Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Systeem camera SONY Alpha A5100L + 16-50mm

Pagina: 1
Acties:

• Snake_Eye
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22-02 18:58
Hallo beste mensen, ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Ik heb een samsung s3 uit 2016.
Maar was niet tevreden over door de edge engagement en kunstmatige scherpte. Ik had nog gedacht zal ik dan een Samsung s8 kopen.

Maar na gelezen te hebben blijkt een echte fotocamera beter te zijn. Door testen op internet te lezen las ik dat ook. Ik naar BCC en ik wilde maar tot €400 uitgeven. Er stonden ook duurdere camera’s maar ze adviseerde me de Sony a1500. Deze was de beste keuzen voor het geld. Deze was ook nog in een actie voor €319
Ik heb deze maar gekocht, maar nu kom ik best veel negatieve aspecten tegen, namelijk zonder te willen flitsen in een lichte huiskamer kreeg ik een bak ruis, en groen met magneta achtige kleuren op witte objecten (muren).

Ook zie ik vertekenend beeld, muren staan scheef. Het schijnt omdat de camera nogal een flinke groothoeklens heeft. Dat zou dan opgevangen kunnen worden met wat inzoomen werd gezegd) Maar toch blijf ik vertekend beeld zien. De JPEG vind ik helemaal niet goed uitzien. Te veel artifects, te oranje kleur en overbelicht. Nu kan men de raw files bewerken. Maar in sommige modes kun je alleen jpeg krijgen.(kan dus beperkt aangepast worden) Dan nog het grootste probleem dat bijna iedere foto wazig is in veel gebieden. Zo heb ik nog geen enkele keer een foto kunnen maken waar mijn hond helemaal scherp op staat. (ook buiten foto’s niet)
Heb ik nu zo’n slechte camera gekocht? Heeft iemand voor mij een advies of instellingen tips voor binnen foto’s en scherpte regelingen of mode

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:21
Als eerste geef ik je de tip een fotografiecursus te volgen, de handleiding eens goed te lezen of wat YouTube filmpjes te kijken om wat van fotografie op te steken.

Die scheve muren komen waarschijnlijk omdat je de camera scheef houdt. De groene en paarse vlekken op de muur door een te hoge ISO. Foto wazig in veel gebieden kan scherptediepte zijn, maar ook slechte focus.

• d4jo
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-02 22:33
^ eens met MRIdev, met een A5100 kun je prima foto's maken (zeker als je vanaf een telefoon komt) maar niet alleen de body maar ook je lens hebben grote impact op het resultaat.
Misschien verwacht je te veel van foto's in het donker, met jouw lens die max F3.5 op cropsensor is en deze body (hoge ISO waardes worden al snel korrelig) zul je waarschijnlijk met een statief willen werken in donkere situaties.

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:08
Net als bovengenoemde: Aan de camera ligt het niet direct, die is prima in staat om leuke foto's mee te maken. Ik heb zelf een paar jaar met een A6000 geschoten.

Check ook al je instellingen: staat automatische vertekeningscorrectie aan? Die is op de Sony's al prima in staat om vertekening recht te zetten.

Sla je jpg's op in hoogste kwaliteit? Anders gaat de compressie er hard inslaan. De te oranje kleur ligt aan de witbalans of de setting waarop de jpg wordt opgeslagen. Overbelicht vind ik wel interessant, want op automatisch vond ik de A6000 altijd te veel onderbelichten. Hoe zit je lichtmeting? Spot/Centered of hele kader?

Zonder flitsen in huis willen schieten zul je een veel lichtsterkere lens moeten nemen, denk aan een f/1.8 prime. Of accepteer een bak ruis, die ga je al gauw zien (vanaf ISO 3200).

Dat je geen scherpe foto kan schieten, ook buiten niet is wel typisch. Zelfs de kitlens is hier prima toe in staat, of zit je enorm dicht op je onderwerp? Laat je de camera het scherpstelpunt kiezen of doe je dat zelf? (dat laatste is wel aan te raden).

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:11
misschien de plaatjes waar je van baalt ergens uploaden zodat we mee kunnen kijken.
In de extra data van de foto staan dan ook de instellingen die jij (of de camera) hebt gekozen voor de foto en dan geeft dan ons weer wat informatie om te kijken wat er mis is ((of juist niet) en waarom dan.

• Snake_Eye
IK heb verschillende modus gekozen, en instellingen. Dus heb nog geen vaste instelling. Het zou mooi zijn om een bepaalde instelling geadviseerd te krijgen. Ik heb nu even gekeken bij dit plaatje in adobe lightroom

dit stond er

belichting staat hier op 1/60 sec bij f/4,0
brandpunt21 mm iso was automatisch,
flits niet gebruikt

Snake_Eye wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:23 (9%)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Standaard instellingen of de beste instellingen zijn er niet. Dat hangt altijd af van de (licht)omstandigheden waarin je fotografeert.

De foto is qua scherpte prima voor de kitlens. De scherptediepte is wel wat kort, maar dat krijg je met f/4,0 inderdaad. Ik raad Je aan een cursus te volgen om beter te begrijpen hoe eea werkt qua fotografie.

Icephase wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:27 (55%)

• Snake_Eye
Hoe kan ik dan de scherpte punt aanpassen. Heb geen zin om alleen het kopje van de hond steeds scherp te hebben en de rest niet. Ik heb dan de bovenste foto bewerkt om alle scheven raamkozijn recht te trekken, vanuit het raw file. De jpg dat erbij zat was deze

Snake_Eye wijzigde deze reactie 01-02-2019 16:38 (26%)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het grappige is dat je met je ogen ook alles scheef ziet. Alleen je hersenen trekken dit recht. Die scheve kozijnen zijn dus correct en hebben alles met perspectief te maken. Alleen hele dure tilt/shift objectieven kunnen dit effect compenseren. Er is niks mis met je camera, en alle camera’s laten dit effect zien. Duurdere lenzen zijn wel beter in het omgaan met ton of komvormige vertekening, maar dat is niet wat je hier in je kozijnen ziet.

• Snake_Eye
scherpstelgebied staat op midden scherpstelfunctie automatische AF
Wat is dan het beste instelling voor een grotere oppervlak scherpte?

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 23:08
Snake_Eye schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:45:
Diafragma verder dichtgooien (F/8 zou je een heel eind mee moeten komen) Maar dat gaat dan weer ten koste van sluitertijd en/of ISO...

Verder: er is niet 1 instelling die altijd gaat werken, dat is het leuke van fotografie; je moet blijven kijken en vooral ook veel oefenen om de juiste instelling voor een bepaalde setting te vinden.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:45:
Het spijt mij geweldig maar zo kunnen we hier nog uren door gaan. Het is goed om te beseffen dat fotograferen niet richten en klikken is en je van foto's op de automatische stand niet veel kan verwachten in alle situaties. Iets mooi op de foto zetten is een vak. Als je daar niks mee hebt en geen tijd voor wil nemen dan is het enige wat je kan doen een duurdere point-and-shoot kopen met een slimmere auto modus. Zonde geld wat mij betreft.

Zoals ook al eerder aangegeven, koop een boek, lees de handleiding (daar staat het antwoord op je vraag ook in) en kijk naar eventueel een beginners cursus.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:13

sys64738

Press play on tape

Dit is toch een prima foto? Waarom moet de hele hond scherp zijn? Dis juist mooi. Maar zoals hierboven al werd geroepen: dan moet je een kleiner diafragma gebruiken (F8 of F11) maar binnen levert dat weer langere sluitertijd op en dus gevaar op bewegingsonscherpte.

Dus of op F4 schieten en (die in mijn ogen mooie) ondiepte voor lief nemen, of toch flitser gebruiken.

En die kozijnen zijn ook prima zo. Gewoon kwestie van perspectief. Wil je die recht hebben, moet je 100% horizontaal schieten en niet, zoals nu, naar beneden gericht.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:35
De kitlens (heb zelf de A6000) is niet de beste, maar er zijn prima foto's mee te maken als beginner. Wel moet je inderdaad het correctieprofiel aanzetten. Nog belangrijker, als je in RAW schiet kun (of moet?) je dat zelfs achteraf doen in Lightroom bij de lensopties. Daar staat je lens dan tussen.

En verder is fotografie letterlijke spelen met licht. Je maakt een afweging tussen sluitertijd, diafragma (f-getal) en ISO. Iedere "stop" (bij diafragma een factor wortel(2) meer open (kleiner getal), sluiterstijd door verdubbelen, ISO verdubbelen) levert je meer licht op, maar ook een nadeel: Bij een hogere ISO heb je meer ruis, bij een langere sluiterstijd meer beweginsonscherpte, en bij een open diafragma (lager getal!) een kleine "scherptediepte". Daar moet je constant tussen balanceren.

Het beste is om eens wat te experimenteren, maar zeker als je ook op auto schiet (of pak de P-stand) dat je dan de ISO range beperkt tot zeg maximaal 1600 (of 3200 als het niet anders kan) om zo onacceptabele ruis te voorkomen.

Er zijn zat guides en boeken, lees bijvoorbeeld deze korte intro:
https://www.techradar.com/how-to/the-exposure-triangle

Het is een kwestie van de juiste balans zoeken met het juiste effect.

En verder, binnen fotograferen met een bewolkte dag is gewoon ontzettend lastig zonder flits. Je hebt simpelweg te weinig licht voor een goede foto. Waarom de smartphone het wel kan, gewoon een bak post-processing (wat jij in lightroom ook kan doen) om er voor een telefoonschermpje iets soort van ok-achtig iets van te maken... Maar in wezen wordt je gewoon genept en geeft je nieuwe camera daadwerkelijk weer wat er aan licht wordt opgevangen.

GENETX wijzigde deze reactie 01-02-2019 20:47 (15%)

• Snake_Eye
Ik heb de Diafragma verder dichtgooien (F/8 iso heeft automatisch 1600 gepakt.
Helaas lijkt de groene en magenta vlekken erger te zijn. Zal misschien color ruis zijn of zo?

Ook vreemd dat in adobe lightroom steeds rode vlekken te zien zijn bij het raam, weg

zal de hooglichten automatisch te hoog ingesteld zijn denk ik want als ik hooglichten aanpas dan is het rode

Snake_Eye wijzigde deze reactie 02-02-2019 10:07 (58%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:13

sys64738

Press play on tape

Die rode vlek is LR die aangeeft dat het daar overbelicht is. Oftewel 100% wit. Het is vrij complexe scene qua licht (lees erg hoog contrast) en dit kan je camera niet aan.

Gewoon met je rug tegen het raam gaan staan en je hond fotograferen in de richting van de woonkamer. Beter licht en minder contrast. Problem solved.

En daarna echt boek gaan lezen of cursus volgen.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• GENETX
En overbelicht in die hoek is ook niet een drama imho. Het is toch niet het detail waar je op let. Maar je kan kijken of je "met het licht mee" kan schieten, dan weerkaatst er waarschijnlijk ook meer licht in de camera met de bron (raam) in je rug.

• Snake_Eye
Onscherpe achtergrond en alleen hond is mooiste, ik heb met de eerste foto een uitsnede gemaakt van de en klok weg gehaald met clone stamp. Ik denk dat dit wel het mooiste is. Alleen groen en rode ruis op muur is denk ik met iedere camera.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 02-02-2019 16:11 (14%)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:34
Dan nog even de belichting oppoetsen en volgende keer lichtjes inflitsen om de ogen beter belicht te krijgen. Het is echt wel even oefenen om echt mooie foto's uit zo'n camera te krijgen.

Het lijkt makkelijk, maar zeker binnen met licht vanaf één kant is het niet eens zo makkelijk.

De ruis op de achtergrond zou ik me verder geen zorgen over maken. Of, als je sowieso lightroom gebruikt, de ruis daar even oppoetsen.

• Snake_Eye
Garyu schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:37:
Dan nog even de belichting oppoetsen en volgende keer lichtjes inflitsen om de ogen beter belicht te krijgen. Het is echt wel even oefenen om echt mooie foto's uit zo'n camera te krijgen.

Het lijkt makkelijk, maar zeker binnen met licht vanaf één kant is het niet eens zo makkelijk.

De ruis op de achtergrond zou ik me verder geen zorgen over maken. Of, als je sowieso lightroom gebruikt, de ruis daar even oppoetsen.
Belichting oppoetsen? je bedoeld de hooglichten ophogen ?

• Garyu
De rechterkant is minstens een stop onderbelicht, waardoor je je hond maar voor de helft goed kan zien. Vooral zijn linkeroog is vrijwel onzichtbaar (zwart in zwart).

• Snake_Eye
Ik heb een foto buiten gemaakt, het gekste is dat als ik hem op mijn pc bekijk is hij goed, via imgur ook (zoals je hem nu ziet) op tablet of internetbrowser (als ik hem wil mailen outlook.com) zijn de kleuren fletser minder kleuriger. Weet iemand hoe dat komt? De foto wordt dan aangepast of zo door outlook.com of zo.

gaat om deze

foto geladen is in outlook.com

EDIT nu ik de foto vanuit outllook weer opsla op mijn pc is hij ook kleiner zie ik. Maar als ik de bovenste foto in paint open dan krijgt het ook de fletse kleur. (zoals onderste foto)

Snake_Eye wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:15 (68%)

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23-02 10:52
Ik heb de a5100 ook alweer een tijd in bezig en het bevalt met prima. Uiteraard mis ik wel bepaalde zaken, maar de upgrade naar een duurder model is het mij nog niet waard.

Mijn fotostream.
https://www.flickr.com/photos/129648622@N02/

• GENETX
Browser / beeldcallibratie. Sowieso is het goed om een beeldcalibratie uit te voeren. Daarnaast geven sommige browsers kleuren anders weer, instelingen gok ik. Firefox is bij mij op de desktop een stuk kleurrijker dan Chrome. En ja, online diensten gebruiken compressie op foto's. Als je ze high res wil doorsturen kun je er beter een zipje vaan maken.

• Snake_Eye
cedras schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:57:
Ik heb de a5100 ook alweer een tijd in bezig en het bevalt met prima. Uiteraard mis ik wel bepaalde zaken, maar de upgrade naar een duurder model is het mij nog niet waard.

Mijn fotostream.
https://www.flickr.com/photos/129648622@N02/
Wow man dat ik gaaf ik denk dat ik nog veel moet gaan lezen om dat te kunnen bereiken.
Heb je nooit geen last van color nois? Zo ja waarmee werk je dat weg?

Snake_Eye wijzigde deze reactie 03-02-2019 14:46 (7%)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Wow man dat ik gaaf ik denk dat ik nog veel moet gaan lezen om dat te kunnen bereiken.
Kleurruis is eigenlijk geen issue meer, het is er wel maar tegenwoordig erg goed weg te poetsen. Als je in JPG schiet dan zal de camera dit voor je doen. Als je in RAW schiet moet je dit achteraf zelf doen, maar de meeste RAW programmas (bijv Lightroom) doen dit automatisch voor je.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• cedras
  • Laatst online: 23-02 10:52
Snake_Eye schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Geen idee of ik daar last van heb. Ik werk het iig niet weg.

• Snake_Eye
Ik denk dat ik het probleem weet, waarom de foto anders van kleur wordt als ik het via outlook verstuur. Het heeft denk ik met dit te maken:

Omdat Adobe RGB een grotere kleurruimte heeft dan sRGB worden de verschillende tinten (vooral in het groen!) beter vastgelegd. Hiermee wordt het detail wat vergroot en heb je meer mogelijkheden in de nabewerking. Daarom werken uitgevers en drukkers ook met Adobe RGB-bestanden. Wie het maximale uit zijn foto’s wil halen, werkt daarom het beste op Adobe RGB.

Maar… met Adobe RGB kun je niets op internet, de meeste monitors en printers. Deze werken immers met sRGB. Ga je actief aan de slag met Adobe RGB, dan is het handig te beschikken over een monitor die deze kleurruimte zo goed mogelijk benadert, anders zie je de juiste kleuren immers nog niet. Wanneer je een Adobe RGB foto op je website plaatst, kan deze flets weergegeven worden, omdat browers niet overweg kunnen met deze kleurruimte. Ook bij veel ‘normale’ afdrukcentrales wordt met de sRGB-kleurruimte gewerkt. Je Adobe RGB foto moet je in die situaties dus eerst omzetten naar sRGB. Publiceer je nooit en gebruik je de foto’s alleen voor jezelf, dan kan sRGB een prima keuze zijn.

source

Snake_Eye wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:28 (3%)

• Snake_Eye
wow rete mooi nu met F8 alles scherp.Buiten opnames gemaakt wel wat instellingen met kleur moeten aanpassen maar heb er iets moois van kunnen maken. Hebben jullie ook bepaalde profielen aangemaakt voorninstellingen?

• Snake_Eye
Hallo daar ben ik weer. Het ziet er naar uit dat ik niet de enige ben die het probleem heeft dat de foto's een oranje / geel gloed hebben met jpg en weinig contrast. Zie hier https://www.wimarys.com/sony-a5100-settings-tips-and-tricks/
Iemand een idee om dat te verhelpen? De witballance op underwater mode zetten of zo

Als er geen raw funcie was, dan was het een waardeloze camera. Want die jpg zijn niet te pruimen met kleur.
En vooral als de zon schijnt.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 05-02-2019 23:40 (116%)

• Garyu
Je kan toch gewoon de witbalans instellen? :?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:37:
Hallo daar ben ik weer. Het ziet er naar uit dat ik niet de enige ben die het probleem heeft dat de foto's een oranje / geel gloed hebben met jpg en weinig contrast. Zie hier https://www.wimarys.com/sony-a5100-settings-tips-and-tricks/
Iemand een idee om dat te verhelpen? De witballance op underwater mode zetten of zo

Als er geen raw funcie was, dan was het een waardeloze camera. Want die jpg zijn niet te pruimen met kleur.
En vooral als de zon schijnt.
Als je inmiddels je handleiding er bij had gepakt dan had je geweten dat je gewoon de witbalans in had kunnen stellen als de automatische stand niet naar wens is. Daarbij zijn er ook allerlei creatieve stijlen in te stellen welke ook van invloed zijn op o.a. contrast, saturatie. Deze stijlen zijn ook daarin helemaal aan te passen.

Zie ook: http://docs.esupport.sony...ontents/TP0000301878.html

www.maartendeboer.net

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:59
Mij heeft het veel geholpen om enkele websites door te struinen en de techniek onder de knie te krijgen :

https://vinkacademy.nl
https://fotoworkshop.nl
https://www.derooijfotografie.nl/
https://fotografieles.nl
https://nandoonline.com
https://www.nandoonline.com/basistechniek/

En zo zijn er wel meer. Kijk er eens. Bestudeer de eBooks en howtos. De blogs. En leer :)

• Snake_Eye
Ventieldopje schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 00:56:
[...]

Als je inmiddels je handleiding er bij had gepakt dan had je geweten dat je gewoon de witbalans in had kunnen stellen als de automatische stand niet naar wens is. Daarbij zijn er ook allerlei creatieve stijlen in te stellen welke ook van invloed zijn op o.a. contrast, saturatie. Deze stijlen zijn ook daarin helemaal aan te passen.

Zie ook: http://docs.esupport.sony...ontents/TP0000301878.html
Daarom zei ik al "De witballance op underwater mode zetten of zo"
Crazy- schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:40:
Mij heeft het veel geholpen om enkele websites door te struinen en de techniek onder de knie te krijgen :

https://vinkacademy.nl
https://fotoworkshop.nl
https://www.derooijfotografie.nl/
https://fotografieles.nl
https://nandoonline.com
https://www.nandoonline.com/basistechniek/

En zo zijn er wel meer. Kijk er eens. Bestudeer de eBooks en howtos. De blogs. En leer :)
Bedankt zal eens kijken. Maar het ging mij specifiek om deze standaard instellingen van de camera, dat de jpg's er belabberd uitrollen.

Nu ga ik dan toch steeds met de raw files aan de gang, daarmee krijg ik wel het wenselijke resultaat.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 06-02-2019 10:29 (37%)

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:59
Snake_Eye schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:26:
[...]
Daarom zei ik al "De witballance op underwater mode zetten of zo"
Probeer de witbalans of op bewolkt (3500k) of op zonlicht (5500k) te zetten afhankelijk van je situatie.
alle overige zou ik persoonlijk negeren en waar nodig aanpassen (RAW!!!) achteraf

het nadeel van auto witbalans is dat elke foto anders is.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 01:25
Crazy- schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:32:
[...]

Probeer de witbalans of op bewolkt (3500k) of op zonlicht (5500k) te zetten afhankelijk van je situatie.
alle overige zou ik persoonlijk negeren en waar nodig aanpassen (RAW!!!) achteraf

het nadeel van auto witbalans is dat elke foto anders is.
Bewolkt geeft juist blauwer licht omdat het rood deels door de wolken uitgefilterd wordt.
Bewolkt geeft een kleurtemperatuur van ongeveer 6000 K of hoger.

• Snake_Eye
Ik heb binnen wat uitgeprobeerd de iso waarde even op 800 gezet anders gooit de camera het helemaal open. daarna de witbalans handmatig ingesteld op 5500k dan
A-B:B1
G-M:0

Hondje heeft op jpg goede kleur zoals het moet zijn. Het is wel even uittesten.

• Snake_Eye
Instellingen Adobe Lightroom

instellingen Adobe Photoshop:

Met welke kleuren instellingen gebruiken jullie in adobe lightroom en adobe photoshop?

Imorteer ik raw met adobe lightroom en sla ik het op als jpg dan is alles goed ook met versturen en weergave in outlook.

Het gaat niet goed gaan als ik van lightroom selecteer > foto > bewerken in adobe photoshop en bewerk het in adobe photoshop en sla het als png op. De kleuren zien hetzelfde uit maar niet als ik het via outlook verstuur. Wel als ik via lightroom naar adobe pohotoshop exporteer en bewerk en kies in Adobe Photoshop export en sla het dan op als png. Dan is het wel goed met weergave in outlook. Alleen heeft de foto geen resolutie meer van 350.

Het gaat er mij om dat er geen problemen onstaan als ik de foto wil laten drukken.

EDIT Heb nu de kleuren profiel op allebei op Adobe RGB gezet. Nu is het wel helemaal oke.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 09-02-2019 19:26 (9%)

• Snake_Eye
Heb hier een foto heb de filters uitgezet, dan kun je zien wat ik bedoel aan color nois. Ook zie ik hete pixels lijkt me niet goed (zijn hele felle pixels)

de plaatjes host lijkt de pixels te dimmen.

Helaas zie je ze niet goed als ik de foto upload, zal eens een closeup maken.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 12-02-2019 12:12 (42%)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Ik begrijp niet echt wat je met de foto wilt tonen? Er is color noise, waarschijnlijk heb je een ISO waarde gebruikt van 800 of hoger, aangezien de 16-50 kitlens niet lichtsterk is en je binnen fotografeert. Dan is ruis te verwachten. Ik zag verder geen hete pixels.

• Fledder2000
  • Laatst online: 23-02 12:09
Op zich leuk met hoeveel enthousiasme je aan de slag gaat, maar je spervuur aan vragen toont mij aan dat het wellicht goed is om een basiscursus of boek fotografie door te nemen. Toch een aantal reacties:

"Niet alles is scherp"
Hier stoor ik me het meeste aan :) Beperkte scherptediepte is nu juist het grote pluspunt van een camera met een wat grotere sensor tov een smartphone. Juist hierdoor kun je mooiere foto's maken. Alhoewel het gewoon mogelijk blijft om alles scherp te hebben, het is niet de standaard. Ik zou het dus niet aanraden om standaard op F/8 te schieten als je met een groter diafragma zou kunnen schieten. Met F/8 krijg je een vrij lange sluitertijd dus meer kans op beweging en een hogere ISO, dus meer noise. Zo is een van je fotos 1/60s. Dat is eigenlijk te traag om uit de hand te schieten. Het kan met een vaste hand en wat oefening maar ook het onderwerp zoals je hond zal ondertussen misschien bewegen.

Vertekening/perspectief
Volstrekt normale gang van zaken bij een groothoeklens. In Lightroom kun je aanzetten dat dit automatisch gecompenseerd wordt, mits er een profiel is voor je camera/lens.

Kleurzwemen
Als het de hele foto betreft, dan is het een witbalans probleem. Kies in plaats van auto een andere modus. Schiet je in RAW dan kun je het achteraf gewoon veranderen.

Noise
Zul je vrijwel altijd hebben tenzij je op base ISO schiet. Noise goed nabewerken is een uitgebreide skill om te ontwikkelen als je auto noise reduction niet goed genoeg vind.

color profiles
Zorg dat alles in sRGB is, zowel de capture als de nabewerking. En exporteer niet naar PNG. Het is een foto, gebruik daarvoor JPEG.

RAW
Misschien had je dit al ontdekt: je schiet in RAW en bekijkt op de achterkant van de camera naar tevredenheid een resultaat. Dan open je de RAW in Lightroom en verlies je zowat alle contrast, kleurcorrectie en noise reduction. Dat is helaas het idee van RAW: je moet al die dingen zelf opnieuw doen, tenzij je een profiel gebruikt tijdens de import die specifiek is toegesneden op je camera of persoonlijke smaak.

• Snake_Eye
Vertekening/perspectief
Als je de groothoek niet gebruikt zou je vertekening niet mogen zien heb ik gelezen, ik heb de telelens optie gebruikt dan zou de vertekening niet mogen werd aan mij door een fotograaf verteld. Maar de lens wordt maar klein beetje gecompenseerd in Adobe lightroom. Ik moet het handmatig verder corrigeren.

Ook al zet ik de ISO op max 800 of 1600 dan krijg ik nog steeds nois. Ik heb de laatste foto diafragma op f4.5 staan.(vast gezet)

Kleurzwemen
Witbalace stel ik tegenwoordig handmatig in.

Noise
Ook de nois reduction slaat te hard toe op de JPG waardoor te weinig details overblijven. Ik pas handmatig de Nois reduction toe.
Helaas blijft er dan nog rode en groene vlekken over ze zijn dan wat uitgesmeerd en wel wat minder fel.

color profiles
Ik heb gelezen dat als je een foto af wil laten afdrukken het op Adobe RGB moet staan en dan met zo min mogelijk compressie. JPG heeft de meeste compressie. Een png heeft geen compressie.
Mijn camera heeft 2 soorten kleurenmodus. de SRGB en Adobe RGB heb het nu op Adobe RGB staan omdat dit de meeste kleuren pallet heeft)

RAW
Dit vind ik het fijnste omdat de kleuren wel kloppen en de jpg niet.De JPG klopt ook niet met contrast. Ook de nois reduction slaat te hard toe op de JPG waardoor te weinig details overblijven. Ik pas handmatig de Nois reduction toe.

Snake_Eye wijzigde deze reactie 12-02-2019 13:06 (4%)

• Fledder2000
"Als je de groothoek niet gebruikt zou je vertekening niet mogen zien heb ik gelezen, ik heb de telelens optie gebruikt dan zou de vertekening niet mogen werd aan mij door een fotograaf verteld"

In het algemeen klopt dat. Als de beeldhoek in de buurt van die van het menselijke oog komt (50 - 85mm) dan is er geen of nauwelijks vertekening. Daarboven vind juist compressie van het perspectief plaats maar dat wordt doorgaans niet als storend ervaren.

"Ook al zet ik de ISO op max 800 of 1600 dan krijg ik nog steeds nois. Ik heb de laatste foto diafragma op f4.5 staan.(vast gezet)"

Dat is vrij normaal. Het is nog steeds een kleine sensor en ISO 800-1600 is niet hoog maar ook niet superlaag. Geen verrassing dat je wat noise krijgt. Goed dat je hier zelf de controle over neemt. Mogelijk doe je dat nu op de hele image, de volgende stap is het selectief te doen op onderwerp en achtergrond apart. Ter vergelijking: een originele foto op je smartphone is een grote bakke ruis, de enige reden dat het toonbaar is, is door de aggressieve noise reduction en allerlei trucs.

"Ik heb gelezen dat als je een foto af wil laten afdrukken het op Adobe RGB moet staan en dan met zo min mogelijk compressie"

Deels waar, indien de printer AdobeRGB ondersteund, krijg je mogelijk diepere kleuren. Besef wel dat de meeste printers slechts een kleine fractie van het kleurenbereik op je monitor kunnen printen. sRGB heeft al 16 miljoen mogelijk kleuren, een gemiddelde printer komt niet verder dan een paar duizend.

"JPG heeft de meeste compressie. Een png heeft geen compressie."
Toch verwacht een drukker een high-res JPEG (100% quality) of een TIFF. PNG is absoluut niet gangbaar. Het kan bijvoorbeeld ook geen EXIF info opslaan, en daarmee dus ook geen kleur profiel informatie.

"Mijn camera heeft 2 soorten kleurenmodus. de SRGB en Adobe RGB heb het nu op Adobe RGB staan omdat dit de meeste kleuren pallet heeft)"

Ik raad het toch af. Je monitor kan mogelijk AdobeRGB niet eens weergeven, tenzij je een wide gamut monitor hebt? Wanneer je je fotos digitaal deelt (web, whatsapp, facebook) zal niemand die extra kleuren zien, juist een compleet matte versie ervan. Helaas, de wereld is gebouwd op sRGB, en niet anders.

• Snake_Eye
Ik bedoel van mijn gemaakte foto bij de fotograaf een foto uit te laten draaien om in te lijsten. Zelf wil ik niks laten printen omdat de kleuren er snel verbleken. Met die hotpixels kan ik dan wel verwijderen met adobe photoshop naar filters.nois >dust and scratches.

• Garyu
Kleurprofielen zijn voor huis- tuin en keukengebruik overrated. Je creeert meer problemen en mogelijke incompatibiliteit dan je er aan kwaliteit weer uithaalt.

Kijk liever naar hoe je de belichtingssituatie bij je foto's gaat kunnen verbeteren en naar mogelijkheden om ruis selectief te onderdrukken. Je gaat er véél meer bij winnen dan of je Adobe RGB of sRGB gebruikt. Kwestie van trial en error tot je de hele keten goed op elkaar hebt afgestemd. Afhankelijk van welke tools je hebt, zorgt dat vooral voor een hoop frustratie en tijd omdat het allemaal net niet werkt

• Snake_Eye
Ja nu heb ik foto's gemaakt met veel licht met een iso 350 en nog color nois pffff

Snake_Eye wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:36 (3%)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Post nou eens een RAW/jpg onbewerkt/ongecomprimeerd dus geen imagegur oid.
Nou word ik wel benieuwd :?

Gabriël Ryzen

• Fledder2000
Noise is normaal! Ik fotografeer op fullframe (dus een forse sensor) op de allerlaagste ISO (ISO 64) en dan nog is enige ruis te zien als je als een dolle inzoomed tot 100%. In die extreem gunstige situatie is noise vrijwel afwezig maar als je echt goed kijkt, waarneembaar.

Je werkt met een relatief kleine sensor en hebt geen lichsterk objectief, dus die situatie is een stuk ongunstiger en dus is er altijd noise. Hoe veel en hoe zichtbaar heb je nog niet duidelijk gemaakt. In de voorbeeldfoto's zie ik niets schokkends.

Besef ook dat subtiele noise op 100% crop niet meer te zien is op een normale kijkafstand of formaat.

• Fledder2000
Die foto van die hond is overigens een goede foto om mee te oefenen. In principe heb je hem goed genomen. De belichting is goed, de compositie ook, en de foto is niet zichtbaar bewogen.

Een prima startpunt. En nu maak je hem af:
- Noise valt heel erg mee, maar met name de donkere achtergrond in de huiskamer heeft wat reduction nodig
- Belangrijker: de hond mist contrast en scherpte. Hij is heel erg vlak. Juist het super fijne detail van de kleine haartjes wil je benadrukken. Ik zou dus met een penseel flink wat contrast en scherpte toevoegen op de juiste plekken.

Wanneer je de hond goed benadrukt, zal men de weinige noise die er is niet eens zien.

Verder vraag ik me af of je de term "hot pixel" goed gebruikt? Een hot pixel is een elektrostatisch probleem wat voorkomt bij een overhitte sensor. Het lijkt me dat je het gewoon over noise hebt, wat ook gekleurde pixels zijn, maar heel iets anders dan een hot pixel.

• Snake_Eye
ik bedoel enkele hele felle pixels (ook wel gekleurd maar een stuk feller)

• Snake_Eye
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:43:
Post nou eens een RAW/jpg onbewerkt/ongecomprimeerd dus geen imagegur oid.
Nou word ik wel benieuwd :?
De vorige foto is een raw zonder filters waarvan weer een jpg is gemaakt
Fledder2000 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:01:
Die foto van die hond is overigens een goede foto om mee te oefenen. In principe heb je hem goed genomen. De belichting is goed, de compositie ook, en de foto is niet zichtbaar bewogen.

Een prima startpunt. En nu maak je hem af:
- Noise valt heel erg mee, maar met name de donkere achtergrond in de huiskamer heeft wat reduction nodig
- Belangrijker: de hond mist contrast en scherpte. Hij is heel erg vlak. Juist het super fijne detail van de kleine haartjes wil je benadrukken. Ik zou dus met een penseel flink wat contrast en scherpte toevoegen op de juiste plekken.

Wanneer je de hond goed benadrukt, zal men de weinige noise die er is niet eens zien.

Verder vraag ik me af of je de term "hot pixel" goed gebruikt? Een hot pixel is een elektrostatisch probleem wat voorkomt bij een overhitte sensor. Het lijkt me dat je het gewoon over noise hebt, wat ook gekleurde pixels zijn, maar heel iets anders dan een hot pixel.
verscherpen doe ik meestal een beetje met detail verscherpen in adobe lightroom, en wat verscherpen met highpass en blending op softlight zetten

Snake_Eye wijzigde deze reactie 12-02-2019 16:12 (67%)

• Fledder2000
Snake_Eye schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:05:
[...]

In dat geval is dit volstrekt normale noise. RAW is noisy, is even schrikken als je een JPEG gewend bent met noise reduction al ingebakken. Idee is dus dat jij nu de noise reduction doet, en zoals gezegd, dat is een skill. Ga dus aan de slag met selectieve noise reduction. Dan zul je het uiteindelijk beter doen dan de JPEG.

En zoals mijn voorgaande post: RAWs zijn ook plat. Doe dus flink wat met contrast.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:18

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

@Snake_Eye Als je de laatste bent die gereageerd heeft in dit topic dan kun je jou reactie editen door op "Wijzig" klikken. Wij zouden het waarderen als je dit in vervolg doet ;-)

Hier vind je meer informatie over forum functionaliteiten. Forum FAQ en Het algemeen beleid

My plekje op het Web -_- Workshops fotografie

• Snake_Eye
Superdaantje schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:10:
@Snake_Eye Als je de laatste bent die gereageerd heeft in dit topic dan kun je jou reactie editen door op "Wijzig" klikken. Wij zouden het waarderen als je dit in vervolg doet ;-)

Hier vind je meer informatie over forum functionaliteiten. Forum FAQ en Het algemeen beleid
Doe ik normaal ook, maar deze keer vergeten, sorry.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Snake_Eye schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:05:
[...]

Op imgur zonder EXIF :+

Enige wat we/ik zo kan zeggen is prima foto in de basis, en de noise als ik zo moet gokken gewoon een hogere ISO waar dat door komt?

edit: Mooie hond trouwens :)

sapphire wijzigde deze reactie 12-02-2019 18:06 (4%)

Gabriël Ryzen

• Snake_Eye
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:06:
[...]

Op imgur zonder EXIF :+

Enige wat we/ik zo kan zeggen is prima foto in de basis, en de noise als ik zo moet gokken gewoon een hogere ISO waar dat door komt?

edit: Mooie hond trouwens :)
Iso was 1600 vast ingesteld, anders was het hoger geweest.
brandpuntafstand 50mm
lensopening f5.6
sluitertijd 1/125

thanks voor compliment, ik vind het zelf ook wel een mooie hond. :*)

• Snake_Eye
Heb nog een vraag kleureninstelling voor monitor. Als ik de kleuren kies in nvidea dan zie ik de kleuren functie volledig of beperkt. Wat gebruiken jullie de kleuren weergave van windows of nvidea?

Heb het zelf op Volledig staan.Scheelt dag en nacht

Snake_Eye wijzigde deze reactie 14-02-2019 19:44 (26%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor nVidea niets want dat bestaat niet :+

De serieuzere fotografen onder ons werken met gekalibreerde schermen. Een extern apparaat hang je dan voor/tegen je scherm en stelt daarmee op basis van wat deze sensor binnen krijgt een aangepast kleurprofiel op.

Een kleurprofiel in Windows/nVidia software instellen is leuk maar zegt weinig tot niets omdat de weergave per scherm anders is en de PC dat niet kan zien.

Gabriël Ryzen

• Snake_Eye
sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:15:
Voor nVidea niets want dat bestaat niet :+

De serieuzere fotografen onder ons werken met gekalibreerde schermen. Een extern apparaat hang je dan voor/tegen je scherm en stelt daarmee op basis van wat deze sensor binnen krijgt een aangepast kleurprofiel op.

Een kleurprofiel in Windows/nVidia software instellen is leuk maar zegt weinig tot niets omdat de weergave per scherm anders is en de PC dat niet kan zien.
Ja oke maar het kleuren aansturen door nvdia of Ati of windows. Als dat ook niet goed staat is het ook mis. Vandaar ook mijn vraag
Snake_Eye schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:31:
Heb nog een vraag kleureninstelling voor monitor. Als ik de kleuren kies in nvidea dan zie ik de kleuren functie volledig of beperkt. Wat gebruiken jullie de kleuren weergave van windows of nvidea?

Heb het zelf op Volledig staan.Scheelt dag en nacht
[Afbeelding]

Snake_Eye wijzigde deze reactie 14-02-2019 20:23 (24%)

• GENETX
Je kan altijd ook nog de Windows "Beeldschermkleur kalibreren" wizzard uitvoeren. Dan kun je ook zaken zoals brightness van je scherm zelf een tikje beter krijgen zonder externe hardware. Uiteraard is dit niet optimaal, maar beter dan niets.

Maw: Je zal ook met de fysieke knoppen van je scherm moeten spelen, want zoals hieronder ook wrodt gezegd, je scherm zelf veranderd de kleuren ook nog.

GENETX wijzigde deze reactie 14-02-2019 20:37 (43%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En dat probeer ik uit te leggen want hoe weet nVidia/Windows wat de uiteindelijke output word?

De software stuurt een standaard kleurprofiel naar het scherm maar ieder scherm is verschillend (en dan bedoel ik ook echt ieder scherm) dus de uiteindelijke output is ook anders maar dat weet Windows niet.
Vandaar scherm kalibratie, dan krijgt de pc feedback en maakt speciale software aanpassingen voor die aansturing van dat specifieke scherm (en adviseert over instellingen voor het scherm zelf).

Nou lijkt de keuze tussen beperkt en volledig me makkelijk, geen idee wat het verschil is maar volledig klinkt beter dan beperkte kleuren :+

Gabriël Ryzen

• Snake_Eye
Nu HP my display monitor driver geïnstalleerd, weer andere kleuren. Ja dan vraag ik me helemaal af met welke drivers moet ik nu foto's bewerken. Windows, Nvidia of HP

• Snake_Eye
Even nog wat gelezen over deze camera. Wat ik begrijp is dat je tussen 3 soorten zoom functies kan switchen. Zoals Optical zoom, clearzoom en digital zoom ( behalve als de kwaliteit foto's op RAW of RAW /JPEG staat) Digital zoom wil ik beslist niet. Maar als de instelling op RAW staat wordt de optie van de zoom keuze niet opgelicht. Wordt dan alleen optical gebruikt neem ik aan??

Alhoewel ik een raw had bewerkt, en naar jpeg had omgezet. Maar het gekke is dat in de eigenschappen van de JPEG dit staat: Digitaal Zoom waarde 1

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snake_Eye schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:16:
Nu HP my display monitor driver geïnstalleerd, weer andere kleuren. Ja dan vraag ik me helemaal af met welke drivers moet ik nu foto's bewerken. Windows, Nvidia of HP
Gewoon Nvidia en zorgen dat je je scherm kalibreert (en van te voren je monitor instellingen reset in het menu van je monitor). Hiervoor heb je een Spyder of i1 Display Pro nodig. Lees je er even over in, zijn ook wel topics hier te vinden.

Raw is optische zoom alleen en die waarde van 1 zal staan voor 1x (geen digitale zoom dus).

www.maartendeboer.net

• Snake_Eye
Ventieldopje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:41:
[...]

Gewoon Nvidia en zorgen dat je je scherm kalibreert (en van te voren je monitor instellingen reset in het menu van je monitor). Hiervoor heb je een Spyder of i1 Display Pro nodig. Lees je er even over in, zijn ook wel topics hier te vinden.

Raw is optische zoom alleen en die waarde van 1 zal staan voor 1x (geen digitale zoom dus).
Oke bedankt voor je reply. En de instelling dynamische bereik volledig?

Snake_Eye wijzigde deze reactie 22-02-2019 13:14 (4%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True