Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 17:21
Superdaantje schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:46:
@Snake_Eye Je heb nu nodige goede adviezen en nuttige links met informatie gekregen die je op weg kunnen helpen. Ga hier op je gemak mee aan de slag. De uitleg die je krijgt is nog niet zo slecht.

Er aantal websites die de basis van fotografie uitleggen. Bijvoorbeeld digitalefotografietips, vinkacademy etc.
Dankjewel, ik begrijp nu het verband tussen de diafragma getallen wat vermeld staat op de lens en de diafragma instelling nummer getallen van de camera. En zal dit gaan toepassen. Er zijn zeker goede adviezen en uitleg geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 01-03-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09

Garyu

WW

Ik zie verder geen afwijkingen in de geposte foto's die me doen denken dat de camera of lens een defect heeft.

De "putjes-structuur" die je ziet, het korrelige van de foto, is vergelijkbaar met de korrel van de analoge film. Hoe hoger de ISO en dus gevoeliger voor licht je de camera instelt, des te korreliger wordt ook je beeld. Dit kan je met ruisfiltering (bijvoorbeeld in Lightroom) onderdrukken. Echter, het verscherpen van een foto (bijvoorbeeld in Lightroom) zorgt er juist voor dat de ruis ook veel beter zichtbaar kan worden. Hier is veel over te vinden op het internet, echter is het vooral ook trial-en-error om een juiste balans te vinden.

Verder treedt korrel/ruis eerder bij sensoren uit eerdere generaties, ze worden immers steeds beter. Het limiteren van de ISO is eigenlijk het enige wat je kan doen om ruis al bij de bron aan te pakken. Licht is alles.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Garyu schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:18:
Ik zie verder geen afwijkingen in de geposte foto's die me doen denken dat de camera of lens een defect heeft.

De "putjes-structuur" die je ziet, het korrelige van de foto, is vergelijkbaar met de korrel van de analoge film. Hoe hoger de ISO en dus gevoeliger voor licht je de camera instelt, des te korreliger wordt ook je beeld. Dit kan je met ruisfiltering (bijvoorbeeld in Lightroom) onderdrukken. Echter, het verscherpen van een foto (bijvoorbeeld in Lightroom) zorgt er juist voor dat de ruis ook veel beter zichtbaar kan worden. Hier is veel over te vinden op het internet, echter is het vooral ook trial-en-error om een juiste balans te vinden.

Verder treedt korrel/ruis eerder bij sensoren uit eerdere generaties, ze worden immers steeds beter. Het limiteren van de ISO is eigenlijk het enige wat je kan doen om ruis al bij de bron aan te pakken. Licht is alles.
Iso staat en stond op 100 lager kon niet en volle zon licht genoeg.
Ik zal eens een foto laten zien waarmee lightroom niks mee kon.

knip foto niet meer beschikbaar

De hele foto

[ Voor 8% gewijzigd door Snake_Eye op 04-04-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dat ziet er uit als chromatische abberatie vanwege de scherpe lijnen waar de zon op staat, met scherpe overgangen tussen verschillende kleuren. Dat heeft niets met korrel/ISO te maken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Zo ook een foto waarvan de neus en bij de ogen van de hond waarvan lightroom het niet kon aanpassen.

[ Voor 117% gewijzigd door Snake_Eye op 04-04-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:52:
Zo ook een foto waarvan de neus en bij de ogen van de hond waarvan lightroom het niet kon aanpassen.

[Afbeelding]
Dat groenige wat je ziet is ook CA en die "spikkeltjes" zijn gewoon reflectie van zijn natte neus. Je kan zoeken tot je een ons weegt hoor maar er is niks mis mee.

Maar goed, basis cursus 101: stel de globale CA instellingen in zodat het meeste weg is maar pas op voor grijze lijnen en verkleuringen, doe dit niet te agressief. Pak in lightroom de brush, zet de defringe slider op 100 (niet -100) en ga brushen over plekken met CA. Dat is het meeste dat je weg kan krijgen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
@Snake_Eye ik begrijp eindelijk wat je bedoelt, hoop ik. En dan bedoel je moiré. Dat ontstaat doordat voor je sensor een bayerfilter zit. Eigenlijk ziet de sensor maar 1/4e blauw, 1/4e rood en 2/4e groen. Dat betekent dat je 24MP-sensor maar 6 megapixel blauw, 6 megapixel rood en 12 megapixel aan groene informatie ziet. De camera interpoleert die informatie tot een 24 megapixel afbeelding. Van elke pixel wordt de kleurwaarde dus geschat op basis van de kleurinformatie die de sensor heeft opgevangen. Bij hele fijne details, gaat dat wel eens mis. Want eigenlijk is de hoeveelheid kleurdata (resolutie per kleur) te klein om die fijne details vast te leggen. Er ontstaat interferentie en daardoor valse kleurinformatie. Veel camera’s hebben daarom een antialiasing filter voor de sensor. Die maakt het beeld ietsje onscherper om de moiré tegen te gaan. Toch kan het voorkomen, omdat het filter zwak is, of er geen filter voor de sensor zit. Je kunt in lightroom dit corrigeren met de penseeltool, die heeft een slide voor het wegwerken van moiré.

Wikipedia over moiré
Wikipedia over bayerfilter
Wikipedia over antialiasing
Moiré wegwerken in Lightroom

[ Voor 3% gewijzigd door Kwintessens op 01-03-2019 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Snake_Eye schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:32:
[...]
1. Gooi je camera in A-mode
2. Gooi de AF op single spot in het midden
3. Zet je AF op AF-S of AF-C
4. Kies een diafragma
5. Pas je ISO aan tot de sluiterstijd goed is (vuistregel is vaak 1/<je zoom in mm>s, maar pak voor de zekerheid maar 1/250s ofzo als minimum (1/500 is dus kleiner!))

Ik zal eens alleen op deze manier aan de slag gaan. Ik gebruikte ook regelmatig deze instellingen maar ook de M-mode.

Maar zal nu alleen op de A-mode blijven oefenen.

bedankt voor advies
Het voordeel is dat de A-mode (apperture priority) je de controle over diafragma geeft, maar zelf nog de sluiterstijd en ISO bepaald. Nu, de ISO kun je ook van auto af halen en dan heb je daar dus ook controle over. Dan blijft de sluitersijd automatisch, zodat je de juiste belichting krijgt.

Dat zul je ook in guides terug zien, belichting is een combinatie van diafragma, sluitertijd en ISO waartussen je altijd afwegingen maakt. Wat ik voornamelijk doe is het volgende:
1. Ik kies het diafragma dat ik wil hebben voor het gewenste effect
2. Dan chek ik de sluiterstijd. Doorgaan wil ik minimaal 1/2xmm aan seconden nemen uit de hand. Maar bij acite wil ik een nog kortere sluiterstijd als minimum hebben om de boel te "bevriezen".
3. Ik "optimaliseer" de ISO. Dwz, ik pak de laagste ISO die nog steeds voldoet aan mijn sluiterstijd eis.

Mocht ik een ISO > 1600 nodig hebben, dan ga ik afwegen of ik toch niet een wat lager F-getal moet pakken om ruis te voorkomen. Wat ik wil kan dan optisch niet (te weinig omgevingslicht) en zal ik ergens een offer moeten brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ik heb moire gebruikt met de waarde op 50 en krijg het meteen eruit jippie bedankt voor de tips.

Hoofdzakelijk wil ik van mijn hond alleen foto's maken. Klinkt raar, ik weet het. Maar best moeilijk dus.
Omdat de hond niet altijd wil stilzitten. A mode is natuurlijk een hele mooie mode om te kunnen kiezen tussen de scherpte diepte. Maar ik moet dus ook denken dat hoe hoger de diafragma hoe sneller bewegingsonscherpte omdat de sluiter automatisch meer open gaat staan. Met een hond fotograferen wordt het dus moeilijker. Daarom ging ik me ten eerste richten op mode M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dat betekent: veel oefenen. Misschien heeft de camera een sport mode? Zei ik al: veel oefenen? ;).

Je bent goed op weg in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:41:
Ik heb moire gebruikt met de waarde op 50 en krijg het meteen eruit jippie bedankt voor de tips.

Hoofdzakelijk wil ik van mijn hond alleen foto's maken. Klinkt raar, ik weet het. Maar best moeilijk dus.
Omdat de hond niet altijd wil stilzitten. A mode is natuurlijk een hele mooie mode om te kunnen kiezen tussen de scherpte diepte. Maar ik moet dus ook denken dat hoe hoger de diafragma hoe sneller bewegingsonscherpte omdat de sluiter automatisch meer open gaat staan. Met een hond fotograferen wordt het dus moeilijker. Daarom ging ik me ten eerste richten op mode M.
Volgens mij kun je in A modus ook gewoon zelf de ISO instellen. Stel je die hoog genoeg in dan zal je sluitertijd snel genoeg blijven. Beter oets ruis dan een bewogen foto.

Misschien heeft je camera ook auto ISO met een minimum en maximum. Geen ervaring met jouw camera :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Zal straks eens kijken of er een sport mode op zit. Ik weet wel dat er bij verschillende modussen je de iso op minimum en maximum kan zetten, zodat dat de camera zelf de juiste tussenweg pakt.. Als ik de Scherpstellings AF instelling op AF-C zet kan het misschien ook wel wat schelen, voor als er eventuele beweging in kan zitten.Maar kan nu niet kijken camera accu is leeg. Met scherpstelfunctie is ook nog heel wat keuzes in. Ik weet ook niet wat het beste instelling is in scherpstellingsfunctie met fotograferen van de hond.
Online zal ik ook even oefenen https://www.fotografille....fragma-sluitertijd-en-iso

Heb even gekeken, en ja op de A mode kun je de ISO op een minimum en een maximum zetten.
En er zit een sportactie mode op.

[ Voor 14% gewijzigd door Snake_Eye op 02-03-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
-knip-

[ Voor 101% gewijzigd door Daan_ op 06-03-2019 11:21 . Reden: voegt niks toe ... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jongens, we hebben dit topic expres een tijdje niet gemodereerd om jullie de ruimte te geven voor deze discussie. Maar het begint ondertussen op een MSN gesprek te lijken ipv een forum.

Uiteindelijk is dit forum èn geen helpdesk èn geen MSN, dus zullen we weer ontopic gaan en dit beknopter cq interessanter houden voor de rest van de Sony users? :)

Alvast bedankt

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Hiervoor kun je één van de mods direct contacten.

[ Voor 123% gewijzigd door Daan_ op 04-03-2019 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:49:
Naar mijn mening is het steeds ontopic geweest, het gaat nog steeds over het genoemde camera en lens en de problemen daarvan. Een forum topic dat door leden aangemaakt is ook om vragen te stellen, over de problemen (meeste gevallen) over het topic forumonderwerp, en op elkaars vraag en antwoord te kunnen reageren. Dus eigenlijk is een fora topic ook een helpdesk. Als men problemen heeft gaan mensen kijken in forums of hun probleem ook ondervonden wordt en zoeken daar een antwoord op. En daardoor is het interessant. Ook op tweakers, bestaan de meeste aangemaakte topics aan vragen (problemen) over een onderwerp, en antwoorden en reacties van andere.
Nouja, ik moet hem wel gelijk geven. Het zijn nogmaals basis principes en dat is al heel erg vaak gemeld aan je. Je kan hier vragen stellen over specifieke problemen maar we zijn geen beginnerscursus.

Verdiep je in de materie, boeken, cursussen etc. Het ligt écht niet aan je camera dus ga ook niet die lieve fabrikanten lopen mailen.

Kom desnoods naar de volgende meeting?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ventieldopje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:14:
[...]

Nouja, ik moet hem wel gelijk geven. Het zijn nogmaals basis principes en dat is al heel erg vaak gemeld aan je. Je kan hier vragen stellen over specifieke problemen maar we zijn geen beginnerscursus.

Verdiep je in de materie, boeken, cursussen etc. Het ligt écht niet aan je camera dus ga ook niet die lieve fabrikanten lopen mailen.

Kom desnoods naar de volgende meeting?
Jawel ligt aan camera. Er zit geen AA filter op. Daardoor krijg je KLEUR MOIRÉ

KLEUR MOIRÉ
In de jacht op steeds hogere resoluties, beginnen camerafabrikanten zwakkere filters in te bouwen, of laten ze het filter helemaal weg. Een sensor van een camera bestaat uit duizenden pixels die op een regelmatige afstand van elkaar liggen. Bij een foto van een fijnmazig patroon in een trouwjurk of van dakpannen op een gebouw dat heel ver verwijderd is, bestaat de kans dat het licht dat op de sensor valt ongeveer dezelfde frequentie heeft als de pixels op de sensor. Met een moiré patroon in de foto als gevolg. De kans op een zichtbaar moiré-effect in een opname is het grootst bij bij camera's zonder filter.

Afbeeldingslocatie: https://www.camerastuffreview.com/images/Hoe/Moire/11detailmoire.jpg

Een min of meer monochroom moiré patroon zoals in het eerste plaatje bij dit artikel is misschien al vervelend, maar kleur moiré is storender. Kleur moiré krijg je te zien als je inzoomt tot de grens van de resolutie van je camera. Hier zie je een praktijkvoorbeeld van kleur-moiré in een 100% beelduitsnede van een opname gemaakt met een professionele grootformaat camera zonder AA filter. Dit is een worst case: meestal is het effect veel minder goed zichtbaar. Zie link

En ik heb zeker wel in de materie verdiept. Ik wist wel waar de diafragma , ISO en sluiter voor stond.

[ Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 04-03-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Na een tijdelijk slotje is het topic weer open. Met als belangrijkste verzoek aan TS om er geen slow chat of helpdesk topic van te maken.

Heb je een vraag probeer eerst onderzoek te doen en te oefenen. Heb je als laatste een bericht geplaatst in dit topic. Dan graag deze editen en niet een nieuwe reactie te plaatsen om je topic een schopje te geven. (y)

[ Voor 172% gewijzigd door Daan_ op 06-03-2019 11:25 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Nu ik toch wat geoefend heb, is me wel opgevallen dat deze camera met stock lens in het algemeen niet echt scherpe foto's maakt, behalve als je het handmatig scherp gaat stellen door de ontspanningsknop half in te houden en de lens draaiende tot gewenste resultaat. (handmatig scherpstellen functie moet dan wel geactiveerd zijn)
Heb zelf ook andere type camera's gehad maar dat was automatisch wel scherper.

[ Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 17-04-2022 19:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste