Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sneller draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:20
Ik zit met een gelijksoortig probleem. TV/Internet komt binnen via een contactdoos in slaapkamer (oud pand..) en ik heb daar het wifi modem staan van Ziggo en tevens heb ik een vaste internetkabel doorgetrokken naar de woonkamer vanuit Ziggo modem. Deze stopt aan het begin van de woonkamer (ligt zo'n 12 meter opgerold achter de kast), de coax is netjes weggewerkt maar de UTP kabel is vanaf de woonkamer niet meer weggewerkt met de coax. Dit komt omdat ik mijn computer en laptop op verschillende plekken heb gehad in de woonkamer.

Nu ik de speedtest heb gedaan heb ik in de woonkamer met wifi 15 mb per sec download snelheid. In slaapkamer rond de 30 mb. Een wifi booster lijkt mij geen groot resultaat opleveren.

De UTP kabel levert ruim 200 mb per seconde...

Ik werk echter met een laptop en zit vaak op de bank, maar soms ook aan tafel. Hoe kan je die UTP kabel een beetje leuk gebruiken zonder je nek te breken?

Beste antwoord (via LucyLG op 11-02-2019 14:12)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:34:
[...]

Die PCI kaart staat op internet: Bluetooth werkt alleen via UART-interface. Wat betekent dat?
Bluetooth kan via verschillende interfaces werken. Waarschijnlijk niets aan de hand. In het ergste geval werkt straks je Bluetooth niet. Gebruik je dat? Zo nee, dan alsnog niets aan de hand.
Verder zegt de verkopende site dat de kaart alleen op notebooks past en niet normaal moederbord (bedoelen ze daar een desktop mee?)
Waarschijnlijk wel. Het is een nogal kort-door-de-bocht uitspraak, zat desktopborden hebben tegenwoordig mPCIe (het moederbord van de desktop waar ik nu op typ bijvoorbeeld), maar wat ze willen zeggen is dat het mPCIe is, dus micro-PCIe, niet reguliere PCIe.

Dat is exact wat in jouw laptop moet, dus dit klopt.
Ziggo modem wifi standaard is802.11ac wifi-standaard, ik neem aan dat dat werkt op deze kaart:

pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Jazeker. Ik heb dezelfde combinatie gehad (Ziggo Arris TG2492LG + laptop met AC7260) en dat ging prima, snelheden in dezelfde kamer van ~450Mbps, elders in huis minder, maar op zelfde verdieping overal gewoon goed. Overigens is het grootste deel van je winst al binnen als je met 5GHz verbindt, ook al heb je geen WiFi-ac.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, hang er een AP aan. Modemrouter van Ziggo is prima WiFiding, maar staat gewoon op onhandige plek in jouw huis. Als je al een kabel hebt naar een goede plek ben je er bijna.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:57:
Eh, hang er een AP aan. Modemrouter van Ziggo is prima WiFiding, maar staat gewoon op onhandige plek in jouw huis. Als je al een kabel hebt naar een goede plek ben je er bijna.
Ja maar een router in de woonkamer gaat dat de wifi zoveel beter maken? In de slaapkamer is het ook maar 30 Mb per sec?

Wat moet ik met die losse UTP kabel doen nu, die geeft 210 mb per sec.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:18:
[...]

Ja maar een router in de woonkamer gaat dat de wifi zoveel beter maken? In de slaapkamer is het ook maar 30 Mb per sec?

Wat moet ik met die losse UTP kabel doen nu, die geeft 210 mb per sec.
Geen router in de woonkamer. Laat die modem lekker routeren. Enige wat je naar de woonkamer wilt halen is de WiFi. Daarvoor gebruik je een AP. Je steekt er de UTP-kabel in. Als je ook maar enigszins degelijke apparatuur hebt ga je in de woonkamer alvast ook de volle 210Mbps halen. Wat er in de slaapkamer gaat gebeuren hangt af van hoe je huis eruit ziet.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:23:
[...]

Geen router in de woonkamer. Laat die modem lekker routeren. Enige wat je naar de woonkamer wilt halen is de WiFi. Daarvoor gebruik je een AP. Je steekt er de UTP-kabel in. Als je ook maar enigszins degelijke apparatuur hebt ga je in de woonkamer alvast ook de volle 210Mbps halen. Wat er in de slaapkamer gaat gebeuren hangt af van hoe je huis eruit ziet.
Ah ik moet een AP kopen (access point?).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:25:
[...]

Ah ik moet een AP kopen (access point?).
Juist. Dat is een apparaat wat een bedrade verbinding draadloos uitbreidt. Je hebt al een bedrade verbinding naar de woonkamer maar wilt met apparaten werken die handiger zijn om draadloos van verbinding te voorzien.

Eenvoudigste in jouw situatie is de AP van Ziggo, de "Extra WifiPunt via een Internetkabel" wat een naam.... Enige goedkopere met vergelijkbare specs is die van KPN; beide providers bieden die dingen tegen kostprijs aan waardoor je bijna anderhalf keer zoveel uit moet geven om iets vergelijkbaars te krijgen in de Mediamarkt oid.

Enige reden om niet zo'n ding te nemen is als je denkt meerdere in huis nodig te hebben. Dan kun je misschien eerder iets met managed WiFi overwegen zoals bijv de UniFi-reeks van Ubiquiti. Goede instellingen doen over meerdere AP's is geen rocket science, maar je kunt genoeg fouten maken dat een goede automatische management een pre is als je niet diep in de materie zit.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:32:
[...]

Juist. Dat is een apparaat wat een bedrade verbinding draadloos uitbreidt. Je hebt al een bedrade verbinding naar de woonkamer maar wilt met apparaten werken die handiger zijn om draadloos van verbinding te voorzien.

Eenvoudigste in jouw situatie is de AP van Ziggo, de "Extra WifiPunt via een Internetkabel" wat een naam.... Enige goedkopere met vergelijkbare specs is die van KPN; beide providers bieden die dingen tegen kostprijs aan waardoor je bijna anderhalf keer zoveel uit moet geven om iets vergelijkbaars te krijgen in de Mediamarkt oid.

Enige reden om niet zo'n ding te nemen is als je denkt meerdere in huis nodig te hebben. Dan kun je misschien eerder iets met managed WiFi overwegen zoals bijv de UniFi-reeks van Ubiquiti. Goede instellingen doen over meerdere AP's is geen rocket science, maar je kunt genoeg fouten maken dat een goede automatische management een pre is als je niet diep in de materie zit.
Gaat de Wifi dan wel sneller met een wired AP? de slaapkamer is niet zover weg en maximum snelheid van de wifi in mijn drukke woonwijk is sowieso laag vanwege de drukte...30 mb ps is maximale vrees ik. Ziggo raadde dan ook een beter internetabonnement af, omdat dat geen zin had voor de wifi

LucyLG wijzigde deze reactie 09-02-2019 23:36 (3%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:34:
[...]

Gaat de Wifi dan wel sneller met een wired AP?
In de woonkamer sowieso. Voor WiFi geldt hetzelfde als voor makelaarding: location, location location!
de slaapkamer is niet zover weg en maximum snelheid van de wifi in mijn drukke woonwijk is sowieso laag vanwege de drukte...30 mb ps is maximale vrees ik.
Dat hangt wederom af van je huis - en van je apparatuur.

Kun je aangeven exact welke modemrouter van Ziggo je hebt in de meterkast, en met wat voor client device (laptop, smartphone - type geven) je die 30Mbps meet. Ik vermoed dat je in 2.4GHz bezig bent. Naar 5GHz schakelen zou veel kunnen schelen.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:44:
[...]

In de woonkamer sowieso. Voor WiFi geldt hetzelfde als voor makelaarding: location, location location!

[...]

Dat hangt wederom af van je huis - en van je apparatuur.

Kun je aangeven exact welke modemrouter van Ziggo je hebt in de meterkast, en met wat voor client device (laptop, smartphone - type geven) je die 30Mbps meet. Ik vermoed dat je in 2.4GHz bezig bent. Naar 5GHz schakelen zou veel kunnen schelen.
De witte Ziggo connectbox. Laptop alleen 2,4 ghz... de ipad haalt wel 190 mbps die heeft ook 5ghz...

Ja ik heb gemeten op laptop hiervoor..

Het lullige is dat de smart TV ook alleen 2,4 ghz heeft volgens mij, moet ik gaan checken.

LucyLG wijzigde deze reactie 10-02-2019 00:03 (6%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:59:
[...]

De witte Ziggo connectbox. Laptop alleen 2,4 ghz... de ipad haalt wel 190 mbps die heeft ook 5ghz...

Ja ik heb gemeten op laptop hiervoor..

Het lullige is dat de smart TV ook alleen 2,4 ghz heeft volgens mij, moet ik gaan checken.
OK, in dat geval: geen AP kopen. Als je iPad 190Mbps haalt op de plek waar je laptop maar 30Mbps haalt heb je geen dekkingsprobleem. Je hebt een probleem met verouderde/low-end apparatuur.

Ik vroeg exact welke client je gebruikte, zonder die info kan ik niet zeggen wat je opties zijn met de laptop, maar linksom of rechtsom is meest zinnige optie dat ding naar 5GHz te upgraden, te vervangen met een apparaat wat wel 5GHz aankan, of te accepteren dat het beperkt en instabiel zal blijven.

Mbt de TV (wederom: exact welke? we zijn niet helderziend en je opties hangen af van exacte model) - heeft het meer dan 30Mbps nodig? Dat is serieus zware Blu-Ray categorie. Als je alleen maar Netflix wilt streamen is 10Mbps zat.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:18:
[...]

OK, in dat geval: geen AP kopen. Als je iPad 190Mbps haalt op de plek waar je laptop maar 30Mbps haalt heb je geen dekkingsprobleem. Je hebt een probleem met verouderde/low-end apparatuur.

Ik vroeg exact welke client je gebruikte, zonder die info kan ik niet zeggen wat je opties zijn met de laptop, maar linksom of rechtsom is meest zinnige optie dat ding naar 5GHz te upgraden, te vervangen met een apparaat wat wel 5GHz aankan, of te accepteren dat het beperkt en instabiel zal blijven.

Mbt de TV (wederom: exact welke? we zijn niet helderziend en je opties hangen af van exacte model) - heeft het meer dan 30Mbps nodig? Dat is serieus zware Blu-Ray categorie. Als je alleen maar Netflix wilt streamen is 10Mbps zat.
TV heeft 2,4 ghz vrees ik. Ja Netflix vooral, dus geen UTP kabel nodig. (die internetkabels heten toch UTP?) SF UTP is toch de beste? ik heb nu CAT 6 van Technetix maar geen idee welk soort UTP dat is

LucyLG wijzigde deze reactie 10-02-2019 00:25 (4%)

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:29

rens-br

Moderator Mobile & IN
@LucyLG ik heb je berichten afgesplitst van: Hoe krijg ik een net en stabiel thuis netwerk. Het is namelijk niet toegestaan om topics te kapen.

Daarnaast je topic momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je dus kunnen toevoegen wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LucyLG schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:20:
[...]
TV heeft 2,4 ghz vrees ik. Ja Netflix vooral, dus geen UTP kabel nodig. (die internetkabels heten toch UTP?) SF UTP is toch de beste? ik heb nu CAT 6 van Technetix maar geen idee welk soort UTP dat is
Echte CAT6 is goed genoeg, ik maak me op dit moment meer zorgen over de vraag of de stekkers er goed aangeknepen zijn (als je die kabel niet kant en klaar gekocht hebt, indien wel vraag ik me af hoe je die door de muur hebt gekregen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• LucyLG
Freee!! schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:08:
[...]

Echte CAT6 is goed genoeg, ik maak me op dit moment meer zorgen over de vraag of de stekkers er goed aangeknepen zijn (als je die kabel niet kant en klaar gekocht hebt, indien wel vraag ik me af hoe je die door de muur hebt gekregen).
Ja kabel was kant en klaar, en flink gat in de muur...
rens-br schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:51:
[mbr] @LucyLG ik heb je berichten afgesplitst van: Hoe krijg ik een net en stabiel thuis netwerk. Het is namelijk niet toegestaan om topics te kapen.

Daarnaast je topic momenteel niet aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zou je dus kunnen toevoegen wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt?[/]
Mijn excuses hiervoor! Ik heb dat in alle onschuld gedaan.

Ik heb redelijk wat geprobeerd zelf. Router in woonkamer geprobeerd, maar dat lukt me niet met Ziggo (bridgen ofzoiets). Bovendien wordt mn Wifi er niet sneller van blijkbaar. Mn instellingen van het modem gecheckt, ander kanaal zoeken etc. Ziggo gebeld, duurder internetabonnement eerst genomen en toen weer opgezegd op advies van Ziggo. Ik heb gekeken of ik modem van mn computer moet vervangen (stuk wellicht?). Daarna gaan googlen en toen maar hier gepost....Toen bleek dat ik slechts 2,4 ghz heb op mn computer. Ik heb dit probleem al heel lang excuses dat ik dat niet duidelijk heb gemaakt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou, dan weet je wat je te doen staat: die laptop upgraden naar 5GHz-capabele WiFi-adapter.

Zoals ik al twee keer eerder aangaf, als jij zegt exact welke laptop je hebt kunnen wij aangeven of en zo ja hoe dat het beste kan.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:23:
Nou, dan weet je wat je te doen staat: die laptop upgraden naar 5GHz-capabele WiFi-adapter.

Zoals ik al twee keer eerder aangaf, als jij zegt exact welke laptop je hebt kunnen wij aangeven of en zo ja hoe dat het beste kan.
https://tweakers.net/ext/f/RSeYleyXQ2ZwgPj8QlhpDdBd/thumb.jpg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Asus N550JV dus?

Asus maakt er inderdaad een sport van om ook bij duurdere laptops de werkelijk minimale WiFi-oplossing te gebruiken omdat geen consument ernaar kijkt voor aanschaf...

De WiFi-adapter is een standaard mPCIe module. Daar kun je makkelijk bij komen:
http://www.myfixguide.com/manual/asus-n550j-disassembly/

Onderklep er met paar schroeven af, dan ligt hij al open en bloot linksboven. Voorzover ik kan zien zijn er geen nare BIOS whitelists oid, je kunt er dus een willekeurige andere mPCIe WiFi-adapter met dezelfde twee u.FL antenne-aansluitingen erin prikken.

Ondertussen al een oudje, maar nog steeds verreweg makkelijkste optie:

Met zo'n ding erin gaat je laptop minimaal even goed presteren als de tablet op dezelfde locatie.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:35:
[...]

Asus N550JV dus?

Asus maakt er inderdaad een sport van om ook bij duurdere laptops de werkelijk minimale WiFi-oplossing te gebruiken omdat geen consument ernaar kijkt voor aanschaf...

De WiFi-adapter is een standaard mPCIe module. Daar kun je makkelijk bij komen:
http://www.myfixguide.com/manual/asus-n550j-disassembly/

Onderklep er met paar schroeven af, dan ligt hij al open en bloot linksboven. Voorzover ik kan zien zijn er geen nare BIOS whitelists oid, je kunt er dus een willekeurige andere mPCIe WiFi-adapter met dezelfde twee u.FL antenne-aansluitingen erin prikken.

Ondertussen al een oudje, maar nog steeds verreweg makkelijkste optie:

Met zo'n ding erin gaat je laptop minimaal even goed presteren als de tablet op dezelfde locatie.
Ja model klopt. Thanks voor de tip! Heel fijn.

Qualcomm Atheros AR9485WB-EG Wireless Network Adapter location: PCI Slot 2 (PCI bus 4, device 0, function 0)

Klopt dit met linksboven denk je?

LucyLG wijzigde deze reactie 10-02-2019 23:45 (6%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jazeker. Dat is een verouderde en lowend 2.4GHz-only met slechts 1 radio.

Zelfs in de 2.4GHz ga je met een betere al je prestaties verdubbelen (want elke antenne hoort een eigen radio te hebben), 5GHz WiFi-ac gaat daar nog eens een factor twee of drie overheen.

Soittakaa Paranoid!

• LucyLG
dion_b schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:30:
Jazeker. Dat is een verouderde en lowend 2.4GHz-only met slechts 1 radio.

Zelfs in de 2.4GHz ga je met een betere al je prestaties verdubbelen (want elke antenne hoort een eigen radio te hebben), 5GHz WiFi-ac gaat daar nog eens een factor twee of drie overheen.
Die PCI kaart staat op internet: Bluetooth werkt alleen via UART-interface. Wat betekent dat?

Verder zegt de verkopende site dat de kaart alleen op notebooks past en niet normaal moederbord (bedoelen ze daar een desktop mee?)

Ziggo modem wifi standaard is802.11ac wifi-standaard, ik neem aan dat dat werkt op deze kaart:

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:34:
[...]

Bluetooth kan via verschillende interfaces werken. Waarschijnlijk niets aan de hand. In het ergste geval werkt straks je Bluetooth niet. Gebruik je dat? Zo nee, dan alsnog niets aan de hand.
Waarschijnlijk wel. Het is een nogal kort-door-de-bocht uitspraak, zat desktopborden hebben tegenwoordig mPCIe (het moederbord van de desktop waar ik nu op typ bijvoorbeeld), maar wat ze willen zeggen is dat het mPCIe is, dus micro-PCIe, niet reguliere PCIe.

Dat is exact wat in jouw laptop moet, dus dit klopt.

Jazeker. Ik heb dezelfde combinatie gehad (Ziggo Arris TG2492LG + laptop met AC7260) en dat ging prima, snelheden in dezelfde kamer van ~450Mbps, elders in huis minder, maar op zelfde verdieping overal gewoon goed. Overigens is het grootste deel van je winst al binnen als je met 5GHz verbindt, ook al heb je geen WiFi-ac.

Soittakaa Paranoid!

• descart
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 11-02 13:46
Zelfde probleem gehad. Opgelost met een wifi booster van Ziggo. Router in de meterkast, booster erbij en ander apparaat inpluggen in het stopcontact 8)7 waar je maar wil/nodig.

descart wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:46 (12%)

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:47

Jimster

A State of Trance

descart schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:44:
Zelfde probleem gehad. Opgelost met een wifi booster van Ziggo. Router in de meterkast, booster erbij en ander apparaat inpluggen in het stopcontact 8)7 waar je maar wil/nodig.
Volgens mij heb je het topic niet gelezen. Het probleem van TS los je niet op met een WiFi booster.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True