Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ivan!
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-02 09:14
Goedendag allemaal,

Ik ben bezig met een opdracht voor mijn stage waarbij ik een zonneboilersysteem moet ontwerpen en doorrekenen voor de warmtapwatervoorziening. Nu zie ik op internet dat de algemene vuistregel is: 1 -1,5 m2 collector oppervlak per persoon en 40-50 liter boiler inhoud per m2 collector oppervlak.

Nu heb ik al een doorrekening ontvangen van een leverancier, die zegt het systeem op de piekvraag berekend te hebben. Ik heb niet de achterliggende formules van die berekening. Echter is dit systeem veel kleiner dan wanneer ik de vuistregel op internet aanhoud.

Nu is mijn vraag op welke manier en met welke formule(s) ik op basis van de warmtapwatervraag het aantal collectoren en de boilerinhoud uitreken? En verschilt de formule nog als ik een vlakke-plaat collector neem of een vacuümbuis collector?

Ik heb al in een boek over zonne-energie en via internet gezocht naar de juiste manier om dit te berekenen, maar nog niet kunnen vinden.

Alvast dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Ivan!

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-02 17:09

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Studievragen mogen op zich wel, maar het is niet de bedoeling om je je helemaal door je studie heen te helpen. Me dunkt dat er in Duurzame Energie & Domotica een topic staat om de boilercapaciteit uit te rekenen.

Er zijn legio bronnen om uit te rekenen hoeveel warm water van temperatuur y je kan maken met een boilerwater van temperatuur x. Inhoud van een bad minus een persoon, doorstroomsnelheid van een (regen)douchekop, het is allemaal te vinden en in excel te prakken. Dan weet je de vraag en kan je aan de hand daarvan je aanbod (collector) samenstellen. dat staat in de regel in de specsheets van de leverancier (x hoeveelheid water van y temperatuur in t tijd).

Vuistregels op internet zijn just that, vuistregels.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True