Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welk domotica systeem heb ik nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Morelia
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 14-02 19:55
Beste Allesweters,

Als eerste mijn excuus voor de waarschijnlijk zoveelste zelfde vraag maar toch loop ik nog steeds vast in mijn zoektocht naar voor mij het beste domotica systeem.

Ik zou graag in eerste instantie wat rookmelders kunnen koppelen aan elkaar en hier een melding van krijgen en 2 a 3 camera's en een deurbel willen kunnen koppelen waarbij ook een melding komt en evt de camera en/of gang licht aan springt bij gebruik van de bel.

Verder nog wat verlichting die alleen aan/uit hoeft in schema of commando.

Nu vraag ik mij dus af of dit op de volgende manier gaat lukken..

Heeft een KAKU ICS-2000 genoeg potentie om dit voor mij te kunnen regelen? Of is hier een beter alternatief voor?

Nu zie ik een extra uitdaging in het (uiteraard) zo goedkoop mogelijk te houden zonder al te veel in te leveren op kwaliteit of functies, het moet geen half systeem worden waar duidelijk teveel op bezuinigd is.

Ik dacht zelf aan zigbee rookmelders ? Maar geloof niet dat deze met elkaar te koppelen zijn ?

https://s.click.aliexpress.com/e/3Xp39YM

Welke camera's kunnen evt met nvr werken en toch een melding doorsturen of opname terug kijken/opslaan via diezelfde app?

Ook wil ik graag mijn lichtschakelaars vervangen voor die van livolo, nu zag ik dat hier ook zigbee varianten voor zijn en vroeg mij wederom af of dit te combineren is? Heb ik dan ook nog hun gateway nodig of neemt de ICS dit over ?

Waarschijnlijk een stel simpele vragen voor de juiste personen maar ik ben met ieder antwoord geholpen !

Bedankt alvast!

Alle reacties

• pictuner
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-10 10:43
Tja, het lastige is vooral dat het afhankelijk is van het budget. Ik ben inmiddels 3 keer overgestapt. Ooit begonnen met KAKU, vervolgens Smartthings en recent naar Homey. Domotica is vooral besmettelijk en je zal zien dat je huidige systeem telkens weer bezwaren oplevert. Het is dan ook verstandig om zeker voor het station in een duurdere/ingewikkeldere klasse te gaan zitten zodat je meer merk en protocol onafhankelijk bent.

Daarnaast is ook de vraag hoe 'tweaker' je bent. Je kan zelf met een raspberry en domoticz aan de gang, dan kan je veel verschillende protocollen wel gebruiken. Datzelfde kan ook met Home Assist. Aan de andere kant heb je ook een Smartthings en Homey die beiden wat 'gebruikersvriendelijker' zijn. Overigens betekent dat niet dat je prima je een leek ermee kan laten werken.

Maar stop vooral wat geld in het basis station, dan kan je vervolgens vrijwel alles eraan knopen. Dan is daarbij dus wel de vraag hoe technisch onderlegd je zelf bent of je daar allemaal uit komt.

• Morelia
Bedankt voor je snelle reactie, naar oa Homey heb ik ook gekeken inderdaad ziet er goed uit maar leek me een wat te dure gok om met de kennis die ik nu nog heb het te 'proberen'. Als dit systeem echt zo goed en compatibele is als gezegd is deze het overwegen zeker waard. Ook zat ik aan de homewizard te denken vooral om zijn relatief lage prijzen wat het proberen weer leuk zou houden.
Raspberry klinkt interessant maar is hier aan te beginnen met mijn zeer matige kennis hierin of is alles duidelijk op te zoeken ed?

Aan de andere kant vraag ik me nog steeds af als ik genoegen neem met een camera rookmelder deurbel en lichtschakelaars en het is überhaupt allemaal te koppelen aan elkaar ben ik dan echt zoveel slechter af met KAKU ? Ook niet onbelangrijk waar of hoe kan ik zien wat er allemaal compatibele is met de verschillende systemen zodat ik niets onnodigs hoef aan te schaffen waar ik niets mee kan beginnen.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:23

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je kan je ook afvragen of het wel nodig is alles via 1 systeem centraal te regelen. Domme zelfstandige domotica schakelaars hebben ook zo hun voordelen. De werking van cruciale dingen zoals rookmelders zou ik verder een fail-proof en apart gesloten systeem van nemen. Voor verlichtingschakelaars zou je ook wifi kunnen gebruiken, dat is al aanwezig, goedkoop, heeft goede dekking en heeft het voordeel van 2-weg communicatie. mqtt is hier een flexibel en open protocol voor. Als je toch een centraal aangestuurd systeem wilt en van een beetje prutsen houd zou je een Pi met domoticz en mosquitto-mqtt kunnen proberen. Sonoff heeft ook leuk spul waar je nog mooie alternatieve firmware (tasmota) op kan flashen ook.

-36- wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:14 (55%)

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:02
-36- schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:00:
Je kan je ook afvragen of het wel nodig is alles via 1 systeem centraal te regelen. Domme zelfstandige domotica schakelaars hebben ook zo hun voordelen. De werking van cruciale systemen zoals rookmelders zou ik een robuust gesloten systeem van nemen.
Rookmelders moeten gewoon autonoom werken. Daarnaast is het mooi dat je het kan integreren in Domotica en/of brandmeldcentrale ;)

@Morelia je kan losse, automatiseringen (als Hue, deurbel, rookmelders, camera's etc) centraal koppelen aan een systeem als Home Assistant (of een ander systeem). Dat heb ik momenteel ook. Alles werkt los van elkaar, maar is centraal gekoppeld aan Home Assistant zodat ik alles vanuit een centraal punt kan bedienen.

Mocht er brand uitbreken en kortsluiting ontstaan, blijven mijn rookmelders werken omdat deze batterij gevoed zijn en autonoom werken.

Brand er iets in de keuken aan en gaat er een rookmelder af, gaan bij mij alle rookmelders af (aan elkaar gekoppeld) en krijg ik en mijn vrouw een melding op onze telefoon.

Bij alles wat ik aan automatisering aanschaf, zorg ik ervoor dat ik het in mijn Home Assistant kan intergreren.

iMars wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:13 (45%)

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

iMars schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Rookmelders moeten gewoon autonoom werken. Daarnaast is het mooi dat je het kan integreren in Domotica en/of brandmeldcentrale ;)
Andere verwoording, maar eens. Dus dat de domoticaserver evt enkel passief iets ontvangt, en daar evt iets mee doet. Maar toch zou ik dat liever apart houden, je gebruikt het te weinig om erop aan te kunnen dat het werkt en voor die ene keer in je leven dat het misschien wel nodig is voegt het verder weinig toe. Oftewel gewoon van die onderling gekoppelde rookmelders (op 230v) nemen.

-36- wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:02 (28%)

• Morelia
iMars schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:05:
[...]

@Morelia je kan losse, automatiseringen (als Hue, deurbel, rookmelders, camera's etc) centraal koppelen aan een systeem als Home Assistant (of een ander systeem). Dat heb ik momenteel ook. Alles werkt los van elkaar, maar is centraal gekoppeld aan Home Assistant zodat ik alles vanuit een centraal punt kan bedienen.

Mocht er brand uitbreken en kortsluiting ontstaan, blijven mijn rookmelders werken omdat deze batterij gevoed zijn en autonoom werken.

Brand er iets in de keuken aan en gaat er een rookmelder af, gaan bij mij alle rookmelders af (aan elkaar gekoppeld) en krijg ik en mijn vrouw een melding op onze telefoon.

Bij alles wat ik aan automatisering aanschaf, zorg ik ervoor dat ik het in mijn Home Assistant kan intergreren.
Dit wil ik dus ook bereiken inderdaad. Alles opzichzelf draaiend of handmatig te blijven bedienen maar ook centraal vanuit m'n smartphone te bedienen of regelen en voor meldingen.

Begrijp ik dat KAKU hier niet voldoende geschikt voor is ?
Hass heb ik even bekeken en lijkt me nogal een programmeerklus of lijkt dit erger dan het is en zet ik ook als leek vrij makkelijk een raspberry met hass ion elkaar?

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:02
@Morelia kaku kan wel, maar dan heb je een zender/ontvanger nodig om je kaku devices aan/uit te schakelen. Nadeel is (zover ik weet) dat kaku geen feedback geeft. Dus als jij met de hand een kaku schakelar aan/uit schakelt, weet je centrale controler dat weer niet. Dat wil je niet.

Het installeren van Home Assistant kan iedereen wel. Daarna is het een kwestie van configureren van je devices. Dit kan even lastig zijn, maar moet te doen zijn. Sommige devices (philips hue, ikea tradfri, etc) worden automatisch herkend.

• Morelia
Ah ok .. dus eigenlijk wil ik gewoon een raspberry met home assistent hebben ?!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als al kaku of vergelijkbare 433MHz schakelaars hebt en voor een Raspberry gaat kan je ook naar een RFlink transceiver kijken, binnen de beperkingen van een 1-weg protocol dat werkt ook prima. Voordeel van de Raspberry is ook dat als het systeem niet bevalt je makkelijk kan overstappen.

-36- wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:03 (53%)

• Morelia
Ik heb nog niets liggen wil dit vanaf het begin aanpakken wel zit ik voor de schakelaars te denken aan die van livolo met wifi of zigbee ondersteuning

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Enkel op mijn eigen ervaring afgaande zou ik zigbee (net zoals z-wave) skippen. Duur gesloten systeem met beperkt bereik, en verre van probleemloos. Ik heb ze hier iig allemaal de deur uitgedaan en vervangen voor een combi van 433MHz (thermometers en pir sensors op batterij etc) en mqtt over wifi voor de schakelaars op 230v.

-36- wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:12 (17%)

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:46
Grappig, uitgaande op mijn ervaring zou ik juist 433MHz skippen. Zigbee is juist een protocol wat ik, met de Zigbee2MQTT wel weer aan durf. De gateways van de diverse fabrikanten zou ik eerder links laten liggen.

MQTT over wifi is prettig met Tasmota bijvoorbeeld, maar de Ikea Tradfri lampjes zijn wel heel prettig in aanschaf en gebruik. Koppel ze via Zigbee2MQTT met Domoticz, OpenHAB, Home Automation (op een OrangePI, Raspberry Pi, etc.) en je hebt een prachtig, flexibel systeem.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Dat zigbee2MQTT project ziet er idd wel intressant uit

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:46
Kijk, qua rookmelders, ook even naar de Honeywell Xiaomi Aqara rookmelders. Ik heb ze liggen, en moet eerlijk bekennen dat ik ze nog monteren, maar die zijn leuk geprijsd en ook via Zigbee te monitoren.

De integratie van de Xiaomi gateway met Domoticz is best ok en ze hebben veel leuke sensoren voor een goede prijs. Vooral met de spullen van hun eigen merk.

Wat ik zelf erg prettig vindt aan Domoticz is de mogelijkheid om waarden door te sturen naar InfluxDB om er vervolgens een uitgebreider dashboard van te maken in Grafana, zodat je de informatie die hebt beter kunt interpreteren. Als je ook serieus naar energiebesparing wil kijken biedt dat veel meerwaarde.

• Morelia
Hmm.. hoop info zeg dank jullie wel ! Hoor een hoop verschillende manieren en systemen door elkaar gaat even duren voor ik dat allemaal begrijp en herken haha..

Als ik het nog even simpel mag houden en terug ga naar de voor mij bijna simpele basis zou het een optie kunnen zijn om rookmelders en camera's wel stabiel te laten draaien met KAKU als meldcentrale en dan evt de verlichting maar via een 2e app aan te sturen ?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True