Vraag

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:56
Ik zoek een?
TV, liefst met ambilight maar is geen MUST, omdat hij aan de muur komt te hangen.

Wat is je budget?
Maximaal 1500 euro, omdat ik mijn bestaande Onkyo A/V receiver ook moet vervangen, degene die ik aan deze TS heb gekoppeld.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk gaan we films en series kijken, en gamen met een PS4 op 4K. De smart-functies gaan we nagenoeg niet gebruiken omdat er een HTPC aan hangt met Kodi.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de Philips 55" PUS8303 "in het wild" gezien en ben best tevreden over de beeldkwaliteit.

Welke vragen heb je hier nog over?
Momenteel hebben we een 49" LG (ook 4K maar zonder HDR) op een kijkafstand van +/- 4 meter. Deze hangt via een Vögel beugel aan de wand en is maximaal naar voren gezet om in sommige games de kleinste lettertjes te kunnen lezen. Dit irriteert mij mateloos. Daarbij kijken we nog steeds films in 1080p, terwijl we een 4K tv hebben (dit komt door de huidige Onkyo, die ik wil vervangen voor de TX-NR676E).

Mijn grootste onzekerheid is of een 55" niet "te klein" is ter vervanging van de 49" en of de 65" niet te groot wordt voor de kijkafstand. Ook de beeldverwerking lijkt me van belang i.v.m. de PS4. Qua aansluitingen geloof ik het wel, ik maak toch maar gebruik van één of twee HDMI poorten i.v.m. de A/V receiver.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

4 meter kijkafstand bij 4K resolutie? Bij voorkeur zelfs 65" of meer. Zelfs een 84" heb je echt wel plezier van maar dan hangt er wel een lel in de kamer.

/edit: heb dezelfde receiver thuis en een LG 65". Budget is er ff niet maar persoonlijk (!!!) ga ik ook toch liever 1 of 2 maten groter.

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 14-02-2019 14:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CSB
MAX3400 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:52:
4 meter kijkafstand bij 4K resolutie? Bij voorkeur zelfs 65" of meer. Zelfs een 84" heb je echt wel plezier van maar dan hangt er wel een lel in de kamer.

/edit: heb dezelfde receiver thuis en een LG 65". Budget is er ff niet maar persoonlijk (!!!) ga ik ook toch liever 1 of 2 maten groter.
Echt? Ik vind 65" al een lel. de 65" kan nog net de goedkeuring van de vriendin wegdragen...

• MAX3400

MAX3400

CSB schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:00:
[...]

Echt? Ik vind 65" al een lel. de 65" kan nog net de goedkeuring van de vriendin wegdragen...
Tis nogal een verschil hoe je kamer is. 4 bij 4, dan is het een lel. 10 bij 5, dan valt het erg mee.

Ongetwijfeld heeft je budget een limiet maar ik zou je op die afstand van kijken echt liever een 65" aanraden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Een tv kan bijna nooit groot genoeg zijn. Als je van 49 van 55 gaat dan ben je er binnen enkele dagen aan gewent en baal je er van dat je toch niet een 65 inch had gepakt. Zou je er 2 meter vanaf zitten is het een ander verhaal maar met 4 meter kun je prima een 65 pakken :)

[ Voor 29% gewijzigd door NL_Scratch op 14-02-2019 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou ook eerder voor een 65'' gaan op die afstand. Die Phillips die je noemt heeft een IPS-paneel en dat zou ik je niet aanraden als je voornamelijk films en series gaat kijken. Behalve als je kijkhoeken het belangrijkst vindt. Dit icm met de niet al te hoge piekhelderheid en het matige contrast (zwartwaarde) zorgt ook voor een slechte HDR weergave. Wat belangrijk kan zijn voor films en games, met name in het donker. Een reden om toch hiervoor te gaan zou dan m.i. alleen goede kijkhoeken en ambilight zijn.

Betere LCD TV's zijn naar mijn mening de Sony KD-65XF9005 of het model van vorig jaar de Sony KD-65XE9005 (mist alleen Dolby Vison, verder zeer vergelijkbaar). Ook is het een beetje afhankelijk van de deal/prijs welke de betere keuze is. Wil je wat geld besparen en vind je (goede) HDR minder belangrijk dan is de Samsung UE65NU8000 ook een prima TV. Deze TV's beschikken allen over een VA-paneel. Dit betekent simpel gezegd een kleinere kijkhoek (tot ± 30º), maar een veel beter contrast, zwartwaarde en donkere kamer/scène-prestaties.

Een 65'' OLED ligt net boven je budget; een 55'' is wel een optie en geeft je het beste van beide werelden, tenzij je 'bang' bent voor 'burn-in' of als je in een hele verlichte kamer kijkt. Als je ambilight belangrijk vindt kan je de Phillips 55OLED803 na wat rond bellen/chatten en onderhandelen denk ik voor rond de €1500,- krijgen.

• CSB
Bedankt @benbaba voor je uitgebreide antwoord. Ik begreep van jou (en anderen) dat het een 65" moet gaan worden. Dat had ik al vermoed. Dan valt die laatste Philips die je noemt af.
Als ik de prioriteiten zou moeten stellen:
1. Gaming
2. Video / Films
3. TV kijken

De huiskamer is niet heel erg licht, dus een beetje goede backlight is wel belangrijk. Kijkhoek is iets minder belangrijk, omdat de TV weer op een draaibare beugel komt te hangen.

• MAX3400

MAX3400

@CSB die Sony XF9005 is eenvoudigweg een goede koop, vind ik. Als je even het topic van @Major_ton opzoekt, die heeft een enorm gedetailleerde beschrijving tussen meerdere (grote) TV's gemaakt met plaatjes en eigen schrijfsels.

Deze: Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 14-02-2019 17:13 ]

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CSB schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:09:
Bedankt @benbaba voor je uitgebreide antwoord. Ik begreep van jou (en anderen) dat het een 65" moet gaan worden. Dat had ik al vermoed. Dan valt die laatste Philips die je noemt af.
Als ik de prioriteiten zou moeten stellen:
1. Gaming
2. Video / Films
3. TV kijken

De huiskamer is niet heel erg licht, dus een beetje goede backlight is wel belangrijk. Kijkhoek is iets minder belangrijk, omdat de TV weer op een draaibare beugel komt te hangen.
Dan denk ik dat de Sony X90F de beste keuze is. Beschikt over FALD, dus goede zwartwaardes voor een LCD en daardoor ook minder last van een 'dirty screen' effect (lichtere 'wolken'). Daarbij is de inputlag in Game Modus op 1080p@60hz circa 40ms en bij 4K maar 25ms. Voor de meeste mensen rap genoeg aangezien normaal gesproken alles onder de 40ms prima is.

Samsung's NU8 of Q(6)-series zitten op zo'n 15/18ms en ondersteunen Freesync en VRR. Qua algehele beeldkwaliteit zijn ze wel minder dan de Sony. Bij Samsung worden de Q8D of Q9F pas vergelijkbaar met de X90F, maar die liggen boven je budget en dan is een oled (B8) de betere keuze.

Kortom als je een casual gamer bent en waarde hecht aan het beste beeld voor dit budget op 65'' dan zou ik voor X90F van Sony gaan. Of evt. de XE90 als dolby vision niet belangrijk is en je hem voor weinig kan krijgen, aangezien het EOL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Eh, die X90F die je noemt, is dat dezelfde als de XF9005? En ja, qua specs kan ik er niet omheen dat die Sony beter is dan de Philips in deze prijsklasse. Ik ga af op jullie expertise hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kijk ook even in het [Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2 dan zie je dat de OLEDs voor veel minder over de toonbank gaan. Soms zelfs honderden euro's onder de geadverteerde prijs. Wellicht past er dan toch een 65" OLED in je budget.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1