Snake_Eye schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:32:
[...]
1. Gooi je camera in A-mode
2. Gooi de AF op single spot in het midden
3. Zet je AF op AF-S of AF-C
4. Kies een diafragma
5. Pas je ISO aan tot de sluiterstijd goed is (vuistregel is vaak 1/<je zoom in mm>s, maar pak voor de zekerheid maar 1/250s ofzo als minimum (1/500 is dus kleiner!))
Ik zal eens alleen op deze manier aan de slag gaan. Ik gebruikte ook regelmatig deze instellingen maar ook de M-mode.
Maar zal nu alleen op de A-mode blijven oefenen.
bedankt voor advies
Het voordeel is dat de A-mode (apperture priority) je de controle over diafragma geeft, maar zelf nog de sluiterstijd en ISO bepaald. Nu, de ISO kun je ook van auto af halen en dan heb je daar dus ook controle over. Dan blijft de sluitersijd automatisch, zodat je de juiste belichting krijgt.
Dat zul je ook in guides terug zien, belichting is een combinatie van diafragma, sluitertijd en ISO waartussen je altijd afwegingen maakt. Wat ik voornamelijk doe is het volgende:
1. Ik kies het diafragma dat ik wil hebben voor het gewenste effect
2. Dan chek ik de sluiterstijd. Doorgaan wil ik minimaal 1/2xmm aan seconden nemen uit de hand. Maar bij acite wil ik een nog kortere sluiterstijd als minimum hebben om de boel te "bevriezen".
3. Ik "optimaliseer" de ISO. Dwz, ik pak de laagste ISO die nog steeds voldoet aan mijn sluiterstijd eis.
Mocht ik een ISO > 1600 nodig hebben, dan ga ik afwegen of ik toch niet een wat lager F-getal moet pakken om ruis te voorkomen. Wat ik wil kan dan optisch niet (te weinig omgevingslicht) en zal ik ergens een offer moeten brengen.