Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 16:02
Matched: plafond
In mijn praktijkruimte heb ik boven de behandeltafel een paneel in het systeemplafond verwerkt van 700 watt. Met het idee om de klanten goed te kunnen verwarmen. De klant ligt stil op tafel en ik ben aan het werk. Voor mij is 19 graden binnen een prima temperatuur om te werken maar dan krijg je het koud als je deels ontbloot stil ligt, met 23 graden binnen krijg ik het veel te warm. Daarom probeer ik het met een paneel. Ik krijg hier veel positieve reacties op. Als ik er onder sta dan is het ook wel warm, maar ik beweeg door de 'koude' lucht en kan er makkelijk onder uit stappen.

Onlangs ook een huis gekocht welke ik nu aan het verbouwen ben, boven de eettafel en boven de bank ga ik IR folie in het plafond verwerken, daarover gips. Deze zijn tussen de 150-200 watt per m2. De hoofdverwarming zal vloerverwarming zijn welke de ruimte zo rond de 18-19 moet verwarmen, wanneer we lang stil zitten of het koud hebben zouden we de IR aan kunnen zetten.

700 watt is echt warm en heeft ong. 5-10 min nodig om echt warm aan te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kijk eens naar de IR panelen die op de Duitse Amazon verkocht worden, daar staan honderden reviews en Q&A onder.

Als hoofdverwarming zou het denk ik alleen in passiefhuizen geschikt kunnen zijn. Als bijverwarmingen kan het in specifieke situaties zeker handig zijn, maar je moet goed begrijpen hoe het werkt om het goed toe te passen en teleurstelling te voorkomen. Aan het plafond hangen is bijvoorbeeld vaak geen goed idee want dan straal je alleen op iemands hoofd+schouders en niet het hele lichaam.

Het blijft COP=1 verwarming en ik vind het persoonlijk erg zonde om hoogwaardige energie (stroom!) om te zetten in warmte (wat laagwaardig is), tenzij het om kleine beetjes gaat en je de aanschaf van bijvoorbeeld een warmtepomp/cv-ketel ermee kunt besparen.

'Overschot' van zonnepanelen bestaat hoogstwaarschijnlijk vanaf 2021 niet meer, dus beter laat je dat buiten beschouwing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 10:18
Wij hebben eind 2018 in heel ons redelijk goed geīsoleerde jaren '80 huis (80 m2, energielabel b) IR panelen laten plaatsen als hoofdverwarming, samen met een inductiekookplaat en een hybride boiler (elektrisch/warmtepomp), totale investering ca. € 6000,-. Het is een heel ander soort verwarming dan CV, daarover is in de eerdere reacties al genoeg gezegd. Het heeft ons ca. 4 weken gewenning gekost, warmte voelt nu aangenaam. Door slim met de thermostaten om te gaan, kan IR verwarming zuiniger in de kosten zijn dan aardgasverwarming, m.n. als er een groot deel van de dag niemand thuis is, dan kan de verwarming op die plaatsen uit (wij hebben de temperatuur overdag op 16 graden staan i.v.m huisdieren). Als we thuis zijn staat de thermostaat in de woonkamer/keuken op 19 graden en dat voelt behagelijk. In de keuken hoeft de verwarming feitelijk alleen aan als er iemand in de keuken is. Dat kan met een nabijheidssensor. In de woonkamer + keuken hangen 3 x 800W panelen aan het plafond, in de slaapkamers elk 800W en in de kleinere badkamer 400W. Die in de slaapkamers staan zelden aan (soms een half uur voor bedtijd om het bed op te warmen, maar dat kan goedkoper via een elektrieke deken). Die in de badkamer staat alleen 's morgens een half uurtje aan. Geschat jaarverbruik is ca. 6000kWh/€ 114,- per maand en dat waren we voorheen ook aan gas + elektra kwijt (electra was voorheen 1500kWh en zou zonder huisdieren nu ca. 4000kWh / € 77,- per maand zijn), dat is wel volledig gasloos en met groene stroom. Met zonnepanelen kan daar nog ca. 2000-3000kWh / €38,- - € 57,- per maand van af. Geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 16:32

Pixelmagic

Ubergeek

Wij hebben vandaag de tweede binnen gehad, vorig jaar een 60x60 bij 300W gekocht, heel licht ding voor in de hobbykamer van mevrouw. Bevalt prima en weegt echt niks en na het aanzetten vrijwel direct warme straling te voelen.

Vandaag de andere binnengekomen voor de badkamer, 60x120 met 900W voor aan plafond in de badkamer. Niet goed naar het gewicht gekeken, dat ding weegt bijna 15kg! Even aangezet maar duurt ook beduidend langer voor er warmte af komt.

Nu dus even in de twijfel, het apparaat was duurder en reageert minder snel (en gaat gevoelsmatig oor zelfde comfort meer energie gebruiken). Daarnaast weegt hij echt wel wat voor aan het plafond, in vergelijk met die andere bij 2 keer de grootte gewoon 10x het gewicht.

Mensen die vergelijkbare ervaring hebben of een logische verklaring ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-06 16:32

Pixelmagic

Ubergeek

Microkid schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:29:
[...]

Zie mijn post een stukje naar boven. Er zit een aardig verschil in panelen. Goede panelen zijn binnen een paar minuten warm, zeker als het carbondoek bevat. Veel chinese panelen lukt dat niet. Welk merk en type heb je opgehangen?
We hebben een TecTake (60x120) besteld en hadden al een IH Engineering (60x60). De laatste is licht en straalt snel warmte (wat we dus willen voor de badkamer) en de TecTake is zwaar en duurt minimaal 10 minuten voor je hem om een halve meter begint te voelen, en dat terwijl hij 900 watt is en de andere 300 watt. De TecTake blijft inderdaad wel lang warm, maar dan ben je de badkamer al uit.

De TecTake gaat terug, hoe netjes hij ook aan het plafond te hangen is met de beugel.

@Possible de meeste zijn IP44 en sommige IP57 en worden voor in de badkamer verkocht. Enige waar ik over twijfel met een folie exemplaar is dat ze niet verkocht worden voor aan het plafond, de achterkant is open en er zou (condens) water in kunnen blijven staan.

@digifun volgens mij worden ze allemaal warm. Ook een infrarood sauna word warm.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixelmagic op 23-11-2019 10:05 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Mijn ervaring met IR panelen zijn slecht als ze aan het plafond hangen.
Paneel onder bureau of IR vloerverwarming werkt dan wel weer prima.

De voeten/benen/vloer blijft koud omdat het paneel daar niet komt dus oncomfortabel, plekken zoals onder een tafel of stoel blijft koud.

300 watt paneel en 1200watt straler(rode gloed ding 3 standen) gehad allemaal retour, er hangt nu een grote handdoek radiator in de badkamer dat naar behoren werkt.
Ir panelen zijn fijn als bijverwarming met overbrugging van 1 tot max 2 graden, als hoofdverwarming totaal niet comfortabel.

Op ons werk hebben we dure professionele panelen, 600watt, maar het blijft gewoon koud aanvoelen.
Te hoog zetten voelt aan alsof je te lang in de zon hebt gestaan(alle open plekken op mijn huid voelde aan als verbrand, dat voelde ik een dag erna nog, ondanks het "technisch" niet mogelijk mag zijn).
Een lagere stand gebeurde er te weinig.

Mensen met gevoeligere huid moeten extra oppassen.

[ Voor 187% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2019 10:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 10:51

MBI

Een buurman van mij werkt bij een duurzaamheidsadviesbureau. Hij adviseert Sunnyheat panelen, daar deze modulerend werken, op basis van een meegeleverde draadloze thermostaat die je in de zone legt die je aan het verwarmen bent.
Waarschijnlijk gaan wij er één aan het plafond hangen in de woonkamer. Dan kan 's avonds de verwarming een graadje lager, is het idee. Als ik concrete ervaringen heb zal ik ze hier doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
@mr_evil08 Heb je ook een idee van het verbruik van IR folie (in de vloer) vs IR panelen aan het plafond? Ik zit erg te twijfelen tussen deze twee opties, en het is lastig om goede (onafhankelijke) vergelijkingen te vinden.

Ik zag al dat ze vaak meer watt/m2 aanraden met vloerverwarming, en mijn gevoel zegt ook dat het meer energie zal kosten om eerst nog de vloer op te warmen. En wat blijft er nog van het 'infrarood' over als de vloer daarna gewoon de lucht weer gaat verwarmen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Een IR plaat kun je juist heel mooi gebruiken in de situatie van @grote_oever. Hij heeft al een hoofdverwarming. Ik herken het gevoel dat bij stilzitten en vloerverwarming (waarschijnlijk LTV) er toch een koude sensatie kan ontstaan. Een IR plaat geeft het gevoel dat je in het zonnetje zit en geeft inderdaad geen 'voorbij trekkende lucht' gevoel. In zijn situatie kan bijvoorbeeld een 700 of 900watt paneel aan het plafond boven de werkplek een extreem fijne warmte sensatie geven voor een lager wattage (dus lager verbruik) dan die convectorkachel. Als je er maar voor zorgt dat je rechtsreeks in de straling zit van het paneel. Dat is dan ook de reden dat je beter niet een klein 300w paneeltje moet nemen, want de oppervlakte daarvan is te klein. (Terwijl de energie van 300w voor @grote_oever misschien al genoeg zou zijn). Je wilt niet de hele tijd exact in de bundel moeten schuiven voor de warmtesensatie. (zie het als een zaklamp, alleen als je in de lichtbundel zit voel je de warmte).

Nog een voordeel is dat je na 5 minuten al de volle ervaring hebt. Bij een kachel duurt het ook eerst nog een half uur voordat je wat warmte begint te merken. Ik zou @grote_oever zeker een IR paneel voor deze situatie aanraden. Ikzelf heb namelijk exact hetzelfde. Een 900watt paneel aan het plafond boven de werkplek. Ben er zeer tevreden mee.

Ik heb het zelfs nog mooier gemaakt door een Hue bewegingssensor in de ruimte te hangen en de plaat aan een Hue SmartPlug te hangen. Zodra de sensor beweging zit schakelt de plaat aan, en zodra er meer dan een half uur geen beweging meer is gaat de plaat weer uit.

Ik vind dat je je hele huis er niet mee moet verwarmen, maar voor lokale bijverwarming is het echt top en het voelt echt heerlijk.

edit:
https://www.bol.com/nl/p/...P1DRQ.1_4.17.ProductTitle

Deze heb ik. Je hoeft niet te kijken naar het wattage tov de grootte van de ruimte als je hem als bijverwarming gebruikt. Als je er maar voor zorg dat je zelf in de 'lichtbundel' zit. Ik vind voor dat doeleinde een plaatsing boven het hoofd het fijnst.

[ Voor 40% gewijzigd door Tafellaken op 23-12-2019 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:36
Ik volg dit topic ook, onze badkamer heeft op dit moment alleen een radiator. Nu zou het soms al wat warmer mogen maar in de toekomst gaat dit nog meer spelen i.v.m. plannnen LTV. Ik heb voor aan het plafond dit paneel op het oog:
https://naxis-energy.com/nl/kollektionen/naxis-heat-light/

Het is duur (€599,- incl) maar heeft wel kant en klaar wat ik wil, enige plek die ik logisch zie is namelijk aan het plafond maar dan moet verlichting er wel inzitten. Het is wel bedoeld als bijverwarming dus een schakelaar met timer is exact wat ik zou zoeken.

Vraag me alleen nog af of het vermogen van 480W aansluit bij mijn situatie, badkamer is slechts 1,5x2,1 (goede 3m2) dus ik zou haast denken van wel.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben of andere vergelijkbare oplossingen kennen hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94zOwmsO9RIXzxSOP0g76ibyKek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoYxLILdcoY736uP1Q2nvPWY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 02-07-2020 15:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

T-8one schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:42:
Ivm de Corona crisis werk ik al vanaf Maart full time vanuit huis. Ik zit op de slaapkamer achter het bureau, waar het toch wel wat snel koud wordt. CV aanzetten voor één kamer vind ik onzin, ik heb het voornamelijk koud omdat ik stil zit achter m'n laptop. De rest van het gezin heeft het niet koud.
Iemand ervaring met een infrarood paneel boven z'n werkplek?

Of is een goedkoop elektrisch convectorkacheltje toch een betere oplossing?
Ik heb een 200W paneeltje onder mijn bureau geplaatst dus bij mijn benen/voeten. Dat haalt voor mij net het koude randje er vanaf. Maar je moet er wel heel dichtbij zitten om het te merken uiteraard.
Overigens is het best lastig om een paneel zo te plaatsen dat je hele lichaam opwarmt. Plafond moet je niet doen. Dat is te ver weg en het oppervlak van jouw lichaam dat bereikbaar is, is alleen je hoofd en schouders, en armen. Dat gaat niet het gewenste resultaat opleveren.
Convector kacheltje gaat je dan beter helpen denk ik. Sowieso heb je dan een gerichte stroom warme lucht.

Echt ideaal wordt het nooit natuurlijk. Meestal verwarm je ook maar 1 zijde van je lichaam. Er wordt veel over IR panelen beweerd, maar veel mensen zijn daarna teleurgesteld omdat ze er te veel van verwachten. Je moet echt goed begrijpen hoe het werkt om realistische verwachtingen te kunnen hebben.
TrekVogel schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:24:
Wat mij erg aanspreekt aan infrarood is dat ventilatie beter mogelijk schijnt te zijn omdat je objecten verwarmt en niet alleen de lucht.
Wat heeft ventilatie hiermee te maken? Dat snap ik niet.

Ventilatie is het vervangen van (binnen)lucht door verse buitenlucht volgens mijn definitie. Dat kan via kieren in je huis, en open deur/raam, of een mechanische ventilatie.

Edit: ah je bedoelt misschien dat je minder energie verlies tijdens het ventileren als de meubelen warm zijn ipv de lucht. Ja dat zou je als voordeel kunnen noemen. Maar realiseer je wel dat een huis met koude muren etc maar alleen enkele warme plekken, niet echt comfortabel is.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 04-09-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

de Peer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb een 200W paneeltje onder mijn bureau geplaatst dus bij mijn benen/voeten. Dat haalt voor mij net het koude randje er vanaf. Maar je moet er wel heel dichtbij zitten om het te merken uiteraard.
Overigens is het best lastig om een paneel zo te plaatsen dat je hele lichaam opwarmt. Plafond moet je niet doen. Dat is te ver weg en het oppervlak van jouw lichaam dat bereikbaar is, is alleen je hoofd en schouders, en armen. Dat gaat niet het gewenste resultaat opleveren.
Convector kacheltje gaat je dan beter helpen denk ik. Sowieso heb je dan een gerichte stroom warme lucht.

Echt ideaal wordt het nooit natuurlijk. Meestal verwarm je ook maar 1 zijde van je lichaam. Er wordt veel over IR panelen beweerd, maar veel mensen zijn daarna teleurgesteld omdat ze er te veel van verwachten. Je moet echt goed begrijpen hoe het werkt om realistische verwachtingen te kunnen hebben.
Dan wordt het toch een Convector kacheltje. Het gaat denk ik ook vooral om de kou die van de muur/vloer afkomt dit het koud maakt op de slaapkamer. Gisteren en vandaag zit ik daar al met een trui aan.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Anoniem: 54936 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:44:
In onze badkamer boven zit al een radiator. Deze houdt de badkamer winters op 13 graden omdat de thermostaat beneden niet vaak aanslaat.

-Is Sunjoy het paneel wat het snelste warm is?
-Ik wil de lamp die nu aan het plafond hangt vervangen door het paneel. Zodat ik hem met het lichtknopje aan kan zetten. Moet ik dan ook een thermostaat? We zetten dat paneel alleen aan als we in de ruimte zijn.
En wat doe je in de zomer. Dan zou die ook gelijk aangaan. Dus thermostaat lijk mij wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
Je hangt ze meestal aan het plafond. Zeker te heet om aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 10-06 21:32

Cis

Wilke schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:13:
Je hangt ze meestal aan het plafond. Zeker te heet om aan te raken.
Maar zoek op "infraroodpaneel handdoek" en je krijgt een waslijst aan wandpanelen.
Nergens een waarschuwing dat de panelen bloedheet worden. Enkel dat het veilig is en zeer geschikt voor mensen met allergieen. Ik ben confused :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik kan mijn paneel gewoon aanraken inderdaad. Het heeft weinig 'massa' dus koelt zelf snel af bij aanraking. Ik kan me er niet aan verbranden, maar na een paar seconden wordt het wel minder comfortabel om het aan te raken.

Paneel aan het plafond is dan weer niet zo effectief, want dan bestraal je vooral hoofden en schouders en niet het hele lichaam. Inefficiënt dus.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-10-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 21:33
Geen idee of dit topic nog een beetje levend is, maar lets try. Ik heb twee plekken in huis waar ik zit te denken over IR verwarming, aangezien m'n vriendin nogal een koukleum is:

- Werkkamer vriendin, deze is vrij klein (10m2 ongeveer). Ik zit óf te denken aan een IR paneeltje dat je onder het bureau kan plakken, iemand ervaring met zoiets?

https://www.durensashop.n...het-bureau-infrarood.html

Of een plafond-paneel. Iemand een goed merk als aanbeveling, en hoeveel watt zou ik dan moeten hebben voor een kleine kamer?

- Tweede plek is boven de bank in de woonkamer. Nu heb ik een nogal grote woonkamer, 50m2 met ook nog een open keuken er aan vast. Heeft het dan zin om daar een IR-paneel op te hangen, wordt het dan plaatselijk (op de bank) warm genoeg in zo'n grote ruimte? Of gaat eigenlijk alle warmte verloren op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

lvanhoe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 01:51:
Geen idee of dit topic nog een beetje levend is, maar lets try. Ik heb twee plekken in huis waar ik zit te denken over IR verwarming, aangezien m'n vriendin nogal een koukleum is:

- Werkkamer vriendin, deze is vrij klein (10m2 ongeveer). Ik zit óf te denken aan een IR paneeltje dat je onder het bureau kan plakken, iemand ervaring met zoiets?

https://www.durensashop.n...het-bureau-infrarood.html

Of een plafond-paneel. Iemand een goed merk als aanbeveling, en hoeveel watt zou ik dan moeten hebben voor een kleine kamer?

- Tweede plek is boven de bank in de woonkamer. Nu heb ik een nogal grote woonkamer, 50m2 met ook nog een open keuken er aan vast. Heeft het dan zin om daar een IR-paneel op te hangen, wordt het dan plaatselijk (op de bank) warm genoeg in zo'n grote ruimte? Of gaat eigenlijk alle warmte verloren op die manier?
Voor woonvertrekken kan je rekenen met rond de 30-40W/m3 (afhankelijk van welke site je raadpleegt). Voor grotere ruimtes is het handig om meerdere panelen te nemen zodat de warmte netjes verdeeld wordt. Een paneel aan het plafond straalt naar beneden, dus boven je bank is zeker een mogelijkheid. Maar verwacht niet dat je daar je hele woonkamer mee warm kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 07-10-2020 08:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Anoniem: 54936 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:30:
Vandaag kwam mijn Sunjoy sr4 binnen. Is hier iemand die ook een Sunjoy heeft? Er zitten 4 gaten in voor 4 schroeven. Kan ik hem zo in het plafond schroeven? Of moet er nog iets tussen? Ik vind het vreemd dat de stroomkabel zo bovenop het paneel ligt, smelt dat niet?
Ik ben ook met een Sunjoy project bezig, hoop jullie er binnenkort meer over te vertellen.
Wat ik weet:
- paneel mag direct tegen het plafond. De achterkant wordt maar ong 30 graden. Geadviseerde hoogte 2.6 meter.
- De stroomkabel kan zowel via de achterkant als via de zijkant. Via de achterkant is handig als er in het plafond al een electradoos zit. Zo niet, dan via de zijkant, de kabel is via een instructie om te leiden. Zie hier

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 07-10-2020 18:05 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 12:38
De reden hoe ik hier gekomen ben is vergelijkbaar met eerder genoemde situaties: de badkamer wordt na een paar dagen kou toch behoorlijk fris. Wij stoken behoorlijk zuinig (vorig jaar ging de CV pas in januari voor het eerst aan), en ik vind het de moeite niet waard om de verwarming in de badkamer aan te zetten. Het duurt te lang, geeft te weinig resultaat en kost mijns inzien teveel geld.

Onze badkamer is rechthoekig met voor de helft een schuin plafond (laag dak). Ik overweeg om de spiegel boven de wasbak te vervangen met een spiegel IR-paneel. De badkamer is 2m*3.5m*2.2m=15.4m3 (7m2). De spiegel boven de wastafel zit tegenover het toilet en een raampje.

Mijn verwachting hierbij is dat ik de verwarming aanzet wanneer ik ga douchen. Als ik 10 minuten later uit de douche stap is de ruimte een stuk comfortabeler en kan ik mezelf (buiten de douche) afdrogen zonder te bibberen. Zodra ik klaar ben zet ik het paneel uit.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Wat zijn merken die inmiddels hoog aangeschreven staan?
- Ik lees over 60W per m3, klopt het dat ik dan 924W moet hebben? (of is dat overkill?)
- Zijn mijn verwachtingen terecht en realistisch?
- Weet iemand hoe breed de IR straling gaat? Hoe breed is de hoek waarin oppervlaktes in de ruimte nog bereikt worden? De douchecabine staat op ongeveer 45 graden van de spiegel, op ongeveer 1 meter afstand.
- Ik heb mechanische afzuiging die continu op de laagste stand staat, alleen tijdens het douchen wordt die tijdelijk op de hoogste stand gezet. Wat voor effect zou dit hebben op het effect van het IR paneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marti009
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-11-2020
Er is een nieuwe ontwikkeling in infraroodland. Dat ontdekte ik 2 maanden terug na 2 jaar zwerven langs allerlei leveranciers in NL en daarbuiten. De topklasse panelen van Oostenrijkse makelij bestaan uit een carbondraad die à la vloerverwarming in gefreesde sleuven in een plaat van een cm of 2/3 wordt gelegd. Voor een 700 - 1000 watt traditioneel topklassepaneel betaal je minimaal 1200 à 1300 euro. De nieuwe “nano” panelen van de firma www.degree-n.com leveren bij een verbruik van 300 watt de warmte van 700 - 800 watt panelen. Zie uitleg door de ontwikkelaar op YouTube: YouTube: Degree-n item Doe Maar Duurzaam RTLZ S07E18 31 december 2017

De kunst is om de gegenereerde warmtestraling naar voren gericht te krijgen en absoluut niet naar de achterkant van het paneel. Metaal en glas en spiegels zijn niet goed in staat om de warmte af te stralen. Keramiek juis heel goed. Nadeel is dat keramiek duur is. Voordeel, dat de keramische plaat na het stoppen van de stroomtoevoer nog een poos opgeslagen warmte blijft afstralen. Omdat metaal de warmte slecht doorgeeft, moet de achterkant van het paneel juist wel van metaal zijn. Wel moet de plaat waarin de carbondraad ligt aan de achterkant hoogwaardig geïsoleerd zijn. Zo voorkom je warmteverlies richting het plafond. Goede Infraroodpanelen stralen onder een hoek van +/- 160 graden. Als de warmtestraling van een paneel op 3 à 4 meter niet meer voelbaar is, dan heb je te maken met een niet efficiënt paneel, waar waarschijnlijk geen infraroodstraling van betekenis vanaf komt. De verwarmingslaag van nano-infraroodpanelen zijn flinterdun. In plaats van een gefreesde plaat zitten de stroomgeleiders van carbon tussen twee samengeperste folielagen. De structuur van de stroomgeleiders is dusdanig dat bij lage stroomsterkte er al snel hitte ontstaat. Door de structuur van het carbon verwarmen de microvertakkingen elkaar weer. Er ontstaat een soort kettingreactie van opgewarmd materiaal. Deze nano-panelen zijn aan de voorkant voorzien van een keramische plaat en een alu-achtig frame rondom. Aan de achterkant is het paneel geïsoleerd en afgesloten door een metalen plaat.

Ik heb de nano-IR-panelen in juni 2020 ‘live’ gevoeld in het kantoor van degree-n in Breukelen. Daarna heb ik besloten 2 panelen te kopen om in mijn woonkamer aan het plafond op te hangen. Dit als proef. Als ze bevallen dan voorzie ik mijn slaapkamer en badkamer ook met deze panelen. Gisteren heb ik de panelen definitief opgehangen en met de draadloze thermostaat en ip-homebox verbonden. De thermostaat stuurt de panelen draadloos aan via de ontvangers die ik bij de panelen heb besteld. Dit kan ook via het internet. Het effect is uitstekend in mijn woonkamer van 5 x 5 x 2,57 hoog. De warmte straalt beschaafd maar zeer goed voelbaar af. Je krijgt dus geen ‘klap in je gezicht’ van de warmte die van de panelen afkomt. De warmtestraling is nogal verslavend, zeer aangenaam. Mijn woonkamer grenst aan een buitenmuur (hoekappartement uit 1982). Deze buitenmuur heb ik van binnenuit met 16 cm dikke hennep isolatie geïsoleerd en afgewerkt met gipsplaat van 12,5 mm. De borstwering onder het buitenraam isoleer ik zo ook. De ruimte is nu heerlijk comfortabel, de warmte voelt echt als in het zonnetje zitten hij een temperatuur van 19 graden. Mijn inmiddels door ouderdom verwijderde cv-installatie kon deze ruimte niet zo aangenaam verwarmen. Op de begane grond heb ik 6 jaar geleden een infraroodpaneel van 600 watt geïnstalleerd. Aanleiding was de aankoop van een piano. Om de piano te kunnen plaatsen moest de radiator verwijderd worden. Het hoekje bleek te koud zonder verwarming. Het IR-paneel bood toen uitkomst. Oude techniek met carbonpasta op doek. Dit paneel is minder efficiënt en verbruikt het dubbele. Door nano-panelen toe te passen kan ik mijn hele appartement verwarmen zonder aan de 3x35 ampère aansluiting van dik 60 euro meer per maand te hoeven. Dat is in 10 jaar dik 7000 euro. Daarom wil ik het bij mijn 3x25 ampère aansluiting houden. Warm (douche)water maak ik aan met een elektrische doorstroomverwarmer dat lukt met deze nano-panelen en een 1-fase inductiekookplaat precies (-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 54936 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Er zijn rekenhulpjes waarmee je dat kunt berekenen.

Mijn Sunjoy SR4 hangt. Heb het lichtpunt gebruikt. De ene knop is nu voor een lamp en de andere voor het paneel. Het paneel is snel warm en wat mij betreft warm genoeg. Onze badkamer is ongeveer 12 graden in de winter, dan is elke warmte fijn.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!

Merk je iets van het kleine contactoppervlak en 'verbrande kop' wat je vaak hoort als het paneel aan het plafond hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Rick43 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
@ microkid : bevalt het paneel en hoe snel voel je de warmte. Hoe groot is jou badkamer en voldoet het paneel?
Bvd
Mijn badkamer heeft ongeveer dezelfde oppervlakte. De ervaring is dat ik het paneel aanzet zodra ik wil gaan douchen. Als eerste. Dus eerst paneel aan, dan pas spullen pakken, uitkleden enz. Dan voel ik al wat warmte. Na de douchebeurt is het al zo'n 2 graden warmer in ong 10 minuten (van 16 naar 18+ graden), dus echt snel. Als je je daarna afdroogt voel je de warmte zeker en wordt het steeds aangenamer, het voelt lekker en niet meer koud, temperatuur loopt verder op.
Voor mij voldoet het. Ik weet nu zeker dat 950W geen verkeerde keuze was. Wellicht heb je op papier minder nodig voor deze oppervlakte, maar met het extra vermogen merk je dat het snel warm wordt, ook omdat het paneel na 3 minuten al op >100 graden zit. Mocht je het echt goed warm willen, dan kan je kiezen om hem bijv een kwartier of half uur eerder aan te zetten zodat je al flink wat warmte hebt.

Wat ik wellicht wel ga doen, is de locatie van het paneel aanpassen. Momenteel hangt het aan een design radiator, maar ik overweeg hem toch aan het plafond te hangen, zodat de warmte beter verspreid wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-10-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Rick43 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
Hallo allen, goed item dit. Ik heb het helemaal doorgelezen. Interessant. Ook ik ga een paneel aanschaffen voor mijn badkamer van 15m2. Redelijk geïsoleerd. 1 buitenmuur, ook geïsoleerd. Op dit moment denk ik aan een sunjoy sr9. Voor mij is een snelle opwarmtijd belangrijk daar ik enkel het paneel aan wil zetten bij daadwerkelijk gebruik. De panelen van sunjoy zijn fors aan de prijs maar als dat kwaliteit oplevert dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik zou graag een timer van 30 minuten bij het paneel willen zodat hij hierna automatisch uitspringt. Dit daar mijn kinderen dit ook gaan gebruiken en ik bang ben dat zij wel eens vergeten het paneel uit te zetten. Ik ga het paneel horizontaal aan de muur hangen, een beetje richting de vloer gekanteld.
Vragen: denken jullie dat sr9 wenselijk is voor mijn badkamer of zou ik voor een lager wattage moeten gaan.
Zijn er nog andere kwalitatief goede merken?
Hebben jullie een suggestie voor het automatisch uitgaan na 30 minuten?
@ microkid : bevalt het paneel en hoe snel voel je de warmte. Hoe groot is jou badkamer en voldoet het paneel?
Bvd
Voor de badkamer zou ik juist voor een hoge wattage gaan omdat je daar maar kort bent, heb eens een 300watt paneel gehad en was compleet waardeloos, deed niks ook bij letterlijk eronder staan voelde je amper iets.
De plaat later onder een werkplek/bureau gemonteerd en daar werkt het wel prima.

Voor de badkamer heel eenvoudig, hang hem aan een PIR (IR bewegingssensor).

Zo heb ik een bewegingsmelder in de badkamer aan de ledlamp+afzuiging zitten, gewoon idiaal je loopt binnen en de afzuiging gaat ook meteen harder tot 7 minuten na detectie(kun je zelf instellen).

In mijn badkamer (systeemplavond) zit een inbouw IR bewegingssensor.
En bij het toilet een IR bewegingsensor op de plek van de lichtsensor.

Dus nee je hoeft geen hak en breekwerk doen ze kunnen gewoon op de plek waar je normaal de schakelaar hebt zitten en ze kosten geen drol, je moet dan wel even een nulldraad erbij trekken indien het op de plek van de schakelaar moet maar dat is heel eenvoudig klaar.

Voorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/r...0-relais-wit-ip20-1425528

In prencipe kan het ook op de slaapkamer maar dan laat je er een schakelaar tussen zodat je het wel kan "overrullen" door handmatig uitzetten als je er toch bent in de ruimte.

@modjes dit is niet om reclame te maken maar om een voorbeeld te tonen.

Mijn mening IR platen zijn niet bedoelt een ruimte op te warmen maar echt als lokaal verwarming als je in het directe stralingsveld aanwezig bent anders gaat het snel bakken geld kosten en kan je net zo goed een convectorkachel neerzetten.

Beste is daarom de grotere vermogens panelen te hebben, je kan ze ook dimmen als het net iets teveel is.
Mijn inductiekookplaat trekt ook gerust 4000watt in praktijk maar omdat die dagelijks ook maar kort aan staat zie ik dat amper tot niet terug op de energierekening, dus laat je niet zo schrikken van die grotere vermogens.

Mocht ik het opnieuw doen in de badkamer voor aan het plafond zou het minimaal 600watt worden van een A merk bij een 60x60 tegel(bij grotere panelen dus nog meer vermogen).

Praktijk is gewoon dat de vloer ijskoud blijft en gewoon niet fijn, beton/steen opwarmen kost gewoon aardig wat tijd en daar sta je dan op blote voeten...

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ik heb van het weekend het paneel verplaatst van de designradiator aan de zijkant naar het plafond, min of meer in het midden, boven de wastafel. Gisteren getest: paneel aangezet bij 18 graden op de thermostaat. Na ruim een kwartier (incl. douchen) stond de thermostaat op 21 graden. Het voordeel van aan het plafond: warmte komt veel gelijkmatiger de ruimte in (vanaf boven, ipv van 1 zijde) en warmt daardoor blijkbaar sneller op. De spiegel bleef ook mooi droog, blijkbaar omdat deze wat warmte oppikt. En als je er onder staat voel je lekker de warmte. Eerste ervaring na deze aanpassing is dus prima, de komende dagen zullen het moeten bewijzen.
PS: Ophangen aan het plafond was ook het advies van de leverancier. Aan de wand kan altijd zei hij, maar je verliest dan wat rendement vanwege de minder gunstige lokatie. (immers, bij monteren aan de wand blijft de wand waar het paneel aan hangt koud, terwijl bij montage aan het plafond alle 4 wanden warm worden).

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 26-10-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onerzease
  • Laatst online: 30-07-2021
Microkid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:54:
Ik heb van het weekend het paneel verplaatst van de designradiator aan de zijkant naar het plafond, min of meer in het midden, boven de wastafel. Gisteren getest: paneel aangezet bij 18 graden op de thermostaat. Na ruim een kwartier (incl. douchen) stond de thermostaat op 21 graden. Het voordeel van aan het plafond: warmte komt veel gelijkmatiger de ruimte in (vanaf boven, ipv van 1 zijde) en warmt daardoor blijkbaar sneller op. De spiegel bleef ook mooi droog, blijkbaar omdat deze wat warmte oppikt. En als je er onder staat voel je lekker de warmte. Eerste ervaring na deze aanpassing is dus prima, de komende dagen zullen het moeten bewijzen.
PS: Ophangen aan het plafond was ook het advies van de leverancier. Aan de wand kan altijd zei hij, maar je verliest dan wat rendement vanwege de minder gunstige lokatie. (immers, bij monteren aan de wand blijft de wand waar het paneel aan hangt koud, terwijl bij montage aan het plafond alle 4 wanden warm worden).
Ik ga waarschijnlijk voor dezelfde optie als bij jullie, mijn vraag echter, heb je een foto van het paneel aan het plafond gemonteerd? Ik hoorde van de leverancier dat er een frame om het paneel heen zit maar kon niet echt een duidelijke foto op internet vinden. Is dit heel storend?
Ook zit ik te denken om hem te schakelen met het licht, denk je dat dit een overkill gaat worden als je bijvoorbeeld 30/45 min in bad gaat zitten of komt er niet zo veel warmte van het paneel af?
Onze badkamer is ongeveer 12m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Onerzease schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Ik ga waarschijnlijk voor dezelfde optie als bij jullie, mijn vraag echter, heb je een foto van het paneel aan het plafond gemonteerd? Ik hoorde van de leverancier dat er een frame om het paneel heen zit maar kon niet echt een duidelijke foto op internet vinden. Is dit heel storend?
Ook zit ik te denken om hem te schakelen met het licht, denk je dat dit een overkill gaat worden als je bijvoorbeeld 30/45 min in bad gaat zitten of komt er niet zo veel warmte van het paneel af?
Inschakelen met het licht lijkt me niet handig. Waarom zou je het ding aanzetten in de zomer? :) Daarnaast zal het mogelijk zelfs te warm worden na een tijdje, als je hem niet regelt op een bepaalde ruimtetemperatuur.

foto. (draadje moet ik nog even netjes wegwerken in een kabelgootje).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0pGt0-FNxTvt-PhJhzJFykUJHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWLlOp1Qr3UfcsCKzRWz62kn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Onerzease schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Schakelen met licht is natuurlijk mogelijk, maar je wilt dan wel een thermostaat zodat de plaat stopt met verwarmen als een bepaalde temperatuur in de badkamer is bereikt.
Je zou ook een extra (zwarte) schakeldraad kunnen trekken naar je lichtschakelaar en deze dan vervangen door een dubbele wipschakelaar: 1 kant voor licht en 1 kant voor het paneel.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de panelen die geschikt zijn voor plafond over zo'n thermostaat beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Cis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:09:
Gaat infraroodwarmte door een glazen douchedeur heen?
Nee. Infrarood weerkaatst op glas en gaat er amper doorheen. Het kan dus prima warm worden in je badkamer, mits je het paneel aan het plafond hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapps
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09-2023
deBennie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Ik heb deze:
https://www.ts24.nl/produ...00-Wifi-Infrarood-Paneel/

Effe snel gezocht, is vast ook wel goedkoper te krijgrn.
Prima ding, ingebouwde thermostaat èn 2e thermostaat aan een snoer (2 meter zoiets). Ophangbaar, maar er zitten ook pootjes bij. En wifi. Prima ding! Maakt mn kamertje na ongeveer een half uur behaaglijk warm. :)
Ik heb m onder mn bureau staan, op ongeveer 30cm van mn benen.
Kijk wel even in de handleiding naar de montage instructies en de waarschuwingen voor de positie van het apparaat. Dit paneel is bedoeld voor verticale montage en de lucht moet er vrij rond kunnen circuleren. Als Dzine met "recht boven bureau" bedoelt "aan het plafond" dan is deze niet geschikt. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik zou zo'n paneel ook niet onder een bureau durven te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:04
lapps schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Kijk wel even in de handleiding naar de montage instructies en de waarschuwingen voor de positie van het apparaat. Dit paneel is bedoeld voor verticale montage en de lucht moet er vrij rond kunnen circuleren. Als Dzine met "recht boven bureau" bedoelt "aan het plafond" dan is deze niet geschikt. Misschien ben ik te voorzichtig maar ik zou zo'n paneel ook niet onder een bureau durven te gebruiken.
Ik heb een sta-zit bureau en heb m altijd in de hoogste stand staan. Ik zit nooit op een bureaustoel, of ik sta of ik zit op mn bureaufiets. De voor- en zijkanten van het paneel zijn vrij. Wel staat het paneel 10cm voor een radiator, maar de achterkant van het paneel wordt niet warm.
Er worden voetjes bij het paneel geleverd, dus het plaatsen op de vloer is gewoon een mogelijkheid van dit paneel.
Maar inderdaad, plafond bevestiging van dit paneel zal niet gaan. Ik had niet gelezen dat hij een paneel zocht wat aan t plafond moet :)

Overigens, ik snap dat zo'n infraroodverwarming de onderkant van mn lichaam (het gedeelte onder het bureaublad) verwarmt dmv infrarood straling, en dat voel je ook wel. Maar het paneel zelf wordt ook best warm. In dat opzicht verschilt het niet veel van een radiator. Ik snap het principe wel achter de 2 'objecten', maar ook met zo'n infraroodpaneel heb je gewoon een object in je kamer wat warm wordt en die warmte afstraalt (dus los van het infrarood). Het die warmte verwarmt mn hele kamer (3 bij 4).

Ik zie dit ding meer als een moderne stoof, een lekkere warmtebron voor voeten/benen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
Omdat de badkamer (ca. 15M³) in de winter niet altijd aangenaam is en ik daar al een tijdje iets mee wilde heb ik met veel belangstelling dit draadje gevolgd.

Een paneel met een laag gewicht was het belangrijkste en daar kwam Sunjoy om de hoek kijken.

Keuze voor een thermostaat was makkelijker, het hoeft geen high tech via een app in te stellen apparaat te zijn, gewoon 10 minuten van te voren handmatig aanzetten is voldoende, wel dient hij draadloos het paneel te schakelen.

Vandaag een Sunjoy SR-5 paneel aan het plafond gemonteerd welke wordt geschakeld door een SALUS RT310RF thermostaat.

Met dank aan @Microkid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjvMHFdvTt83BMVwOl4aGK6edtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SAuSlTafMKMpluqSrOk1cv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsG4ngcls1_JssEqPB7Llwq-_6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZPnjiyx6PPK3m8Dyc5KbXpH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSU5yL7aj33-Sp-oD2F8rFwTQ9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lN4OTp1wsmBbGLCFvvuHpSNf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDQDtXSDahuAR-qqNc4BB8sZGvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A6Hh8FvljLQYadxWCSce3P6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXVY5D9sT3L2agCWcs_U1e5Es_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/preLSgZF4JrdScklMifOWZ9s.jpg?f=fotoalbum_tile

De vrouw heeft het paneel in gebruik gesteld en was na het douchen heel enthousiast oOo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Na 3 weken kan ik stellen dat de investering in een infraroodpaneel een hele goede keuze geweest is. Ik zet het paneel 5 minuten voor ik ga douchen aan. Na het douchen (ong 10 minuten) is het prima warm in de badkamer, en tijdens het afdrogen enz wordt het nog warmer. Men zegt dat je bij infraroodverwarming de thermostaat wat lager kan zetten. Klopt, want bij 20 is het al warm genoeg in de badkamer. Ook plaatsing aan het plafond werkt beter dan aan de wand.

Met de normale cv-radiator zou ik het nooit zo snel warm kunnen krijgen, dan zou ik zeker een half uur moeten stoken. En een kwartiertje van 950W kost je iets van 6 cent aan electra :)

Ik wil wel een tip geven: als je een infraroodpaneel wilt gebruiken om een ruimte snel op te warmen voor korte periode (zoals een badkamer), neem dan gerust een paneel met meer vermogen. Voor mijn badkamer zou 600W al voldoende zijn, maar met 950W merk ik dat het echt snel opwarmt. Als het paneel in jouw situatie uren aan staat (bijv in je studeerkamer), kan je prima volstaan met het vermogen dat voor die ruimte geschikt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 04-11-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Heeft iemand ook ervaring met IR panelen onder bureau ?

Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...DBZIEA.1_4.8.ProductTitle

Als je een tijd stilzit wordt het toch een beetje fris maar wil niet de hele ruimte fors gaan verhogen.
150w lijkt wel weinig, iemand ervaring?

Enige ervaring wat ik met IR panelen had waren slechte ervaringen, panelen aan het plafond was niet zo geweldig omdat het bij de benen alsnog koud is (zit in de schaduw), je krijgt het eerst koud bij de benen en dan de rest van het lichaam.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick43
  • Laatst online: 20-03 12:30
Dank voor jullie info en reacties. Speciale dank aan microkid.
Ik ben eruit en ga voor een sunjoy sr7.
Deze komt bij mijn schuin te hangen tussen de muur en het plafond. Het paneel bestrijkt zo de hele badkamer en is gericht op het volle lichaam. Als een paneel aan het plafond hangt en je staat er recht onder dan wordt alleen je hoofd zeer warm(heb ik ergens gelezen). Ik combineer het met een drukknop met timer. Deze gaat aan met een schakelknop en springt na 20 minuten uit. Hopelijk is dat voldoende om het even lekker warm te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte. Overigens zijn deze timerknoppen zeer zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 15:43
Knielen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:01:
[...]

Welke heb je gekocht? Ik zoek ook een paneel voor onder een bureau.
Ik heb vorig jaar een paneel voor onder het bureau gekocht (zoek op "Verplaatsbare infrarood paneel 350"). Deze is 60x60 cm en 350 W. Ik vind het ideaal: geen koude voeten tijdens het thuiswerken, en een goede aanvulling op het IR paneel aan het plafond in de studeerkamer. (BTW ook de rest van het huis wordt verwarmd met IR panelen only).

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
tinus5 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:36:
[...]

Ik heb vorig jaar een paneel voor onder het bureau gekocht (zoek op "Verplaatsbare infrarood paneel 350"). Deze is 60x60 cm en 350 W. Ik vind het ideaal: geen koude voeten tijdens het thuiswerken, en een goede aanvulling op het IR paneel aan het plafond in de studeerkamer. (BTW ook de rest van het huis wordt verwarmd met IR panelen only).
Kan je daar iets meer over vertellen? Ik zit erover te denken om mijn gaskachel te vervangen voor infraroodpanelen aangezien ik toch geen CV-installatie heb. Ik vraag me wel af, omdat iedereen overal zegt dat infraroodpanelen alleen voor bijverwarming kunnen of het wel warm genoeg gaat zijn hier. Ik woon overigens in een appartement met aan alle kanten buren, dus echt heel koud wordt het hier niet echt. Weliswaar mét spouwmuurisolatie en een mix van dubbel- en hr++-glas... Gebruik jij thermostaten of zet je ze gewoon aan/uit wanneer nodig?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06 15:24
Vandaag een paar Infrarood panelen gekocht en opgehaald.

2x Sunpower 90x60cm 550W
1x Sunpower 60x60cm 350W

1x 550W voor op de hobby zolder van mijn vrouw. Ze is er niet vaak dus infrarppd paneel leek me een geode oplossing voor directe plaatselijke warmte. Op de zolder is nog een kleine radiator, die houdt het vorstvrij maar zit helemaal aan de andere kant van de kamer. Ik heb er voor gekozen hem op voetjes te plaatsen en hem zo een beetje mobiel te houden, ofwel de stralingrichting wat te kunnen aanpassen. Door wat te schuiven probeer ik de ideale positie te vinden. Kabel werk ik nog netjes weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9cuSaHBMwArOKOH4tE0NiaNoKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxfyKTE6LaYhT9R0orH0KNV9.jpg?f=fotoalbum_large

Andere 550W komt op mijn thuiswerkplek in de garage. Nu met Corona nog 4x per week thuis werken, dat zal later na Corona 2x per week worden dus een vrij permantente werkplek. Garage is geisoleerd, geen radiotor, enige tocht is beetje via kattenluik. Ik had nu tijdelijk een electrisch kacheltje onder het bureau staan maar dat ding vreet energie. Ik ben er nog niet over uit waar hem neer te zetten. Onder het bureau? of staand naast waar ik zit? of toch ophangen aan het plafond (waar nu die lampen hangen).

Vraag (advies): als ik dit paneel ophang aan het plafond, is de stralings warmte dan nog toereikend?

Als hij aan het plafond hangt heb ik warmte van boven. Als hij onder het bureau staat alleen warmte aan mijn benen voeten, niets bij handen of bovenlichaam. De staande optie dan heb warmte van de zijkant en die positie ziet niet echt uit/beetje handig/ik weet wat de kat er mee gaat doen (vooral de kabel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cYjMSSp5TUbyZoYVX_DJDCd1os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsMWiYQwOvX3V3RObRzlqNLH.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQkZSG6Y8QrqBTqCmCo8aWIJ6pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0QDBbJ4D0SgQZKaSzl5wKUA.jpg?f=fotoalbum_large

3e kleine 350W paneel is ook voor in de garage op de plek van de gameroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zaqliayYeABGkRhEtRBghSKKR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5DLIFqBwpn6Rh1N5m61o19X.jpg?f=fotoalbum_large

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:57
Ik heb ook interesse in een paneeltje voor in het toilet. Echter heb ik niet echt mogelijkheid om hem vlak aan de muur of plafond te monteren.

Zou ik een 60x60 paneel met een staalkabel kunnen ophangen en dan er iets achter maken zodat het onder een hoek komt te hangen, gericht op de wc?

[ Voor 5% gewijzigd door Kasper op 17-12-2020 12:07 ]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Kasper schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:07:
Ik heb ook interesse in een paneeltje voor in het toilet. Echter heb ik niet echt mogelijkheid om hem vlak aan de muur of plafond te monteren.

Zou ik een 60x60 paneel met een staalkabel kunnen ophangen en dan er iets achter maken zodat het onder een hoek komt te hangen, gericht op de wc?
Wil je serieus een toilet waar je 3x per dag komt gaan verwarmen? Het is niet zo dat je meteen "effe" warmte hebt he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crebilis
  • Laatst online: 12-06 01:32
Hallo allemaal,

Wij zijn aan het verbouwen en wonen tijdelijk in ons tuinhuis, ingericht als een tiny house en met goede isolatie (12cm pur). Om dit te verwarmen gebruiken we momenteel een kleine elektrische olieradiator, maar met de huidige koude temperaturen merken we toch dat dit niet helemaal voldoet. Zoiezo staat dat ook redelijk hard in de weg in onze kleine ruimte :-). Daarom willen we vermijden om nog zo een tweede olieradiator te zetten.

We zijn dus op zoek naar een alternatief en kwamen uit bij infraroodpanelen. Voordeel hiervan is dat het natuurlijk gewoon aan het plafond of hoog aan de wand kan worden gehangen en op die manier helemaal uit de weg staat. Hierdoor vallen convectorkachels ook al af, aangezien we laag aan de muren te weinig plek hebben om nog iets te hangen.

We moeten 2 ruimtes verwarmen. Een woonkamer/keuken van ongeveer 18m²/47m³ en een slaapkamer van ongeveer 7m²/18m³

In de winkel hebben ze ons hier 3 IR panelen voor aangeraden. 2 Alkari Basic panelen van 1000W + 500W voor de woonkamer en 1 van 400W voor de slaapkamer. We moesten wel even slikken van de prijs. Alles samen zou dat rond de 750 euro uitkomen + de prijs van een thermostaat.

Als ik op internet wat rondkijk kom ik uit bij IR panelen van Trotec
https://www.trotec24.be/m...-bevestigingsklemmen.html

Dat zou ons inclusief verzending en thermostaat op 480 euro neerkomen, wat toch al een pak minder is.

Mijn vraag is 3-ledig:
- Heeft iemand ervaring met trotec als merk voor IR panelen en is dit kwalitatief?
- Kent iemand eventueel nog andere goede merken die betaalbaarder zijn? Op amazon en andere bol.com's vind je tientallen andere merken, maar ik steek mijn hand niet in het vuur voor de kwaliteit daarvan.
- Kent iemand andere oplossingen die goedkoper zijn en wel in onze tiny house kunnen passen (dit hoeven dus geen IR panelen te zijn). Aangezien het over kleine goed geisoleerde ruimtes gaat, zal verbruik vermoed ik iets minder meespelen in de beslissing kwa technologie (correct me if I'm wrong here).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Laatst online: 13-06 11:52

jelbo

Hij doet het niet!

Na wat zoeken en lezen lijkt mij de Sunpower SP-750 geschikt voor mijn kleine studeerkamer die voornamelijk als thuiswerkplek fungeert. Niet warm te krijgen met de radiator aan de andere kant van de kamer.

Specs:
Geschikt voor een ruimte tot 14 m2
Ophang hoogte maximaal 2,70 meter
Vermogen 750 Watt
Afmetingen 115 x 60 x 3 cm (l x b x d)
Gewicht 11 kg
Garantie 10 jaar
TÜV gekeurd
Aansluiting 230 Volt
IP44 classificering
Rendement 94 %
Levensduur 20 – 25 jaar
Temperatuur 105-115 °C

Ik denk dat ik hem het beste boven me aan het plafond bevestig. Is 750W te warm? Heb ik een andere met een thermostaat nodig om de temperatuur te kunnen regelen?

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
  • Laatst online: 05-07-2024
Microkid schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:53:
Goed, mijn ervaringen tot nu toe: gisteren een Sunjoy SR-9 paneel opgehaald voor in de badkamer. Ik heb deze op mijn designradiator gemonteerd. Deze wil ik namelijk niet weghalen en het paneel past er prima op. Vanmorgen e.e.a. aangesloten en zojuist even getest. Eerste indruk: werkt prima. Het paneel is snel warm. Met een infrarood koortsthermometer die tot max 100 graden kan, kan ik na ruim een minuut al niet meer meten, het paneel is dus heter dan 100 graden. Na een paar minuten heb ik even wat in de badkamer gemeten, tegels aan de wand die haaks op het paneel staan waren 18,5 graden, tegels recht tegenover het paneel 19,9 graden. Aardig verschil dus al. Je voelt een behagelijke warmte als je er voor staat.
Komende dagen meer testen, ook bij douchebeurten, waar het paneel natuurlijk langer aan staat en er dus meer tijd is voor opwarmen. En even kijken hoe dat voelt als je dan de douche uit stapt :)

Mijn setup:

Paneel: Sunjoy SR-9, 950W, 150x60cm, temperatuur 115-125 graden, kabel via achterkant of zijkant.

[Afbeelding]

Thermostaat: Salus RT310SPE. Draadloze niet-programmeerbare thermostaat met insteekplug. Ik hang de thermostaat aan wand. Normaal staat deze op "anti frost" stand, zodra ik de badkamer in kom druk ik deze uit en gaat hij naar 22 graden. Hierbij schakelt hij dus de insteekplug in. Prima oplossing en degelijke thermostaat.

[Afbeelding]
Hele fijne info dit! Ben ook op zoek naar verwarming voor de badkamer (8,5m2).
Ben uitgekomen bij Sunjoy en Sunpower. Ga maximaal 1 a 2 jaar veel gebruik maken van de badkamer en daarna zelden. Dus ga liever voor de goedkopere optie (Sunpower). Nadeel is dat de Sunpower ook 10kg zwaarder is. Dan zou de Sunjoy aan het plafond kunnen en de SunPower aan de muur.

Hoeveel Watt zouden jullie aanraden? 950 is wellicht wat overkill...

Ook nog op zoek naar een thermosstaat. Wil indien mogelijk op mijn telefoon aan- en uit kunnen zetten, maar geen must. Programmeren lijkt me wel handig zodat ik ‘m in de ochtend en avond aan- en uit kan laten gaan.

Helios 600 wifi, iemand ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door yotem op 03-02-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
yotem schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:05:
[...]
Hele fijne info dit! Ben ook op zoek naar verwarming voor de badkamer (8,5m2).
Ben uitgekomen bij Sunjoy en Sunpower. Ga maximaal 1 a 2 jaar veel gebruik maken van de badkamer en daarna zelden. Dus ga liever voor de goedkopere optie (Sunpower). Nadeel is dat de Sunpower ook 10kg zwaarder is. Dan zou de Sunjoy aan het plafond kunnen en de SunPower aan de muur.

Hoeveel Watt zouden jullie aanraden? 950 is wellicht wat overkill...
Ik heb hier de SP-550 aan het plafond gehangen voor de badkamer. Teleurstellende ervaring. Na 3 dagen besloten toch maar een Adax Neo elektrische radiator te plaatsen, nu is de vrouw tevreden. Weet niet of het aan het merk licht, of toch de laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yotem
  • Laatst online: 05-07-2024
Cavalera125 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Ik heb hier de SP-550 aan het plafond gehangen voor de badkamer. Teleurstellende ervaring. Na 3 dagen besloten toch maar een Adax Neo elektrische radiator te plaatsen, nu is de vrouw tevreden. Weet niet of het aan het merk licht, of toch de laag vermogen.
Hoe groot is de ruimte die je wilde verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Cavalera125 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Wat beviel er niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wij willen onze badkamer gaan vernieuwen en dit is het idee. Mede ook omdat de IR panelen goed helpen tegen schimmel overwegen we een IR paneel. Maar is het aan te bevelen een aparte bij het douchedeel te hangen? Zeker omdat de oppervlakte maar heel klein is. De wand van de douche loopt overigens tot het plafond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8HCAdKGLJirxsCIDtl_rMorGE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoojI3EYZv5WY6sWiCHm8V8C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ChinaGeek op 14-02-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ik zou hem inderdaad in het midden ophangen, voor je wastafel. Onder de douche heb je het toch al warm van het warme water en gezien het gespetter is een paneel daar aan het plafond niet handig. Ik heb hem ook aan het plafond hangen voor de wastafel, perfecte plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcrE5x8YJMkBvCbh4ucp1OES8qY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pzcob44fBZZDKQnMBuZTvNTY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtblnkndl
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-04-2021
Microkid schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:43:
Na 3 weken kan ik stellen dat de investering in een infraroodpaneel een hele goede keuze geweest is. Ik zet het paneel 5 minuten voor ik ga douchen aan. Na het douchen (ong 10 minuten) is het prima warm in de badkamer, en tijdens het afdrogen enz wordt het nog warmer. Men zegt dat je bij infraroodverwarming de thermostaat wat lager kan zetten. Klopt, want bij 20 is het al warm genoeg in de badkamer. Ook plaatsing aan het plafond werkt beter dan aan de wand.

Met de normale cv-radiator zou ik het nooit zo snel warm kunnen krijgen, dan zou ik zeker een half uur moeten stoken. En een kwartiertje van 950W kost je iets van 6 cent aan electra :)

Ik wil wel een tip geven: als je een infraroodpaneel wilt gebruiken om een ruimte snel op te warmen voor korte periode (zoals een badkamer), neem dan gerust een paneel met meer vermogen. Voor mijn badkamer zou 600W al voldoende zijn, maar met 950W merk ik dat het echt snel opwarmt. Als het paneel in jouw situatie uren aan staat (bijv in je studeerkamer), kan je prima volstaan met het vermogen dat voor die ruimte geschikt is.
Dank @Microkid voor deze uitgebreide review! Nog een paar vragen:

Je zegt dat je het paneel aanzet wanneer je de badkamer ingaat, is het dan niet heel koud en onaangenaam in het begin?

Wanneer het paneel alleen aan hebt tijdens douchen en kort erna, drogen je handdoeken dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 08:41
An82 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:34:
Goedenavond, in verband met het verdwijnen van 1 radiator bij het plaatsen van een nieuwe keuken was ik voornemens boven het eiland een infrarood paneel te plaatsen. Deze zou ik willen met afbeelding waardoor het een soort schilderij zou zijn. Nu begin ik te twijfelen: is er verbrandingsgevaar als het paneel aan staat? Als je aan het keukeneiland zit, zit je dan niet te dicht op het paneel? Qua oppervlakte zou ik op ongeveer 800 watt uitkomen. De afmetingen vind ik allemaal vrij lang en smal. Heeft iemand dit al eens aangeschaft en geeft dit geen raar beeld aan de afbeelding? Sorry voor m’n vragenvuur 😅[Afbeelding]
Aan de muur bedoel je? Verbranden loopt niet zo'n vaart, maar comfortabel is het denk ik niet. Als je aan die kant zit, wordt je ene zij heet en de andere niet. En inderdaad, te dicht er op voor comfort. Zoals net te dicht bij een kampvuur zitten, zeg maar.

Is aan het plafond geen optie? En dan meer vermogen maar regelbaar?

Weet de afmetingen van je eiland niet natuurlijk maar zeg zo 60x120 cm en 1200W? Die wil je wel omlaag kunnen regelen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 21-05-2021 23:16 ]

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51
Voor onze badkamer ga ik ook een infrarood paneel aan het plafond plaatsen. Ruimte is niet erg groot, ca. 6m2 maar slecht geisoleerd. Plafond ga ik geheel vernieuwen en ga van 1 lichtpunt naar 6 spots.
Schakeling wil ik gelijktrekken met de lichtschakelaar; dus lampen aan, kachel aan. Ik wil wel dat het paneel ca. 10 min. aan blijft nadat de verlichting is uitgeschakeld.
Ik heb geen losse wandcontactdozen waar ik iets kan aansluiten dus eea zal in het plafond of achter het paneel verwerkt moeten worden.

Enig idee hoe ik dat het beste kan doen?
Welk paneel / merk zou ik kunnen nemen?

In onze praktijkruimte (ca. 20 m2 / 60 m3) hangt nu een heatnet 700 watt paneel die de client lekker warmhoudt maar de ruimte niet, daar heb ik een l/l warmtepomp bijgeplaatst. Die is met thermostaat en dat werkt prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Japiooo op 29-09-2021 13:31 . Reden: Typo ]

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51
femke98 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:03:
Merk: Wagaparts PH-ET09E Infrarood paneel, met ingebouwde thermostaat en timer.
Heb even contact opgenomen, de timer gaat niet werken zoals ik voor ogen heb. Helaas, ik had er prima 2 aan het plafond kwijt gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Voor onze zithoek in de woonkamer ben ik aan het kijken naar een IR-paneel, mijn oog is gevallen op de sunjoy-sr9. Onze woonkamer is 70 vierkante meter gok ik, wordt verwarmd met heteluchtverwarming en dat is niet goed per ruimte te regelen. Het liefst willen we een houtkachel vanwege de lekkere warmte, maar misschien is een IR paneel een goed alternatief.

Ik zou hem het liefst aan het plafond hangen boven de zithoek/televisie, wat verder in open verbinding staat met de rest van de kamer. Ik vroeg me af hoe de uitstraalrichting van zo’n IR-paneel is. Straalt dat in principe recht naar onder, of waaiert die warmte nog een beetje uit?

Verder vroeg ik me af of er winkels of plekken zijn om de warmte/panelen te ervaren? Ik hoef niet drie uur in een koelcel met zo’n paneel te zitten, maar gewoon even ervaren en fysiek bekijken lijkt me wel prettig.

[ Voor 14% gewijzigd door Ugchel op 02-10-2021 22:52 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Ugchel schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:48:
Voor onze zithoek in de woonkamer ben ik aan het kijken naar een IR-paneel, mijn oog is gevallen op de sunjoy-sr9. Onze woonkamer is 70 vierkante meter gok ik, wordt verwarmd met heteluchtverwarming en dat is niet goed per ruimte te regelen. Het liefst willen we een houtkachel vanwege de lekkere warmte, maar misschien is een IR paneel een goed alternatief.

Ik zou hem het liefst aan het plafond hangen boven de zithoek/televisie, wat verder in open verbinding staat met de rest van de kamer. Ik vroeg me af hoe de uitstraalrichting van zo’n IR-paneel is. Straalt dat in principe recht naar onder, of waaiert die warmte nog een beetje uit?

Verder vroeg ik me af of er winkels of plekken zijn om de warmte/panelen te ervaren? Ik hoef niet drie uur in een koelcel met zo’n paneel te zitten, maar gewoon even ervaren en fysiek bekijken lijkt me wel prettig.
https://www.enirgy.nl/ heeft een showroom . Is wel in Vught

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb een paneel aan het plafond in mijn zolderkantoor, die werkt prima om je warm te houden.
In de woonkamer heb ik er ook eentje in een hoek en die werkt een stuk minder.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:01
Microkid schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:25:
Ik zou hem inderdaad in het midden ophangen, voor je wastafel. Onder de douche heb je het toch al warm van het warme water en gezien het gespetter is een paneel daar aan het plafond niet handig. Ik heb hem ook aan het plafond hangen voor de wastafel, perfecte plek.

[Afbeelding]
Ik ben ook op zoek naar deze opstelling.. wat voor type heb jij uiteindelijk aan je plafond gehangen in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ik heb een Sunjoy SR-9 paneel van 950W aan het plafond hangen van de badkamer.

Microkid in "Ervaringen infraroodverwarming"
Microkid in "Ervaringen infraroodverwarming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik was op zoek naar een ir-plaat voor op de wc, maar ik verbaas me dat er zo weinig (geen) consumentbeschikbare platen op wc formaat (1mx1m) zijn met ingebouwde ledverlichting.lijkt toch logisch als je het onder het plafond ophangt?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 07-10-2021 14:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:13

RvV

Sinds een weekje ben ik ook in bezit van een IR paneel. Het is een 910 watt Welltherm geworden van 60x150cm aan het plafond in de woonkamer bij de zit/speelhoek. Bij het inschakelen zit hij rond de 950 watt, een 10 minuutjes later zakt hij naar iets onder de 900 watt. Het gehele paneel is goed warm met een piek van 126°C.
Ok, de aanschafprijs was behoorlijk hoog, maar liever in 1x goed dan er later achter komen dat je paneel niet boven de 90 graden komt en je alsnog een andere erbij kunt kopen.
Met een flink overschot aan PV vind ik het een prima oplossing. Zelfs de hond sleept het mandje er naartoe om er onder te gaan slapen. ;) Zou ik het hele huis er mee verwarmen? Nee, dat niet. Maar voor een plek waar je snel even wat extra warmte kunt gebruiken, is het een prima oplossing.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 07:24
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis speciaal een aansluiting in de badkamer gemaakt maar het valt een beetje tegen.
Het idee was dat je smorgens het aanzet en je ff lekker warm kan wassen en door. Maar het duurt lang voor je de warmte voelt en omdat je er onder staat valt het überhaupt tegen hoeveel je voelt. Je moet er eigenlijk horizontaal onder gaan liggen en liefst ietsje hoger (262 is plafond). Misschien hadden we iets hoger vermogen moeten nemen, we hebben nu 300w.

*Edit wel bewust voor lager gekozen omdat hij de badkamer niet hoeft op te warmen. En misschien is het inderdaad geen carbonpaneel dat zal ook schelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 07-10-2021 21:29 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 10:48
Ik heb sinds 3 weken een 600 watt paneel in de woonkamer hangen aan het plafond. Maat 120x60. Overdag staat de CV aan op 20.5 als we thuis zijn en om 19.00 gaat de CV uit en het paneel aan.

Ik heb er geen thermostaat op aangesloten en wordt geschakeld via de oude lichtschakelaar, alleen nu voorzien van een lampje. Omdat de capaciteit maar 600 watt is kan deze aan blijven zonder dat het te warm wordt. De temperatuur in de woonkamer is met alleen dit paneel 21.5 graden. Perfect dus om onder zitten in de avond. De stralingshoek is ook prima.

De woning is overigens energielabel A dus dat de CV in de avond niet meer aan gaat zal geen hinder geven dat de rest van het huis te koud wordt. Mede ook door deels vloerverwarming in de aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 13-06 19:53
Ik ben momenteel mijn schuur aan het opknappen. Er is een voorzet want geplaatst met isolatie en er komt een mooi plafond onder.

Om af en toe wat te kunnen klussen aan de werkbank wil ik er een infrarood paneel boven plaatsen. Het plafond is maar 210 cm hoog en er is verder geen verwarming. Nu hoeft het edht geen 21 graden te worden, maar wat warmte tijdens het klussen kan wel handig zijn.

Hoeveel watt paneel zou ik hier moeten nemen?
En stel dat ik recht onder dit paneel ga staan, is dat lage plafond dan geen probleem? Of moet ik het paneel juist iets van mij af plaatsen?
Aan de wand is trouwens geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Inmiddels al een paar dagen de 1500 watt versie aan het plafond hangen boven de televisie richting de zithoek. Zeer snel warm. Thermostaat van Toon die er een beetje in de buurt van hangt achter laat ook een verhoging zien in de huiskamer. Dus dat paneel doet ook normaal verwarmen omdat het loeiheet wordt. Het is een infraroodpaneel van glas met een stalen rand eromheen. Dat kun je niet aanraken met de vingers. Het werkt in ieder geval perfect. Ik schakel dat ding met een stopcontact van Philips Hue via de telefoon.
Deze heb ik dus:
https://verwarmwinkel.nl/product/thermo-up-top/

Design is heel mooi. Beter dan zo een groot wit paneel.

Ik ben ook compleet van gas af nu. Warmtepompboiler Auer Edel Air 200L ook gisteren geïnstalleerd. Het verwarmen van je water gaat inderdaad energiezuinig zag ik op de Toon. Heb warm water in huis gelukkig. Voordeel is dat je in de zomer de slang van OUT naar binnen kan laten blazen. Letterlijk een airco heb je dan. Nu blaast het naar buiten natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ookhoi
  • Laatst online: 13-06 07:43
de Peer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:05:
Ik heb in 2019 een Herschel Inspire Wit - 60 x 30cm 250W gekocht voor mijn werkplek thuis. Een kamer(tje) op het noorden, ijskoud op een zonnige winterdag als de thermostaat in de woonkamer besluit dat de centrale verwarming wel uit kan.

Aan het plafond deed het paneel compleet niets. Lager hangen met touwtjes deed wel iets, maar uiteindelijk heb ik 'm ook onder het bureau geplaatst, verticaal aan het schutbord. Dit is heerlijk :) Maar dus wel ervaren dat je eigenlijk best veel vermogen nodig hebt.

Nu ben ik voor mijn vrouw voor in de badkamer op zoek naar een heerlijke zonnewarmte. Het moet echt een zomers effect geven. Het is enorm lastig om te bepalen welk merk je moet hebben, hoeveel vermogen, en wat de beste plek is, en ben dan ook blij met alle ervaringen hier (daarom ook de mijne geplaatst) en ga nu weer verder lezen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 17:44
Sando schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:13:
Ik hoor hele verschillende verhalen van het straalt echt als een zonnestraal maar je kunt er niet vlak naast staan want dat is te heet, tot het is matige bijverwarming en je moet wel op 50cm afstand zitten.

Er zitten dus nogal grote verschillen in de kwaliteit en/of de techniek, en het wordt me niet echt duidelijk welke je wel of niet moet hebben. Een zelfde uitziend paneel met eenzelfde vermogen kan je vinden voor €99, €200 en €450. Het scheelt nogal, maar er staat niet bij "deze is van diamant, deze van samengeperst piepschuim" oid.

Van de goedkopere panelen onder de €200 (Amazon) lees ik jonge reviews van hoe fijn ze zijn, maar oudere reviews van dat ze na een jaar stuk waren. Dan is de helft goedkoper opeens 10 keer zo duur.
Het valt me niet mee goede info te vinden. Er zijn veel webshops die merken voeren die je nergens anders terug vind.

Ik zoek er een voor plafond op een koud toilet, en volgens het 60W/kuub sommetje is 100-150W wel genoeg, maar neig ernaar om iets te overdimensioneren omdat bezoekjes aan deze ruimte typisch hooguit enkele minuten lang zijn :P en ik dus niet veel heb aan een maximale output na 10 minuten. Opwarmtijd wordt bijna overal op ~5 minuten gezet, is dat ook zo? FIR/IR-C zou sneller moeten opwarmen, maar waarom worden sommige panelen dan toch nog 90 graden (met opwarmtijd 10 minuten, zoals bijv. deze)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Flappie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:52:
Ik ben momenteel mijn schuur aan het opknappen. Er is een voorzet want geplaatst met isolatie en er komt een mooi plafond onder.

Om af en toe wat te kunnen klussen aan de werkbank wil ik er een infrarood paneel boven plaatsen. Het plafond is maar 210 cm hoog en er is verder geen verwarming. Nu hoeft het edht geen 21 graden te worden, maar wat warmte tijdens het klussen kan wel handig zijn.

En stel dat ik recht onder dit paneel ga staan, is dat lage plafond dan geen probleem? Of moet ik het paneel juist iets van mij af plaatsen?
https://www.toolstation.n...halogeen%20bouwlamp%20500

Als jij 2 of 3 van deze lampen achter je aan het plafond hangt heb je het warm zat, en je kan alles goed zien. O-)

Dat is verreweg de goedkoopste optie voor klussers.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Brent schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Ik zoek er een voor plafond op een koud toilet, en volgens het 60W/kuub sommetje is 100-150W wel genoeg, maar neig ernaar om iets te overdimensioneren omdat bezoekjes aan deze ruimte typisch hooguit enkele minuten lang zijn :P en ik dus niet veel heb aan een maximale output na 10 minuten. Opwarmtijd wordt bijna overal op ~5 minuten gezet, is dat ook zo?
Ik ben bang het dat gemiddelde toiletbezoek te kort is om effectief wat warmte uit zo'n paneel te krijgen. Zelfs mijn snelle Sunjoy paneel heeft 3 minuten nodig om op >100 graden te komen, maar dan heb natuurlijk nog geen warme ruimte. Ik weet dus niet of een IR paneel in een toilet wel zo'n goed idee is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 11:55
FD2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:35:
https://www.toolstation.n...halogeen%20bouwlamp%20500
Als jij 2 of 3 van deze lampen achter je aan het plafond hangt heb je het warm zat, en je kan alles goed zien. O-)
Die lampen achter je hangen is denk ik niet zo'n goed idee. Dan heb je je werk in je eigen schaduw staan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Ik heb nu een week ervaring met infraroodverwarming. Mijn huiskamer is 25(5x5) vierkante meter en dan nog een open keuken erbij maar die tel ik niet mee. Eerst had ik de https://verwarmwinkel.nl/product/thermo-up-top/ 1500 watt gekocht. Aan het plafond gehangen in de huiskamer. Maar ik merkte veel warmteverlies omdat warmte stijgt. Dus leuk dat het paneel zelf ook zeer heet wordt maar deze warmte komt niet direct naar beneden zonder stroming om de rest van je huiskamer te verwarmen. Dus deze heb ik nu in de keuken gehangen gericht op de eethoek.

Maar ik ging dus verder zoeken naar wel de juiste oplossing. Ik dacht als het paneel ook loeiheet wordt dan is het logisch dat dit paneel zo laag mogelijk moet hangen of staan. Dus ik kwam op deze uit(ik betaalde 650 euro) https://www.polarheat.nl/...are-infrarood-toren-wifi/

Deze staat in de hoek van de huiskamer tussen de banken. Wonderbaarlijk is het 500 watt minder maar verwarmt veel beter de huiskamer. Alle drie de vlakken worden ook zeer heet dus eigenlijk is het net een radiator. De Toon hangt 4,5 meter verder weg en het werkt ook. Apparaat zelf staat op 25 graden en via de telefoon te bedienen. Op de Toon varieert het van 20 tot 21 graden. Rondom het apparaat wordt het warmer dus vandaar de ingestelde 25 graden anders slaat deze veel te vroeg uit eer dat de rest van je huiskamer verwarmt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjGRrCfTmukJ712YrOZW1z-FfRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNmS9vOGWt4cswestoG13BqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:52:

Heb je hier uiteindelijk nou een antwoord op gevonden?

Ik worstel met hetzelfde. Ik heb een badkamer van (ongeveer) 3x3 met een hoogte van 2,35 meter en ik vraag me af of het paneel dan niet te dichtbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 16:28
fredkroket schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:39:
[...]

Heb je hier uiteindelijk nou een antwoord op gevonden?

Ik worstel met hetzelfde. Ik heb een badkamer van (ongeveer) 3x3 met een hoogte van 2,35 meter en ik vraag me af of het paneel dan niet te dichtbij is.
Ik ga uiteindelijk de Sunjoy SR-9 nemen (dacht eerst over de SR-7), maar in een badkamer kan je maar beter de krachtigste hebben daar de badkamer en het paneel dan sneller opwarmt en de thermostaat uiteindelijk toch de temperatuur regelt en het paneel uit en aan doet. De badkamer hier is net geen 5 m2.

Op verschillende sites lees ik dat de maximale ophanghoogte van de Sunjoy 2.80 - 3.00 meter is, op een enkele Nederlandse site staat dat paneel op een vormvast plafond boven 2.30m te hangen is en op een Sunjoy reseller in Ierland (https://infraredheat.ie/product/sr7-sunjoy/) staat dat ie op 2.20 - 2.70 meter gehangen moet worden. Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Sahara schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:38:
[...]
Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.
Ik heb hem op 2.41, dus moet moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 11-06 16:31

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb dit topic zitten doornemen en ben al een stuk wijzer geworden, dank voor alle ervaringen :) Desondanks nog wat vragen.

We hebben een badkamer van ca 6,5 m2. Die is vier jaar geleden verbouwd en heb toen met mijn stomme kop elektrische vloerverwarming en een normale warmwater radiator laten monteren. Nu zijn we vier jaar verder, verwarmen we inmiddels de rest van de woning met L/L warmtepompen en profiteren we van zonnepanelen.

Gevolg: de verwarming op de badkamer slaat nooit meer aan, want de CV is nog maar zelden aan (alleen op hele koude dagen stoken we beneden de vloerverwarming licht bij, puur voor comfort). De CV wordt geregeld door een thermostaat in de woonkamer, namelijk. We verbruiken alleen nog wat gas voor warm water nu.

Enkel de vloerverwarming aan op de badkamer helpt wel, en werkt ook met een timer, maar is desondanks niet erg efficiënt voor een ruimte waar we in totaal niet lang verblijven natuurlijk. Met name mijn vrouw vindt het erg onaangenaam, vooral 's morgens.

Dus denken we eraan om de radiator daar te vervangen voor een elektrische variant, of IR variant, gewoon voor een warmteboost op de momenten dat je het nodig hebt. Even dat kille randje eraf halen. Het is ook eigenlijk de enige plek waar iets kan hangen (of aan het verlaagde plafond, misschien).

Ik begrijp met IR dat het puur stralingswarmte betreft. Het paneel zou (aan de muur gehangen) niet direct de ruimte in stralen, maar meer over het bad heen. Als we zo'n IR paneel 's morgens 30 minuten vooraf aanzetten, is dan de ruimte voelbaar minder kil, of doet dat helemaal niets tenzij je er recht voor gaat staan?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 11:55
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:00:
Enkel de vloerverwarming aan op de badkamer helpt wel, en werkt ook met een timer, maar is desondanks niet erg efficiënt voor een ruimte waar we in totaal niet lang verblijven natuurlijk. Met name mijn vrouw vindt het erg onaangenaam, vooral 's morgens.

Dus denken we eraan om de radiator daar te vervangen voor een elektrische variant, of IR variant, gewoon voor een warmteboost op de momenten dat je het nodig hebt. Even dat kille randje eraf halen. Het is ook eigenlijk de enige plek waar iets kan hangen (of aan het verlaagde plafond, misschien).
Wij hebben in onze badkamer elektrische vloerverwarming en een elektrische handdoekradiator. Die laatste gaat met een timer aan en weer uit en haalt inderdaad het kille randje eraf. De handdoeken drogen ook nog eens. Voor ons een prima oplossing.

• matty___
Sahara schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:38:
[...]

Ik ga uiteindelijk de Sunjoy SR-9 nemen (dacht eerst over de SR-7), maar in een badkamer kan je maar beter de krachtigste hebben daar de badkamer en het paneel dan sneller opwarmt en de thermostaat uiteindelijk toch de temperatuur regelt en het paneel uit en aan doet. De badkamer hier is net geen 5 m2.

Op verschillende sites lees ik dat de maximale ophanghoogte van de Sunjoy 2.80 - 3.00 meter is, op een enkele Nederlandse site staat dat paneel op een vormvast plafond boven 2.30m te hangen is en op een Sunjoy reseller in Ierland (https://infraredheat.ie/product/sr7-sunjoy/) staat dat ie op 2.20 - 2.70 meter gehangen moet worden. Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.
Hoorde net van een reseller dat hij van 30W per m^3 uitgaat.
heb ook een badkamer van 5m2 dus dacht eigenlijk aan de SR-5 voldoende te hebben

[ Voor 5% gewijzigd door matty___ op 11-11-2021 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Ts wil graag weten wat de ervaringen van IR verwarming zijn.

> Badkamer IR paneel in plafond gehad> Waardeloos alles om je heen is koud en bij minste zuchtje wind voelt het dan extra koud aan(vergelijk met winter als je achter een stenen muur staat in de felle zon en dan opeens in de volle Oosterwind staat).
> Onder bureau IR paneel> werkt prima.

Als hoofdverwarming zijn IR panelen aan het plafond waardeloos want alles in de "schaduw" blijft koud ofwel onder de tafel bijvoorbeeld, als bijverwarming prima om even 1 tot 2c te overbruggen, hoger verschil dan voelt het snel onprettig aan en voelt als een huidverbranding of elk zuchtje koude wind ga je voelen.

Zijn IR panelen zuinig? ja kan als je ze enkel gebruikt als klein stukje verwarmen waar je zit.

In de woonkamer/keuken zou ik nooit met IR panelen aan het dak beginnen, IR vloerverwarming daarentegen werkt dan wel weer goed alleen prijzig in verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
mr_evil08 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:38:
Ts wil graag weten wat de ervaringen van IR verwarming zijn.

> Badkamer IR paneel in plafond gehad> Waardeloos alles om je heen is koud en bij minste zuchtje wind voelt het dan extra koud aan(vergelijk met winter als je achter een stenen muur staat in de felle zon en dan opeens in de volle Oosterwind staat).
> Onder bureau IR paneel> werkt prima.

Als hoofdverwarming zijn IR panelen aan het plafond waardeloos want alles in de "schaduw" blijft koud ofwel onder de tafel bijvoorbeeld, als bijverwarming prima om even 1 tot 2c te overbruggen, hoger verschil dan voelt het snel onprettig aan en voelt als een huidverbranding of elk zuchtje koude wind ga je voelen.

Zijn IR panelen zuinig? ja kan als je ze enkel gebruikt als klein stukje verwarmen waar je zit.

In de woonkamer/keuken zou ik nooit met IR panelen aan het dak beginnen, IR vloerverwarming daarentegen werkt dan wel weer goed alleen prijzig in verbruik.
Welk paneel heb je destijds gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Laatst online: 13-06 07:43
Redsandro schreef op woensdag 17 november 2021
Daarom heb ik maar even die kleine 150 watt panel gekocht. En volgens mij zit het tussen B-kwaliteit en troep in, met de kanttekening dat ik het dus nergens mee kan vergelijken en niet weet of ik te hoge of te lage verwachtingen heb.
Veel te hoge verwachtingen :)

Om mijn eigen post in dit topic nog eens aan te halen:
Ik heb in 2019 een Herschel Inspire Wit - 60 x 30cm 250W gekocht voor mijn werkplek thuis.
Aan het plafond deed het paneel compleet niets. Lager hangen met touwtjes deed wel iets, maar uiteindelijk heb ik 'm ook onder het bureau geplaatst, verticaal aan het schutbord. Dit is heerlijk :) Maar dus wel ervaren dat je eigenlijk best veel vermogen nodig hebt.
Ik had van te voren absoluut niet verwacht dat zo'n 250W paneel mijn kamertje op zou kunnen warmen, maar ik had wel verwacht dat ik er, gemonteerd aan het plafond, heerlijke warmtestraling van zou ervaren. Nou niet dus.

Ik denk dat Herschel redelijk kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 21:27
Ik zal ook eens m'n ervaring delen. Heb een Sunpower 750w aan een redelijk laag schuin plafond gemonteerd in de badkamer (5m2). Vind het echt heerlijk qua comfort. Na een paar minuten voel je al de warmte. Wel blij dat ik niet heb bezuinigd op het vermogen. Er staat ook nog een radiator maar die staat nauwelijks meer aan.

Heb hem aangesloten op een slimme stekker dus doe hem lekker 10 minuutjes voordat ik ga douchen aan :) M'n vrouw vergeet hem nog wel eens uit te zetten dus heb nu ingesteld dat hij automatisch na een uur uit gaat, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
MitchellHearth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:55:
Ik zal ook eens m'n ervaring delen. Heb een Sunpower 750w aan een redelijk laag schuin plafond gemonteerd in de badkamer (5m2). Vind het echt heerlijk qua comfort. Na een paar minuten voel je al de warmte. Wel blij dat ik niet heb bezuinigd op het vermogen. Er staat ook nog een radiator maar die staat nauwelijks meer aan.

Heb hem aangesloten op een slimme stekker dus doe hem lekker 10 minuutjes voordat ik ga douchen aan :) M'n vrouw vergeet hem nog wel eens uit te zetten dus heb nu ingesteld dat hij automatisch na een uur uit gaat, haha.
Wat voor stekker gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ookhoi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:40:
[...]

Veel te hoge verwachtingen :)

Om mijn eigen post in dit topic nog eens aan te halen:

[...]

Ik had van te voren absoluut niet verwacht dat zo'n 250W paneel mijn kamertje op zou kunnen warmen, maar ik had wel verwacht dat ik er, gemonteerd aan het plafond, heerlijke warmtestraling van zou ervaren. Nou niet dus.

Ik denk dat Herschel redelijk kwaliteit is.
Nee 250w aan plafond is veel te weinig om iets van te voelen. Staat los van de kwaliteit. Is gewoon te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
Nomind schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:40:
Ik snap, een thermostaat bij een IR paneel niet zo goed.
Waar zlt de temperatuur sensor? en hoe verhoudt zich dat met de gevoelstemperatuur op je lichaam?
Ik kan me wel voorstellen dat je naar behoefte een IR paneel in vermogen kan terugschakelen.
En bij Eurom zit de temperatuur sensor in een aparte smartplug die je in een stekker plaatst waar je de temperatuur wil regelen. Bvb, paneel aan plafond en smartplug naast je zetel aan de muur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 16:28
Ondertussen is het Sunjoy SR-9 paneel binnen en hangt ie aan het plafond in de badkamer. Het is een top infrarood paneel, super gewoon, net als @Microkid geen fractie spijt dat ik voor de minimale oppervlakte van de badkamer van 4,8 m2, het grootste paneel met 950 watt heb genomen. Badkamer wordt binnen max. 10 minuten snel warm daardoor, vooralsnog wordt het bij de muur op ca. 1 meter onder het paneel zo'n 24 a 25 graden, en aan de andere muur komt de temp. tot ca. 21 graden (normaal ca. 17 graden). Badkamer is slecht geïsoleerd (geen spouwmuur isolatie en onder een schoorsteen).

Ik heb de SR-9 aangesloten met een draadloze Klik Aan Klik Uit (KAKU) receiver, met drie draadloze wandschakelaars (eentje bij de ingang, dan eentje in de slaapkamer en eentje 1 verdieping lager), ik had er een Salus RT310SR (incl. SR868 draadloos relais) tussen zitten, maar voor de time being heb ik die er tussenuit gehaald, want dat werkt niet goed. Zodra ik de draadloze KAKU schakelaar uitzet, dan gaat ook de stroom van de draadloze thermostaat en zodra de KAKU weer aan wordt gezet, dan blijft de Salus thermostaat in standby modus..de Salus onthoudt niks, enige manier om dat nu te herstellen is daarna 2x op de Frost knop te drukken, dan werkt ie wel.. maar dat is niet handig als je een verdieping lager bent of in de slaapkamer. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. Geen idee op het moment though. In de herfst/winter is het zonder thermostaat niet echt een probleem, maar in de lente etc. wordt dat wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Sahara schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:12:
Ondertussen is het Sunjoy SR-9 paneel binnen en hangt ie aan het plafond in de badkamer. Het is een top infrarood paneel, super gewoon, net als @Microkid geen fractie spijt dat ik voor de minimale oppervlakte van de badkamer van 4,8 m2, het grootste paneel met 950 watt heb genomen. Badkamer wordt binnen max. 10 minuten snel warm daardoor, vooralsnog wordt het bij de muur op ca. 1 meter onder het paneel zo'n 24 a 25 graden, en aan de andere muur komt de temp. tot ca. 21 graden (normaal ca. 17 graden). Badkamer is slecht geïsoleerd (geen spouwmuur isolatie en onder een schoorsteen).

Ik heb de SR-9 aangesloten met een draadloze Klik Aan Klik Uit (KAKU) receiver, met drie draadloze wandschakelaars (eentje bij de ingang, dan eentje in de slaapkamer en eentje 1 verdieping lager), ik had er een Salus RT310SR (incl. SR868 draadloos relais) tussen zitten, maar voor de time being heb ik die er tussenuit gehaald, want dat werkt niet goed. Zodra ik de draadloze KAKU schakelaar uitzet, dan gaat ook de stroom van de draadloze thermostaat en zodra de KAKU weer aan wordt gezet, dan blijft de Salus thermostaat in standby modus..de Salus onthoudt niks, enige manier om dat nu te herstellen is daarna 2x op de Frost knop te drukken, dan werkt ie wel.. maar dat is niet handig als je een verdieping lager bent of in de slaapkamer. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. Geen idee op het moment though. In de herfst/winter is het zonder thermostaat niet echt een probleem, maar in de lente etc. wordt dat wel een issue.
Was ook van plan de SR868 ertussen te hangen maar ik heb er nog een lichtschakelaar ertussen zitten. Vroeg mij ook al af of het relais weer contact maakt nadat de stroom eraf is. zo te horen niet.

Heb gelukkig in de inbouwdoos van de schakelaar een fase en blauwe draad zodat ik hem alsnog normaal kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iron-fist
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 10:23
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op infrarood panelen.
De reden dat ik het wil, is omdat ik vast zit aan stadsverwarming en de kosten daarvan zijn buiten proportioneel hoog.
Ik zou graag daarom standaard de vloerverwarming iets lager zetten en op de plekken waar ik veel zit (woonkamer en eetkamer) stralingswarmte toepassen.
Ik heb wat overschot op de opbrengst van mijn zonnepanelen, dus qua verbruik zou het moeten passen.

ter illustratie wat afbeeldingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAHMHBgDlrQqgoxFZ5ZZWT8QYlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0XHlT4Eu72kFFbFF1AxPiJt.jpg?f=fotoalbum_large

Het plafond in de woonkamer is 270cm hoog.
in de eetkamer is het ongeveer 310cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oTXZZDb4lE4fFsEvQqrF3nv6S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIju3seagUshloHCRZZUZYsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbrF-7YypTA9UoBiWg6I0HbZwXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdvE93kosEJKO3QbPzUvzhJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog wel wat vragen:
Ik heb begrepen dat ik bij de panelen moet letten op:
- oppervlakte temperatuur, liefst boven de 100%
- opwarmtijd
- isolatie achterkant
- gelijkmatige verwarming van het paneel
- degelijkheid binnenwerk

heel veel van deze punten vind ik lastig te beoordelen via het internet. die informatie is vaak niet compleet.
vraag 1:
ik lees hier terug dat Sunjoy een goed merk is. verder zie ik voorbij komen dat de metalen panelen van Ecaros, ThermiQ en Lava Etherma wel goed zijn. die info komt echter van verkopers, dat voelt niet zo betrouwbaar.
zijn er nog meer A-merken?

2e vraag:
hoeveel watt zou ik nodig hebben voor de woonkamer, (die plek wil ik eerst proberen)

3e vraag:
ik lees allemaal dingen over thermostaten, maar het liefst zou ik hem gewoon met een schakeaar, tijdsslot of app bedienen. want hij hoeft alleen aan als ik er zit.

Ik zie veel advies voorbij komen over warmtepompen. Dat is voor mij niet van toepassing, omdat de leverancier van de stadsverwarming een monopolie heeft op verwarming en ik dus formeel geen andere vorm van verwarming installeren mag (en mij laten afsluiten kost meer dan €5500).

ik heb al eens een verwarmingspaneel van princess geprobeerd, maar dat effect voel ik in de woonkamer nauwelijk. https://www.bol.com/nl/nl...pFcg_0_26.30.ProductTitle

alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 31% gewijzigd door iron-fist op 26-11-2021 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
iron-fist schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:53:
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op infrarood panelen.
De reden dat ik het wil, is omdat ik vast zit aan stadsverwarming en de kosten daarvan zijn buiten proportioneel hoog.
Ik zou graag daarom standaard de vloerverwarming iets lager zetten en op de plekken waar ik veel zit (woonkamer en eetkamer) stralingswarmte toepassen.
Ik heb wat overschot op de opbrengst van mijn zonnepanelen, dus qua verbruik zou het moeten passen.

ter illustratie wat afbeeldingen.[Afbeelding]

Het plafond in de woonkamer is 270cm hoog.
in de eetkamer is het ongeveer 310cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nog wel wat vragen:
Ik heb begrepen dat ik bij de panelen moet letten op:
- oppervlakte temperatuur, liefst boven de 100%
- opwarmtijd
- isolatie achterkant
- gelijkmatige verwarming van het paneel
- degelijkheid binnenwerk

heel veel van deze punten vind ik lastig te beoordelen via het internet. die informatie is vaak niet compleet.
vraag 1:
ik lees hier terug dat Sunjoy een goed merk is. verder zie ik voorbij komen dat de metalen panelen van Ecaros, ThermiQ en Lava Etherma wel goed zijn. die info komt echter van verkopers, dat voelt niet zo betrouwbaar.
zijn er nog meer A-merken?

2e vraag:
hoeveel watt zou ik nodig hebben voor de woonkamer, (die plek wil ik eerst proberen)

3e vraag:
ik lees allemaal dingen over thermostaten, maar het liefst zou ik hem gewoon met een schakeaar, tijdsslot of app bedienen. want hij hoeft alleen aan als ik er zit.

Ik zie veel advies voorbij komen over warmtepompen. Dat is voor mij niet van toepassing, omdat de leverancier van de stadsverwarming een monopolie heeft op verwarming en ik dus formeel geen andere vorm van verwarming installeren mag (en mij laten afsluiten kost meer dan €5500).

ik heb al eens een verwarmingspaneel van princess geprobeerd, maar dat effect voel ik in de woonkamer nauwelijk. https://www.bol.com/nl/nl...pFcg_0_26.30.ProductTitle

alvast bedankt voor het meedenken.
Je gaat dus nog wel de stadsverwarming gebruiken voor je vloerverwarming? In dat geval kun je beter de vloerverwarming wat hoger zetten; stadsverwarming is vooral hoge vaste kosten, dus heeft verwarming een beetje lager zetten heel weinig zin. Ik gok dat jouw idee dan zomaar duurder is in plaats van goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Morfang schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:19:
Ik zit een beetje mee te lezen in dit topic omdat ik mijn badkamer laat verbouwen en er dan een elektrische radiator (600 watt) in laat zetten. Oppervlakte 4 m2 (inhoud 12 m3).

Ik snap de verschillen in werking tussen een IR paneel en traditionele convectorverwarming. Maar in het geval van een badkamer, wat is nou de beste keuze? Zowel qua comfort als qua verbruik (kosten).
tsja dat is subtiel.
-IR-panelen zijn relatief duur t.o.v. convectorverwarming. Mijn 2000W convectorverwarming kost slechts 50 euro.
-IR paneel is geluidsloos. Convector maakt herrie afhankelijk van de ventilatorstand.
-Convector kun je wat beter richten/verstellen. IR wil je meestal vlak op de wand of plafond hebben.
-IR paneel is mooier en plat. convector is vaak toch een lelijk apparaat.
-Convector is iets sneller warm volgens mij.
-Convector kan d.m.v. luchtstroom ook 'om de hoek' heen of om een lichaam heen. IR beperkt zich echt tot het oppervlak dat direct zichtbaar is (vanuit het IR paneel).
-Convector is meer een warme 'bundel'. IR toch wat meer diffuus verspreide warmte, iets minder geconcentreerd.

verbruikskosten: hangt er echt vanaf hoe je het gebruikt. Daar hoeft in principe geen verschil in te zitten bij gelijk wattage.

En elektrische radiator is dus nog een andere categorie.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 20:16
Voor in mijn geisoleerde garage had ik het volgende paneel gekocht om te proberen:

https://www.amazon.de/dp/...NPWD?_encoding=UTF8&psc=1

Garage is 18 m2, en de wanden+plafond zijn geisoleerd. Vloer is beton op zand, ongeisoleerd.

Ik heb de 300 watt versie gekocht om te testen, en wou er wat bij kopen als het bevalt.
Echter voel je vrijwel niks van de straling, enkel op 30 cm afstand van het paneel voel je warmte.

Is dit wat ik kon verwachten van dit paneel? Ik snap dat het te weinig vermogen is om de ruimte te verwarmen, maar het ging me er om de gevoelstemperatuur te verbeteren.

Staat een werkbank en wat kasten, en het gaat me er om dat ik snel wat gevoelswarmte kan krijgen. Ik hoef het geen hele dagen warm te houden.

Dit paneel gaat retour, maar ik ben nog aan het kijken wat ik als alternatief kan vinden. Ik wil wel een paneel proberen met meer vermogen, maar ben eigenlijk niet van plan om er voor 1000 euro aan infrarood verwarming in te hangen.
Andere optie zou zijn om de cv vanuit huis door te trekken naar de garage. Is wel een eind, maar is te doen.
Maar dan heb ik alsnog geen snelle warmte, voordat het aangenaam is duurt dan alsnog een poos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Whazaer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:
Voor in mijn geisoleerde garage had ik het volgende paneel gekocht om te proberen:

https://www.amazon.de/dp/...NPWD?_encoding=UTF8&psc=1

Garage is 18 m2, en de wanden+plafond zijn geisoleerd. Vloer is beton op zand, ongeisoleerd.

Ik heb de 300 watt versie gekocht om te testen, en wou er wat bij kopen als het bevalt.
Echter voel je vrijwel niks van de straling, enkel op 30 cm afstand van het paneel voel je warmte.

Is dit wat ik kon verwachten van dit paneel? Ik snap dat het te weinig vermogen is om de ruimte te verwarmen, maar het ging me er om de gevoelstemperatuur te verbeteren.

Staat een werkbank en wat kasten, en het gaat me er om dat ik snel wat gevoelswarmte kan krijgen. Ik hoef het geen hele dagen warm te houden.

Dit paneel gaat retour, maar ik ben nog aan het kijken wat ik als alternatief kan vinden. Ik wil wel een paneel proberen met meer vermogen, maar ben eigenlijk niet van plan om er voor 1000 euro aan infrarood verwarming in te hangen.
Andere optie zou zijn om de cv vanuit huis door te trekken naar de garage. Is wel een eind, maar is te doen.
Maar dan heb ik alsnog geen snelle warmte, voordat het aangenaam is duurt dan alsnog een poos.
Hang een paar halogeen bouwlampen op.
Kost heel weinig, en je voelt de warmte binnen een paar seconden.

https://www.toolstation.nl/buiten-breedstraler/p13443

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Ik zit ook te denken om onze badkamer te gaan verwarmen met een infraroodpaneel. Voor mezelf en mijn vrouw vind ik het niet zo erg, maar voor onze dochters (0 en 2 jaar oud) vind ik het wel zielig dat ze het nu soms erg koud hebben in de badkamer. Er ligt elektrische vloerverwarming in, maar dat is zo traag dat we het nooit gebruiken.

Na dit topic te hebben gelezen ben ik er wel van overtuigd geraakt dat het wel een erg mooie oplossing is (mits groot genoeg vermogen voor onze badkamer van 9m².
Wat ik me nog wel afvraag: als ik zo'n paneel tegen het plafond hang op ongeveer 2,40m hoogte, voelen die kinderen het dan ook nog wel echt? Ik dacht dat je de straling steeds minder goed voelt als je er verder vanaf bent. Kan iemand dit misschien even uitproberen? :>

Edit: en het plafond in de badkamer is gewoon gipsplaten met een laagje stuc. Heb je geen kans op brand o.i.d. als zo'n paneel 110 graden wordt?

[ Voor 8% gewijzigd door PvT.Arj op 11-01-2022 15:31 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:

Na dit topic te hebben gelezen ben ik er wel van overtuigd geraakt dat het wel een erg mooie oplossing is (mits groot genoeg vermogen voor onze badkamer van 9m².
Wat ik me nog wel afvraag: als ik zo'n paneel tegen het plafond hang op ongeveer 2,40m hoogte, voelen die kinderen het dan ook nog wel echt? Ik dacht dat je de straling steeds minder goed voelt als je er verder vanaf bent. Kan iemand dit misschien even uitproberen? :>
Als je er onder staat zal je hoofd en schouder lekker aanvoelen (al na 10min). Op je benen voel je er vrijwel niets van.
Neemt niet weg dat als je hem 30min voor het badderen aanzet de badkamer iets warmer zal aanvoelen. Voor mij net het verschil.
In dat opzicht kun je net zo goed de vloerverwarming aanzetten want deze zal na 30min ook wel warm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[b]PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
Nee dat voel je bijna niet, of je moet echt een heel hoog vermogen gaan ophangen. 2000W ofzo.
Zeker als je rechtop staat worden vooral je hoofd en schouders verwarmd.

De straling neemt exponentieel (dus niet lineair!) af met afstand. dus daar blijft weinig van over na een meter.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
Ik zit ook te denken om onze badkamer te gaan verwarmen met een infraroodpaneel. Voor mezelf en mijn vrouw vind ik het niet zo erg, maar voor onze dochters (0 en 2 jaar oud) vind ik het wel zielig dat ze het nu soms erg koud hebben in de badkamer. Er ligt elektrische vloerverwarming in, maar dat is zo traag dat we het nooit gebruiken.

Edit: en het plafond in de badkamer is gewoon gipsplaten met een laagje stuc. Heb je geen kans op brand o.i.d. als zo'n paneel 110 graden wordt?
Het lijkt me dat je het meeste comfort bereikt door in alle vier de hoeken van een badkamer een ir-bron op te hangen. Een beetje zoals dat ook in sommige saunacabines gedaan wordt.
Met panelen aan het plafond is het erg lastig de straling goed te verdelen over het hele lichaam.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik kom dit draadje toevallig tegen, ruim drie jaar nadat wij van het gas af zijn en wij ons huis sindsdien volledig verwarmen met infrarood.
Onze configuratie is als volgt. Huis: tussenwoning 1982, voorzien van ongeveer 3200 Kw zonnepanelen op zuid-west. De zonnepanelen hebben we sinds 2014, koken op inductie sinds 2015.

We verwarmden tot 2018 op CV met radiatoren.
Omdat we steeds meer elektrisch deden en nog altijd meer terugleverden hebben we het winterseizoen 2017-2018 gebruikt om een 300 Watt IR paneel op onze toilet te testen en daarbij twee infraroodstralers 3500 W. à twee stuks in onze serre (Tuinkamer zegt de makelaar ;)).
In de zomer van 2018 hebben we de woning mogen bezichtigen van iemand die haar hele woning ook met IR-panelen verwarmde en die van gasnet was losgekoppeld.
Andere alternatieven hadden we al laten vervallen. Warmtewisselaar aardwarmte viel af vanwege de ingrijpende verbouwing en de hoge kosten voor grondboring en aanleg. Warmtewisselaar lucht-lucht viel ook af vanwege het lagere rendement bij strenge vorst buiten. Elektrische cv viel af omdat we eigenlijk ook graag van alle leiding en radiatoren afwilden. Kortom: het werd IR en dus tijd voor een warmteplan.

Onze benedenverdieping bestaat uit vier warmtezone’s met elk een eigen thermostaat en een aantal IR-panelen 700 Watt aan het plafond.
Halletje plus toilet, zitkamer, eetkamer met open keuken en, tot slot, een serre die met IR-stralers ook als verlengde eet/woonkamer kan dienen.
In de praktijk zijn de entree/toilet en de twee leefruimtes elk op een eigen temperatuur ingesteld.

De toilet is voorzien van een 300 Watt paneel aan het plafond en IR folie achter de wandtegels en onder laminaat, alles uiteraard goed gekit.
De toilet is flink geïsoleerd van de buitenmuur. De thermostaat in het halletje regelt ook de toilet.
Als de thermostaat in het halletje 15 graden regelt, is het in de toilet heel comfortabel 22 graden.

De zitkamer is ingesteld op 19 Celsius en de eetkamer/keuken op 16 Celsius. ‘s-Nachts gaan alle thermostaten op eco-stand 12 C..
In onze zithoek hebben wij een karpet. Om lekkere warme voeten en onderbenen te hebben, hebben we onder het hele karpet reflecterende folie met daar bovenop IR warmtefolie. Deze is gewoon met een stekker aan te zetten in de avonduren. Hetzelfde principe als een elektrisch verwarmde onderdelen dus, maar super comfortabel als aanvulling op de panelen aan het plafond.

De eetkamer/keuken staat standaard op 15 Celsius.
Gaan we koken en eten, dan zetten we de thermostaat 2 uur op op booster.
Koken doen we op inductie. Voor kokend water zetten we een keteltje op; tevens voor de afwas.
Met een twee persoons huishouden vinden we een afwasautomaat overbodig.

De warmtestralers in de serre zijn in de winter ingesteld op 5 Celsius; zetten we alleen aan met visite en familie etentjes.

Op de eerste verdieping heeft elke kamer een (of twee) IR panelen die alleen worden aangezet als er logees zijn of als we achter een bureau gaan zitten.
De badkamer heeft 750 W paneel aan het plafond. De thermostaat staat standaard op 14 Celsius en tussen 7.30-8.30 uur op 20 C. Voor douchen en warmwater in de badkamer en voor desgewenst warm water in de keuken hebben we op zolder een warmte water-doorstroom apparaat, een elektrische geiser zeg maar. Deze hebben we ingesteld op 40 C. standaard voor comfortabel douchen, scheren en handenwassen.
De handdoeken drogen we in het trapgat op de tweede verdieping.
Op de tweede verdieping hebben we zonodig een goede luchtontvochtiger op de overloop, als de was slecht zou drogen, maar dit is zelden nodig.
Op de overloop en onze slaapkamer op de tweede verdieping hebben wij in het totaal drie x 700 Watt panelen, maar deze gaan pas aan als het kwik daalt beneden de 3 C.

We hebben geen spijt van onze overstap op volledige verwarming door IR.
Wat ook helpt is dat we het huis stevig hebben geïsoleerd. Door onze kruipruimte te isoleren met bodemfolie, PIR-platen 14 cm en reflecterende folie naar boven, is de huiskamertemperatuur ‘s-morgenvroeg nog steeds 16 C., ondanks dat er in de nacht nauwelijks is verwarmd. De ruiten zijn HR+++ en het dak is ook dik geïsoleerd. Door de panelen aan het plafond worden de vloeren van de eerste verdieping ook enkele graden verwarmd, zeker boven onze zitkamer.
De kamers die flink zijn gestoffeerd en gemeubileerd, blijven het beste warm. Tegenwoordig laten we bij een weekje afwezigheid de thermostaten gewoon op eco-stand 12 C. staan.
Lager zou betekenen dat het bij terugkomst zeker een dag hoog stoken wordt om de boel weer lekker op temperatuur te krijgen. Constant op een minimum temperatuur houden is het beste bij IR.

En dan, niet onbelangrijk: een lage energierekening.
Onze elektriciteitsverbruik per jaar is, na aftrek van de opbrengst zonnepanelen, 2000-2500 Kwh.
Voor een ruime tussenwoning met vier slaapkamers en een twee persoons huishouden is dat netjes.
Geen gasaansluiting meer en geen vastrecht meer voor gas.

Sinds deze maand is ons maandbedrag € 45,00.
Dit doordat het elektriciteitstarief helaas is gekoppeld aan de gasprijsverhoging.
Vorig jaar konden we nog volstaan met een maandbedrag van € 30,00 en in 2020 konden we het zelfs af met € 18,00. (Maar toen hadden we nog geen elektrische auto à 12.000 km/jr.).

We troosten ons met de gedachte dat onze energierekening nog steeds voor meer dan de helft bestaat uit onvermijdelijke kosten voor de leverancier, voor de netbeheerder en voor mijnheer Rutte. ;)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TruetactiX
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-06 18:07
Dag allen. Ik ben van plan om boven de zithoek en eethoek een IR-paneel te hangen (wordt aangesloten aan het lichtpunt in plafond)

Nu kwam ik deze tegen:

https://www.infraroodverw...d-verlicht-115274529.html

Hier zit led in verwerkt, iemand ervaring met deze panelen?

In de woonkamer ligt "gewone" vloerverwarming, reden van aanschaf is dat vrouwlief het toch geregeld koud heeft (thermostaat staat op 21) en ik 500kwh over heb van zonnepanelen.

Mocht het goed werken, dan kan ik misschien beetje pielen om het gasverbruik te verminderen.

[ Voor 8% gewijzigd door TruetactiX op 28-02-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsvogeLeo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Mede dankzij de tips van @Microkid ben ik heel veel wijzer geworden.

Mijn plan is om een IR-paneel aan het plafond in de badkamer te hangen. De badkamer is 2.38 mtr hoog en ben zelf 1.92 mtr lang. Microkid en ook _ferry_ hebben vastgesteld dat de temperatuur van het paneel >100 ;) graden is.
Wat ik mij dus afvraag hoe warm is dat op en rond je hoofd als je er pal onder staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IJsvogeLeo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:23:
Mede dankzij de tips van @Microkid ben ik heel veel wijzer geworden.

Mijn plan is om een IR-paneel aan het plafond in de badkamer te hangen. De badkamer is 2.38 mtr hoog en ben zelf 1.92 mtr lang. Microkid en ook _ferry_ hebben vastgesteld dat de temperatuur van het paneel <100 graden is.
Wat ik mij dus afvraag hoe warm is dat op en rond je hoofd als je er pal onder staat?
Dat voel je maar een klein beetje. Verwacht niet te veel. Sowieso verwarm je dan alleen je hoofd en schouders en niet de rest van je lichaam. En de ruimte warmt ook nauwelijks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
Hier heb ik een konighaus paneel van 700w creatief aan het plafond gehangen (was een wandpaneel met ditto haakjes).
Maar valt mij niks tegen.
Ja het geheel wordt warm, maar geeft ons bij de zitbank voldoende extra warmte zodat de airco op fluisterstand kan staan (die trekt het op koude dagen net niet op fluisterstand, waardoor het kil wordt).
De maximale afstand is wel ongeveer 2 meter, verder er vamaf merk je er niet zoveel meer van.
Temperatuur van het paneel was volgens mij zo'n 115 graden en evenredig over het hele oppervlak (gemeten met goedkope warmtecamera).
Afwerking is wel slecht, komt steeds een soort waas op het paneel en het paneel zelf zit wat bobbelig tussen de profielen.
Dit is voor ons eigenlijk een test om te kijken hoeveel effect het geeft en heeft ons voor de prijs positief verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny78
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-04-2022
Leuk topic dit, ik heb sinds gisteren zitten lezen....ik heb eigenlijk veel over infrarood verwarmen zitten lezen sinds mij nieuwe energie contract vorige week 7(8)7

Ik wil ook IR verwarming proberen, in mij geval is het voor de werkkamer en de woonkamer (de enige plekken waar ik nu de verwaarming aan heb), de rest van het appartement vind ik niet erg als het niet verwarmt wordt.

In beide ruimtes zit ik of achter de computer of op de bank dus een (of meerdere) IR panelen op het plafond in deze kamers zou een oplossing kunnen zijn.

Ik heb me een beetje geinformeerd, deze video gebruikt om te bepalen hoeveel vermogen nodig is voor beide ruimtes afzonderlijk, YouTube: Infrarood panelen kiezen en berekenen (ruimte verwarming)

Voor de werkkamer +/- 610W, woonkamer +/- 1220W (32W/m3 heb ik berekend)

Zoekend naar panelen kwam ik de volgende tegen: https://www.infraroodverw...aneel-met-ledverlichting/

De toevoeging van led verlichting vind ik mooi en handig, kan de lamp eruit en het lichtpunt gebruiken om de aansluiting weg te werken. Volgens de website bereikt de oppevlakte van deze panelen een temperatuur van 110ºC, volgens de handleiding 130°C tot 150°C...beetje raar, verder geen info over materiaal en dergelijke https://cdn.webshopapp.co...neel-met-ledverlichti.pdf

Ervaringen online over Quality Heating in het algemeen zijn erg goed maar over de panelen kan ik niet veel vinden. Het lijkt alsof het een eigen merk panelen Quality Heating zijn of zoiets. Heeft er toevallig iemand hier ervaring met deze panelen?

Groeten! Johnny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik heb nu (na een wintertje ervaring met een kleine mobiele ir panel) een grotere ir paneel gekocht die ik aan de schuine wand heb gehangen zodat warm blijf tijdens Work from Home.

dit is een viesta paneel. ik had die gekozen omdat die op voorraad was en qua breedte (78cm) goed past op mijn wandje welke 60cm tussen twee balken is).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mc6mRsR/IMG-3841.jpg
aangesloten middels een verlengsnoer met een sonoff smart switch zodat dit paneel alleen aan gaat als er iemand op kantoor is gedetecteerd. (veiligheid en zo)

omdat ik soms koude handen heb. hen ik ook een elektrisch verwarmde muismat. ook lekker, gebruik ik heel weinig, maar wel prettig om de mogelijkheid te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F59kZrH/IMG-3842.jpg

mijn zolder heeft vloerverwarming. de warmtepomp regelt de verwarming in huis, maar op zolder voelt het kil aan vanwege zolder zijn (hoge plafond en dak). twee seizoenen warmde de airco ook de zolder bij, maar ik vond dat zo zonde om zo'n grote ruimte te verwarmen terwijl ik in een hoekje zit... dan is ir verwarming toch gerichter.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 2 3 4