Zelfbouw PC of NAS als budget mediaserver oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 10:37
Hi Tweakers, ik kom er niet helemaal uit omdat er zoveel mogelijkheden zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil van het gejannes met een externe harde schijf af die ik moet vullen op een laptop en dan moet hangen aan een tv. Laatste tijd ben ik mij dus gaan verdiepen in een oplossing voor in huis dat mijn media centraliseert via het internet, tevens mijn sabnzb gaat draaien en met plex gaat werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gaat enkel om meer gemak in huis te krijgen, dus ben ook weer niet op zoek naar een 300 a 400 euro (ex schijven) oplossing. Een bedrag tussen de 150 en 200 euro zou mijn voorkeur hebben. Kan eventueel iets gerekt worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een oude Dell XPS laptop liggen die op het randje van sterven hangt (half werkend toetsenbord). Daar zou ik een relatief nieuwe SSD uit kunnen halen, maar de nieuwprijs van een SSD zijn de kosten niet. Immers zal het niet de hoofd-opslag gaan vormen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zitten kijken naar een build rondom een ASRock j3455 en j4105 etc dat draait op FreeNAS. Ook wordt op fora als Reddit gesproken van het herbruiken van bijvoorbeeld een tweedehands Dell Optiplex. Deze zijn tweedehands voor zo'n 100 euro op te pikken.
Ik weet dat er ook Synology apparaten zijn die dit exact doen. Maar heb zelf altijd idee gehad dat een dergelijk systeem ook een stuk goedkoper kan, alleen kost het dan wat meer moeite.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het systeem 24/7 draaien dus het moet zuinig zijn (zonder de diepte in te gaan met tweaken) en het moet kunnen communiceren met een tv in de woonkamer en/of slaapkamer al dan niet via een chromecast. Buitenshuis zou ik het systeem ook willen benaderen (de 1080p beelden van mijn vriendins actioncam bijv). Dus als er transcoding nodig is zal het niet op meer dan één device zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kan dus niet een eenduidig antwoord vinden op mijn hoofdvraag: Loont het om zelf een systeem te bouwen i.p.v. een kant-en-klare NAS te kopen? En zo ja, hoe zou zo'n systeem er dan uit zien? Ik wil zo min mogelijk geld besteden om aan mijn minimale eisen te voldoen.

Verder heb ik losse vragen als:
- Zou een tweedehandse SFF als een Dell Optiplex overkill zijn en daardoor niet zuinig zijn? (waardoor je het geld op lange termijn alsnog verliest)
- Ik heb builds als rondom een ASRock moederbord gevonden in oude posts:
  • Asrock J3455 mini-ITX
  • Crucial CT102464BF160B
  • Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
  • Cooler Master Elite 110
  • Kingston A400 120GB
Zijn deze nog up to date of zijn er inmiddels al betere zelf-bouw oplossingen op de markt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Tribits

Onkruid vergaat niet

Er lopen een paar andere topics op het Tweakers forum waar je meer informatie kan vinden en waar je vragen mogelijk beter beantwoord kunnen worden:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote zuinige server topic - deel 2

Tweedehands desktop systemen zijn inderdaad niet zo'n aanrader vanwege energieverbruik, de doorgaans vrij forse afmeting (ook voor SFF systemen) en de beperkte inbouwmogelijkheden.

Verder hangt het een beetje van je persoonlijk voorkeuren en wensen af. Tegen een apparaat als de pricewatch: Synology DiskStation DS218play is het qua prijs lastig concurreren met zelfbouw, maar je hebt dan wel een limiet van twee schijven en bent gebonden aan het Synology DiskStation OS. Hoeft geen nadeel te zijn, maar is wel een afweging die je moet maken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwduitje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-02 16:46
Freenas had volgens mij ook vrij veel nodig aan ram en dergelijke. Ik heb het nog een poosje gedraaid en kwam niet weg met 4gb. Hun site geeft ook 8gb aan(minimum)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23

Vidra

Vragen?

Ik zie niet echt een specifieke reden om niet voor een all-in-one NAS oplossing te gaan. Doorgaans maken mensen de overstap van bijv. een Synology naar een DIY oplossing omdat ze bepaalde eisen hebben en die niet in te vullen zijn.

Doe jezelf een plezier, kies de Synology die voldoet aan jouw wensen - er zijn goede handleidingen, een grote actieve community, goede addons/mods, etc.

Letop! Sommige Synology modellen hebben een 'plus', die hebben een sterkere CPU. Voor sommige mods/addons, is ditaan te raden.

Laat ons even weten wat het is geworden.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
jwduitje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 00:17:
Freenas had volgens mij ook vrij veel nodig aan ram en dergelijke. Ik heb het nog een poosje gedraaid en kwam niet weg met 4gb. Hun site geeft ook 8gb aan(minimum)
Dat komt door het gebruik van ZFS. Vuistregel daar: Per TB opslag 1GB geheugen. Ik sluit me aan bij de tip hierboven: Synology gebruiken, zeker als je zelf weinig wilt tweaken of zelf doen. Alleen red je het dan niet met je richtbedrag, ik neem aan dat de opslag daar niet bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Houtenklaas schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:27:
[...]

ik neem aan dat de opslag daar niet bij zit?
+
dus ben ook weer niet op zoek naar een 300 a 400 euro (ex schijven) oplossing. Een bedrag tussen de 150 en 200 euro zou mijn voorkeur hebben.
;) Het staat er een beetje rottig, afhankelijk van de interpretatie maar volgens mij moet inderdaad een bedrag van 200 Euro voldoen voor de basale hardware en de storage komt/mag daarna later gebudgetteerd worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 20:03
Ik heb zelf een Celeron J1900 draaien en dat draait nu al een jaartje stabiel en werkt perfect, icm met Xpenology.

Het was even knutselen om de drivers er in te zetten omdat niet alles out of the box ondersteund is maar het werkt prima.

Die van bij is op basis van een Acer Aspire XC-604, pc die ik toen voor 4 tientjes gekocht had, ik heb maar 2 sata poorten dus het ligt er aan hoe serieuze nas je wilt, performance is dan wel weer perfect met 4 core's.

Als je zoals mijn oplossing een budget DYI zoekt zou ik Vraag en aanbod even afstruinen naar een pc met een <- 15watt cpu.

bijvoorbeeld V&A aangeboden: Complete Medion PC Celeron N3050/4GB/2TB/DVD-RW/Win 10 home N... (niet van mij)

[ Voor 32% gewijzigd door rutger465 op 17-02-2019 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Je kan met zelfbouw een stuk krachtiger systeem bouwen voor hetzelfde geld.

Na 3 jaar klungelen met een dure en veel te trage QNAP, heb ik nu een zelfbouw NAS met Openmediavault. Je moet er wat meer moeite voor doen om alles werkend te krijgen dan een kant en klaar geval, maar je kan het inrichten zoals je zelf wil.

Geen Freenas gebruiken, want dat richt zich op kleinzakelijk gebruik en de daarmee verband houdende eisen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 10:37
Er is inderdaad moeilijk te concurreren met de prijs van de DS218play, maar ik begreep dat deze dan ook geen Plex kan draaien en als het moet transcoden het naar 100% CPU gebruik gaat en het behoorlijk zwaar heeft.

Dan zou je eigenlijk naar zijn krachtigere broer de DS218+ moeten gaan, maar dan zit je wel weer meteen op 330 euro. Dan zit je dus in feite op hetzelfde bedrag als bij het zelf bouwen van een stuk krachtiger systeem.

Of heb ik het fout over de DS218play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
JukeboxBill schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:54:
Je kan met zelfbouw een stuk krachtiger systeem bouwen voor hetzelfde geld.

Na 3 jaar klungelen met een dure en veel te trage QNAP, heb ik nu een zelfbouw NAS met Openmediavault. Je moet er wat meer moeite voor doen om alles werkend te krijgen dan een kant en klaar geval, maar je kan het inrichten zoals je zelf wil.

Geen Freenas gebruiken, want dat richt zich op kleinzakelijk gebruik en de daarmee verband houdende eisen.
Dat heeft minder dan niets te maken met Freenas, maar met de redundantie die je wilt aanbrengen in combinatie met de grootte van je opslag. Raid5/6 is zo goed als onwerkbaar geworden met grote schijven, het rebuilden als er wat misgegaan is duurt een eeuwigheid. Daarom is ZFS aan een opmars bezig. En ZFS heeft een nadeel en dat heet "geheugen". Ga je zelfbouwen, dan raad ik in ieder geval aan om naar ZFS te kijken in plaats van Raid5/6. Daarnaast kan je met zelfbouw kiezen voor een goedkoop moederbord met betaalbaar DDR3 geheugen, een Perc H200 kaartje (goed voor 8X SATA).

Kortom, niet blindstaren op "daarmee verband houdende eisen", maar even verder kijken waarom dat ook alweer is. Leesvoer zat op 't internet, twee beginnetjes:

https://www.zdnet.com/art...-5-stops-working-in-2009/

https://www.reddit.com/r/...should_stop_using_raid_5/

Als redundantie je zal jeuken, dan zou ik wel kiezen voor iets anders dan ZFS. En dan zijn er andere keuzes dan Freenas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
@Houtenklaas Bij het vergelijken van een zelfbouwsysteem of kant en klaar moet je wel dezelfde uitgangspunten hanteren. QNAP en Synology home-user systemen hebben ook geen redundancy of andere gegevensbescherming.

Ik til daar ook niet zo zwaar aan want in 30 jaar computergebruik ben ik nog nooit bestanden kwijtgeraakt door een dergelijk probleem, niet op mijn PC's, niet op externe schijven en ook niet op mijn NAS-sen.

Dat Freenas niet de keuze is voor thuisgebruik maak ik op uit de discussies op het forum van Freenas.
Toen ik met mijn eigenbouw begon, heb ik daar wel naar gekeken.

Overigens kan in Openmediavault ook met ZFS worden gewerkt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Houtenklaas schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:27:
[...]
Dat komt door het gebruik van ZFS. Vuistregel daar: Per TB opslag 1GB geheugen. Ik sluit me aan bij de tip hierboven: Synology gebruiken, zeker als je zelf weinig wilt tweaken of zelf doen. Alleen red je het dan niet met je richtbedrag, ik neem aan dat de opslag daar niet bij zit?
Nee.
Die vuistregel is op helemaal niets gebaseerd en al jaren geleden debunked door de developers zelf. :)

ZFS doet het *prima* met minder geheugen per T, aan de andere kant zijn er situaties te bedenken waarbij 1G per T juist veel te weinig is. (Deduplicatie.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
JukeboxBill schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:00:
QNAP en Synology home-user systemen hebben ook geen redundancy of andere gegevensbescherming.
Dat is afhankelijk welk model je gebruikt. De meer bays versies ondersteunen wel degelijk redundantie. Het is maar wat je onder "thuisgebruik" schaart.
JukeboxBill schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:00:
Ik til daar ook niet zo zwaar aan want in 30 jaar computergebruik ben ik nog nooit bestanden kwijtgeraakt door een dergelijk probleem, niet op mijn PC's, niet op externe schijven en ook niet op mijn NAS-sen.
Dan ben je - statistisch gezien - binnenkort aan de beurt :) Maar het maakt niet uit welke keuze je maakt, als er maar over nagedacht is. En dan is het gewoon kiezen waar je je het best bij voelt. En dat je nooit ellende hebt gehad is dan ook een kwestie van geluk hebben. In mijn raid6 config zijn er kortgeleden 2 schijven tegelijk stuk gegaan. Ondanks de dubbele backup zit je dan toch niet helemaal lekker in de 1,5 dagen dat het duurde om 2 nieuwe schijven weer in de Raid config te trekken. Niks tegen Openmediavault overigens, werkt ook prima! Ik zou ook meer naar de eventuele plugins kijken welke beter past bij het gewenste gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 17-02-2019 20:04 ]

Pagina: 1