[SolarEdge] Is er een eventueele oplossing voor dit probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaleneet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-07 15:15
Beste forumleden,

Heeft iemand een idee waarom er constant bij een zonnige dag als vandaag er zo een afwijking in deze 3 panelen zit?
Op niet zonnige dagen zijn ze allemaal nagenoeg gelijk.

Vandaag hebben de panelen geen last gehad van bewolking en heeft er vanaf de ochtend geen schaduw op gestaan. Ook als ik het actuele vermogen van de panelen bekijk zijn er 7 rond de 213W en de andere 3 varieren van 140W tot 160W.
De panelen hebben een maximaal vermogen van 310Wp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sAbuRNX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wissel eens een optimizer van plek. Dan weet je of het paneel niet goed is of de optimizer niet goed.

Het kan natuurlijk ook nog iets anders zijn...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan je van elke optimizer ook de spanning en stroom zien?
Lagere spanning kan wijzen op deelschaduw, lagere stroom op een paneelprobleem.
Het kan natuurlijk ook aan de optimizer liggen. 1.1.9 met 1.1.10 omwisselen is misschien makkelijk te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:31
@kaleneet
Alle panelen staan onder dezelfde hoek en kijken dezelfde kant op?

Via een laptop of PC op de portal inloggen en dan kan je alle panelen selecteren en op de (i) klikken, dan krijg je alle gegevens van alle optimizers van dat moment (de optimizers sturen niet tegelijk de gegevens, dus de tijden per optimizer wisselen) en zie je optmizer spanning, paneel spanning, paneel stroom, etc... Behalve de optimizer temperatuur.. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 15-02-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaleneet
@prein2 daar was ik idd ook al aan het denken echter wil ik voorkomen dat er gezegd word dat ik er zelf aan heb lopen knoeien en ik straks met een vervallen garantie kwestie zit.

@Proton_ ik kan bepaalde waarden inzien en probeer morgen een overzichtje van 9 en 10 te plaatsen, de waarden zeggen mij tot nu toe niet veel maar ik probeer er wijzer van te worden en van jullie te leren.

@Rouske alle panelen staan ZZO gericht, betreffende de hoek zijn ze allemaal 35 graden op 8, 9 en 10 na deze liggen op het platdak op een esdec systeem (meen 13 graden)

ik kan de volgende opties inzien:
Optimizer spanning [V]
Spanning [V]
Stroom [A]
Vermogen [W]

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Crazy-

Best life ever

Spanning V en stroom A vergelijk van paneel 9 & 10

Het lijkt .... daar je ongeveer een derde mist bij alle panelen defecte diode in de panelen

De ervaring met optimizers is juist werken of helemaal niet meer werken.

Als je er makkelijk bij kan; wissel even de panelen om qua bekabeling van 9 & 10. Is vaak zo gepiept en er kan eigenlijk niets gebeuren. Wel even je omvormer afschakelen van te voren!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@kaleneet
Ha, de juiste vraag gesteld!
Dan is er denk ik een fout gemaakt bij het plakken van de stickers of bij het aanmaken op de portal.
Optimizer 6 en 10 zijn omgewisseld in de layout, dan klopt het beter dat de 3 panelen onder 13° nu minder presteren dan de rest die op 35° ligt.

Eenvoudig te testen als je er makkelijk bij kan, bedek paneel 6 of 10 met een deken ofzo en check de portal na enige tijd.

Edit: of meteen het serienummer op de optimizer bekijken als je toch op het dak bent. zoals @Crazy- zegt.

[ Voor 29% gewijzigd door Rouske op 15-02-2019 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Crazy-

Best life ever

Rouske schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:10:
@kaleneet
Ha, de juiste vraag gesteld!
Dan is er denk ik een fout gemaakt bij het plakken van de stickers of bij het aanmaken op de portal.
Optimizer 6 en 10 zijn omgewisseld in de layout, dan klopt het beter dat de 3 panelen onder 13° nu minder presteren dan de rest die op 35° ligt.
Scherp.... lees het bericht nu ook extra na. En dan klopt het wel aardig

Dan een beter plan:

Ga op het plat dak even na welke optimizers waar zijn geplaatst. Je kan de serienummers redelijk makkelijk terugvinden op je optimizers.

Met name paneel 10 even controleren. Die zal dan niet moeten kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 15-02-2019 23:14 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaleneet
@Rouske dat zou best wel eens kunnen dat dat het is, ik dank dat de persoon die de stickers geplakt heeft, zich bedacht heeft en deze opstelling beter vond. maar de sticker was toen natuurlijk al geplakt!

@Crazy- ik probeer straks eens te kijken of ik het kan vinden op de optimizer.

hierbij toch nog de waarden van de panelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i98xPB7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hfz0Tjz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VLZWAKz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gp1gaif.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@kaleneet De paneel spanningen zien er goed uit.
De optimizer spanningen verschillen omdat het vermogen wat geleverd wordt door de panelen anders is en naar de omvormer ze allemaal dezelfde stroom hebben.

Zie dit doc voor de werking van SolarEdge.

Zo te zien blijft 6 wel iets achter qua power, toch iets van schaduw daar op?
Kan ook aan het rapporteer moment liggen zie de tijd bovenaan als je de gegevens bekijkt.
Pagina: 1