

maar heb je het voor de gein is geprobeert chromecast via de matrix op de display te hangen en als dat eenmaal draait de audio extractor bij te knopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
kenshinyuo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:22:
wat ik niet heb kunnen testen wat het doet met een hdmi to dvi kabel.
hdmi to dvi is geen probleem dat heb ik gisteren volledig getest bij mij thuis met een 'dvi-d dual link' adapter. Kan het niet zo zijn dat er een essentieel in (deze contex) verschil is met duallink en singlelink? (edit: nee maakt geen ruk uit. Singlelink staat al praktische gelijk aan hdmi(beeld) en de meerwaarde van duallink is overkill in normale omgang) @Ragazzo_forte welk versie heb jij?

[ Voor 66% gewijzigd door peteroff op 24-02-2019 20:13 ]

• Ragazzo_forte
@kenshinyuo Ja dat heb ik al geprobeerdt, en dat wekte jammer goenoeg ook niet.

@peteroff Ik heb dvi-d single link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Ragazzo_forte kan je een dvd of bluray speler op je monitor aansluiten met hdmi naar dvi-d converter, en kijken wat het dan doet? Ik ben bang dat de ingang op je monitor een verouderde 1.0 dvi-d is en dat het heel misschien met een edid apparaatje kan worden verholpen. En dan zou ik ook even voor de zekerheid een duallink adapter gaan halen.
Nog een vraag: heeft je monitor toevallig ook een Component video ingang?

• Ragazzo_forte
@peteroff ik heb eerder een laptop aangesloten maar die had toen wel normaal beeld.

Nee helaas heeft mijn monitor geen component video ingang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Ragazzo_forte Laptop via hdmi -> dvi plug?

• Ragazzo_forte
@peteroff ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
@Ragazzo_forte
mmm lastig. als er een YUV of RGB probleem is zou je; rood, groen of blauw niet zien, maar wel een mengeling van 2 kleuren. Als het beeld beduidend paars is dan ligt het aan de hdmi koppelingen. Een Chromecast Ultra zou in dit voorbeeld zowiezo paars/blauw beeld geven. Testen met een laptop simuleert eigenlijk niet het signaal wat een chromecast uitstuurt. Dus vandaar dvd of bluray.

• Ragazzo_forte
@peteroff ik heb helaas geen dvd of bluray tot mijn beschikking om dat te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29
Een paarse tint is bijna altijd een color space mismatch. De CC stuurt YCbCr uit en je monitor verwacht RGB. Het is dan niet zo dat rood/groen/blauw wegvalt, er komt wel degelijk een signaal binnen, maar niet het juiste.

Probeer 'm eens aan te sluiten op een hdmi input van een tv, dan kun je meteen uitsluiten of het aan de Chromecast ligt of niet.

Een laptop kan meestal met een instelling schakelen naar RGB, of de chromecast dat kan weet ik niet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ragazzo_forte
@ShittyOldMan ik heb de chromecast aangelsoten op een tv en dan doet ie het wel gewoon normaal

zou ik dan toech een edid emulator moeten aanschaffen?
zelf heb ik deze gevonden:
https://www.conrad.nl/p/d...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Ragazzo_forte schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:50:
Aan de zijkant van de chormecast knipperd het lampje ook orangje. Volgensmij hoort hij gewoon stabiel wit te branden
blijft dat ledje nu op wit branden? of knippert dat nog steeds orange?

• Ragazzo_forte
@peteroff als ik de chromecast aansluit op een tv met hdmi dan doet het beeld normaal en dan blijft het ledje ook stabioel wit branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Ragazzo_forte schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:38:
@peteroff als ik de chromecast aansluit op een tv met hdmi dan doet het beeld normaal en dan blijft het ledje ook stabioel wit branden
Dat begrijp ik ;) , maar het zou ten alle tijden continu wit moeten blijven zijn na het opstarten, ook al is het nergens op aangesloten. Als het orange gaan knipperen bij het verbinden van dvi, dan is dat laatse stukje niet goed of brak, en dat komt natuurlijk wel wat vaker voor bij koppelstukjes.

• Ragazzo_forte
@peteroff ik snap niet wat u bedoelt.

Het ledjes is wit in de tv en als ik de cc inplug via dvi op de monitor dan is het ledje orangje en knippert het. En als ik een laptop aanlsuit op de monitor dan is het beeld gewoon normaal das de kabel of het koppelstukje kan niet kapot zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Ragazzo_forte schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:50:
@peteroff ik snap niet wat u bedoelt.

Het ledjes is wit in de tv en als ik de cc inplug via dvi op de monitor dan is het ledje orangje en knippert het. En als ik een laptop aanlsuit op de monitor dan is het beeld gewoon normaal das de kabel of het koppelstukje kan niet kapot zijn
Oke, en als je alleen het koppelstukje monteert aan de cc, heb je dan al te maken met het orange ledje? Dan kunnen we dat uitsluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door peteroff op 21-02-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@peteroff Als ik alleen het koppelstuk aansluit dan is het lampje wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Ragazzo_forte schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:04:
@peteroff Als ik alleen het koppelstuk aansluit dan is het lampje wit.
Top! Dan is de dvi ingang van je monitor beperkt, en zou zomaar kunnen dat zo'n edid emulator je kan helpen. Die van Conrad is niet zo prijzig, dus dat ijkt me id een goede voortzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragazzo_forte
@peteroff @kenshinyuo @ShittyOldMan
Kan de paarse gloed ook nog komen door verschillende kleusystemen?
En helpt z'n apparaatje dan ook?
https://www.conrad.nl/p/d...h=1&vat=true&insert_kz=8J
https://www.amazon.de/HDF...1&sr=8-2&keywords=dr+hdmi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
@Ragazzo_forte ik ben bang dat het puur testen wordt. HDMi in het algemeen lijkt universeel maar zitten hoop haken en ogen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteroff
  • Niet online
Het word wel in de EDID handshake verwerkt, maar of dat inderdaad wordt opgelost of begrepen door zo'n apparaatje is inderdaad afwachten

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Extended_Display_Identification_Data
Pagina: 1