Coil whine geknetter - Windows10 - HPaccucontrole

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Mijn vraag:

Sinds 1 week hoor ik een soort coil whine, geknetter van korte spikes uit mijn laptop komen.
Dit model: productreview: HP Omen 15-ax010nd review door Bruin Poeper

Het geluid komt ongeveer hier vandaan: naast de 2 zwarte koelbuizen zitten bij de barcode op het stickertje links 3 grijze vierkantjes, vermoedelijk zitten daar 'coils' in.
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/laptopmedia.com/wp-content/uploads/2016/05/2016-05-13-14.06.17.jpg

Ik heb eerder flink wat geëxperimenteerd met HPaccucontrole: HP Accucontrole
De accu gedraagt zich nu weer goed, hij raakt nu goed opgeladen tot 100%.

Opmerkelijk is dat het geknetter weg gaat als ik HPaccucontrole draai.
Het blijft zelfs een minuut of 10 langer weg als dat programmaatje open blijft staan.
Daarom vermoed ik dat met de laatste Windows10 update er weer eens iets gewijzigd is...

Kan iemand dat verifiëren en/of verklaren?
Wat zou ik bij Windows10 (bv bij energiebeheer) anders moeten instellen om definitief van die irritante 'knetterprikjes' af te komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:31

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bekend HP probleem lijkt het. Zie ook het TUdelft laptopproject-topic. Ook heb ik verhalen gehoord van de Elitebook 1050 waar dit probleem zich voordeed.

Anyway om je op weg te helpen; merk je verschil als je aan de netvoeding hangt? Al een BIOS update gedaan? Bij sommige HP modellen was dit de oplossing namelijk.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Mr Pingu
Bedankt voor de aandacht, ook al breng je geen oplossing :)
Ik heb gezien dat coil whine veel vaker voorkomt.
Bij mijn laptop is de support voorbij. Ik ga dus niet knoeien met software van andere HP computers. HP lijkt voor dit model alles aan Microsoft te hebben overgedaan als het om updates gaat. Ik heb diverse probleempjes gehad bij vorige Windowsupdates welke na verloop van tijd (enkele maanden) opgelost bleken. Zoals HP's 3D driveguard. Ik heb de indruk dat het steeds om 10 jaar oude stukjes software gaat die niet door de Microsoft screening komen, maar uiteindelijk wel bijgewerkt worden.

Mijn laptop zit haast altijd op het lichtnet, en meestal is de accu tot 100% geladen.
Als het coilgeknetter storend wordt doe ik even HP battery check 'Vernieuwen'. Dan ben ik er weer een poosje vanaf.
Deze workaround is voorlopig acceptabel. Ik hoop dat er nog een softwareoplossing komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-02-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:31

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bruin Poeper schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:43:
@Mr Pingu
Bedankt voor de aandacht, ook al breng je geen oplossing :)
Ik heb gezien dat coil whine veel vaker voorkomt.
Bij mijn laptop is de support voorbij. Ik ga dus niet knoeien met software van andere HP computers. HP lijkt voor dit model alles aan Microsoft te hebben overgedaan als het om updates gaat. Ik heb diverse probleempjes gehad bij vorige Windowsupdates welke na verloop van tijd (enkele maanden) opgelost bleken. Zoals HP's 3D driveguard. Ik heb de indruk dat het steeds om 10 jaar oude stukjes software gaat die niet door de Microsoft screening komen, maar uiteindelijk wel bijgewerkt worden.

Mijn laptop zit haast altijd op het lichtnet, en meestal is de accu tot 100% geladen.
Als het coilgeknetter storend wordt doe ik even HP battery check 'Vernieuwen'. Dan ben ik er weer een poosje vanaf.
Deze workaround is voorlopig acceptabel. Ik hoop dat er nog een softwareoplossing komt.
Ik bedoel ook niet dat je bios van een andere laptop moet pakken maar een update voor jouw model ;)

Hoe dan ook, succes ermee

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik heb een recentere BIOS gevonden, heb upgrade van F48 naar F50 gedaan.
Dat heeft niets geholpen.