Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nieuw huis verduurzamen: welke stappen?

Pagina: 1
Acties:

• Roelio86
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-02 11:03
Beste tweakers, ik heb even een vraag. Ik heb een huis gekocht, waarvan ik 22 maart de sleutel krijg. Nu wil ik direct wat energiebesparende maatregelen treffen, waaronder de aanschaf van zonnepanelen. Nu ben ik momenteel alleenstaand, maar wie weet kom ik in de toekomst wel weer iemand tegen. Op dit moment als alleenstaande en fulltime werkende zal ik een geschat verbruik hebben van zo'n 2150kWh. Nu heb ik een offerte ontvangen voor een oost-west opstelling. Mijn toekomstige woning heeft namelijk een schuin dak, met een helft op het oosten en een helft op het westen. In het voorstel liggen er op iedere zijde 6 panelen (JA Solar JAM6 300 full black). Als omvormer wordt de Growatt 3600 MTL-S + wifi aangeboden. De verwachte opbrengst is 2718 kWh. Wat denken jullie, is dit handig in mijn situatie, of is het teveel capaciteit en kan ik beter voor bijvoorbeeld 2x 5 panelen gaan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Roelio86
Ik ben ook alleenstaand en heb mijn dak volgelegd met panelen (door de jaren heen)
4550 Wp op zuid en 2550 Wp op noord (schuindak 35 graden)

Verbruik 3500 kWh per jaar (l/w Warmtepomp mitsubsidie, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat, Grohe Red, All electric)
Opwek zal rond de 5600 kWh per jaar zijn. a 10,5 ct per kWh voor het overschot.

Knal het gewoon lekker vol...
Als "salderen" is afgelopen, ben je blij met elke watt, die je op kan wekken en direct kan verbruiken.

Gebruik je nog gas? Ik heb heel de woning (1986) geschikt gemaakt voor vloerverwarming (alle verdiepingen) en een ventilatie WTW.
AUijtdehaag in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:53 (17%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Roelio86
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:49:
@Roelio86
Ik ben ook alleenstaand en heb mijn dak volgelegd met panelen (door de jaren heen)
4550 Wp op zuid en 2550 Wp op noord (schuindak 35 graden)

Verbruik 3500 kWh per jaar (l/w Warmtepomp mitsubsidie, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat, Grohe Red, All electric)
Opwek zal rond de 5600 kWh per jaar zijn. a 10,5 ct per kWh voor het overschot.

Knal het gewoon lekker vol...
Als "salderen" is afgelopen, ben je blij met elke watt, die je op kan wekken en direct kan verbruiken.

Gebruik je nog gas? Ik heb heel de woning (1986) geschikt gemaakt voor vloerverwarming (alle verdiepingen) en een ventilatie WTW.
AUijtdehaag in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
Dank voor je reactie! Ja, ik zit nog wel op gas. Overweeg een nieuwe CV-ketel aan te schaffen. Weet nog niet zo goed wat ik van die warmtepompen moet vinden, plus je betaald er toch een smak geld voor.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Roelio86
Valt mee hoor:
Pana monbloc, 1700 subsidie Rol-Co in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
En de 100 ltr WP boiler kost je 3 euro (1250 subsidie) Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 17:35 (9%)

• Roelio86
Is dat alles wat je nodig hebt? En dan moet het natuurlijk nog wel geïnstalleerd worden. Zit er verder totaal niet in, dus geen idee wat er verder bij komt kijken, wat de voor- en nadelen zijn etc. Zal niet weten hoe dit allemaal te regelen.

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19-02 20:23
@Roelio86 Zou mijn advies ook zijn: als je in je schatting al LED lampen en A++ slurpers zoals koel-vries, inductieplaat, vaatwasser, was-droog hebt meegenomen dan moet je in de toekomst inderdaad alleen rekening houden met nieuwe grootverbruikers zoals de warmtepomp. Dus niet te krap op het dak leggen (of later bijleggen). Als je het geld nu beschikbaar hebt, dan levert het op je dak meer op dan op de bank.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Roelio86 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:37:
[...]

Is dat alles wat je nodig hebt? En dan moet het natuurlijk nog wel geïnstalleerd worden. Zit er verder totaal niet in, dus geen idee wat er verder bij komt kijken, wat de voor- en nadelen zijn etc. Zal niet weten hoe dit allemaal te regelen.
In principe wel...(wat slangen lucht en water, vuilfilter, ontluchter, inlaatcombinatie, aan en afvoer wp boiler)
Daarom geef ik je die linkjes. Heb je vanavond wat te lezen...

Edit: Oh en gratis van je gasaansluiting af. Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
//offtopic

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 17:47 (9%)

• Roelio86
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:45:
[...]

In principe wel...(wat slangen lucht en water, vuilfilter, ontluchter, inlaatcombinatie, aan en afvoer wp boiler)
Daarom geef ik je die linkjes. Heb je vanavond wat te lezen...

Edit: Oh en gratis van je gasaansluiting af. Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
//offtopic
Wellicht dat ik er inderdaad wel even in duik, echter voordat ik daarmee begin, ik heb geen vloerverwarming, maakt dat nog wat uit?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Roelio86
Met vloerverwarming kan de warmtepomp af met 27-30 graden watertemperatuur.
Met radiatoren zal je mogelijk naar 35-38 graden moeten gaan (afhankelijk van de grootte van de radiatoren)

Dus ja, maakt wel iets uit...
Kost wat meer stroom dan...
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:12 (16%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:16

CurlyMo

www.pilight.org

@Roelio86 @AUijtdehaag Als we toch bezig zijn met linkjes. Wat betreft een WP en normale radiatoren:
CurlyMo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
CurlyMo in ""Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer""

CurlyMo wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:54 (19%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Roelio86
@AUijtdehaag @CurlyMo Bedankt voor jullie tips, ga er zeker even naar kijken!
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True