Hoe CV-systeem leegmaken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 811115

Topicstarter
Hoi, ik heb net een nieuw huis gekocht en ik ben bezig met een grote renovatie. Graag wil ik op de zolder de radiator verwijderen/verplaatsen.
Ik vroeg me af welke stappen hieraan vooraf gaan i.v.m. het cv systeem. Het systeem moet eerst leeg en daarna weer gevuld worden. Hoe werkt dat? We hebben ook een zonneboiler en dit maakt deze klus voor mij wat onoverzichtelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Photos
https://ibb.co/x2kXz9D
https://ibb.co/DbgyFBB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Topictitel iets verduidelijkt :) + topic verplaatst naar 'Wonen & Verbouwen'.

offtopic:
Heb zo geen antwoord op je vraag, wel zie ik dat je nog een vrij oude mechanische ventilatie unit hebt hangen. Het loont de moeite om deze te vervangen door een nieuwe, deze zijn veel zuiniger (5x minder verbruik, zelf gemeten).
Ventiel ziet er ook wat stoffig uit, dus de ventielen/kanalen schoonmaken kan ook geen kwaad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als ik het goed begrijp wil je je cv installatie gaan wijzigen zonder dat je precies weet waar je mee bezig bent? Ik bedoel een installatie leeg laten lopen en later weer vullen en ontluchten is een vrij standaard klusje dacht ik.
In hoeverre de zonneboiler daarbij een complicatie is durf ik niet te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 07-02-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:38
Radiator vervangen - hoe ga je te werk?

Met als toevoeging dat je ook bij de zonneboiler de stekker eruit trekt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 16:12
Systeem legen: open het aftapkraantje bij de laagst geplaatste radiator in je huis. Er zit meer water in het systeem dan je denkt, dus zorg voor genoeg emmers. Of nog beter: sluit een slang aan die rechstreeks op het riool afvoert. Let op: in oude systemen zit bijna gitzwart water; dit veroorzaakt vlekken die je bijna niet meer wegkijgt. Dus niet morsen ;-). Nog een tip: open alle radiator kranen zodat er niet ergens opgesloten water achterblijft.

Systeem vullen: zorg dat het aftapkraantje weer dicht zit. Sluit de vulslang aan op vulpunt van je systeem en begin te vullen. Vul tot maximaal 3 bar (daarna gaat de overstort open). Daarna moet je het systeem ontluchten. Doe dit op het hoogste punt in je systeem (lucht gaat omhoog in water). De druk is nu weer gedaald. Vul weer aan met water, ontlucht weer, weer vullen, ontluchten... enz. enz. Totdat alle lucht eruit is en je ongeveer 2 bar systeem druk hebt. Zet nu de CV ketel weer aan en laat deze een keer opstarten. De pomp gaat nu draaien en eventueel vastzittende lucht wordt nu vrijgemaakt. Haal de stekker van de CV ketel weer uit het stopcontact en controleer opnieuw of je nog verder kunt ontluchten.

Wat betreft de zonneboiler: deze is alleen met sanitair water aangesloten op de CV ketel. Het CV-water circuit is hiervan gescheiden. Je kunt de boiler gewoon aangesloten laten en je hoeft er ook verder niets mee te doen.

Nog een tip voor het plaatsen van een nieuwe radiator op zolder: let op dat je de radiator niet direct tussen de hoofaanvoer en retourleiding zet zonder voetventiel waarmee je de flow kunt knijpen. Doe je dit fout, dan creëer je een hydraulische "kortsluiting" waardoor je het hete water van de CV ketel alleen nog maar over deze ene radiator rondpomt. Resultaat is een bloedhete zolder, een CV ketel die constant afslaat omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en de rest van het huis blijft koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
cohn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:07:
[...]
Nog een tip voor het plaatsen van een nieuwe radiator op zolder: let op dat je de radiator niet direct tussen de hoofaanvoer en retourleiding zet zonder voetventiel waarmee je de flow kunt knijpen. Doe je dit fout, dan creëer je een hydraulische "kortsluiting" waardoor je het hete water van de CV ketel alleen nog maar over deze ene radiator rondpomt. Resultaat is een bloedhete zolder, een CV ketel die constant afslaat omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en de rest van het huis blijft koud.
Zeker een goede tip :)

Als je toch aan de slag gaat, regel dan gelijk de installatie waterzijdig in wanneer je klaar bent met je werkzaamheden. Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Kan een hele boel gasverbruik schelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Systeem legen: open het aftapkraantje bij de laagst geplaatste radiator in je huis.
Als je op zolder een radiator vervangt hoef je niet je hele systeem te laten leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46

Sorry dat ik het topic kaap.. maar zou iemand mij hierover meer kunnen vertellen.. dit is precies wat ik bij mijn eigen huis op zolder heb.... dus hier staat nu deze altijd uit :S.

mag ook in een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb recent ook een hele verzameling radiatoren van de muur geschroefd en weer teruggeplaatst om behang te verwijderen en te schilderen. Ik ben niet de handigste klusser, maar het viel mij erg mee. Alles zit weer lek-vrij op z'n plek :)

Probeer wel zo kort mogelijk de radiatoren van de muur af te halen, ze gaan namelijk erg snel roesten als er lucht bij de binnenkant kan.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Wolly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:20:
[...]

Als je op zolder een radiator vervangt hoef je niet je hele systeem te laten leeglopen.
Het is altijd wel wat gokken tot hoeveel je eruit moet lopen om te weten waar het waterniveau is. Heb het ook zo gedaan bij mijn vorige huis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iwanscholten schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:03:
[...]

Sorry dat ik het topic kaap.. maar zou iemand mij hierover meer kunnen vertellen.. dit is precies wat ik bij mijn eigen huis op zolder heb.... dus hier staat nu deze altijd uit :S.

mag ook in een DM.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Señor Sjon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:03:
[...]

Het is altijd wel wat gokken tot hoeveel je eruit moet lopen om te weten waar het waterniveau is. Heb het ook zo gedaan bij mijn vorige huis.
Gebruiken ze in NL eigenlijk 1 grote aan- en afvoer waar alles op word afgetakt?

In BE plaatsen wij bij de brander een collecteur met kraantjes, van daaruit gaat naar elke radiator een af- en aanvoer.

Kraantje toe van die ene radiator die je wilt verzetten en je kan dan bij de radiator alleen het water van die radiator aflaten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:44
Jellabie schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:57:
[...]

Gebruiken ze in NL eigenlijk 1 grote aan- en afvoer waar alles op word afgetakt?

In BE plaatsen wij bij de brander een collecteur met kraantjes, van daaruit gaat naar elke radiator een af- en aanvoer.

Kraantje toe van die ene radiator die je wilt verzetten en je kan dan bij de radiator alleen het water van die radiator aflaten.
Hangt van de situatie af. Nieuwbouw is meestal wel met een verdeler, in oudere situaties kom je vooral die centrale leiding met aftakkingen tegen.

Als op dat verdeelblok dan geen kraantjes of ventielen zitten heb je er overigens nog niks aan. Verder besparen installatiebedrijven tegenwoordig niet meer op voetventielen (uitzonderingen daargelaten), waardoor je een radiator kunt afkoppelen zonder dat het hele systeem leeg hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jellabie schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:57:
[...]

Hier heet dat een verdeler en die worden al decennia toegepast. Stiekem gaat er best veel water in een radiator, dus beneden een deel laag laten lopen zo een putje in was wel handiger dan met emmers een radiator leeg laten lopen met alle bende van dien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
Nvidiot schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:08:
Probeer wel zo kort mogelijk de radiatoren van de muur af te halen, ze gaan namelijk erg snel roesten als er lucht bij de binnenkant kan.
Je kan ook de lege radiator op z'n kant zetten en vullen met water, dan kan het ook niet gaan roesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Señor Sjon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:08:
[...]

Hier heet dat een verdeler en die worden al decennia toegepast. Stiekem gaat er best veel water in een radiator, dus beneden een deel laag laten lopen zo een putje in was wel handiger dan met emmers een radiator leeg laten lopen met alle bende van dien,
Snap ik, maar omdat er een paar riepen om aan de laagste radiator van het gebouw het water eraf te laten, daarom mijn vraag :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat gaat vaak het snelste en er zit vaak wel een aftapventiel op het laagste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel voor alle bruikbare antwoorden! Ik laat jullie maandag weten hoe het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ThinkPadd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:12:
[...]

Zeker een goede tip :)

Als je toch aan de slag gaat, regel dan gelijk de installatie waterzijdig in wanneer je klaar bent met je werkzaamheden. Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Kan een hele boel gasverbruik schelen!
Goede tip maar verkeerd uitgevoerd.
Inregelen doe je niet met een voetventiel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
edsandje schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:45:
[...]

Goede tip maar verkeerd uitgevoerd.
Inregelen doe je niet met een voetventiel.
Goed commentaar maar verkeerd uitgevoerd.
Hoe moet inregelen dan wél?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

S0epkip schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Goed commentaar maar verkeerd uitgevoerd.
Hoe moet inregelen dan wél?
Met de radiatorkraan, voorinstelling _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het systeem is nu leeg ( geen problemen daar ) maar Ik heb geen aansluiting kunnen vinden waar ik water af kan tappen om te vullen

Kunnen jullie hier helpen :O

cv-1

cv-2

cv-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51

RvL

Dat hoeft niet altijd bij de ketel te zitten. In mijn vorige huis b.v. zat het vulpunt in de badkamer.

Kortom: loop alle verwarmingsbuizen in het huis eens na. Er zal ongetwijfeld ergens een vulpunt zitten. Tip: vaak zit er een kraan in de buurt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54
Bij de installaties die ik heb gehad, zat er altijd een aftappunt verstopt met een kraan functie. 1 had alleen een vierkant nokje, die ik met een sleutel 12 open/dicht zette, ander is een heveltje wat 90 graden draaide. allemaal hadden ze een buitenkraanaansluiting waar ik zelf een gardena koppeling op had gezet. met een lange slang kon ik het prima naar een afvoer leiden voor een aftap actie, en op een andere kraan aansluiten voor het vullen.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is enige wat ik heb gevonden - wat denken jullie ?

cv-5

cv-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

RvL schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:39:
Dat hoeft niet altijd bij de ketel te zitten. In mijn vorige huis b.v. zat het vulpunt in de badkamer.

Kortom: loop alle verwarmingsbuizen in het huis eens na. Er zal ongetwijfeld ergens een vulpunt zitten. Tip: vaak zit er een kraan in de buurt.
Hier in huis was zit het oorspronkelijke vulpunt in de douche, inderdaad dicht bij de wasmachinekraan. Bij het plaatsen van een nieuwe ketel een aantal jaar geleden heeft de installateur voor het gemak meteen maar een extra kraan gemonteerd bij de ketel en een extra vulpunt gecreëerd.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
Loopt er bij je CV toevallig geen buis van de "koudwater-aanvoer" via een kraan naar de CV-leiding?
Dit mag niet (omdat je dan cv-water in je koudwatersysteem kan krijgen). Maar het zou wel het ontbreken van je tappunt verklaren.
-> er is eigenlijk altijd een paar meter tuinslang nodig!

[ Voor 12% gewijzigd door Meester_J op 20-02-2019 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:22
De vul aftap kraan zit op het expansievat neem even een lange slang naar de plek waar je wasmachine staat daar vind je bijna altijd een waterkraan. Of je koopt een gardena perlatoor verloop en kan je via iedere wastafel kraan bij vullen.
En het lijkt op foto 1 dat de stekken nog steeds in het stopcontact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 14:34
beter zoeken. waarschijnlijk dat ergens in je badkamer of je keuken zal een vulpunt zal zitten.

of heb je zo,n moderne cv ketel met een automatisch vulpunt ? welke je via het menu van je cv ketel moet vullen/aanzetten ? (daar lijkt het zwarte blok namelijk wel een beetje op).
merk en type van de cv ketel kunnen hierbij wel behulpzaam zijn, dan kun je de handleiding opzoeken
hoe je het automatische vulpunt aan zet.

(edit: ik zie nu dat je een wat oudere ketel hebt bij deze is het niet van toepassing.)

of ze hebben hem zie de overstort gevuld. of via een aftappunt :X

edit: ik zie nu dat er inderdaad (door de post van andre208) dat er een op je expansie vat zit, maar eerlijk gezegd komen deze hier in nl niet meer heel vaak voor in deze uitvoering.(1 keer gezien in chrome uitvoering) plus je kan nu niet meer je expansievat ontluchten, wat de levensduur van je expansievat wel enigzins verkort. ik zou er een normale ontluchter inzetten en een t-stuk met binnendraad in de leiding welke naar je expansie vat toeloopt. en daar de vulkraan inzetten. zo heel moeilijk is dit klusje niet.
( tstuk knel 15,1/2duims binnendraad,knel 15)

[ Voor 29% gewijzigd door miciel op 20-02-2019 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vul-aftapkraan zit inderdaad op je expansievat.
https://www.techniekwebsh...-dubb-spindel-o-ring.html
Vulkraan is vaak een wasmachinekraan, heb je ook een vulslang bij je installatie?
Vulautomaat zal er niet inzitten, hij is nu leeg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 14:34
edsandje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:32:
Vul-aftapkraan zit inderdaad op je expansievat.
https://www.techniekwebsh...-dubb-spindel-o-ring.html
Vulkraan is vaak een wasmachinekraan, heb je ook een vulslang bij je installatie?
Vulautomaat zal er niet inzitten, hij is nu leeg toch?
ik had me post al aangepast, somige vulautomaten hebben stroom nodig vanuit je cv ketel,
(net zoals dat je wasmachine water pakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Alles werkte zonder problemen! Bedankt voor de suggesties - het heeft geholpen
Pagina: 1