Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14-07 12:41
Mijn vraag (noob alert)

Ik wil mij wat meer verdiepen in het aansturen van domotica icm met de Raspberry pi 3 b+
Graag wil ik mijn eerst project ook een beetje nuttig maken en vroeg ik mij af wat een handig project zou zijn.

Mijn uitgangspunt is dat het met een app aan te sturen moet zijn. De kosten het liefst zo laag mogelijk, maar het resultaat is belangrijker.

De uitdaging: Ik wil graag het kippenhok van afstand dicht kunnen doen met een mechanische arm oid.
Ons kippenhok staat op ca 15 meter van het huis in een wei. 'Savonds gaan de kippen zelf op stok en we doen altijd de deur dicht zodat er geen vos of ander gespuis onze kippen opeten. Dit is al een paar keer gebeurd.

Mijn idee is om een Raspberry 3 B+ te gebruiken. Stroom gaat via een kabel en kan ik eventueel later ingraven richting het hok. Er kan eventueel ook een utp kabel bij, maar in eerste instantie moet het via wifi werken.

In eerste instantie zou ik dan Domoticz op een raspberry installeren zodat ik een app kan gebruiken om een FIBARO Relay Switch aan te sturen.

De grote vraag is echter wat ik zou moeten gebruiken om de deur te sluiten/. Het gaat om een kleine deur van ca 70cm X 40. De uitdaging is ook wellicht het feit dat de arm nat kan worden bij slecht weer.

Heeft iemand een suggestie wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

-edit- als ik het nu goed bekijk moet ik hiervoor een servo motor hebben

Tomas_ wijzigde deze reactie 05-02-2019 10:29 (3%)

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

Beste antwoord (via Tomas_ op 05-02-2019 17:22)

• Fidelity
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11-07 12:17
Op de deur zet je een elektrische lineaire actuator (+- €15):
https://nl.aliexpress.com...-300-500/32828267877.html

Met 2 beugels (€1,50) bevestig je deze eenvoudig aan de binnenkant van het hok, en de binnenkant van de deur:
https://nl.aliexpress.com...erk-2017/32947942999.html

Omdat het laagspanning is hoef je wettelijk gezien de kabel niet in te graven (zou het wel aanraden). Je rolt een kabel richting het eerste de beste stopcontact (binnenshuis). Hier hang je een elektrische schakeling aan naar keuze. Dit kan een RPI zijn. Maar een Sonoff zou wellicht ook een goede optie zijn! Aan die Sonoff hang je dan weer aan de andere kant (de schakelbare kant) een 24v adapter. Zodra er stroom op de adapter komt te staan gooit hij de motor aan en drukt hij zo de deur van het hok open of dicht :)

Edit:
Dit is echt super toevallig, maar blijkbaar heeft iemand mijn idee al uitgewerkt. Ik had het zelf persoonlijk wat anders gedaan, maar dit werkt dus perfect (en is goedkoop):
https://i.ytimg.com/vi/F2ppIzpxlfw/maxresdefault.jpg YouTube: DIY Automatic chicken coop door with Linear Actuator

Fidelity wijzigde deze reactie 05-02-2019 17:20 (14%)

Alle reacties

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True