Reclame voor waarschijnlijk niet toegestaan product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Vraag aan de redactie en @MichelvdV over zijn nieuwspost van 01-02-2019 10:16 Opbouwmodule van Hama voegt dab/dab+ toe aan bestaande autoradio's

Misschien dat het nieuw lijkt omdat bekende fabrikanten dit soort producten met streaming naar je FM-radio niet aanbieden, maar dat komt waarschijnlijk door de wetgeving.

Het apparaat heeft blijkbaar een ingebouwde FM-zender om het DAB/DAB+ ontvangst van het apparaatje te kunnen beluisteren via de radio die in de buurt is, zoals de autoradio. Maar uitzenden op de FM-frequenties die je met een gemiddelde (auto)radio kan ontvangen zijn gebonden aan licenties. Uitzenden is zelfs streng gereguleerd en vereist in veel gevallen een licentie.

Heeft de redactie nagegaan in hoeverre dit product wel bedoeld is voor de Nederlandse/Belgische markt en of die dan hier ook gebruikt mag worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:20
Laagvermogen FM zenders voor dit soort toepassingen zijn sinds 2006 toegestaan. Zie o.a. dit topic.

De link naar het exacte document van agentschap telecom werkt niet meer in de link, maar ik zou niet weten waarom het nu weer verboden zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
Als ik zo op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28 kijk mag het gewoon* als het vermogen niet de 50 nW overschreidt.

Subcategorie 8.: radioapparaten voor laagvermogen draadloze audioverbindingen
Nr.: C
Frequentieband: 87,5 – 108 MHz
Vermogen: 50 nW e.r.p.
Kanaalbreedte: 200 kHz
Modulatie: Deze gebruiksvoorwaarden zijn alleen van toepassing voor zenders met analoge frequentiemodulatie (FM)

* Ik ben geen juridisch deskundige. Ik kan het dus fout hebben. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Joen op 01-02-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
Het is aan de fabrikant om na te gaan of zijn/haar produkt aan de wetgeving voldoet. Zo lang er geen reden tot twijfel is, lijkt het mij niet dat de redactie van T.net dat moet gaan controleren.

Zo zijn er ook eisen aan het maximale zendvermogen voor wifi-antennes, eisen aan de 230V kant van apparaten die op netspanning werken... ook niet iets waarbij je verwacht dat de redactie dat controleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 13:32

Ravefiend

Carpe diem!

https://be.hama.com/54849...-dab+-bluetooth#downloads
Conformiteitsverklaring - 00054849 / Hama CDR70BT" DAB/DAB+/Bluetooth DAB Vehicle Retrofit

Eén van de toegepaste richtlijnen en normen is de EN 301 357 V2.1.1. Daarin staat op blz 22:

8.3.4.3 Limits
The limits for effective radiated power shall conform to table 2.
Table 2: Limits for effective radiated power
Radiated power limit: 50 nW e.r.p. (-43 dBm e.r.p.)
Radiated field strength at 10 m: 42,2 dBμV/m
Radiated field strength at 3 m: 52,2 dBμV/m

Lijkt me wel OK dus wat dat betreft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelvdV
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-10-2020
In Nederland is het gebruik van een zogeheten FM-transmitter sinds 2008 toegestaan, mits het apparaatje geen storing veroorzaakt. Een licentie is niet nodig, omdat het bereik beperkt blijft tot enkele meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 17:45

MazeWing

The plot thickens...

Denk dat we beter kunnen vragen wat de nieuwwaarde van dit product is en dat het overkomt als verkapte reclame...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 13:10

kodak

FP ProMod
Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:54:
Het is aan de fabrikant om na te gaan of zijn/haar produkt aan de wetgeving voldoet. Zo lang er geen reden tot twijfel is, lijkt het mij niet dat de redactie van T.net dat moet gaan controleren.
Natuurlijk is het in eerste instantie aan de fabrikant. Hier leek me echter reden tot twijfel, omdat me niet bekend was dat de wet inmiddels was aangepast. Gelukkig zijn er dan behulpzame tweakers die dat zien en er naar verwijzen.
Pagina: 1