Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:28

Wish

ingwell

Topicstarter
Korte situatieschets:

Ik heb sinds begin januari een standaard abbo bij Ziggo. Die komt gewoon de meterkast in, naar de Connectbox. Daar is voor de benedenverdieping een SSID (alleen op het 5GhZ) die specifiek voor beneden is. Op die SSID zijn eigenlijk geen devices op aangesloten.

Vanuit de Connectbox gaat loopt een CAT6 naar mijn Ubiquity AP op de bovenste verdieping die wederom 1 SSID uitgeeft (en die dus anders heet dan die van beneden). Dit noem ik hier maar SSID X

Die constructie had ik ook bij mijn vorige provider (XS4All) en ook met Ziggo werkte ook alles tot ongeveer een dag of 8 terug. Op die dag viel me ineens op dat:

- Mijn Alexa (op mijn Sonos) continue de melding gaf dat ze me niet kon helpen... try again later. Ik kan de Sonos zelf via de app wel benaderen en kan ik wel browsen in het aanbod (via Spotify, Soundcloud, TuneIn), maar op het moment dat ik wil afspelen levert me dat een error op.

- Mijn Nest Protect (gekoppeld aan SSID X) is offline. Vandaag opnieuw proberen te connecten, maar met geen mogelijkheid lukt dat.

- Mijn Chromebook gekoppeld aan SSID X laadt helemaal niks meer. Dit heb ik weten te verhelpen door op de Chromebook op die verbinding de DNS servers handmatig om te zetten naar die van Google (8.8.4.4 en 8.8.8.8). En voila... verbinding.

Mijn vermoeden is dan ook dat er iets rommelt met de DNS van Ziggo, maar die kan ik niet handmatig aanpassen in de Connectbox (zie ook deze thread). Daar wordt de tip gegeven om de DNS aan te passen op de clients, maar volgens mij werkt dat niet voor bijvoorbeeld de domme dozen zoals mijn Nest Protect en de Sonos.

Ik heb Ziggo benaderd, maar die zeggen: zoek het op de community uit. ok... bedankt?

Het maffe is, dat mijn mobiele client (iPhone) het wel gewoon doet. Het bedrade netwerk heeft ook nergens last van.

Wat ik ook heb geprobeerd is om in UniFi (de Ubiquity controller van de AP) de DNS te forceren (Settings -> Networks -> Edit LAN (zo heet mijn netwerk) en dan de Google DNS entries te maken in de DHCP Name Server). Maar dat lijkt geen effect te hebben.

En ja - ook de Connectbox/Sonos/Nest hebben een paar restarts gehad. Waar kan ik het zoeken?

No drama

Beste antwoord (via Wish op 08-02-2019 12:08)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
Wish schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:39:
Net op verzoek van Ziggo nogmaals de router een harde reset gegeven. Daarmee lijken nu de problemen opgelost: Sonos/Alexa werken weer, Chromebook connect en resolved weer netjes op het beneden netwerk en ik heb net ook succesvol de Nest Protect kunnen toevoegen.

Ik snap dat de suggestie is dat er iets met de IP range is, maar:
- waarom zou dat "ineens" optreden na 2,5 jaar goed werken
- waarom heb ik dan hetzelfde issue (cannot resolve host) op het SSID wat direct uit de Connectbox wordt geleverd?

Het is niet zo dat ik het uit wil sluiten, ik snap alleen oprecht niet hoe dat dan zou werken. Anyhow, hieronder de settings van de AP.

[Afbeelding: AP settings]
Als je goed kijk zie je dat achter: LAN en Enable DHCP de naam USG staat. Dit betekent dat dit alleen werkt als je een Ubiquiti USG in je netwerk hangt heb je dit niet dan doen die settings helemaal niks.

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wish schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:28:
...Mijn vermoeden is dan ook dat er iets rommelt met de DNS van Ziggo...
Het is volstrekt onduidelijk waar je dit vermoeden op baseert
... Daar wordt de tip gegeven om de DNS aan te passen op de clients, maar volgens mij werkt dat niet voor bijvoorbeeld de domme dozen zoals mijn Nest Protect en de Sonos...
In dat topic wordt ook de tip gegeven om een ander apparaat voor DHCP server te laten spelen. Je AP-AC-lite kan dat prima doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 01:54:
[...]

[...]

In dat topic wordt ook de tip gegeven om een ander apparaat voor DHCP server te laten spelen. Je AP-AC-lite kan dat prima doen
Een ubiquiti ap-ac-lite voor dhcp laten spelen? Of het moet nieuw zijn maar dit was nooit een optie.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:49
En wanneer je de Chromebook DNS weer op automatisch zet en hem laat connecten met de ssid op de benedenverdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 01:54:
[...]

Ok - in de zin daarboven staat namelijk dat na het forceren van het DNS op de client (binnen de verbindingsettings op de Chromebook) verbinding wel werkt. Dus voor mij is het duidelijk dat ik mijn vermoeden daarop baseer :) . Misschien had ik erbij moeten zeggen dat op dat moment (het niet werken) telkens een "cannot resolve host" terugkreeg.
Lijkt me fijn, maar misschien heb ik daar dan de verkeerde setting meegegeven. Dat heb ik namelijk ook gedaan zoals beschreven in de TS (middels de Unify interface) en dat gaf geen resultaat. Sla ik daar dan een stap over?
Switek schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:39:
En wanneer je de Chromebook DNS weer op automatisch zet en hem laat connecten met de ssid op de benedenverdieping?
Goede, had ik nog niet geprobeerd. Dan blijft de huidige verbinding wel bestaan, maar dan krijg ik net zoals eerst "Cannot resolve host"...

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:10

Typhone

Who Dares Wins

Post je settings eens van de Unifi AP.
Ik zie geen opties om een DHCP server aan te zetten in de AP's in mijn controller en voor zover ik weet kan hij dat helemaal niet.

Lijkt mij eerder dat de AP de settings niet correct overneemt van de router. Wat staat er onder het tabje Configuratie -> Netwerk bij jouw Unifi AP?
Voorkeurs DNS zou ik daar even gelijktrekken met Ziggo, ik neem aan 255.255.255.0 subnet en het eigen IP adres en de Gateway even correct instellen. Daar zal het probleem wel zitten vermoed ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Typhone op 08-02-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 23:59
Klinkt haast als een ip adres conflict, zeker dat je AP geen DHCP ergens aan heeft staan? Dit had ik op het werk laatst ook. Bleek dat de AP niet helemaal lekker meer was en zichzelf telkens (deels) naar default settings herstelde en de DHCP aanzette. DHCP zat in een andere range dan het Ziggo modem waardoor de verbonden apparaten er niets meer van snapten wanneer deze een IP van de AP DHCP server kregen, met geen netwerk- en internet -toegang als gevolg.

[ Voor 5% gewijzigd door MineTurtle op 08-02-2019 09:12 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Net op verzoek van Ziggo nogmaals de router een harde reset gegeven. Daarmee lijken nu de problemen opgelost: Sonos/Alexa werken weer, Chromebook connect en resolved weer netjes op het beneden netwerk en ik heb net ook succesvol de Nest Protect kunnen toevoegen.

- waarom heb ik dan hetzelfde issue (cannot resolve host) op het SSID wat direct uit de Connectbox wordt geleverd?

Het is niet zo dat ik het uit wil sluiten, ik snap alleen oprecht niet hoe dat dan zou werken. Anyhow, hieronder de settings van de AP.

AP settings

Wat me wel verbaast is dat in de Connectbox (na de reset) wordt aangegeven dat mijn IPV6 lease is verlopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jEfAkDuXJWePwSizbeEqn0pD/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Wish op 08-02-2019 09:50 ]

No drama

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_

[Afbeelding: AP settings]
Als je goed kijk zie je dat achter: LAN en Enable DHCP de naam USG staat. Dit betekent dat dit alleen werkt als je een Ubiquiti USG in je netwerk hangt heb je dit niet dan doen die settings helemaal niks.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Wat me wel verbaast is dat in de Connectbox (na de reset) wordt aangegeven dat mijn IPV6 lease is verlopen?
Afhankelijk van in welke tijdzone je leeft...volgens mij is je lease nog niet verlopen, toch!? Althans, hier is het nog geen 17:15 ;)

Welke firmware draait je Lite?
Waarom heb je voor verschillende SSID's gekozen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Afhankelijk van in welke tijdzone je leeft...volgens mij is je lease nog niet verlopen, toch!? Althans, hier is het nog geen 17:15 ;)
|:( ok, dat was best suf.
Welke firmware draait je Lite?
De meest recente,die is gisteren bijgewerkt.
Waarom heb je voor verschillende SSID's gekozen?
Eh, omdat ik blijkbaar niet zo goed weet hoe dat goed zonder interferentie en dwalende clients er 1 krijg. Dat heb ik geprobeerd, maar mijn clients bleven de connecties verliezen. Daar doe ik vast iets fout in, dat geloof ik meteen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heel basaal (als je een groot WiFi netwerk wil):

- zelfde SSID, zelfde security settings
- verschillende (vaste!) kanalen
- zendvermogen zo laag mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:41
hieronder de settings van de AP.
Heb je op de Ziggo Connectbox, en jouw AP de DHCP aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Stef012 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:28:
Heb je op de Ziggo Connectbox, en jouw AP de DHCP aanstaan?
Zoals al een aantal keer gemeld heeft de AP geen DHCP server. De USG (rotuer ding van Ubiquiti) kan uiteraard wel als DHCP server fungeren (vandaar dat hij ook in het screenshot genoemd wordt), maar de TS heeft deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even voor de duidelijkheid: treden de problemen alleen op bij IPv6 of ook bij IPv4 verbindingen

Als je DNS lookup problemen hebt op je MacBook, wat zie je als je in de terminal nslookup doet? Een DNS server IP dat begint met 2001:... (IPv6 dus) of met 192.... (IPv4?

Trouwens, de default LAN IPv4 van een Connectbox (welke trouwens? Arris TG2492LG of Compal CH7465LG?) is 192.168.178.1, maar ik zie in die UniFi screenshot 192.168.1.1 staan als gateway. Heb je dat handmatig aangepast? Zo nee, waar komt die 192.168.1.1 dan vandaan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:36
dion_b schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Trouwens, de default LAN IPv4 van een Connectbox (welke trouwens? Arris TG2492LG of Compal CH7465LG?) is 192.168.178.1, maar ik zie in die UniFi screenshot 192.168.1.1 staan als gateway. Heb je dat handmatig aangepast? Zo nee, waar komt die 192.168.1.1 dan vandaan?
Dat zijn de LAN settings van/voor de USG als je die gebruikt.. verder hebben die settings dus totaal geen invloed.
Daarvoor moet @Wish evt. even een screenshotje plaatsen van de AP-settings zelf..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
Even voor de duidelijkheid: treden de problemen alleen op bij IPv6 of ook bij IPv4 verbindingen

Als je DNS lookup problemen hebt op je MacBook, wat zie je als je in de terminal nslookup doet? Een DNS server IP dat begint met 2001:... (IPv6 dus) of met 192.... (IPv4?

Ehm - Chromebook, geen Macbook, dus een nslookup wordt wat lastig uitvoeren. En: de problemen zijn inmiddels verholpen he, door een reset van het modem.

De settings in de AP staan daar nog in vanuit de tijd dat ik nog XS4All had. Maar zoals aangegeven inmiddels (en dat weet ik nu dus ook) hebben die settings geen effect omdat ik geen Ubi-Gateway heb. Ik zou het ook op default terug kunnen zetten.
Annuk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:16:
[...]
Dat zijn de LAN settings van/voor de USG als je die gebruikt.. verder hebben die settings dus totaal geen invloed.
Daarvoor moet @Wish evt. even een screenshotje plaatsen van de AP-settings zelf..
En welke settings dan precies? Er zijn er nogal wat :)

No drama

Pagina: 1