Tripje naar Zuid-Duitsland zonder winterbanden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.252 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
Aanstaande weekend ga ik met een vriend naar Zuid-Duitsland voor een "road-trip". We gaan dan richting de Alpen (niet de berg op)

Ik lees op internet veel verschillende verhalen over verplichte winterbanden en wat wel/niet mag. Op de ene website staat dat het voor een weekendje weg niet noodzakelijk is en op een andere website staat dat je wel verplicht ben om winterbanden te gebruiken. Doe je dit niet riskeer je een boete.

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven? Betreft een auto uit 2018 met zomerbanden (dus geen M+S / sneeuwlogo)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

Als er iemand het weet zal het de ANWB zijn

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
Buitenom of het wel of niet mag, verstandig is het zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15

Hier staat het duidelijk vermeld ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ze zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden (ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming).

Dus in principe mag je daarheen zonder winterbanden, maar de kans is erg groot dat je tóch in winterse omstandigheden terecht gaat komen. Vooral als je dan ook nog gevaar of hinder veroorzaakt dan 'hang' je. Kortom, ik zou nu voor winterbanden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
tl;dr Zomerbanden mogen mits het weer niet "winters" is, of het verstandig is laat ik in het midden.

Offtopic:

Kan iemand misschien het linkje naar de ANWB pagina posten ? :+

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:44
Imnoa schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:52:

Offtopic:

Kan iemand misschien het linkje naar de ANWB pagina posten ? :+

There you go champ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Was zo druk met het zoeken naar websites dat ik de site van ANWB compleet vergeten was... :p :F |:(

Bedankt allemaal!

[ Voor 7% gewijzigd door Knamix op 12-02-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.wetter.de/deu...eutschland-c49/tag-4.html

Tot -4 in Zuid-Duitsland dus je zal wel moeten!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad, aktueel beeld uit Zuid-Duitsland:

Afbeeldingslocatie: https://vcdn.bergfex.at/webcams/archive.new/downsized/0/5860/2019/02/12/5860_2019-02-12_1400_5cbed92d94daa7a3.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cheesy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:54:
Inderdaad, aktueel beeld uit Zuid-Duitsland:

[Afbeelding]
In zulke omstandigheden zou ik niet eens met zomerbanden *willen* rijden, ongeacht of het mag of niet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Hangt af van hoe lang je gaat en of het weer in die periode om kan slaan. Genoeg moraalridders die zonder nadenken meteen roepen dat het dom is, maar als het ongeveer 10 graden is ben je op zomerbanden veiliger af. Dus denk even na over wat het weer kan doen. Met 10 graden rij ik in januari op zomerbanden gewoon naar Dld om boodschappen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

wildhagen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:55:
[...]

In zulke omstandigheden zou ik niet eens met zomerbanden *willen* rijden, ongeacht of het mag of niet...
Hoezo, de weg is toch netjes geruimd?

ik ook niet - kans op nieuwe verse sneeuw en gladheid zouden me te groot zijn. Op allrounders zou ik het nog wel aandurven zolang ik niet de bergen in ga.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:56:
Hangt af van hoe lang je gaat en of het weer in die periode om kan slaan. Genoeg moraalridders die zonder nadenken meteen roepen dat het dom is, maar als het ongeveer 10 graden is ben je op zomerbanden veiliger af. Dus denk even na over wat het weer kan doen. Met 10 graden rij ik in januari op zomerbanden gewoon naar Dld om boodschappen te doen.
10 graden en naar de Combi is iets anders dan -4 tot +5 door de bergen, en in die omstandigheden zijn winterbanden gewoon bewezen veiliger, moraalridder of niet

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor een organisatie die het meerdere keren over het niet-bestaande begrip 'zomerband' heeft, wordt de ANWB hier wel behoorlijk wat autoriteit toegedicht zeg...

De officiele regel in Duitsland is dat jij je auto aan moet passen aan de weersomstandigheden. Vanuit hetzelfde artikel is het bijvoorbeeld verboden om met slechte ruitenwissers te gaan rijden of met afgesleten banden te rijden. Daarbij geldt dat nieuwe banden zonder sneeuwvloksymbooltje waarschijnlijk beter om kunnen gaan met natte sneeuwprut dan oude, versleten winterbanden. Als er echt veel sneeuw ligt, moet je natuurlijk gewoon goede winterbanden onder je wagen hebben. Let daar dus op; met versleten/ongeschikte winterbanden ben je dus net zo hard in overtreding!
Het boetebedrag is overigens laag (ik meende rond de 2 tientjes, althans een paar jaar terug), maar je kunt wel aansprakelijk worden gesteld bij schade. Dat kost je dus flink wat premie in de meeste gevallen.
[...]

Dit bedoel ik dus: ik garandeer je dat je met goede niet-winterbanden hier meer grip op het asfalt hebt dan met eveneens goede winterbanden. Winterbanden doen namelijk concessies aan de hoeveelheid water die ze af kunnen voeren en aan grip op droog asfalt. Laat staan al die volksstammen die denken dat hun winterbanden met 2mm profieldiepte nog enig nut in de sneeuw hebben...

[ Voor 24% gewijzigd door Icephase op 12-02-2019 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:59:
Voor een organisatie die het meerdere keren over het niet-bestaande begrip 'zomerband' heeft, wordt de ANWB hier wel behoorlijk wat autoriteit toegedicht zeg...
Anwb gebruikt hier gewoon spreektaal om zo duidelijk mogelijk te kunnen zijn, en iedereen hier snapt het dus doel bereikt lijkt mij.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Tja, ga je naar bovenstaande fotootje, dan is het niet handig inderdaad.

Maar ergens willekeurig in het zuiden van Duitsland staat voor de komende dagen zo goed als geen neerslag verwacht, en temperaturen overdag van 10 tot 11 graden.
Als je dan op de normale wegen rijdt die goed zijn schoongehouden, prima toch. Ik doe in Nederland niet anders met mijn normale banden.

Verwacht je echter veel snachts te rijden, of wordt de weersvoorspelling minder, dan moet je het niet doen.

Dus waar ga je naar toe?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pennywiser schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:56:
Sinds wanneer gaat dit topic over even kort over de grens boodschappen doen bij 10 graden? TS wil een winters gebied inrijden op zomerbanden.

Wat ik dan weer niet snap is dat de afweging van het wel of niet riskeren van een boete afhangt. Bij een sneeuwbui in de sloot eindigen lijkt geen zorg te zijn 8)7 Verkeerde zuinigheid imo, maar dat is altijd het probleem met Hollanders en Winterbanden :p

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 12-02-2019 15:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
!null schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:00:
Tja, ga je naar bovenstaande fotootje, dan is het niet handig inderdaad.

Maar ergens willekeurig in het zuiden van Duitsland staat voor de komende dagen zo goed als geen neerslag verwacht, en temperaturen overdag van 10 tot 11 graden.
Als je dan op de normale wegen rijdt die goed zijn schoongehouden, prima toch. Ik doe in Nederland niet anders met mijn normale banden.

Verwacht je echter veel snachts te rijden, of wordt de weersvoorspelling minder, dan moet je het niet doen.

Dus waar ga je naar toe?
Plan is om naar de Zugspitze te gaan. We gaan de berg niet op, maar blijven beneden om van het uitzicht te genieten bij een restaurantje o.i.d. . We gaan om 12:00 in de nacht rijden vanuit omgeving Dordrecht en hopen dan ergens in de ochtend aan te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 12-02-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Knamix schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:04:
[...]

Plan is om naar de Zugspitze te gaan (we gaan de berg niet op). We gaan om 12:00 in de nacht rijden vanuit omgeving Dordrecht en hopen dan ergens in de ochtend aan te komen.
https://www.google.com/search?q=obermoos+wetter

https://www.google.com/search?q=zugspitze+wetter

Obermoos ligt regelijk onderaan de zugspitze, daar is het zaterdag 's ochtends zo'n -2 Celsius, wel winters dus

[ Voor 40% gewijzigd door ImNotnoa op 12-02-2019 15:07 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Plan is om naar de Zugspitze te gaan. We gaan de berg niet op, maar blijven beneden om van het uitzicht te genieten bij een restaurantje o.i.d. . We gaan om 12:00 in de nacht rijden vanuit omgeving Dordrecht en hopen dan ergens in de ochtend aan te komen.
De voet van de Zugsptize ligt natuurlijk op 0m NAP :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVehT0sag4TK1yQYVCwePK6T/full.jpg

Hoe kan je grootste zorg een mogelijke boete zijn ipv de veiligheid van jou en je passagier?

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 12-02-2019 15:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

fsfikke schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:02:
[...]

Wat ik dan weer niet snap is dat de afweging van het wel of niet riskeren van een boete afhangt. Bij een sneeuwbui in de sloot eindigen lijkt geen zorg te zijn 8)7 Verkeerde zuinigheid imo, maar dat is altijd het probleem met Hollanders en Winterbanden :p
Dit is inderdaad een mooi voorbeeld van verkeerde zuinigheid ja.

Die verplichting tot winterbanden bij winterse omstandigheden is er niet voor Jan met de korte achternaam....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

wildhagen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:07:
[...]

Dit is inderdaad een mooi voorbeeld van verkeerde zuinigheid ja.

Die verplichting tot winterbanden bij winterse omstandigheden is er niet voor Jan met de korte achternaam....
Waarbij je dus kunt discussieren over 'winterse omstandigheden'. Ligt er een dik pak sneeuw? Dan is het natuurlijk duidelijk. Maar is het sneeuwprut op de weg met wat witte bermen en een temperatuur rond het vriespunt? Dan is het maar zeer de vraag of winterbanden wel méér grip bieden... Hint: ik denk dat ik het antwoord wel weet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
[...]

Tja het gaat hier wel hangen om het laatste stukje. Want rij je tot aan de voet, zul je winterse omstandigheden aantreffen, zoals op de foto hierboven.

Stop je 20 km eerder (op veel lager niveau), dan zou het wel kunnen. Weersverwachting is namelijk erg goed, dat wil zeggen, bijzonder weinig (tot geen) neerslag en goede temperaturen.

Ook het weer in Westelijke helft Duitsland lijkt wel goed te zijn, en zal niet eens onder de 0 komen. En belangrijkste dus, zo goed als geen neerslag.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

Icephase schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Waarbij je dus kunt discussieren over 'winterse omstandigheden'. Ligt er een dik pak sneeuw? Dan is het natuurlijk duidelijk. Maar is het sneeuwprut op de weg met wat witte bermen en een temperatuur rond het vriespunt? Dan is het maar zeer de vraag of winterbanden wel méér grip bieden... Hint: ik denk dat ik het antwoord wel weet trouwens.
Daar is niets te discussieren over. De Duitse wet is hier gewoon helder: §2, Absatz 3a, StVO: „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“

Schneematsch == sneeuwprut.

Verder wordt het dit weekend >10 graden, 's nachts blijft het rond het vriespunt hangen. Ik denk dat je wel redelijk safe zit afhankelijk van hoe hoog je de bergen in gaat. 's Nachts rijden met dus weinig zicht op gladde plekken, rond het vriespunt is natuurlijk niet precies de ideale omgeving. Ik zou voor winterbanden gaan.

Vandaag nog op NOS.nl: https://nos.nl/artikel/22...rs-slecht-voorbereid.html

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 12-02-2019 15:20 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Garyu schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Daar is niets te discussieren over. De Duitse wet is hier gewoon helder: §2, Absatz 3a, StVO: „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“

Schneematsch == sneeuwprut.

[knip]
Tuurlijk valt daar best over te discussiëren, staat er een minimale wrijvingscoëfficiënt gedefinieerd in het wetsartikel? Nee? Wat is dan precies "glätte"? Want ook regen vermindert de grip op het asfalt, alleen in veel mindere mate.

Als je de indruk wilt wekken dat het een zwart-wit verhaal is, ga ik daar absoluut niet in mee. Voor het grootste deel is het een grijs gebied, waarbij je jezelf moet afvragen wat jij persoonlijk nog veilig vindt én waarbij een agent of controleur zich moet afvragen wat híj nog veilig vindt.
Ik vind goede niet-winterbanden op alles behalve sneeuw en ijs nagenoeg altijd veiliger dan winterbanden.

Maar TS vroeg naar de verplichtingen volgens de (Duitse) wet, en daar kan ik het niet voor invullen. Maar jij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Ja maar dat was 30 jaar geleden toch ook geen enkel probleem !!!111oneoneone

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Glashelder schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Ja maar dat was 30 jaar geleden toch ook geen enkel probleem !!!111oneoneone
Ja en die banden zijn ook al minstens 30 jaar oud dus !!!11uitroepteken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De TS heeft z'n antwoord. Verdere discussies over de (on)zin van winterbanden, mag hier: Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2
Dit topic gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.