[Ontvangers] DVB-T2 ontvanger mét Personal Recording

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437867

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een DVB-T2 ontvanger. Er zitten echter een aantal aanvullende wensen aan en het is echt verbazingwekkend hoe weinig men in 'speciaalzaken' over dit onderwerp weet (moest bij eentje zelf uitleggen wat dit überhaupt voor een apparaat is. Anyway, even een situatieschets:

Aangezien KPN deze week is gaan uitzenden via het nieuwe DVB-T2 signaal werkt de huidige decoder van mijn ouders niet meer. Zij hebben dus een speciale ontvanger nodig voor dit nieuwe signaal. Genoeg te vinden op internet natuurlijk, maar:

- Ze willen enkel en alleen NPO 1 2 3 en de regionale omroep ontvangen, dus de 'free to air' zenders. Dus niet verbonden aan een abonnement of wat dan ook
- En het belangrijkste: de huidige decoder heeft een opnamefunctie met ingebouwde harde schijf. Deze opnamefunctie is voor mijn ouders essentieel want ze nemen heel-erg-veel op. Nou bestaat een DVB-T2 ontvanger met z'on opnamefunctie volgens de verkoper wel, maar dan alleen in de zin van dat je terwijl je het programma aan het kijken bent tegelijkertijd kan opnemen. Het hele idee achter opnemen is natuurlijk om het pas later te kijken dus dat vind ik nogal raar.

De huidige decoder die dus niet meer werkt heeft een programmagids waar je zo kan instellen welk programma je wilt opnemen. Als het programma begint schakelt die zichzelf in en begint met opnemen.
Nou is mijn vraag: bestaat zoiets niet ook in de vorm van een DVB-T2 decoder, waarbij dus expliciet geen abonnement zit en alleen NPO 1 2 3 worden ontvangen?

Veel te vinden om internet, maar moeilijke technische termen voor een leek als ik, laat staan mijn ouders. Wordt erg gewaardeerd als iemand hier duidelijkheid kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 21:57
Waarom wil je NPO 1,2,3 opnemen als je vrijwel al die programma's op NPO Start gratis terug kunt kijken?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:20
Je hebt een DVB-T2 HEVC ontvanger nodig (dat HEVC is belangrijk, de goedkopere oplossingen hebben dat vaak niet)

Hier is iemand die een hele lijst met apparaten met en zonder opnamefunctie bij elkaar heeft gezocht.
https://breedbeeldweetjes...or-het-gratis-npo-pakket/

Meer info ook in het DVB-T topic: [DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 12

Je zou ook eens een Duitsland kunnen kijken (of op amazon.de) daar zijn ze al even bezig met DVB-T2 HEVC en hebben ze meer FTA zenders en dus ook geschikte ontvangers.

Als je ouders een 4k tv hebben zit daar vaak ook een DVB-T2 HEVC ontvanger in, en bij de wat duurdere tv's kun je daar ook een hd aan hangen om op te nemen.
Napsju schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:13:
Waarom wil je NPO 1,2,3 opnemen als je vrijwel al die programma's op NPO Start gratis terug kunt kijken?
Een groot deel kun je niet terug kijken, een nog groter deel kun je maar maximaal een week terugkijken, daarnaast is de beeldkwaliteit erg slecht en kan het ook nog zo zijn dat zijn ouders in het buitengebied wonen en zeer traag internet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Napsju schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:13:
Hoofdreden is dat mijn ouders geen smart-tv hebben en bovendien niet zo handig zijn met internet. Vandaar dat een opname-functie de enige mogelijkheid is.
FrankRicard schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:00:
Je hebt een DVB-T2 HEVC ontvanger nodig (dat HEVC is belangrijk, de goedkopere oplossingen hebben dat vaak niet)
Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik zal ook het speciale topic eens doorlezen.

Maar het is dus niet zo dat er met deze decoders alleen opgenomen kan worden terwijl je het betreffende programma al aan hebt staan? Dat is eigenlijk het belangrijkste wat ik nog graag zou willen weten.

En weet iemand of een ontvanger als deze https://www.conrad.nl/p/x...t2-standaard-h265-1460402 een scart-aansluiting heeft? Kan het in de handleiding niet ontdekken en ook dit is wel essentieel.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 437867 op 13-02-2019 23:10 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:42
De handleiding lijkt me duidelijk genoeg: AV-uitgang met alleen composiet. Daar kun je wel een SCART-blokje aanzetten, maar de beeldkwaliteit is toch lager dan bij RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na veel rondgezoek op internet deze gevonden:

https://digitennes.nl/ont...vanger-8717185449594.html

- heeft scart
- ontvangt free to air

- kan iemand mij vertellen of deze ook de opnamefunctie heeft die ik bedoel? Dus dat je een opname kan voorprogrammeren en dat de decoder zich automatisch inschakelt als het programma begint en dan start met opnemen?
Er wordt in de pdf van de handleiding het nodige beschreven over opnamefuncties, maar weet niet zeker of het nou precies is wat mijn ouders graag willen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 437867 op 15-02-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Deze ontvanger kan inderdaad de opname starten als de ontvanger standby staat. Dus niet wanneer echt de stroom achter op het kastje uitgeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 498327

Het kan met een Raspberry Pi en een TV hat, met een SD kaart van 64GB erin kun je ongeveer 50 uur opnemen. Werkt echt goed. Was even zoeken waarom opnemen niet goed ging, maar nu blijkt dat NPO heel slordig is met de EPG tijden. Dus ik heb m nu op 5 minuten extra vooraf en na afloop staan en dan gaat het goed (tijden worden op 5 min afgerond).
Wat wel is met Raspberry Pi is dat het in principe de TV signalen streamt als .TS stream. Je moet dus wel een TV hebben die dat kan afspelen, of de Pi direct aan de TV hangen (dat heb ik niet getest). Ik bedien het systeem met KODI op 3 verschillende apparaten in huis, die hebben allemaal het signaal.
Instellen is niet ingewikkeld, misschien wel voor je ouders, maar gebruik via Kodi is supersimpel, heel NOOB vriendelijk!

Kosten +/- 70 euro.

Waarom eigenlijk Scart? Hebben ze echt nog zo'n dikke CRT?

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 498327 op 05-04-2019 21:59 ]

Pagina: 1