Toon posts:

Oude SSD kopiëren naar nieuwe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-11 14:48
Hoi allemaal,

Ik heb een laptop met een ssd schijf met m.2 aansluiting. Omdat ik maar 128gb heb wil ik graag upgraden naar een samsung evo met 512gb.

Inmiddels is mijn laptop helemaal ingesteld, geprogrammeerd en geïnstalleerd. Ik zie er dus flink tegenop om de hele pc opnieuw te moeten installeren.

Is het mogelijk om de oude ssd te kopiëren naar de nieuwe waarna ik hem direct in de laptop kan stelen en gebruiken? Zonder alles opnieuw te installeren?
En zo ja, is dat moeilijk? Ik ben geen n00b, maar ook zeker geen doorgewinterde it-er.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07:23

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je 2 M.2 sloten hebt, zal je eerst op zoek moeten naar een USB-M.2 adapter want beide SSD's moeten natuurlijk tegelijk aan de machine bekend zijn. Hou goed in de gaten welk interface-protocol ondersteund wordt; SATA of NVME want dat heeft nogal voeten in de aarde welke SSD je erop kan aansluiten.

Daarna kan je met meerdere programma's een "clone" maken van de ene SSD naar de andere, dan de nieuwe in te laptop prikken en booten.

Sommige fabrikanten, zoals Samsung, willen nog wel eens een eigen software-pakket meeleveren om de "clone" te voltooien maar ik denk dat er ook zat alternatieve programma's te vinden zijn.

[Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 26-02-2019 19:41]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Djampire
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 07-12 15:38
ja maar dan moet je hem clonen, daar zijn verschillende apps voor.

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi8, i7-8700k 16GB DDR4 GTX 1070 6GB

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Misschien mogelijk in twee stappen door eerst naar een USB stick te kopiëren, de schijven verwisselen en dan de USB stick te kopiëren naar de nieuwe schijf?

Zelf heb ik (ook) goede ervaringen met MiniTool Partition Wizard Free Edition maar dat waren bij schijven met een SATA aansluiting. Hierbij heb ik tijdelijk de DVD speler verwisseld voor een caddy met daarin de oude SSD schijf.

[Voor 9% gewijzigd door jurry op 26-02-2019 19:44]

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:19
Op de site van de fabrikant van de SSD staat clone-software die je gratis kan gebruiken zodra een SSD van die fabrikant wordt gedetecteerd. Zoek daar maar eens bij Support op "clone".
Die software kan ook "smart" clonen, dus naar een SSD van een andere grootte.

• K4F
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:35
dd if=/dev/x of=/tmp/disk
dd if=/tmp/disk of=/dev/y

• supervinnie40
Allemaal goeie tips om eens dieper in te duiken! Thanks.

Zover ik tot nu toe weet:
Aansluiting 1 is een M.2 (geen idee of dit sata of iets anders is :( )
Aansluiting 2 is een "normale" sata HDD
Er zit geen DVD drive in de laptop
Ik heb (nog) geen usb->M.2 adapter.

De Laptop in kwestie is overigens een MSI GL73 8RD 010NL

Genoeg huiswerk dus om verder naar te kijken.

Misschien stomme vraag, maar zijn er ook mensen die dit tegen vergoeding kunnen doen? Dus dat ik mijn oude en nieuwe SSD op de post doe, diegene zijn magie doet, en ik ze na ontvangst in de laptop steek en lekker verder kan gaan?

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:51
In je andere topic geef je aan dat je het wss bij een computerwinkel laat doen. Dan kun je daar ook meteen de ssd laten clonen toch?

Edit: ik was aan het zoeken naar de aansluitingen in je laptop toen ik het andere topic tegenkwam

[Voor 27% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 26-02-2019 20:30]

who put a "stop payment" on my reality check

• supervinnie40
Klopt, maar de computerwinkel hier in de buurt zegt enkel te willen werken aan laptops waarbij een deel van de onderkant los kan om dit soort onderdelen te vervangen. Bij mij zou de complete onderkant los moeten waardoor de garantiesticker verbroken wordt. Dat willen zij niet doen.

Er zijn wel andere computerwinkels in de stad natuurlijk, maar ik dacht dat ik het net zo goed kon proberen bij het grootste computer-kennis forum op het web :D
(daar bedoel ik Tweakers mee natuurlijk ;) )

• supervinnie40
Ik heb de fabrikant net een mail gestuurd met de vraag of zij antwoord hebben. Ik heb daarin de vragen verwerkt die jullie ook noemen. Zoals aansluiting protocol en dergelijke.

• supervinnie40
100 punten voor de snelheid van MSI... binnen 15 minuten had ik een reactie. Zeer netjes.

Het antwoord luidde: 1x M.2 SSD Combo (NVMe PCIe Gen3 / SATA)
Meer info kon men niet geven.

Nu is eigenlijk de grote vraag, zou deze SSD: pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB gaan passen?

Ik kan geen informatie vinden/krijgen over de lengte van de kaart of de interface.
Zou ik dit misschien kunnen zien? Oftewel, zal ik echt de laptop open moeten maken om antwoord te krijgen?

Edit: via computerbeheer kreeg ik te zien dat Windows zegt dat ik deze SSD heb: kingston rbusns8180s3128gj

[Voor 9% gewijzigd door supervinnie40 op 27-02-2019 12:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supervinnie40
Ok, de offtopic discussie over welke SSD er aangeschaft moet worden kan afgesloten worden, met wat hulp is de juiste SSD gekozen en gevonden. Enkel een kwestie van nog even bestellen.

Dat brengt mij terug (ontopic :) ) naar een vraag hierboven:

Hoe kopieer ik mijn huidige installatie naar de nieuwe SSD.

Opties:
- De nieuwe SSD via een USB-adapter aansluiten en het hulpprogramma van de fabrikant gebruiken om alles over te zetten.
- De huidige SSD kopieren naar een USB, de SSD's omwisselen en de inhoud van de USB installeren op de nieuwe SSD (ik gok dan even dat ik mijn HDD (2de schijf) tijdelijk moet gebruiken als Windows-schijf?)
- Iemand vinden die dit aanbied als service, diegene mijn 2 schijven sturen en wachten tot de postbode ze weer terugbrengt.

Er is helaas geen extra aansluiting in mijn laptop voor een SSD met een M.2 aansluiting.

Gezien met niveau van ervaring zou optie 3 eigenlijk de voorkeur hebben. Dus ik ga eens Google wat daar de kosten van zijn. Optie 1 is natuurlijk ook nog relatief makkelijk (hoop ik), daarvoor heb ik alleen nog die USB-adapter voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07:23

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Optie 3 lijkt me stom; vertrouw je complete vreemden met je data?

Optie 2 ga je heleboel mee missen namelijk alignment, bootsector etc.

Optie 1 lijkt me het meest zinvol?

Optie 4 is een Vraag-advertentie zetten of iemand een dergelijke adapter te leen heeft en/of bij jou eil langskomen om het samen te doen?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:24
supervinnie40 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:03:
Nu is eigenlijk de grote vraag, zou deze SSD: pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB gaan passen?
In plaats van de 960 EVO kun je beter voor de nieuwere 970 EVO (Plus) gaan:

pricewatch: Samsung 970 EVO 500GB
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Met Macrium Reflect Free kun je huidige SSD als image opslaan op een usb of netwerkschijf. Nieuwe SSD erin en weer met Macrium de image naar je nieuwe SSD kopieeren. Macrium kan prima overweg met de eigenaardigheden van SSD zoals aligment etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supervinnie40
@synoniem vergeef mijn domheid, maar hoe start de laptop op als de nieuwe ssd erin zit? Start hij dan via de usb op?

@MAX3400 die optie 4 vind ik een mooie. Wel de assistentie, ook de adapter, en geen vrees voor data diefstal.

@Nielson bedankt voor de tip, maar de keus is al gemaakt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:24
Als je een externe USB adapter gebruikt houd er rekening mee dat de meesten enkel geschikt zijn voor SATA M.2 SSD's, versies geschikt voor PCIe SSD's zoals de 960/960 EVO zijn er pas vrij recent. Echter is je huidige Kingston SSD als ik het goed heb wel een SATA exemplaar dus zou je ook eerst de nieuwe in de laptop kunnen plaatsen en de oude in de adapter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Je kan Macrium Reflect rescue media op CD, DVD, of USB stick aanmaken voordat je de SSD verwijderd hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:19
Optie 4: een image maken van je SSD en die restoren op de nieuwe SSD, terwijl je draait op Windows of Linux vanaf USB of DVD.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Ik heb speciaal voor dit soort gevallen een NVME PCIE x4 adapter gekocht.
Dat kost je €4 euro inclusief shipping op AliExpress*, en dan kan je de schijf lezen in een andere computer. Als je er twee koopt (en die ook in de pc passen), kun je direct klonen.

Maar, zonder aanschaf van extra spullen:
1. Maak een backup met Macrium Reflect van de volledige schijf op een ander volume (USB 3.0 HDD o.i.d)
2. Creer een Macrium Reflect Recovery USB stick.
3. Wissel de SSD om.
4. Boot met de recovery stick, zet de backup terug.
5. Controleer je nieuwe kloon.

Optioneel:
6. Zet de oude SSD weer terug.
7. Wis de oude SSD met een bootable tool.
8. Zet de nieuwe de SSD er weer in.
9. Verkoop oude SSD.

*Ik heb deze, want die kan ook mSATA of M.2 SATA via een sata connector.

[Voor 50% gewijzigd door jeroen3 op 03-03-2019 22:01. Reden: linkje aliexpress]

• supervinnie40
Bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik ga beginnen met de meest veilige optie, een vraag-advertentie plaatsen om iemand te zoeken die mij hierbij wil/kan helpen. Mocht diegene hier niet de nodige onderdelen voor hebben (usb-adapter enzo) dan weet ik nu wat ik aan moet/kan schaffen.

Als dat niets wordt kan ik altijd nog zo'n usb-adapter bestellen en het zelf proberen te doen. Het is niet helemaal dat ik totaal onbekend ben met computers enzo, maar na de aanschaf van een 1000 euro kostende laptop ben ik toch een beetje extra voorzichtig hiermee. Als het nou een oud ding was geweest van 100 euro..... ;)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:39
supervinnie40 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:07:
Bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik ga beginnen met de meest veilige optie, een vraag-advertentie plaatsen om iemand te zoeken die mij hierbij wil/kan helpen. Mocht diegene hier niet de nodige onderdelen voor hebben (usb-adapter enzo) dan weet ik nu wat ik aan moet/kan schaffen.

Als dat niets wordt kan ik altijd nog zo'n usb-adapter bestellen en het zelf proberen te doen. Het is niet helemaal dat ik totaal onbekend ben met computers enzo, maar na de aanschaf van een 1000 euro kostende laptop ben ik toch een beetje extra voorzichtig hiermee. Als het nou een oud ding was geweest van 100 euro..... ;)
Ik wil je wel helpen. Mijn eigen laptop heeft 2 M2 aansluitingen, maar ik dacht dat ik niet SATA en PCI-e tegelijkertijd kan gebruiken. Er is maar één manier om dat te controleren. Misschien handig om toch een adapter te kopen dus.

Je kunt trouwens ook een 860evo kopen. Als je de 2.5inch varriant neemt, kun je die plaatsen en je huidige SSD houden.

• supervinnie40
Bedankt hoi1234. dat laatste stukje snap ik niet helemaal. Hoe werkt dat dan met die 860 evo?

Ik heb net de advertentie geplaatst... (had jouw reactie nog niet gezien):

V&A gevraagd: Samen SSD vervangen en gegevens overzetten

• jeroen3
  • Nu online
Heb je trouwens op de M.2 keying gelet? Je kingston is B&M keying, die nieuwe Samsung is alleen M.
Als je laptop type B is, past deze er niet in.

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07-12 13:43
Heb even vluchtig gekeken. Bij dit type MSI lijkt de SSD aan de onderkant te zetten. Zelfs twee extra slots over (M2 SATA & NVME)
- Dus kwestie van onderkant eraf schroeven.
- SSD er bij in
- Klonen
- Evt. oude SSD eruit

• supervinnie40
Ik had in een ander topic foto's geplaatst van mijn moederbord, wellicht dat die hier ook handig zijn.

https://tweakers.net/ext/f/MA9ixaqgHRsxiImYDxvivsKb/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/aGQ3PKZqy4RSpSaebkEXl3nS/thumb.jpg

@jeroen3 als ik goed kijk naar het laatste plaatje, dan denk ik 2 inkepingen te zien, wat zou betekenen dat de huidige SSD B&M connector is? Dat zou toch gunstig zijn?
Ik verwoord het verkeerd.... ik zie dat de Kingston SSD 2 inkepingen heeft, maar die zie ik niet terug in de aansluiting op het moederbord. Deze heeft alleen aan de rechterkant een "notch". Ik denk dus dat dit betekent dat mijn aansluiting een M aansluiting is??

@Bas. Ik zie op de foto's geen 2de SSD aansluiting. Zover ik me kan herinneren van toen ik de foto's maakte, heb ik ook geen 2de aansluiting gezien. Er zit nog wel een "normale" SATA aansluiting in waar de 1TB HDD nu op zit.

[Voor 14% gewijzigd door supervinnie40 op 04-03-2019 12:27]

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07-12 13:43
Heb je ook een foto van de gehele onderzijde?

• supervinnie40
Nee... :( dacht niet dat dat nodig was....

Hierbij de enige andere 2 foto's die ik gemaakt heb.

https://tweakers.net/ext/f/KJBFzsYoLfRAVdj1ioZGLqPM/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/s8vACEyaygQlZ4ks4lOM6OHA/thumb.jpg

• jeroen3
  • Nu online
supervinnie40 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:05:
@jeroen3 als ik goed kijk naar het laatste plaatje, dan denk ik 2 inkepingen te zien, wat zou betekenen dat de huidige SSD B&M connector is? Dat zou toch gunstig zijn?
Ik verwoord het verkeerd.... ik zie dat de Kingston SSD 2 inkepingen heeft, maar die zie ik niet terug in de aansluiting op het moederbord. Deze heeft alleen aan de rechterkant een "notch". Ik denk dus dat dit betekent dat mijn aansluiting een M aansluiting is??
Jep. M.2 - M-key. Dat past dus.

• supervinnie40
Gelukkig... ik kreeg het even heel warm ;) lol
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee