Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1182364

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik ben sinds kort een eigen eenmanszaak gestart op het gebied van grafisch vormgeving en webdesign.
Aan het begin leverde ik slechts diensten en maakte ik alles zelf. Maar nu ik iets ben gegroeid koop ik
drukwerk in en laat ik het eerst thuis afleveren bij mij.

Daarna breng ik het aangekochte drukwerk met mijn ontwerp door naar de klant. Over deze artikelen word btw verrekend, kan ik deze ook laten aftrekken? De factuur staat op mijn naam en adres. Het gaat hier dus wel om zakelijke aankopen maar niet voor eigen gebruik want de producten gaan naar de klant. Dus ik snap niet of dit dan aftrekbaar is.

Ik hoop dat iemand mij hier een beetje meer duidelijkheid over kan geven.

Met vriendelijke groet,
Eclipser

Beste antwoord (via Anoniem: 1182364 op 23-02-2019 23:31)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 1182364 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Precies over dit stukje heb ik dus mijn twijfels, waarom het zo verwarrend is. Het drukwerk wat ik inkoop heeft al mijn ontwerp erop en voegt dus wel waarde toe.

Het gaat zodra het hier binnenkomt en beoordeelt is op kwaliteit, rechtstreeks door naar de klant. Vandaar de vraag of het dan nog wel BTW-vrij is. Ik koop dus geen inkt of papier, maar iets wat kant en klaar is. Denk aan visitekaartjes, flyers, posters en textielframes.
Het gaat om het verschil wat er met de goederen gebeurt:

als jij visitekaartjes voor je eigen bedrijf koopt om zelf uit te delen ter promotie, dan komt er geen BTW bij, jij bent/jouw bedrijf is immers het "eindstation".
Jij hebt wel BTW betaald aan de drukker; die kun je echter weer terugvorderen van de belastingdienst (of aftrekken van de door jou ontvangen BTW).
Zie voorbelasting.

Maar als jij visitekaartjes inkoopt en vervolgens aan een klant levert (ongeacht of jij nou iets wel of niet aan het ontwerp hebt gedaan), dan breng jij aan de klant BTW in rekening.
Die ontvangen BTW moet je weer aan de belastingdienst afdragen.
Echter heb jij ook in dit geval aan de drukker BTW betaald, die kun je weer terugvorderen/verrekenen.

Heb je jaarlijks weinig BTW af te dragen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor de kleineondernemersregeling, wat misschien inhoudt dat je (bijna) alle ontvangen BTW (dus die jouw klanten aan jou betaald hebben) mag houden :)

Zoals reeds gezegd door anderen: dit onderwerp is toch wel een basisdingetje van ondernemen, dus als je hiermee al worstelt zou ik persoonlijk iemand inschakelen die je bij kan staan op fiscaal/administratief gebied.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

De BTW van het aangekochte drukwerk vraag je terug.
Op het moment dat je dit verkoopt aan een klant vraag je BTW aan de klant. Die BTW moet je dan weer afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Over alles wat je inkoopt betaal je aftrekbare btw, van alles wat je verkoopt reken je btw.
Ik neem aan dat je meer rekent aan jouw klant dan jezelf betaald hebt?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Greyfox schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:14:
Over alles wat je inkoopt betaal je aftrekbare btw, van alles wat je verkoopt reken je btw.
Ik neem aan dat je meer rekent aan jouw klant dan jezelf betaald hebt?
Anoniem: 1044053 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:01:
De BTW van het aangekochte drukwerk vraag je terug.
Op het moment dat je dit verkoopt aan een klant vraag je BTW aan de klant. Die BTW moet je dan weer afdragen.
Bedankt voor jullie reacties, ik reken uiteraard meer aan de klant voor de service, realisatie en het ontwerpen.
Voor mij was dit alleen even onduidelijk omdat ik dacht te begrijpen dat je enkel het btw kan aftrekken als deze aankopen voor eigen gebruik zijn.

Voorbeeld, ik betaal voor me eigen gemaakte visitekaartjes en trek de btw af omdat ik de kaartjes voor eigen reclame gebruik. Maar als ik het doorverkoop aan de klant is het niet meer voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
BTW op alle zakelijke aankopen trek je al als voorheffing (vraag 5 van je BTW aangifte). Anders zou je enorme dubbeltellingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lees dit eens goed door, dat geeft je de nodige handvaten mbt wat wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:07

Herman

FP ProMod
Als ik reactie goed begrijp, dan zit je vraag met name aan de adressering van de nota. Dit maakt niet uit voor de aftrekbaarheid van de nota en de voordruk van de omzetbelasting. Reden: de eenmanszaak en je privé zijn "fiscaal transparant". Je kunt geen handeling verrichten buiten je eenmanszaak of andersom. Nota's gericht aan jou persoonlijk kun je dus prima zakelijk verwerken (mits deze aan de fiscale voorwaarden voldoet).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Als je hier al mee worstelt zou ik echt naar een boekhouder stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:22
Het is simpel:

- jij koopt het drukwerk in. De BTW die op jouw inkoopfactuur staat (dus de factuur van de drukker) mag je opgeven als betaalde BTW

- jij verkoopt jouw product. De BTW die op jouw verkoopfactuur staat geef je op als ontvangen BTW.

Aan het einde van het kwartaal / jaar doe je je BTW aangifte. Het verschil tussen de ontvangen BTW en betaalde BTW moet je afdragen aan de belastingdienst (mits je winst hebt gemaakt).
Daarbij komt ook nog de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) om de hoek kijken. Maar het beste kun je bij een boekhouder/ belastingconsulent binnenlopen. Die kunnen je hierin adviseren en bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:11
Ik zou hier even kijken: https://www.belastingdien...ten/startersvoorlichting/

Daarnaast kan ik je aanraden om naar de startersdagen van zowel de Belastingdienst en de KvK te gaan. Dergelijke dagen zijn zeer informatief als je echt een starter bent en op je meer basale vragen kan je zo makkelijk een antwoord krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 1182364 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:50:
Ik hoop dat iemand mij hier een beetje meer duidelijkheid over kan geven.
Belasting Toegevoegde Waarde.

Je koopt grondstoffen in, in jouw geval papier en inkt, en je doet er iets mee. Dat voegt waarde toe. Je verkoopt het aan je klant met winst. (hopelijk)

De belastingdienst wil graag dat jij belasting betaalt over de waarde die je toevoegt. Dus: je koopt voor 100 euro grondstoffen en je verkoopt het eindproduct voor 1000 euro, dan betaal je BTW over 900 euro.

Een deel verreken je bij de aanschaf (dat is de btw die je terugvraagt na aankoop) en een deel verreken je als je klant je betaalt (verkoopprijs minus grondstoffen maal het btw-tarief is wat je afdraagt), en dat maakt het ietwat verwarrend.

De papierfabrikant doet overigens precies hetzelfde. Die koopt bomen in en maakt er papier van, en betaalt BTW over het prijsverschil tussen een boom en een vel papier.

Dingen die je koopt en verbruikt zonder dat ze bij de klant terecht komen hebben geen toegevoegde waarde, en zijn dus voor jou als ondernemer BTW-vrij.
pirke schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:11:
Als je hier al mee worstelt zou ik echt naar een boekhouder stappen...
Als je zelfs BTW niet uit kunt leggen heb je zitten suffen op school.. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik raad je dringend aan een boekhouder/fiscalist te raadplegen. Ik lees zoveel in jouw post dat ik geen aannames wil maken maar concludeer enigszins dat het misgaat met je administratie/belasting.

Inkoop: BTW terugvragen
Verkoop: BTW berekenen.

Het woord verrekenen van BTW vind ik wat verwarrend, je verrekent zelf niet...Je geeft in je aangifte omzetbelasting aan aan wat je aan voorbelasting (BTW over inkoop) hebt betaald en wat je dient af te dragen aan BTW. De Belastingdienst verrekent het dan.

Aftrek etc het kan allemaal prima. Let wel op dat je op gegeven moment wel ergens wat belasting moet gaan betalen cq winst zal moeten maken. De Belastingdienst kan op gegeven moment vinden dat je geen ondernemer bent indien je louter verlies draait, termijnen etc weet ik niet, maar let daarop. Ondernemer zijn betekent ook advies inwinnen en advieskosten zijn helaas onvermijdelijk indien je het goed aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:12:
[...]
Dingen die je koopt en verbruikt zonder dat ze bij de klant terecht komen hebben geen toegevoegde waarde, en zijn dus voor jou als ondernemer BTW-vrij.
[...]
Precies over dit stukje heb ik dus mijn twijfels, waarom het zo verwarrend is. Het drukwerk wat ik inkoop heeft al mijn ontwerp erop en voegt dus wel waarde toe.

Het gaat zodra het hier binnenkomt en beoordeelt is op kwaliteit, rechtstreeks door naar de klant. Vandaar de vraag of het dan nog wel BTW-vrij is. Ik koop dus geen inkt of papier, maar iets wat kant en klaar is. Denk aan visitekaartjes, flyers, posters en textielframes.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[...]

als jij visitekaartjes voor je eigen bedrijf koopt om zelf uit te delen ter promotie, dan komt er geen BTW bij, jij bent/jouw bedrijf is immers het "eindstation".
Jij hebt wel BTW betaald aan de drukker; die kun je echter weer terugvorderen van de belastingdienst (of aftrekken van de door jou ontvangen BTW).
Zie voorbelasting.

Maar als jij visitekaartjes inkoopt en vervolgens aan een klant levert (ongeacht of jij nou iets wel of niet aan het ontwerp hebt gedaan), dan breng jij aan de klant BTW in rekening.
Echter heb jij ook in dit geval aan de drukker BTW betaald, die kun je weer terugvorderen/verrekenen.

Heb je jaarlijks weinig BTW af te dragen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor de kleineondernemersregeling, wat misschien inhoudt dat je (bijna) alle ontvangen BTW (dus die jouw klanten aan jou betaald hebben) mag houden :)

Zoals reeds gezegd door anderen: dit onderwerp is toch wel een basisdingetje van ondernemen, dus als je hiermee al worstelt zou ik persoonlijk iemand inschakelen die je bij kan staan op fiscaal/administratief gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Dat is een detail wat mij niet helemaal duidelijk was, dus ik ben in mijn antwoord een beetje vaag over hoe dat onderscheid voor jou precies zit. Maar: @Iva_Bigone heeft het perfect duidelijk uitgelegd voor jouw specifieke situatie. Als je begrijpt waarom je eigen briefpapier BTW-vrij is en je wel BTW afdraagt over het briefpapier wat je voor klanten maakt is het kwartje gevallen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Het i simpel.

Over alles wat je zakelijk inkoopt heb je BTW betaald. Die BTW kun je terugvorderen.

Over alles wat je zakelijk verkoopt (ook aan jezelf) moet je BTW heffen. Die BTW moet je afdragen.

Daarbij is het niet belangrijk of je het ingekochte product hebt 'bewerkt'. Ook 'dozenschuivers' (die dus niets toevoegen aan het product) moeten BTW rekenen over de verkoop.

'ook aan jezelf' want je moet zulke transacties zakelijk behandelen. Je bent namelijk gewoon als klant bezig.

In de beste gevallen zul je het verschil tussen binnen gekomen en betaalde BTW niet hoeven af te dragen want er is een vrije voet. Zie Belastingdienst voor exacte bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Je zegt dat je een eenmanszaak gestart bent. Heb je een KvK inschrijving en heb je een BTW nummer van de belastingdienst?

Concreet is de vraag: Ben je een ondernemer of ben je dat niet. Alleen als ondernemer mag je BTW verrekenen. Ik zou vooral eens beginnen met de site van de Belastingdienst te bekijken: Belastingdienst: Hoe werkt de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Iva_Bigone schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:30:
[...]

Zie voorbelasting.

Pas wel op met het zeggen dat je de BTW mag "houden", pas aan het einde van het jaar wordt het berekend en je moet het dus wel eerst afdragen en dan weer terugvragen. Die KOR heeft op deze manier redelijk wat leed veroorzaakt omdat mensen zelf gingen rekenen.
Pagina: 1