Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 22:06
Beste forumleden,

Ik heb een MSI GL73 8RD-010NL staan. Hier zit een 128gb SSD in.
Ik zou graag een grotere SSD hebben, en overweeg de aanschaf van een Samsung 850 EVO 512gb.

Mijn vraag is in weze of dit wel zou gaan passen. Ondanks dat er (volgens mij) veel standaard aansluitingen en types gebruikt worden, wil ik toch graag bevestiging dat ik nergens tegenaan ga lopen.

Een directe link naar de website van de fabrikant: https://www.msi.com/Laptop/GL73-8RD/Specification
Hier wordt vermeld:
SSD
1x M.2 SSD Combo (NVMe PCIe Gen3 / SATA )
Ik ben daarom in de Pricewatch gaan kijken of ik daar de term "M.2" terug kon vinden. En die staat bij "SSD-formaat". Naast de M.2 opties staan waardes in milimeter vermeld, welke ik niet terugvindt op de website van de fabrikant. Ik heb geen flauw idee of dit iets uitmaakt.

Ik kan op de website van de fabrikant overigens niet terugvinden of er gebruik wordt gemaakt van SATA-300, SATA-600 of iets anders dat in de Pricewatch bij "SSD-interface" staat.

Hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken mij vertellen of de Samsung 850 EVO 512gb zal gaan passen.
Ik hoop dat de prestaties van deze Samsung SSD identiek (of beter) is aan het origineel.

Alle reacties

• supervinnie40
Mod/Admin, kan iemand mijn typefout in de titel aanpassen? Excuses, had het niet gezien.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Je hebt verschillende formaten (form factors) voor SSD.
De bekendste zijn:
mSATA, M.2 SSD (22 mm x 60 mm double-sided), M.2 SSD (22 mm x 80 mm single-sided) en de 'normale' 2.5-inch SATA SSD
van links naar rechts:

Je moet dus opletten op de lengte van de SSD in je laptop. Eventueel schroef je hem even open en je weet het meteen of je de ene of de andere M.2 (lang of kort) moet hebben.

• supervinnie40
Bedankt voor die verduidelijking.
Open schroeven durf ik momenteel eigenlijk niet aan. Er zit nog garantie op, en ik ben bang dat de garantie dan vervalt.

Het daadwerkelijk plaatsen van de SSD wil ik ook laten doen door een computer-shop (nadat ik gecontroleerd heb dat de garantie hier niet door beïnvloed wordt). In het ergste geval zou ik het alsnog zelf doen.

• supervinnie40
Inmiddels de stoute schoenen maar aangetrokken en met een paar youtube video's, veel geduld en plastic gereedschap de laptop open geschroefd.

Deze schijf zit er in:
https://tweakers.net/ext/f/aGQ3PKZqy4RSpSaebkEXl3nS/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/MA9ixaqgHRsxiImYDxvivsKb/thumb.jpg

Het lijkt me een 8cm M.2 SSD. Echter kan ik niet heel erg veel specificaties van deze SSD vinden op internet. Het beste dat ik kan vinden was:
https://media.kingston.co...-815_design-in_SSD_lr.pdf (PDF bestand)

Zover ik hier uit op kan maken:
Aansluiting: M.2
Interface: SATA (Rev. 3??)

Wat mij echter verbaasd is dat ik van de MSI website, dit gehaald heb:
1x M.2 SSD Combo (NVMe PCIe Gen3 / SATA)
Terwijl ik juist in de PDF (link hierboven) lijk te lezen dat het een SATA SSD is, en niet een PCI-e?? Deze 2 staan namelijk apart vermeld in de tabel, en het serienummer dat matched met mijn huidige SSD staat NIET in de tabel met PCIe in de naam.

Kortom, ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet goed waar ik op moet filteren in de pricewatch om enkel SSD's te zien te krijgen die daadwerkelijk in mijn laptop passen.
Iemand die me kan helpen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@supervinnie40 Kijk eens naar Intel 660p. je hebt een combi SSD slot NVMe/Sata
(er kan dus ook een Crucial m.2 MX500 in)

[Voor 21% gewijzigd door Hackus op 02-03-2019 12:46]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
U-SNS8180S3/128GJ 128GB M.2 2280 128GB SSD

2280 betekent 22mm x 80mm, dat is naast 2.5" het meest voorkomende formaat tegenwoordig.

categorie: Solid state drives

[Voor 50% gewijzigd door mitsumark op 02-03-2019 12:48]

• Jean-henri
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-05-2021

Jean-henri

Henk de steen joins the fight

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga je elke week een topic maken over je SSD? Oude SSD kopiëren naar nieuwe SSD?

Maar je bent al een keer bij een winkel geweest; waarom vraag je ze dan ook niet om een andere SSD te helpen bestellen? Jij blij want goede SSD besteld, zij blij want paar Euro verdiend aan een klant.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MAX3400 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:51:
Ga je elke week een topic maken over je SSD? Oude SSD kopiëren naar nieuwe SSD?

Maar je bent al een keer bij een winkel geweest; waarom vraag je ze dan ook niet om een andere SSD te helpen bestellen? Jij blij want goede SSD besteld, zij blij want paar Euro verdiend aan een klant.
Sterker, die winkel heeft er waarschijnlijk ook wel een paar op de plank liggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• supervinnie40
@MAX3400 Dit topic gaat over de aanschaf van een SSD, het andere topic gaat over het overzetten van alle gegevens op de oude SSD naar de nieuwe SSD. (hardware vs software is mij verteld) Het leek mij handiger om dit topic ontopic te houden. Dat was bij het andere topic eigenlijk ook de bedoeling, maar het onderwerp is daar ietwat (teveel) verschoven naar "welke ssd moet ik hebben". Om te voorkomen dat dit nog erger werd, leek het me beter om hier verder te gaan over de SSD die ik aan moet schaffen, in een poging het niet te ver offtopic te laten gaan.

Wat betreft de winkel, dat had ik al genoemd in het andere topic: men wil geen werk verrichtten aan een laptop waarbij de complete onderkant eraf moet. Heeft iets met garantie enzo te maken.
Aangezien ik het installeren zelf moet doen, leek het me net zo makkelijk om dan het "uitzoeken" van de nieuwe ssd ook maar zelf te doen.

Zover ik lees zijn de antwoorden op mijn vraagstukken dat de lengte 80mm is (had ik wel gevonden, maar niet genoemd in mijn post), en heb ik een aansluiting waar zowel SATA als PCIe op past. De tip is de Intel 660p (bedankt voor de link Jean-henri en hackus).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee