Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tricolores
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17-10 19:08
Beste mede-tweakers,

Ik ben al een tiental jaar actief als ICT'er, vooral binnen customer support omgevingen.
Ik heb echter het gevoel dat ik op een knooppunt zit qua professionele carrière. Ik ben er beetje op uitgekeken en mis vooral uitdaging binnen de vaste jobs die ik altijd heb gehad.
Ik loop sinds een aantal maanden ook bij een loopbaancoach, die het idee opperde om zelfstandig ICT-consultant te worden, gezien de krapte op de markt.

Natuurlijk is dat niet iets dat je zomaar even doet. Voor ik dit serieus ga overwegen wil ik eerst voldoende info inwinnen. Google heeft me uiteraard al een pak wijzer gemaakt, maar ik hoop dat ik hier wat concrete ervaringen kan te horen krijgen die me in de juiste richting duwen.
Zouden jullie mij dat aanbevelen? Is hier wel vraag naar binnen mijn expertise?
Wat zijn de valkuilen?

Als startpost is dit misschien een beetje summier, maar als jullie meer info wensen mogen jullie dit uiteraard steeds vragen.

Alvast bedankt voor jullie input :)

PC: Aorus Elite X570 - R7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - XFX RX Vega 56 // Laptop: LENOVO Ideapad 310 + SSD upgrade // Smartphone: Xiaomi Mi A2 Lite

• 7Sins
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16-10 15:18
de kans is niet groot dat je binnen een (half) jaar al een fulltime job er aan hebt. Of je moet freelancen op project basis.
Dus afhankelijk van wat je wilt gaan doen, kijk of er een mogelijkheid is om dat naast je huidige werk te doen. Zodat je zekerheid hebt over je inkomen. En eventueel later minder bij je vaste plek kan werken.
Als je bedrijven als klanten wilt, is het van belang dat je erg goed in je vak bent. Duidelijk kan aantonen dat je alle kennis al hebt die ze willen die je hebt. En aantrekkelijker bent dan de andere freelancers (en natuurlijk ook goed vindbaar) Anders gaan ze voor de andere freelancers die meer papieren hebben.

Ik zit zelf niet in die wereld, maar heb deze argumenten van meerdere kennisen gehoord die freelancen.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:45
Dreifarben schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:50:
Beste mede-tweakers,

Zouden jullie mij dat aanbevelen? Is hier wel vraag naar binnen mijn expertise?
En wat is jouw expertise precies dan?

• T-8one
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 17:50

T-8one

take it easy, take a sisi

Hier veel leesvoer: Het freelance ICT-ers discussie topic

Maar wij kunnen vanachter ons toetsenbord onmogelijk inschatten of het iets voor jou is en of er voor jou voldoende opdrachten zijn. Ik zit zelf trouwens momenteel met dezelfde overweging ;)

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Bedoel je dat je op customer support zit of die systemen ondersteunt?

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen, maar ik zou voorstellen om bijvoorbeeld een swot analyse op te stellen van de markt waarin je je wilt gaan bewegen. Daarna zou je je bedrijfsmodel kunnen uitwerken (bijv. met een business model canvas) om te zien hoe jouw bedrijf gaat functioneren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Ibidem
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 15:05
Ik kan je ook aanraden om b.v. bij het IT Gilde te kijken, wellicht dat zij iets voor je kunnen betekenen :? Ken jouw specifieke skills niet maar mogelijk dat zij een plek hebben?

..::System Specs::..

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:08
Widow schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:20:
Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen, maar ik zou voorstellen om bijvoorbeeld een swot analyse op te stellen van de markt waarin je je wilt gaan bewegen. Daarna zou je je bedrijfsmodel kunnen uitwerken (bijv. met een business model canvas) om te zien hoe jouw bedrijf gaat functioneren.
Inderdaad eerst een realistisch businessplan maken om te zien of je jezelf kan verkopen. Dit mag best een maand of 2 duren voordat je het compleet hebt en is niet een documentje van 3 pagina's.

• Tricolores
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17-10 19:08
Yucon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:13:
Bedoel je dat je op customer support zit of die systemen ondersteunt?
Ik heb vooral ervaring met customer support en tweedelijnsupport. Daar is blijkbaar enorm veel vraag naar.

PC: Aorus Elite X570 - R7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - XFX RX Vega 56 // Laptop: LENOVO Ideapad 310 + SSD upgrade // Smartphone: Xiaomi Mi A2 Lite

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-10 20:05
Dreifarben schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Ik heb vooral ervaring met customer support en tweedelijnsupport. Daar is blijkbaar enorm veel vraag naar.
In de vorm van medewerkers ja niet voor consultants of dergelijke. De meeste bedrijven hebben hun service desken "draaien" en doen het daar mee.
Ik denk dat je het beste bij een bedrijf aan de slag kan gaan en van binnen doorgroeien naar iets wat jou meer ligt of waar jij denkt dat je toekomst is.

Of je moet bij een bedrijf als Accenture aan de slag gaan, die doen dat soort werk waar jij naar op zoek bent.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Mwoah, ik denk dat het eventueel nog wel zou lukken er als zzp'er tussen te komen. De vraag is of je dat moet willen. Als tzt de economie weer eens in elkaar klettert sta je als eerste op straat want juist op servicedesks heeft men de reflex dan flink te willen snoeien. Inhuur als eerste uiteraard. En als je nu nog moet beginnen heb je tegen die tijd waarschijnlijk nog niet heel veel vet op je botten.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:51
Hoe denk je aan een klus als helpdesk ZZPer te gaan komen? Heb je daar al over nagedacht? Heb je een netwerk of vorige bedrijven waar je het zou kunnen vragen?

https://niels.nu

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:35
Dreifarben schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:43:
[...]

De vraag is: welke waarde ga jij leveren aan klanten met customer support of tweedelijns support? Wat is het probleem van de klant dat je oplost? Dit kun je in een bedrijfsmodel plaatsen. Het bedrijfsmodel moet je zien als een verzameling tandwieltjes, en door alles te plaatsen en in te vullen, kun je zien of het hele systeem levensvatbaar is. En als dat niet zo is, weet je iig waar je aan moet werken. Laten we het bedrijfsmodel van Uber er bij pakken. Centraal bij Uber staat de "value proposition", dat is waar het bedrijf voor staat, in dit geval allerlei taxidiensten. Aan de linkerkant staat alles wat Uber nodig heeft om dat te kunnen leveren. Een platform, inhuur van chauffeurs, advertenties, noem het maar op. Rechts van het model staat hoe ze hun dienst leveren aan de klant. Bij Uber is dat vrij overzichtelijk, ze leveren hun waarde (taxidiensten) aan hun klantsegmenten door middel van een app (het channel).

De vraag is nu, hoe ga je customer support leveren aan klanten? En wat heb je daar voor nodig? Om een key resource te noemen: je zal een platform moeten hebben waar jij die support op levert. Hoe ga jij een verbinding krijgen met een platform van een klant als externe partij? Bij key resources zou ik "kennis van systemen klant" noteren. Hoe ga jij kennis vergaren van klantsystemen, zodat je ook echt support kan leveren?

Iets wat zo in mij opkomt is cloudsupport voor MKB bedrijfjes. Het voordeel van cloudsystemen is dat je vrij eenvoudig verbinding kan maken, het platform is er al. Je hoeft ook niks in de lucht te houden, dus weinig kosten aan jouw kant. Cloudspullen zijn meestal gestandaardiseerde componenten dus kennis vergaren moet goed te doen zijn lijkt mij. En MKB is typisch een branche waar geen geld is voor de inhuur van fulltime beheerders, dus wellicht dat je pay-per-use support kan leveren.

Daarnaast is het van belang om ook de markt te onderzoeken waarin jij je wilt gaan begeven. Daarvoor analyseer je de branche (dat heet meso niveau) om te onderzoeken wat er al is, en wat er misschien nog niet is. Want als jij hetzelfde gaat leveren als 100 concurrenten, is de kans op succes kleiner dan wanneer jij iets levert dat nog niet bestaat. Daarnaast, onderzoek de markt (dat is het macro niveau) op omgevingsfactoren. Is er bijvoorbeeld misschien bepaalde regelgeving die er aan zit te komen? Je zag dat ten tijde van het AVG/GDPR gebeuren heel veel bedrijven ineens met proposities kwamen om te voldoen aan die regelgeving. Dat is typisch iets wat uit zo'n analyse naar voren kan komen, en waar bedrijven op inspringen. Deze zaken combineer je in een SWOT analyse waarin je bepaalde zaken op een dusdanige wijze groepeert dat jij bijvoorbeeld een opportunity in de markt kan combineren met een sterkte van jouw bedrijf. Zoek anders op internet naar "micro meso macro analyse swot" dan vind je genoeg websites die je vertellen hoe dit kan.

Widow wijzigde deze reactie 05-02-2019 09:28 (6%)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tweakers

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True