Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• jordivdhooven
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-02 17:13
Goedemorgen allemaal,

Vanwege een verbouwing is mijn originele standenschakelaar van mijn ventilatie niet meer mogelijk op zijn huidige plek. Voor mij een mooi moment om deze te 'automatiseren'.

Mijn ventilatiebox draait altijd, continu op de laagste stand. Op de standenschakelaar is het mogelijk deze te verhogen naar stand 2 en 3. Dit komt respectievelijk overeen met aansluiting L2 en L3 op het schema.

Nu dacht ik er met een Single Switch vanaf te zijn, door de bruine fase draad en de L3 aan te sluiten op de single switch. Echter gaat deze dan niet aan lijkt het. Heeft iemand ervaring met de single switch en weet iemand hoe ik deze dan moet aansluiten? Ik heb hem nu mijn bruine fase draad op 'L' aangesloten en mijn L3 draad op de 'N'.

Alvast dank voor de reacties!
Single Switch
Ventilatie WCD

Beste antwoord (via jordivdhooven op 12-02-2019 10:48)

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:00
Je moet de L3 draad op 'Q' aansluiten, dat is de geschakelde uitgang. Als je een iets grotere uitsnede had gemaakt van dat aansluitschema van die Single Switch zag je dat daar de lamp (in jou geval de ventilatiebox) ingetekend is.

De volledige aansluiting wordt van de Fibaro wordt dan:
L - bruine fasedraad (altijd spanning)
Q - L3-draad richting ventilatiebox
N - blauwe nuldraad

(En een schakelaar tussen S1 en de andere L aansluiting natuurlijk)

Vloris wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:15 (3%)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:00
Je moet de L3 draad op 'Q' aansluiten, dat is de geschakelde uitgang. Als je een iets grotere uitsnede had gemaakt van dat aansluitschema van die Single Switch zag je dat daar de lamp (in jou geval de ventilatiebox) ingetekend is.

N - blauwe nuldraad

Vloris wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:15 (3%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:52

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hoe oud is je ventilatiebox? Nieuwe modellen zijn aanzienlijk zuiniger en kun je draadloos aansturen.
Zelf een transmitter bouwen en dan kun je alle standen bedienen: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

En hoe had je de luchtkwaliteit in gedachten? Itho geeft aan dat stand 1 is voor als er niemand thuis is, stand 2 voor als er iemand thuis is/slapen en 3 bij douchen/koken/visite. Wellicht handiger om op CO2 te gaan sturen: CO2-meters voor in huis

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:56 (9%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jordivdhooven
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-02 17:13
Vloris schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:15:

N - blauwe nuldraad

Bedankt voor je reactie! Dit inderdaad over het hoofd gezien. Ik ga vanmiddag direct de aansluiting zo aanpassen en kijken of het nu wel werkt!
ThinkPad schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:56:
Hoe oud is je ventilatiebox? Nieuwe modellen zijn aanzienlijk zuiniger en kun je draadloos aansturen.
Zelf een transmitter bouwen en dan kun je alle standen bedienen: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

En hoe had je de luchtkwaliteit in gedachten? Itho geeft aan dat stand 1 is voor als er niemand thuis is, stand 2 voor als er iemand thuis is/slapen en 3 bij douchen/koken/visite. Wellicht handiger om op CO2 te gaan sturen: CO2-meters voor in huis
Ik heb geen idee hoe oud deze is, het is een ComfoFan S , volgens mij redelijk nieuw model. De ventilatie staat nu standaard op stand 1, bijna nooit op 2. Ik kan met deze schakelaar maar een stand activeren zeg maar. Stand 3 gebruiken we bij koken of douchen. Hier wil ik nog een vochtmeter welke dan bij te hoog vochtgehalte automatisch naar stand 3 (L3) schakelt. In de woonkamer is de vochtmeter reeds aanwezig.

Deze ventillatiebox kan ook werken met een draadloze schakelaar inderdaad, maar dan kan ik hem niet met homekit bedienen/automatiseren wat mijn wens wel is.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True