Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HP Accucontrole

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Betreft laptop HP Omen 15-ax010nd
Eigenlijk staat deze laptop altijd aan het net. Sinds een half jaar (ofzo) laadt hij niet meer helemaal op, stopte bij 80%. En nu bij 67%.
Ik heb diverse keren onderzoek gedaan en HP Accucontrole gedraaid. Ik krijg dan het advies om de accu te vervangen.
Echter is het ook een aantal keren voorgekomen, ook iets na de nieuwste Windowsupdate (versie 1809 sinds 3-10-2018), dat de accu weer tot 100% werd geladen. Ik heb via HP Support Assistent al een paar keer gemeld dat ik bij HP Accucontrole inconsistente resultaten krijg.
Maar nu is de maximale lading weer opnieuw terug gevallen naar 67%.

Eigenlijk denk ik dat er met de accu niets mis is, maar dat Windows in het verborgene iets uit haalt. Wellicht om de levensduur van de accu te verlengen. Echter dat die maximaal volle lading 1 of 2 weken weer naar 100% en nu weer teruggevallen is naar 67% is ook niet logisch, omdat Windows hetzelfde is gebleven.
In de BIOS kan ik enkel aangeven of Remaning battery time Enabled/Disabled is. Staat op Enabled.


Ik negeerde het batterijvervangingsadvies steeds omdat ik er geen last van heb (zit toch altijd op lichtnet), en ook omdat het in het verleden soms weer spontaan naar 100% ging.


De vraag:
Wat is hier aan de hand? Doet Windows vreemde dingen in het verborgene, of zit er aan de accu een steekje los?
Ik zou me kunnen voorstellen dat Windows het maximale laadnivo terugbrengt (naar 67%) omdat dat op zich goed is voor de levensduur van de accu. Windows zou kunnen vaststellen dat ik toch altijd op het lichtnet zit, zodat een 100% volle accu 'nadelig' is... Maar dit is wat mij betreft zuiver speculatief en zou dan een Windows undocumented feature zijn.
P.S.: ik heb ooit de SSD vervangen en daarom is de accu losgenomen geweest. Ik herinner me vaag dat ie het toen niet in 1x deed, dus heb ik 2e keer geopend en aangesloten en toen was alles OK. Misschien is het stekkertje wat kritisch, al snap ik dan het effect op de maximale lading niet.

[Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 27-10-2018 00:04]

Alle reacties


  • Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Doe dit eens en plaats je resultaten:
code:
1
2
3
Open CMD in Admin Mode as above.
Type the command: powercfg /batteryreport. Press Enter.
To view the Battery Report, press Windows+R and type the following location: C:\WINDOWS\system32\battery-report.html. Click Ok. This file will open in your web browser.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!


  • Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Battery report

Ik heb geen ervaring met html pagina's toevoegen in het forum... Als ik er op klik moet ik kiezen voor downloaden en die download openen met Firefox. Hopelijk kan jij het ook zien!

[Voor 28% gewijzigd door Bruin Poeper op 27-10-2018 01:16]


  • Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Bruin Poeper schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 01:06:
Battery report

Ik heb geen ervaring met html pagina's toevoegen in het forum... Als ik er op klik moet ik kiezen voor downloaden en die download openen met Firefox. Hopelijk kan jij het ook zien!
Ik heb ook het idee dat de accu stuk is. De accu kan maar tot 67 procent worden opgeladen. Misschien is één van de batterijcellen stuk. :)


Volgens de specificaties zitten er 3 cellen in. Het kan dus best zijn dat er 1 stuk is en dat daardoor de 67% ofwel 2/3e wordt geladen!

[Voor 11% gewijzigd door Frozen op 27-10-2018 22:02]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!


  • Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Ja, er zijn volgens Accucontrole maar 3 van de 4 cellen actief. Maar deze accu schijnt maar 3 cellen te hebben, wat een normale variant is vzv ik heb begrepen.
Overigens laadt de accu nu (vandaag) tot 76%.
Ik heb hem maar eens losgekoppeld van de lader zodat hij eens helemaal leeggetrokken wordt. Misschien heeft hij behoefte aan een ijkpunt.
Edit (resultaat 1 dag later): de laptop laadt nu niet verder op dan 53% :(
Heb daarna de voeding losgekoppeld en na een tijdje Accucontrole gedraaid: Groen resultaat! Ontladen (45%) Primaire accu OK
...geen touw aan vast te knopen dus...
Later nòg eens gemeten, laadt tot 57%, vervolgens weer met losgekoppelde voeding Accucontrole gedraaid: Ontladen (57%) Primaire accu OK
Ik lees nu pas: "om de accu nauwkeurig te testen moet u de netvoedingsadapter aansluiten"

Het probleem is niet uniek, o.a. hier ook:
cedras in "Accu (nieuw) blijft op 80% steken"
Ik heb echter nog nergens een nette verklaring gevonden van iemand die precies vertelt hoe het zit.

Als ik bij HP een vervangende accu zoek hebben ze die niet te koop :( Productnummer is 849910-850
Misschien willen ze dat ik hem niet zelf monteer, en dat ik de complete laptop opstuur? Of ze vinden de hele laptop al oudated en geven er helemaal geen service meer op.
Ik vrees dat ik het zelf moet oplossen met een merkloze accu. Dat stel ik uit omdat het capaciteitsverlies niet 'structureel' is en voor mij ook nog niet problematisch is.

[Voor 25% gewijzigd door Bruin Poeper op 28-10-2018 13:05]


  • Veng7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:45
Het riekt idd. naar een defecte accu. Beredeneren wat er defect is is lastig omdat LI-ion accu's altijd laadbeschermingselektronica heeft. Je weet natuurlijk niet hoe die reageert.
"Ik negeerde het batterijvervangingsadvies steeds omdat ik er geen last van heb (zit toch altijd op lichtnet), en ook omdat het in het verleden soms weer spontaan naar 100% ging."
Je kunt je echter blijkbaar permitteren om af te wachten.

Hoewel die ASUS van mij ook meestal aan de lader hangt gaf de verkoper mij in 2012 het advies de accu te verwijderen als ik veel op het net werk, Dat zou de levensduur ten goed komen. Hij draait echter nog steeds prima.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?


  • Bruin Poeper
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Heb nog wat proeven gedaan.

Normaalgesproken zit hij altijd op de netvoeding, en dan geeft HP Accucontrole de raad om te vervangen.
Als ik de netvoeding loskoppel vind hij de accu OK.
Weer aankoppelen geeft dan vrij snel weer een foute accu.
Accutemperatuur wordt hoogstens 28 à 29 graden, dat lijkt me heel normaal.

Na een aantal keren met al of niet de netvoeding testen lijkt de accu met aangekoppelde netvoeding eerst OK en wordt nu niet verder opgeladen dan 61%, Echter na meerdere controles toch bij herhaling weer niet OK...

Als ik de netvoeding even af- en vervolgens weer aankoppel geeft HP Accucontrole totnutoe altijd OK, maar na 1 of meer volgende testen daarna al vrij snel fout: gebeurt bij aangesloten adapter als Windows zegt "61% Wordt niet opgeladen", het ladingsnivo neemt dan niet meer toe.

Steeds als het advies luidt: "Primaire accu: vervangen" blijkt de stroom 0 mA te zijn, zie "Geavanceerde informatie tonen". Dat is de situatie dat de accu niet verder wordt opgeladen en de laptop op netvoeding loopt.
Een mogelijke verklaring voor de "fout" is dat de accu wordt beoordeeld op inwendige weerstand, en om die te meten moet er stroom lopen.
De vraag is waarom deze fout zich vroeger niet voor deed. Mogelijk is het meetprotocol gewijzigd in de BIOS Gebruikte versie F.43, 18-11-2017 en ook nog even getest met laatste update F.48 Rev A, 29 juni 1918. De optie om te calibreren is me niet aangeboden, ook niet nadat ik de accu helemaal leeg trok middels de uitgebreide testprocedure in de BIOS. Misschien is de accu tegen hercalibreren beveiligd, kan/mag het maar 1 keer en gebeurt het fabrieksmatig.


Voorlopige conclusie: doe HP Accucontrole met losgekoppelde netvoeding, dan weet je zeker dat er stroom door de accu loopt en krijg je een positief resultaat.

Edit 1 nov 2018: Een aantal dagen geleden had ik de accu dus helemaal leeg getrokken. Daarna weer standaard op netvoeding, die wel een paar keer afgekoppeld is geweest. Het viel me op dat er dan steeds kort werd geladen waarbij de accu na een aantal dagen omhoog kroop naar ca 67%. Vandaag bleek dat ineens 100% te zijn. Voor calibratie zou je de accu wel eerst tot 100% moeten laden, dus die voorwaarde is bereikt. Ik ga nu nog eens de accu helemaal leeg trekken.
Edit 7 nov 2018 De accu laadde in eerste instantie op tot 50%, maar dat kroop in een week tijd geleidelijk richting 65%. En plots was dat vandaag weer 100%. Na de lader een paar keer af+aan gekoppeld te hebben zakte dit naar 90%, daarna werd opnieuw tot 100% geladen.
HP vind de accu nu ook OK met lader-die-niet-laadt; men zou deze accu nu als genezen kunnen verklaren.
Het lijkt er op dat de accu na ca 1 week maar besluit dat 65% (eerder 67%) niet méér kan worden, en dit dan 100% gaat noemen. In de accutest springt de Resterende capaciteit in mAh mee omhoog, benadert de Maximale capacitiet: 4352mAh (81%). Er gaat nooit meer in dan de "Maximale capaciteit", die is dus 81% van de Ontwerpcapaciteit: 5350 mAh.
Edit 8 nov 2018 Eigenlijk per ongeluk heb ik op 7 november nòg eens de accu helemaal leeggetrokken en bij laden de laptop vaak uit/aan gezet voor een afkoelpauze. De lading kroop weer richting 65% en plots was het 100%. Eindspanning is nu 13087mV, dat is hoger dan de Ontwerpspanning van 11550mV.
De spanning per cel van bijna 4400mV lijkt me wat hoog, die zou maximaal 4200mV mogen zijn, dacht ik. Maar volgens Battery University kan "Max charge voltage" wel 4,4V zijn bij modernere types.


Heb nu 3x gezien dat die sprong van 65% naar 100% op het eind steeds binnen 1 minuut was, het is dus niet dat er in 1 klap zoveel lading in komt. Het is volgens mij een meet- of weergave afwijking die ineens gecorrigeerd wordt.
Het is volgens sommigen nodig om af en toe (bv 4x per jaar) de accu eens helemaal leeg te trekken, maar of dat werkelijk de genezing bracht? Het lijkt me niet zo goed voor de accu, maar het zou kunnen dat het helpt om weer (of sneller) op die 100% weergave te komen.

Slotopmerkingen (16 nov 2018):
1.Als de netvoeding is aangesloten maar voortijdig was gestopt met laden tot bv 67% en de stroom = 0 mA, dan geeft de HP Accucontrole een fout. En koppel je de netvoeding los dan is de accu OK.
Doe je de accutest via de BIOS dan instrueert HP dat je moet testen zonder netvoeding!!!
Zie "Troubleshooting the notebook battery" punt 6 en 7.
2.Als de accu niet oplaadt en nog niet 100% vol was wordt pas na netvoeding uit / aan zetten een nieuwe poging ondernomen.
3.Er is vanaf BIOS F.45 Rev.A (SP85194.exe) (zie Revision history) iets gedaan aan "Fixes an intermittent issue where the system battery does not recharge completely".
4.Het aanvankelijk stoppen rond 67% is gunstig voor de accu levensduur, en als je altijd op netvoeding werkt is een propvolle accu niet nodig. Het gedrag zou best eens doelbewust zo gewijzigd kunnen zijn.
5.De "Maximale capaciteit" is lager geworden, buiten mijn toedoen. Is nu 4128 mAh (77%). Stond eerder op 4352 mAh (81%) volgens plaatje hierboven.

[Voor 135% gewijzigd door Bruin Poeper op 21-11-2018 18:29. Reden: plaatje]

Pagina: 1


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True