Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vrijstaand huis verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Mijn vriendin en ik willen ongeveer 25.000 euro investeren in het huis om de elektriciteit en gas kosten omlaag te brengen.

Huidige situatie:
Het huis is overal 'goed' geïsoleerd (energielabel B )
Overal LED lampen
Nefit Excellent HR 30H (CV ketel uit 2001)
Geen vloerverwarming (traditionele radiatoren)
Er wordt gekookt op gas
Huis heeft 3-fasen stroom
Geen zonnepanelen

Zonnepanelen staan sowieso op het lijstje. We denken aan minimaal 20 panelen (6000 kwh), er komt mogelijk ook een elektrische auto in de toekomst dus waarschijnlijk is meer geen overbodige luxe. Uiteraard willen we elektrisch gaan koken. Dan blijft het verwarmen en warm water nog over:
We hebben samen 3 kinderen, een boiler lijkt daarom minder interessant (die is namelijk zo leeg). Op internet lees ik dat we aangewezen zijn op een ventilatie warmtepomp (omdat ons huis uit 1986 komt), maar ik ben wel bang voor het geluid die deze maakt (ik zie het ook niet echt zitten om de ventilatie dag en nacht aan te hebben). Ook een buiten unit zie ik niet zitten. Welke soort warmtepomp raden jullie aan? Hybride is misschien interessant alleen dan ben ik nog niet van het gasverbruik af..

Ik twijfel ook of ik de juiste keuzes maak qua investering. Wat zouden jullie doen?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:39
Wat is je huidige gasverbruik?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

1) De website vertelt onzin wat de keuze en toepassing van een geschikte warmtepomp afhankelijk van het bouwjaar betreft.

2) Met jouw budget is in principe alleen een lucht/water warmtepomp mogelijk, dus "verplichte" buitenunit.

3) Belangrijk is wat je huidige systeemtemperaturen zijn. Aanvoer het liefst onder de 40°C, als je het daarmee niet warm krijgt bij - 10°C zou ik eerst het afgiftesysteem (aantal en type van de radiatoren/convectoren) upgraden. Eerder zou ik niet aan een warmtepomp beginnen.

Warmwater met een warmtepomp betekent eigenlijk altijd een boiler voor warmwater,
simpelweg omdat het vermogen van een warmtepomp te laag is voor een (stort)douche.
Je kan eventueel als naverwarming een kleine elektrische doorstromer (ca. 10 kW) gebruiken.

4) Idd. belangrijk: Wat is jouw huidig gasverbruik voor cv en apart voor warmwater?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:02
Lengte breedte van het huis doet ook wonderen. Zonnepanelen zijn altijd goed, hou je 17500 voor vette warmtepomp en dikke warmtepompboiler .

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• talkatoo
Gasverbruik kan ik alleen schatten omdat we het huis in mei pas gaan bewonen.

Wat ik weet: de huidige oudere bewoners (2 personen) betaalden in 2016 ongeveer 88 euro per maand aan gas.

De gasprijs was in 2016 ongeveer 0,35m3.
88 / 0,35 = 251m3 per maand = 3017m3 per jaar.

Kan me voorstellen dat dat nog meer wordt met onze kinderen erbij.

talkatoo wijzigde deze reactie 09-02-2019 21:31 (18%)

• Lardman
Je vergeet vastrecht. A 210 euro per jaar. Je zit dus op 2a 2300 kuub. Die tip van CV ketel op lage stooktemp zou ik eerst een jaar proberen zodat je weet of een warmtepomp zin heeft. Mindergas.nl account aanmaken ook zeer aan te raden. Pas als je je huis kent weet je of ie het trekt.

Lardman wijzigde deze reactie 09-02-2019 21:36 (9%)

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• talkatoo
Lardman schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:36:
Je vergeet vastrecht. A 210 euro per jaar. Je zit dus op 2a 2300 kuub. Die tip van CV ketel op lage stooktemp zou ik eerst een jaar proberen zodat je weet of een warmtepomp zin heeft. Mindergas.nl account aanmaken ook zeer aan te raden. Pas als je je huis kent weet je of ie het trekt.
Ja stom, inderdaad. Dank voor de tip!

• Lardman
Die zonnepanelen sowieso aanleggen, mooi vol. Huis checken op kierdichtheid, energielabel zegt helemaal niets (woon in huisje met label F en ben van gas af)
Maak vervolgens een plan.
Check sowieso de handleiding van je CV wat je zelf kunt doen. Haal anders een CV tuner in huis om deze in te stellen.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:46
Misschien heb je ook nog wat aan mijn topic. Ik zit in hetzelfde traject en in mei gaat de gaskraan dicht bij mij.

Huis aanpakken: de keuze is reuze, maar in welke volgorde?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:04
als je huis uit 1986 is dan is 'goed' geïsoleerd wel een ruim begrip. Voor 1986 was het best goed geïsoleerd maar er is zeker nog ruimte voor het bijvullen van de spouw, dak verder isoleren en de vloer isoleren. Heb je nog standaard glas uit 1986 ook? Dan is daar ook nog flink winst te halen. Dan de kieren en naden opzoeken en verhelpen. Ventilatie in orde maken (WTW)
en dan punt 3 van @dunklefaser
En dan pas aan een warmtepomp gaan denken. Dan is hybride inderdaad een soort halve maatregelen want je blijft vastrecht betalen terwijl je zowat niks meer verbruikt.
Wat is er mis met een buitenunit?
Als je een WP neemt zit er altijd een boilervat bij, dat kun j eventueel aanvullen met een doorstroomverwarmer. Als je vat echt leeg is. Je kunt je kinderen ook leren om een beetje door te douchen omdat ze anders koud water hebben :)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:05

Yucon

*broem*

Wat voor glas zit er in? Ik heb zelf ervaren dat het verschil tussen oud dubbel glas en nieuw HR++ behoorlijk groot is, en dat heeft grote invloed op de benodigde verwarmingscapaciteit.

• talkatoo
In ieder geval zit er overal dubbel glas waarvan in 2001 het meeste is vervangen. Waarschijnlijk is hier inderdaad nog wel winst te behalen. Spouwmuur is geïsoleerd (weet niet of deze nog na is geïsoleerd, dus dat ga ik ook bekijken). Over wat voor soort kieren hebben we het? bij kozijnen en deuren e.d.? Hoe kan ik kieren het beste opsporen, met een hitte camera?

Ik wil het dak van 9,34m bij 5,34 voorzien van zonnepanelen. Volgens mijn berekening kunnen daar 27 zonnepanelen op van 320watt (1640mm*992mm*40mm) in portrait. Denken jullie dat dit overkill is? (8208 kwh) ook met de komst van een elektrische auto in de toekomst?

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:55
Kijk ook even op https://www.energiesubsidiewijzer.nl/ wat er voor subsidie beschikbaar is.

Zonnepanelen en extra isolate zijn sowieso altijd goed.
Vloerverwarming en balansventilatie (met WTW) zijn erg makkelijk als je in die toekomst wilt overstappen op een warmtepomp. Maar erg lastig om te plaatsen in een huis waar je al woont. Dus handig om die te (laten) doen voordat je verhuist.

TheS4ndm4n#1919

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-09 22:14
talkatoo schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Gasverbruik kan ik alleen schatten omdat we het huis in mei pas gaan bewonen.

Wat ik weet: de huidige oudere bewoners (2 personen) betaalden in 2016 ongeveer 88 euro per maand aan gas.

De gasprijs was in 2016 ongeveer 0,35m3.
88 / 0,35 = 251m3 per maand = 3017m3 per jaar.

Kan me voorstellen dat dat nog meer wordt met onze kinderen erbij.
hier is wat extra research nodig. Is het in NL? zo ja dan was de gasprijs in 2016 ~ 60 cent/m3, je vergeet de energiebelasting. Io basis van het bedrag vorige bewoners terugrekenen is heeel lastig, dus realiseer je dat het een hele groffe schatting blijft.

• talkatoo
RocketKoen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:54:
Kijk ook even op https://www.energiesubsidiewijzer.nl/ wat er voor subsidie beschikbaar is.

Zonnepanelen en extra isolate zijn sowieso altijd goed.
Vloerverwarming en balansventilatie (met WTW) zijn erg makkelijk als je in die toekomst wilt overstappen op een warmtepomp. Maar erg lastig om te plaatsen in een huis waar je al woont. Dus handig om die te (laten) doen voordat je verhuist.
Vloerverwarming gaat wel wat kosten denk ik omdat frezen denk ik niet voldoende is? Isolatie onder de vloer is namelijk onvoldoende denk ik, ook is er geen kruipruimte waardoor ik deze niet 'makkelijk' kan isoleren. Dat betekend dat de hele dekvloer (en meer eruit moet). Is dat de moeite waard?
Fr33z schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:13:
[...]

hier is wat extra research nodig. Is het in NL? zo ja dan was de gasprijs in 2016 ~ 60 cent/m3, je vergeet de energiebelasting. Io basis van het bedrag vorige bewoners terugrekenen is heeel lastig, dus realiseer je dat het een hele groffe schatting blijft.
Ik zie in de NVM vragenlijst:
Welke voorschotbedragen betaalt u maandelijks aan de nutsbedrijven?
Gas: 88 euro
Elektra: 30 euro
Denk inderdaad dat het dus 88 euro / 0,60 cent/m3 = 146,6 m3 per maand aan gas. Is: 1.760 m3 per jaar. Wel erg weinig voor een groot vrijstaand huis? Kan ik hieruit grof opmaken dat er goed geïsoleerd is? Volgens mij werken de huidige bewoners wel nog beide fulltime dus overdag is het verbruik weinig. Inderdaad blijft het een grove inschatting.

Huis zelf is: 730m3

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:55
talkatoo schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:26:
[...]

Vloerverwarming gaat wel wat kosten denk ik omdat frezen denk ik niet voldoende is? Isolatie onder de vloer is namelijk onvoldoende denk ik, ook is er geen kruipruimte waardoor ik deze niet 'makkelijk' kan isoleren. Dat betekend dat de hele dekvloer (en meer eruit moet). Is dat de moeite waard?
Als je vloer niet goed geïsoleerd is zou ik niet gaan frezen.
Voor isolatie, vloerverwarming en een nieuwe dekvloer ben je 8-9cm kwijt.
Je kan vloerverwarming op de dekvloer leggen, dan is maar 2cm extra. Zo'n systeem is wel duurder.

Wandverwarming is ook nog een optie.
En anders kun je het gewoon zo laten. En als er dan een warmtepomp komt, grotere radiatoren plaatsen.

TheS4ndm4n#1919

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:17

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat een lucht-water warmtepomp prima moet kunnen in jouw situatie. Helemaal aangezien het een vrijstaand huis betreft moet je ergens in de tuin toch wel een vierkante meter op kunnen offeren voor een buitenunit? Nu zit er nog een dikke subsidie op en kun je een panasonic (laten) installeren voor niet heel veel meer dan een nieuwe cv-ketel zou kosten.

Warm water kun je oplossen met een warmtepompboiler of een elektrische doorstroomverwarmer. De eerste is zuiniger maar bij de tweede heb je onbeperkt warm water.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True