Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 10:32
Mijn vraag (noob alert)

Ik wil mij wat meer verdiepen in het aansturen van domotica icm met de Raspberry pi 3 b+
Graag wil ik mijn eerst project ook een beetje nuttig maken en vroeg ik mij af wat een handig project zou zijn.

Mijn uitgangspunt is dat het met een app aan te sturen moet zijn. De kosten het liefst zo laag mogelijk, maar het resultaat is belangrijker.

De uitdaging: Ik wil graag het kippenhok van afstand dicht kunnen doen met een mechanische arm oid.
Ons kippenhok staat op ca 15 meter van het huis in een wei. 'Savonds gaan de kippen zelf op stok en we doen altijd de deur dicht zodat er geen vos of ander gespuis onze kippen opeten. Dit is al een paar keer gebeurd.

Mijn idee is om een Raspberry 3 B+ te gebruiken. Stroom gaat via een kabel en kan ik eventueel later ingraven richting het hok. Er kan eventueel ook een utp kabel bij, maar in eerste instantie moet het via wifi werken.

In eerste instantie zou ik dan Domoticz op een raspberry installeren zodat ik een app kan gebruiken om een FIBARO Relay Switch aan te sturen.

De grote vraag is echter wat ik zou moeten gebruiken om de deur te sluiten/. Het gaat om een kleine deur van ca 70cm X 40. De uitdaging is ook wellicht het feit dat de arm nat kan worden bij slecht weer.

Heeft iemand een suggestie wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

-edit- als ik het nu goed bekijk moet ik hiervoor een servo motor hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 05-02-2019 10:29 ]

Beste antwoord (via Tomas_ op 05-02-2019 17:22)

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:21
Op de deur zet je een elektrische lineaire actuator (+- €15):
https://nl.aliexpress.com...-300-500/32828267877.html

Met 2 beugels (€1,50) bevestig je deze eenvoudig aan de binnenkant van het hok, en de binnenkant van de deur:
https://nl.aliexpress.com...erk-2017/32947942999.html

Omdat het laagspanning is hoef je wettelijk gezien de kabel niet in te graven (zou het wel aanraden). Je rolt een kabel richting het eerste de beste stopcontact (binnenshuis). Hier hang je een elektrische schakeling aan naar keuze. Dit kan een RPI zijn. Maar een Sonoff zou wellicht ook een goede optie zijn! Aan die Sonoff hang je dan weer aan de andere kant (de schakelbare kant) een 24v adapter. Zodra er stroom op de adapter komt te staan gooit hij de motor aan en drukt hij zo de deur van het hok open of dicht :)

Edit:
Dit is echt super toevallig, maar blijkbaar heeft iemand mijn idee al uitgewerkt. Ik had het zelf persoonlijk wat anders gedaan, maar dit werkt dus perfect (en is goedkoop):
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/F2ppIzpxlfw/maxresdefault.jpg YouTube: DIY Automatic chicken coop door with Linear Actuator

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 05-02-2019 17:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-06 16:00
Waarom niet iets van een Servo motor op een klik aan klik uit achtige module? Dat denk ik ook makkelijker te realiseren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Veel simpeler. Als je het poortje/paaktje onder een hoek zet, zodat het poortje zelf toeval.
Kan je gewoon het poortje open houden met kleine electromagneet. Even stroom onderbreken en poort valt toe.

Open zal je wel nog met de hand moeten doen :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 17:03

MsG

Forumzwerver

Heb je die fibaro-module al of heb je de loterij gewonnen?

Als je het minder specificatie-afhankelijk wil maken zou ik als praat-protocol een standaard als MQTT pakken, en ik denk dat je aan de kippenhok-kant aan een WeMos Of ESP8266 met een relay-module voldoende hebt. Wellicht een Sonoff Basic ombouwen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met kaku of zwave kan je ook gewoon relays gebruiken. Dan voegt een RPi met domoticz niet veel toe.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:23

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hou in iedergeval rekening ermee dat er een kip/vos tussen de deur kan zitten als hij dicht gaat :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Dank voor de reacties. De reden voor een Raspberry en Domoticz is omdat ik er verder op zou willen bouwen. Het kippen hok is dan de eerste stap. Een wifiplug zou trouwens een goed begin zijn. Hiermee zou ik een arm ofzo kunnen aansturen. De vraag is dan wat voor arm of apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:02
Ik denk dat hier niet echt een goed antwoord op te geven valt. Het lijkt me sowieso onnodig om hier een raspberry pi met domotics voor te gebruiken. Als je het gewoon op afstand bestuurbaar wilt hebben dan heb je daar allemaal niet van nodig.

Het lijkt mij inderdaad makkelijker om gewoon iets van een toggle te hebben die met een motortje (of wat voor deurtje het ook is) het deurtje dicht doet. Misschien nog iets met contragewichten doen in het geval van een valluikje oid?

Verder klinkt het voor mij ook makkelijker om de stroomvoorziening naar de servo in te graven en de raspberry pi binnen te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

raspberry is overkill, kijk naast een simpele timer, schemerschakelaar of kaku anders ook is naar een sonoff met tasmota of espeasy. Deur zou ik met een contragewicht maken zodat je met een relatief lichte motor (evt op zonnepaneel) kan openen en sluiten

[ Voor 38% gewijzigd door -36- op 05-02-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 19:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kijk eens naar de manieren hoe de deuren in een ziekenhuis/verpleeghuis werken, waarbij de deur geautomatiseerd open en dicht gaat doordat er op een knop wordt gedrukt? Ik zeg niet dat je dit moet aanschaffen, maar als je weet hoe dit werkt, dan kan je het ook namaken. Die hebben echt geen RaspberryPI nodig, tenzij je wat leuke dingen wilt loggen.

Misschien is het wel handig om een nood-accu in te bouwen vooral de stroom uitvalt. Of een terugmelding als hij dicht is. Het zou vervelend zijn dat de stroom in het hok is uitgevallen, waardoor de deur niet dicht is terwijl jij denkt dat je het hok hebt gesloten vanuit je huis, terwijl de vossen daar inmiddels zitten uit te buiken van een compleet feest... ;)

[ Voor 61% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2019 17:10 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:21

Met 2 beugels (€1,50) bevestig je deze eenvoudig aan de binnenkant van het hok, en de binnenkant van de deur:

Omdat het laagspanning is hoef je wettelijk gezien de kabel niet in te graven (zou het wel aanraden). Je rolt een kabel richting het eerste de beste stopcontact (binnenshuis). Hier hang je een elektrische schakeling aan naar keuze. Dit kan een RPI zijn. Maar een Sonoff zou wellicht ook een goede optie zijn! Aan die Sonoff hang je dan weer aan de andere kant (de schakelbare kant) een 24v adapter. Zodra er stroom op de adapter komt te staan gooit hij de motor aan en drukt hij zo de deur van het hok open of dicht :)

Edit:
Dit is echt super toevallig, maar blijkbaar heeft iemand mijn idee al uitgewerkt. Ik had het zelf persoonlijk wat anders gedaan, maar dit werkt dus perfect (en is goedkoop):
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/F2ppIzpxlfw/maxresdefault.jpg YouTube: DIY Automatic chicken coop door with Linear Actuator

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 05-02-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Fidelity schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:15:

Edit:
[Afbeelding] YouTube: DIY Automatic chicken coop door with Linear Actuator
toon volledige bericht
Precies wat ik zocht! Met name die link naar die actuator!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb het zelf met een schemer schakelaar gemaakt. Om het helemaal met een rPi te doen lijkt mij nogal overkill. Schakelen op schemer is het enigste wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
@_ferry_ mag ik weten welke componenten je gebruikt hebt hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14
Ik snap het idee erachter, maar is de versie zoals in het filmpje van @Fidelity niet veel te langzaam? Ofwel rennen ze niet naar buiten in de tijd die het duurt om dicht te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

technonose schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:10:
@_ferry_ mag ik weten welke componenten je gebruikt hebt hiervoor?
Ja, een beetje wat ik nog had liggen :D
Een standaard schemerschakelaar (230v) en een AC trafo. Via de schemerschakelaar schakelde ik een contact, en dat deed een Johnson kogelkraan omlopen. Die had ik dan weer op een zelfgelast deurtje gemaakt.
Die motor slaat vanzelf af als de stroom naar de motor toeneemt.

Maargoed, zoals ik al zei, die motorkraan had ik liggen, te kostbaar om te kopen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Suicyder schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:03:
Ik snap het idee erachter, maar is de versie zoals in het filmpje van @Fidelity niet veel te langzaam? Ofwel rennen ze niet naar buiten in de tijd die het duurt om dicht te gaan?
De kippen gaan bij het schemer zelf op stok omdat ze dat fijn vinden. Ze zullen er dan ook niet uitlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
technonose schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:31:
[...]

De kippen gaan bij het schemer zelf op stok omdat ze dat fijn vinden. Ze zullen er dan ook niet uitlopen.
https://www.instructables...atic-Chicken-Coop-Door-2/

Deze gaat automagisch dicht / open als het donker of licht wordt

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik zou er een schuifdeur van maken en dat open en dicht doen met de ruitenwisser motor van een auto.
Zo had ik dat vroeger ook gemaakt maar nu heb ik geen kippen meer.

Ik heb hier zelfs zo'n motor gebruikt om een kraan open en dicht te draaien.
Dit is voor mijn tuinbevloeiing aangestuurd met Logosoft PLC.
Werkt prima en bij de afbraak kost dat niets.
Dit is een gelijkstroom motor en dus heb je 2 relais nodig om de polen te wisselen voor links of rechts draaien (open of dicht).

Ge zult wel zeggen ge kunt die kraan ook vervangen door een magneetventiel maar een magneetventiel van een duim kost veel geld.
Ik gebruik trouwens liever afgedankte spullen dat verhoogt het knutsel gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:27
Grappig, ik werk daar ook aan. Doe het met een LM298 printje van Ali op een DC motor met waarschijnlijk dit als software:

https://esphome.io/cookbook/endstop-cover.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:00
Hoe stuur je dat dan aan met een sonoff om hem naar binnen en naar buiten te laten gaan?
Pagina: 1