Condens binnenkant HR+ ruiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
We hebben eigenlijk altijd in de winter veel last van ophopend water aan de binnenkant van onze ruiten.
Maar als ik op internet zoek is één van de oplossingen HR++ glas. Nou en daar is het bij ons vreemd:
We hebben al HR++ glas.

Huis uit 2003, volledig voorzien van HR++ glas.

Mechanische ventilatie staat altijd aan, nu moet ik wel zeggen dat de ventilatieroosters niet altijd open staan, het koelt dan erg snel af, is de reden daarvoor. Als ze dicht blijven is het om de paar dagen verwarmen van het huis voldoende (met dit weer). Om een beetje op temperatuur te blijven.

Als we ze open zetten wordt het snel 19 graden en lager.

Ik heb wat temperatuursensoren hangen die ook luchtvochtigheid meten.

Foto van het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4842/33092670308_3ddc3c9fb7_b.jpg

Temp sensoren en die van buienradar erbij:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4848/46243558384_c7d9bda413_b.jpg

Wat mij opvalt is de hoge luchtvochtigheid buiten. Werkt ventileren dan niet averechts?

Ik heb nu als test alle roosters openstaan, maar er gebeurt nog weinig met luchtvochtigheid.
Tevens ventilatie op stand 2 gezet...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Wij hebben hetzelfde sinds wij vloerverwarming in de keuken hebben. Meestal zetten wij de afzuigkap een tijdje aan en dan is het weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 691473 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:13:
Wij hebben hetzelfde sinds wij vloerverwarming in de keuken hebben. Meestal zetten wij de afzuigkap een tijdje aan en dan is het weer weg.
Oh ja, volledig vloerverwarming, geen radiatoren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Iets meer ventileren in combinatie met iets meer stoken. Je vindt vanzelf het punt waar het niet meer optreedt.

Of je accepteert het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dfrenner Luchten. Je wilt toch frisse lucht als je slaapt, of is alles potdicht ?
condens oa ademen kan niet weg. zelfde geldt voor kooklucht overdag of condens van was wat te drogen hangt. 19graden is nog warm, zo hoog stook ik alleen in de avond als we op de bank hangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:18:
Iets meer ventileren in combinatie met iets meer stoken. Je vindt vanzelf het punt waar het niet meer optreedt.

Of je accepteert het.
Maar heeft dat wel zin dan?

Ik zie, buiten 87% luchtvochtigheid en binnen 60 59%. Haal je dan juist niet meer vocht naar binnen?

Je leest ook overal dat te veel vocht kwaad kan.

Ik ben nu aan het stoken, met rooster open en mechanische ventiliatie op 3. We hebben een high performance ventilatie unit die op stand 3 de volledige inhoud van het huis in een uur kan afzuigen qua m3.

Dan zie ik dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7891/46243726274_870003690f_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hackus schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:22:
@dfrenner Luchten. Je wilt toch frisse lucht als je slaapt, of is alles potdicht ?
condens oa ademen kan niet weg. zelfde geldt voor kooklucht overdag of condens van was wat te drogen hangt. 19graden is nog warm, zo hoog stook ik alleen in de avond als we op de bank hangen.
In de slaapkamers staan roosters altijd open, maar daar verwarmen we eigenlijk nooit.
Ja misschien als het echt koud gaat worden, maar deze winter is dat nog niet nodig geweest.

Bij mijn zoon (zolder) wordt het het koudst die staat er ook bij in de sensoren.
16,5 graden en 65% luchtvochtigheid.

Hoe kan het daar zo hoog zijn dan? Is overdag niemand en ventilatie staat altijd open.

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 03-02-2019 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Kijk eerst maar of de condens zo verdwijnt.

Luchtvochtigheid is een relatieve waarde. Warme lucht kan meer bevatten.

Hebben de roosters ook standen tussen open en dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rukapul schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:32:

Nee helaas niet, het zijn echt van die roosters die boven in de glaspartij zitten. Open naar buiten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dfrenner schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:30:
[...]

In de slaapkamers staan roosters altijd open, maar daar verwarmen we eigenlijk nooit.
Ja misschien als het echt koud gaat worden, maar deze winter is dat nog niet nodig geweest.
Dat is 'vaak' te weinig, er komt amper frisse lucht door roosters. Raam open zetten, wij hebben nergens last van. alleen op waskamer waar net de natte was is opgehangen. maak je niet gek met al die grafieken etc, gewoon luchten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hackus schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Dat is 'vaak' te weinig, er komt amper frisse lucht door roosters. Raam open zetten, wij hebben nergens last van. alleen op waskamer waar net de natte was is opgehangen. maak je niet gek met al die grafieken etc, gewoon luchten.
Rukapul schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:32:

Het werkt sinds ik de ventilatie op de hoogste stand heb gezet.
Alleen kan de vloerverwarming nu de temp niet meer bijbenen. Het koelt sneller af, dan de verwarming het opwarmt...

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7920/33093280048_d33226256a_b.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04
Condens kan je alleen voorkomen door te ventileren en te verwarmen. Voor uitleg over de relatieve luchtvochtigheid kan je de volgende links eens doornemen.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/relatieve_vochtigheid.shtml

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
dfrenner schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:34:
[...]

[...]

Het werkt sinds ik de ventilatie op de hoogste stand heb gezet.
Alleen kan de vloerverwarming nu de temp niet meer bijbenen. Het koelt sneller af, dan de verwarming het opwarmt...

[Afbeelding]
Houdt er rekening mee dat vloerverwarming traag reageert. Geef dat wat tijd.

Tevens kun je proberen de ventilatie bij te regelen. Je weet nu immers dat het kan. Eerste kandidaat is de mechanische ventilatie op stand 2. Tweede kandidaat is de roosters deels sluiten. Desnoods plak je ze voor de helft af.

Variant hierop is dagelijks een half uur op de hoge stand om van de condens af te komen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:04
Werkt je mechanische ventilatie wel goed? Goed laten reinigen en inregelen? Mag wel eens na 15 jaar? Is het probleem al vanaf begin of laatste jaar?

Wij hadden die ook eens een keer een week de ventilatie uitstaan, huis uit 2008. Toen ontstond er ook condens op de ramen waardoor het verfwerk week werd.

Ventilatie weer aangezet en nergens meer last van.

Wij hebben geen roosters voor naar buiten, koelt af tot 17-17,5 graden in de nacht en staat overdag ingesteld op 18,5 als we thuis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:24:
[...]
Ik zie, buiten 87% luchtvochtigheid en binnen 60 59%. Haal je dan juist niet meer vocht naar binnen?
Is dat ook gemeten in de ruimtes waar je condens tegen de ramen hebt zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14

Bob Popcorn

Plop!

Ik weet zeker dat je hier niet alleen in stat, vreselijke bouwperiode vanaf pakweg 2001 tot 2009 :X Huizen die potdicht zijn en super traag verwarmen in het kader van energiezuinigheid... Ik ben dr geen fan zo zogezegd ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zie zwarte aanslag / schimmel op de kit tussen kozijn en glas. Zijn de kozijnen nog wel goed en kruipt er geen vocht naar binnen daar? Sowieso kan dat makkelijker bij houten kozijnen

Dat is bij ons wel het geval :/
Waarschijnlijk bestaat de onderkant van de kozijnen voor een groot deel uit houtvuller :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
President schreef op maandag 4 februari 2019 @ 04:28:
Werkt je mechanische ventilatie wel goed? Goed laten reinigen en inregelen? Mag wel eens na 15 jaar? Is het probleem al vanaf begin of laatste jaar?

Wij hadden die ook eens een keer een week de ventilatie uitstaan, huis uit 2008. Toen ontstond er ook condens op de ramen waardoor het verfwerk week werd.

Ventilatie weer aangezet en nergens meer last van.

Wij hebben geen roosters voor naar buiten, koelt af tot 17-17,5 graden in de nacht en staat overdag ingesteld op 18,5 als we thuis zijn.
Die heb ik in 2014 laten reinigen (kanalen) en de hele unit vervangen voor een high performance model met RF. Aangezien onze badkamer geen natuurlijke ventilatie heeft (raam dat open kan). Wilde ik een RF zender in de badkamer en wat extra power.
sypie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:46:
[...]
Is dat ook gemeten in de ruimtes waar je condens tegen de ramen hebt zitten?
Dat is juist de woonkamer.
Bob Popcorn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 06:52:
Ik weet zeker dat je hier niet alleen in stat, vreselijke bouwperiode vanaf pakweg 2001 tot 2009 :X Huizen die potdicht zijn en super traag verwarmen in het kader van energiezuinigheid... Ik ben dr geen fan zo zogezegd ;)
Dat traagopwarmen valt wel mee.
Verwarming (zelfs met enkel vloerverwarming) 30-60 minuten aan en de rest van de avond kun je erop teren.

Dus potdicht zal wel kloppen.
DropjesLover schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:11:
Ik zie zwarte aanslag / schimmel op de kit tussen kozijn en glas. Zijn de kozijnen nog wel goed en kruipt er geen vocht naar binnen daar? Sowieso kan dat makkelijker bij houten kozijnen

Dat is bij ons wel het geval :/
Waarschijnlijk bestaat de onderkant van de kozijnen voor een groot deel uit houtvuller :/
Houtvuller?

Het is allemaal hard hout en lijkt nog prima te zijn. De kit wordt inderdaad wel zwart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

dfrenner schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Houtvuller?

Het is allemaal hard hout en lijkt nog prima te zijn. De kit wordt inderdaad wel zwart...
Bij ons zou het wel houtvuller kunnen zijn.
Aan de onderkant is de kit redelijk weg / ingeklonken / ingedroogd en voel je een stuk meer koude dan op andere plekken van het raam / kozijn :/

Maar dat is dus onze situatie.

Het zwarte is schimmel dat prima leeft van lekker veel vocht en zonlicht.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7837/46255230084_50659f2eab_b.jpg

Van 11:00-13:00 stond de verwarming aan. Daarna niet meer, rond 13:30 heb ik de roosters op een kleine kier gezet en de ventilatie weeg teruggeschroefd.

Ventileren heeft wel een gigantische impact op het verbruik van de verwarming.

Als je kijkt naar de middag, daar is het enkel opgewarmd door koken. Geen verwarming heeft aangestaan in de middag. In de avond heb ik ventilatieroosters weer dichtgezet.

Even gecontroleerd:
2019-02-03 13:17:19 Off
2019-02-03 11:21:32 On
2019-02-03 09:25:55 Off
2019-02-03 09:20:54 On
2019-02-03 09:17:36 Off
2019-02-03 09:12:34 On
2019-02-03 09:07:33 Off
2019-02-03 09:02:31 On

Na gisteren 13:17 is de verwarming inderdaad niet mee aangeweest.

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 04-02-2019 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

dfrenner schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Maar heeft dat wel zin dan?

Je leest ook overal dat te veel vocht kwaad kan.

Ik ben nu aan het stoken, met rooster open en mechanische ventiliatie op 3. We hebben een high performance ventilatie unit die op stand 3 de volledige inhoud van het huis in een uur kan afzuigen qua m3.

Dan zie ik dit als resultaat:
[Afbeelding]
Dit is relatieve luchtvochtigheid. 100% is buiten ongeveer 5g/m3 bij 0 graden.

60% bij 20 graden is ongeveer 10g/m3 vocht.
Dus je hebt binnen absoluut meer vocht.

Dit betekent ook dat je raam aan de binnenkant minder dan 12 graden is (want je zit boven de 100% luchtvochtigheid om te beslaan). Of het is juist vochtiger bij je raam.

Het rare is wel als ik even naar onderstaand plaatje kijk. Met HR++ zou je zeer goede isolatie moeten hebben waardoor de binnenkant van het raam meer dan warm genoeg zou moeten zijn. Kun je de temperatuur aan de binnenkant van het glas eens meten?
Afbeeldingslocatie: http://www.luchtdichtbouwen.nl/media/11aYGkHM9txxg1ye.png

Als je dus die koude buitenlucht op warmt krijg je er drogere lucht voor terug.

Vaak hangt het af van je huis. Mijn huis bijvoorbeeld word vrij droog en daarvoor heb ik waterbakjes aan de radiator hangen, voor hogere luchtvochtigheid.

Hoe groot zijn je ventilatieroosters en je mechanische ventilatie ? Bij 5 a 10m3/h zou het effect niet zo groot moeten zijn op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nutral schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Dit is relatieve luchtvochtigheid. 100% is buiten ongeveer 5g/m3 bij 0 graden.

60% bij 20 graden is ongeveer 10g/m3 vocht.
Dus je hebt binnen absoluut meer vocht.

Dit betekent ook dat je raam aan de binnenkant minder dan 12 graden is (want je zit boven de 100% luchtvochtigheid om te beslaan). Of het is juist vochtiger bij je raam.

Het rare is wel als ik even naar onderstaand plaatje kijk. Met HR++ zou je zeer goede isolatie moeten hebben waardoor de binnenkant van het raam meer dan warm genoeg zou moeten zijn. Kun je de temperatuur aan de binnenkant van het glas eens meten?
[Afbeelding]

Als je dus die koude buitenlucht op warmt krijg je er drogere lucht voor terug.

Vaak hangt het af van je huis. Mijn huis bijvoorbeeld word vrij droog en daarvoor heb ik waterbakjes aan de radiator hangen, voor hogere luchtvochtigheid.

Hoe groot zijn je ventilatieroosters en je mechanische ventilatie ? Bij 5 a 10m3/h zou het effect niet zo groot moeten zijn op je verbruik.
Hoe kan ik dat meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
@dfrenner kan dit niet beter in Wonen en Verbouwen staan ipv TL?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:49:
[mbr]@dfrenner kan dit niet beter in Wonen en Verbouwen staan ipv TL? [/]
Ja misschien wel, ik wist niet zo goed waar het paste en zocht op soortgelijke topics, toen kwam ik op TL uit.
Maar denk inderdaad dat het daar beter staat. Kan en wil jij hem verplaatsen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
TL >>> WVB plus kleine titelfix

Het gaat om de U-waarde van het glas. Wat in 2003 HR++ heette, is een paar jaar later HR+ geworden.

[ Voor 57% gewijzigd door Señor Sjon op 04-02-2019 12:00 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

Theo

moederbord

Zet je ventilatieroosters open en zet je ventilatie altijd op stand 2 als je thuis bent (ook als je slaapt!). Standje 3 is voor douchen/koken, en standje 1 mag als er niemand thuis is.

Ventilatie heb je in huis niet enkel voor de vochtophoping; je hebt het ook om de CO2 in huis af te voren die in je ademlucht zit. Een te hoge CO2 in de lucht levert het 'muf kantoor of klaslokaal effect' op. Idealiter wil je 50 m3/uur per persoon afzuigen in je woning om de CO2 waardes binnen gezonde limieten te houden.

Wees dus niet een krent maar ventileer gewoon, en accepteer dat ventileren geld kost :P Maar voor dat geld koop je wel een gezond en droog binnenklimaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:38
[...]

Ik heb nu een groot rooster boven het gehele raam in de slaapkamer, daar kom wel een partij lucht door, gewoon koud als de wind erop staat :o
In oude slaapkamer was het heel anders, dat rooster deed niks, waren de ramen ook altijd zeiknat binnen. Ventilatie is heel belangrijk, en vind het zelf heel fijn als een rooster kan voldoen aan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
[...]

Dat hangt ook af van hoeveel lucht je afzuigt (door mechanische afzuiging of door natuurlijke trek in een ventilatiekanaal). Je kunt enorme roosters maken, maar als je geen afzuiging hebt, dan gebeurt er nog steeds weinig. Overigens is het vaak zo dat bij natuurlijke ventilatie (zonder mechanische afzuiging dus) je meer afhankelijk bent van de wind en van temperatuurverschillen tussen binnen en buiten, en dan laten roosters vaak te weinig lucht door.
Theo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:40:
Zet je ventilatieroosters open en zet je ventilatie altijd op stand 2 als je thuis bent (ook als je slaapt!). Standje 3 is voor douchen/koken, en standje 1 mag als er niemand thuis is.

Ventilatie heb je in huis niet enkel voor de vochtophoping; je hebt het ook om de CO2 in huis af te voren die in je ademlucht zit. Een te hoge CO2 in de lucht levert het 'muf kantoor of klaslokaal effect' op. Idealiter wil je 50 m3/uur per persoon afzuigen in je woning om de CO2 waardes binnen gezonde limieten te houden.

Wees dus niet een krent maar ventileer gewoon, en accepteer dat ventileren geld kost :P Maar voor dat geld koop je wel een gezond en droog binnenklimaat.
Daarnaast voor je met ventilatie ook schadelijke stoffen (uit bouwmaterialen, meubilair, schoonmaakmiddelen e.d.) af, wat ook beter is voor je gezondheid.

De GGD Haaglanden heeft een paar folders online staan over vocht en schimmels:
Natuurlijke ventilatie
Mechanische ventilatie

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Theo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:40:

Of je gebruikt stand auto
Hier in elke kamer de ventilatie altijd volledig open .nooit geen condens.
Wel een huis uit 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 279475 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:56:
[...]

Of je gebruikt stand auto
Hier in elke kamer de ventilatie altijd volledig open .nooit geen condens.
Wel een huis uit 2018.
Als je een MV hebt die CO2 en RV gestuurd is dan kan dat :) Maar als je enkel een driestandenschakelaar hebt dan gaat dat lastig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat is 'vaak' te weinig, er komt amper frisse lucht door roosters.
Dat kan je niet zomaar zeggen, heeft veel met onder en bovendruk te maken.

Het snelle afkoelen als de roosters openstaan lijkt op onderdruk of gewoon volle wind op de gevel maar het kan nog steeds van alles zijn.

@dfrenner Je kan eens proberen uit te zoeken of een bepaalde kant van je woning meer last heeft van kou dan een andere. Zeker met dit weer kan een beetje wind op de voor of achter gevel veel uitmaken. Indien je binnen genoeg ventilatie kieren hebt (onder deuren e.d.) dan zou je een zijde dicht(er) kunnen zetten om toch te minimaliseren. Dan kan je in ieder geval 24x7 blijven ventileren i.c.m. je mechanische afzuiging.

Ik begrijp overigens dat je geen WTW installatie hebt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Kun je een van je temperatuursensoren bij je raam zetten ? Dan kun je meteen ook luchtvochtigheid meten. Dan weet je meteen of het komt door
een te koud raam(raam lek of kapot?) of
een te hoge luchtvochtigheid(meer ventileren, vochtbronnen weghalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wij hebben ook HR++ glas, we stoken middels radiatoren.

We hebben dit probleem alleen bij de kozijnen waar we plissegordijnen voor hebben gehangen in de slaapkamers die we niet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
SonicFC schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:45:
Wij hebben ook HR++ glas, we stoken middels radiatoren.

We hebben dit probleem alleen bij de kozijnen waar we plissegordijnen voor hebben gehangen in de slaapkamers die we niet verwarmen.
Grappig, in de slaapkamers hebben wij het juist niet.
Daar verwarmen wij nooit en staan roosters nu volgens mij ook dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DukeBox schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:30:
[...]

Dat kan je niet zomaar zeggen, heeft veel met onder en bovendruk te maken.

Het snelle afkoelen als de roosters openstaan lijkt op onderdruk of gewoon volle wind op de gevel maar het kan nog steeds van alles zijn.

@dfrenner Je kan eens proberen uit te zoeken of een bepaalde kant van je woning meer last heeft van kou dan een andere. Zeker met dit weer kan een beetje wind op de voor of achter gevel veel uitmaken. Indien je binnen genoeg ventilatie kieren hebt (onder deuren e.d.) dan zou je een zijde dicht(er) kunnen zetten om toch te minimaliseren. Dan kan je in ieder geval 24x7 blijven ventileren i.c.m. je mechanische afzuiging.

Ik begrijp overigens dat je geen WTW installatie hebt ?
Geen WTW nee.

Onze roosters zien er zo een beetje uit, best een grote opening naar buiten toe. Ik kan ook gewoon door de roosters naar buiten kijken.
Afbeeldingslocatie: https://www.ggdzl.nl/fileadmin/_migrated/pics/ventilatierooster_in_raam.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dfrenner schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:18:
Onze roosters zien er zo een beetje uit, best een grote opening naar buiten toe. Ik kan ook gewoon door de roosters naar buiten kijken.
Ik heb dezelfde. Met dit weer ook wel een beetje condens bij de roosters die vol openstaan met de wind erop maar niet onderaan de ramen of bij ramen waar de roosters dicht staan.
Ik had ook last van koude stromen de afgelopen dagen maar door ze een half open te zetten aan de noordkant van mijn huis was het vrijwel weg.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Coffeemonster Ik heb roosters open en raam, nergens last van. Frisse lucht is belangrijk, zeker als je met twee personen ligt te slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hackus schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:26:
@Coffeemonster Ik heb roosters open en raam, nergens last van. Frisse lucht is belangrijk, zeker als je met twee personen ligt te slapen
Het gaat bij ons om de woonkamer en keuken.
Slaapkamer nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Hackus schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:26:
Met raam erbij verbetert de ventilatie in veel gevallen flink ja. Frisse lucht is zeker belangrijk ja. Bij mijn werk heb ik teveel gevallen gezien waar door gebrekkige ventilatie (ook soms veroorzaakt door gebrekkig ontwerp en/of installatie) vocht-, schimmel- en gezondheidsproblemen optraden.

Ik doelde er meer op dat bij natuurlijke ventilatie roosters vaak te weinig ventilatie geven vergeleken met klepraampjes, en dat voor het totale ventilatiedebiet zowel de ventilatie-ingangen als de -uitgangen van belang zijn. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Coffeemonster op 04-02-2019 15:33 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dfrenner Quote was aan Coffee..

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 04-02-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

De koude buitenlucht die via zo'n rooster naar binnen waait zorgt toch juist voor condens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
Anoniem: 1044053 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:37:
De koude buitenlucht die via zo'n rooster naar binnen waait zorgt toch juist voor condens?
Juist niet, want warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Condensatie vindt vooral plaats wanneer warme (binnen)lucht tegen koude oppervlaktes afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1044053 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:37:
Dat dacht ik eerst ook, maar dankzij een aantal forumleden begint het mij wat duidelijker te worden.
Relatieve luchtvochtigheid is in percentage en sterk afhankelijk van de temperatuur.

90% luchtvochtigheid bij 0 graden is een stuk minder absolute luchtvochtigheid, dan 60% bij 25 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Een CO2-meter aanschaffen is ook wel een idee, want ik heb net als de rest ook het idee dat je veel te weinig ventileert.

Sinds ik de CO2 in de huiskamer meet is het schrikbarend hoe snel dat omhoog gaat. Met z'n tweeën thuis en wat kaarsjes aan is al gauw 900 ppm. Met alle roosters dicht zit je jezelf eigenlijk gewoon letterlijk te vergassen :X De mechanische ventilatie heb ik gekoppeld aan de CO2-sensor, bij >=800 ppm gaat hij naar stand 2, bij >=1200 ppm gaat hij naar stand 3. En met een verjaardag zit ik soms op 1500-1600ppm, dan zet ik de afzuigkap op de laagste stand er bij aan.
Voor de beeldvorming: vanaf 800 ppm kun je al klachten als dufheid e.d. krijgen.

Ik heb dezelfde roosters en als je alles vol tegen elkaar open zet dan heb je inderdaad wel tocht. Ik doe daarom het rooster tegenover de plek waar we zitten open:
- Zitten we achter dan doe ik het rooster daar dicht, het rooster voor zet ik open
- Gaan we voor TV zitten kijken dan doe ik daar het rooster dicht en achter open

Alles dicht doe ik nooit en is ook niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ThinkPadd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:47:
Een CO2-meter aanschaffen is ook wel een idee, want ik heb net als de rest ook het idee dat je veel te weinig ventileert.

Sinds ik de CO2 in de huiskamer meet is het schrikbarend hoe snel dat omhoog gaat. Met z'n tweeën thuis en wat kaarsjes aan is al gauw 900 ppm. Met alle roosters dicht zit je jezelf eigenlijk gewoon letterlijk te vergassen :X De mechanische ventilatie heb ik gekoppeld aan de CO2-sensor, bij >=800 ppm gaat hij naar stand 2, bij >=1200 ppm gaat hij naar stand 3. En met een verjaardag zit ik soms op 1500-1600ppm, dan zet ik de afzuigkap op de laagste stand er bij aan.
Voor de beeldvorming: vanaf 800 ppm kun je al klachten als dufheid e.d. krijgen.

Ik heb dezelfde roosters en als je alles vol tegen elkaar open zet dan heb je inderdaad wel tocht. Ik doe daarom het rooster tegenover de plek waar we zitten open:
- Zitten we achter dan doe ik het rooster daar dicht, het rooster voor zet ik open
- Gaan we voor TV zitten kijken dan doe ik daar het rooster dicht en achter open

Alles dicht doe ik nooit en is ook niet nodig.
Heb je een tip voor een CO2 meter? Zie best hoge prijzen als ik erop zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
dfrenner schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:53:
[...]

offtopic:
Kijk eens in CO2-meters voor in huis
Ik heb een MH-Z19B sensor aan een ESP8266 hangen. Ik zie dat je Domoticz gebruikt, volgens mij als je ESPEasy op de ESP8266 flasht dan kun je de meetwaardes zo naar Domoticz sturen.

Maar in dat topic worden ook wel standalone meters besproken, voorbeeld: Oxellaar in "CO2-meters voor in huis"
Een beetje meter kost rond de €100, idd wel prijzig. Zelfbouw zit op €20-€30 :)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

dfrenner schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar dankzij een aantal forumleden begint het mij wat duidelijker te worden.
Relatieve luchtvochtigheid is in percentage en sterk afhankelijk van de temperatuur.

90% luchtvochtigheid bij 0 graden is een stuk minder absolute luchtvochtigheid, dan 60% bij 25 graden.
Hier een heel mooie calculator om de RV te berekenen als je lucht gaat verwarmen. Als je bijv lucht van 5 graden en 100% verwarmd naar 20 graden zakt de RV naar 40%:

https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm
dfrenner schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:53:
[...]

70 euro inc verzending.
https://www.amazon.de/TFA...sr=8-4&keywords=co2+meter

Als je in de buurt van Veenendaal bent/komt/woont dan kun je'm ook van mij lenen voor gratis :)

[ Voor 34% gewijzigd door Theo op 04-02-2019 21:41 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat zit er onder je ruit? Lucht? Water?
Pagina: 1