FM minizender, na de zomer ook legaal in Nederland

Pagina: 1
Acties:
  • 9.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174103

Topicstarter
Sinds enige tijd bieden diverse online shops de Linex FM Transmitter aan, dit is een kleine fm zender met een maximaal bereik van 45 meter en byzonder geschikt om audiosignalen van een mp3 speler of pc over te zetten naar een portable transistorradio met fm.
Aardige is alleen dat dit handige apparaatje, strik genomen, verboden is in Nederland, dit in tegenstelling tot de rest van de EU.

Ik heb daarom op 21 april 2006 contact gezocht met de AT ( Agentschap telecom ) in Groningen omtrent enige helderheid m.b.t. het gebruik van een FM Transmitter:

Als reactie kreeg ik de volgende informatie:
A: De verkoop van dit soort mini FM zenders is geheel vrij.
B: Reclame maken voor de verkoop van de FM mini Transmitters is toegestaan m.i.v. 1 mei 2006.
C: Het gebruik van deze mini FM zenders is in de gehele EU, behalve Nederland vrij.
D: Indien een BOA ( Byzondere Opsporinga Ambtenaar ) van politie, AT of gemeente op de hoogte is dat er ergens een FM Transmitter in gebruik is dan heeft deze de instructie om, tot nader order, de zender en de daaran gekoppelde audioapparatuur in beslag te nemen plus de daarbij behorende boete van minimaal 500 euro uit te schrijven.
E: Het gebruik van de FM Transmitter zal in Nederland pas na de zomer van 2006 geregeld zijn maar de frequentie zal anders zijn als in de rest van de EU daar de band tussen de 87 en 89 MHZ meer en meer in gebruik is voor hulpzenders van de commerciële omroepen.

Kort samengevat: Er is geen heksenjacht op deze dingen maar als de buren 1 belletje plegen naar een anonieme "kliklijn"en je krijgt bezoek, dan kost het een hoop geld en ergernis.

het is overigens heel vreemd dat Nederland juist die frequenties in gebruik neemt voor andere doeleinden als dat de EU al in 2004 heeft besloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Is er intussen al bekend of het nu wel of niet is toegestaan in Nederland?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Anoniem: 174103 schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:14:
het is overigens heel vreemd dat Nederland juist die frequenties in gebruik neemt voor andere doeleinden als dat de EU al in 2004 heeft besloten....
Het is geen kwestie van in gebruik nemen maar betreffende frequenties zijn al sinds jaar en dag toegewezen vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Vergunningsvrije radiotoepassingen in Nederland (tabel 10):
http://www.agentschap-tel...gestelde_toepassingen.pdf

[ Voor 37% gewijzigd door djexplo op 07-04-2007 15:00 . Reden: (nieuwere nieuwsbrief) ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Dank, maar ik ben niet zo bekend met telematica, is het nu wel of niet toegestaan? Bedankt voor het linken naar een document, maar daar haal ik met mijn beperkte kennis over dat onderdeel nou weer niet uit of het wel of niet mag.

Ik begrijp dat zelf zoeken op dit forum een hoog goed is, en daar ben ik ook voorstander van. Maar als ik niet begrijp wat ik vindt als ik zoek, dan wil ik graag van iemand een antwoord horen of het nou wel of niet toegestaan is. Denk maar, kleine moeite, groot plezier. ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Antwoord op de vraag: Nee

Antwoord op de vraag wanneer dan wel: Niet dit jaar

Overige: Ik mag hopen dat dit nooit legaal word.

Voor de duidelijkheid: Het verkopen/kopen en/of in bezit hebben van zenders met of zonder vergunning is toegestaan. Het gebruiken ervan is NIET toegestaan. (zolang het gebruik ervan niet is vrijgegeven of je er geen vergunning voor hebt).

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 07-04-2007 22:16 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
c70070540 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:26:
[...]

Dank, maar ik ben niet zo bekend met telematica, is het nu wel of niet toegestaan?
De normale FM radiozenders zitten tussen de 88 tot 104 MHz.

Toegestane frequenties voor eigen FM radio liggen tussen de 195 en 202 MHz, dit is hoger dan de frequenties die via een normale radio te ontvangen zijn.

Bij een FM-zender zit een kristal wat trilt en de frequentie bepaalt MHz = is miljoen trillen per seconde.

Dus als je bij zo'n standaard FM-zendertje het kristal (van rond de 90 MHz) vervangt door een kristal met een frequentie ergens tussen 195 en 202 MHz, kan je legaal er mee uitzenden. Alleen dan moet je ook het filter in je radio aanpassen om de zender te kunnen ontvangen.

ps. Een echte tweaker bouwt zijn eigen radio'tje op basis van een IC met b.v. de MC3363 Datasheet, en kan dan radio zenders ontvangen van 20MHz tot ongeveer 400MHz ..

ps2. http://www.oselectronics.com/ose_p81.htm , allemaal IC's die je kan gebruiken voor een radio zender rond de 200MHz

[ Voor 19% gewijzigd door djexplo op 07-04-2007 22:44 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

djexplo schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:22:
[...]

De normale FM radiozenders zitten tussen de 88 tot 104 MHz.
Je bedoeld tussen 88 en 108 MHz ...
Of heb jij nog een analoge tuner uit 1965?
Toegestane frequenties voor eigen FM radio liggen tussen de 195 en 202 MHz, dit is hoger dan de frequenties die via een normale radio te ontvangen zijn.
Ook niet goed. Deze frequenties mogen sinds enkele jaren niet meer gebruikt worden.
En als dat al wel toe was gestaan; had je sowiso een vergunning nodig.
Dit gebied is nu opgeschoven naar (uit m'n hoofd) 205 -- 220MHz. Vaak worden deze frequenties gebruikt voor reportage verbindingen door lokale / regionale omroepen.
Maar ook hier geld dat je een vergunning nodig hebt. Je mag dan wel op 10 meter hoogte met 10Watt ERP uitzenden, dus een goede 30 KM overbruggen is geen probleem.

Mocht je nog een vrijgegeven frequentie gebied vinden en gaan gebruiken, houd dan rekening met beperkte toegestane bandbreedte en minimaal vermogen (enkele milliwatts)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
remco_k schreef op zondag 08 april 2007 @ 10:19:
[...]

Ook niet goed. Deze frequenties mogen sinds enkele jaren niet meer gebruikt worden.
En als dat al wel toe was gestaan; had je sowiso een vergunning nodig.
Dit gebied is nu opgeschoven naar (uit m'n hoofd) 205 -- 220MHz. Vaak worden deze frequenties gebruikt voor reportage verbindingen door lokale / regionale omroepen.
Volgens het Agentschap telecom (November 2006) kan je toch echt vergunnings vrij zenden tussen de 195 en 202 MHz, met een maximum van 50mW.

[ Voor 7% gewijzigd door djexplo op 08-04-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

djexplo schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:51:
[...]

Volgens het Agentschap telecom (November 2006) kan je toch echt vergunnings vrij zenden tussen de 195 en 202 MHz, met een maximum van 50mW.
Agentschap telecom
195 – 202 MHz
50 mW e.r.p.
200 kHz
FM
Inderdaad je hebt gelijk!
Je kan je alleen afvragen of het mogelijk is om je tuner om te bouwen. Dan kan je nog beter een FM zender kopen (88-108MHz) die geen antenne heeft, maar een 'kabelaansluiting' zodat ie rechtstreeks op de antenne ingang van de radio aan kan worden gesloten. (een soort kabelmodulator dus).
Voordeel daarvan: nooit problemen met ontvangst en niemand anders heeft er last van.

Edit:
Whahahaha! mag ik even lachen? Onderaan dit topic word (of werd) geadverteerd met een mp3 transmitter, orginele link: MP3 Transmitter (40m)
Even doorklikken naar 'De werking van een FM Transmitter' en je krijgt een pagina met o.a de volgende tekst te zien:
Een extra voordeel is dat onze transmitters een PLL Synthesizer bevatten. Dit is een soort filter die ruis en vervormingen uit het signaal filtert, waardoor het signaal perfect blijft.
Tot zover de meest idiote omschrijving van een Phase Locked Loop synthesizer die ik ooit heb gezien. (Een PLL synth is gewoon een oscillator, niks filter) 8)7 :|

En verder:
Dit is vrij uniek bij FM Transmitters voor particulieren!
in 1950 zou dit kloppen! Dus das nog meer onzin bovenop de onzin die er al stond, een PLL is zo ongeveer het enige wat nog word gebruikt in transmitters (en receivers).
Veel meer andere betrouwbare en goedkope technieken zijn er niet om te oscilleren, dus tja, uniek is het niet.

Ze vinden het op die website ook niet nodig om te vermelden dat het gebruik van het product niet legaal is in nederland.

[ Voor 48% gewijzigd door remco_k op 11-04-2007 07:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nog steeds niet ?

Damn...

Nouja een kniesoor die erop let als ik dat ding gebruik. Volgens mij heeft de politie geen detector die kan zien of je dat ding gebruikt ?
Bovendien 35 meter wat is dat nou, niet veel toch ?
En door de muren zal hij wel niet komen of vergis ik me daarin.

Zoiezo een FM draadloze hoofdtelefoon werkt ook op het FM net, en als jij de hoofdtelefoon van je buurjongen hoort dan ga je toch ook niet de politie bellen ? Dan zet je de jouwe op een ander kanaal en gassen met die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

nee
Damn...

Nouja een kniesoor die erop let als ik dat ding gebruik. Volgens mij heeft de politie geen detector die kan zien of je dat ding gebruikt ?
Nee, het is ook geen werk voor de politie maar voor AT.
En die hebben dat wel. En goed ook. Het is maar hoe aktief ze erachteraan willen gaan. Als ze echt willen, dan 'zien' ze je en brengen ze je een bezoekje. De kans dat dit bij zo'n kleine overtreding gebeurd is alleen klein.
Maar denk er niet te licht over. Je kan met zo'n zendertje wel degelijk serieuze storing veroorzaken bij iemand anders, als je bv. op een frequentie gaat zitten waarop je buurman probeerde de regionale omroep te ontvangen... Die buurman gaat uiteindelijk bij AT terechtkomen met zijn klacht en dán komen ze wel bij je aan de deur... Boete = hoog overigens. Ik dacht > €500,- voor de eerste overtreding. Het is namelijk gewoon piraterij.
Bovendien 35 meter wat is dat nou, niet veel toch ?
En door de muren zal hij wel niet komen of vergis ik me daarin.
Komt wel door muren heen, alleen niet met vol gas.
35 meter is genoeg om bij je beide buren mogelijk storing te veroorzaken.
Zoiezo een FM draadloze hoofdtelefoon werkt ook op het FM net, en als jij de hoofdtelefoon van je buurjongen hoort dan ga je toch ook niet de politie bellen ? Dan zet je de jouwe op een ander kanaal en gassen met die handel.
Maar die draadloze hoofdtelefoon werkt op een vrijgegeven frequentie gebied, inderdaad ook met FM modulatie. Maar dat frequentie gebied kan je weer niet ontvangen met je radio.
En als je dan last hebt van een andermans zender, dan heb je geen recht van spreken, het is immers een vrijgegeven gebied (tot een bepaald vermogen overigens) dus je hebt het zelf maar op te lossen, door inderdaad naar een ander kanaal (=andere frequentie) te gaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205004

Leuk dit topic, doet me denken aan vroegah :) Ik was een jaar of 10 denk ik en heb zelf diverse FMzenders gemaakt. De meeste waren zo slecht (voornamelijk omdat ik geen scope had om af te regelen) dat ze uitzonden op de volledige FMband. De hele buurt lag dus plat. Later ging het wat beter en was ik te ontvangen in een straal van 5km. Wat ik toen ook gedaan heb is een 1 watt zendertje afgeregeld op een onbezette frequentie op de kabel. Daarna de zender rechtstreeks aangelsloten op de kabel. Het signaal werd vanaf de wijkkast gek genoeg gewoon versterkt. Gevolg was dat ik half het dorp op de kabel zat :). Niet al te lang mee doorgegaan, was toch een beetje eng...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108725

Verboden of niet, ze zijn nu wel in de aanbieding bij de Blokker! ;-) 10 euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Geheel tegen m'n zin in een qikje.
Laagvermogen FM-zenders (FAQ)

--------------------------------------------------------------------------------

Wat is een laagvermogen FM-zender?
Een apparaatje dat draadloos de muziek van bijvoorbeeld een mp3-speler op een autoradio kan laten horen. Men sluit daartoe de geluiddrager simpelweg aan op de laagvermogen FM-zender, ook wel mini FM-zender genoemd. De autoradio ontvangt vervolgens het signaal de van de zender, alsof het een radiostation is.

Aan welke technische eisen moeten laagvermogen FM-zenders voldoen?
Laagvermogen FM-zenders moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning. Deze regeling is nog in revisie. Zodra deze Regeling gewijzigd is, zal de regeling in de Staatscourant worden gepubliceerd.

De volgende technische eisen zullen voor Laagvermogen FM zenders gaan gelden:
• Het uitgezonden vermogen mag niet hoger zijn dan 50 nW e.r.p.
• De zender moet uitzenden tussen de frequenties 87,5 en 108 MHz.
• De toegewezen frequentieband is opgedeeld in kanaalrasters van 200 kHz.

Mag ik een laagvermogen FM-zender gebruiken?
De regelgeving voor laagvermogen FM-zenders wordt aangepast. Daardoor wordt het gebruik van deze zenders in Nederland toegestaan.
Het Nationaal Frequentieplan en de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning te moeten hiervoor worden aangepast. Aangezien het gebruik van deze zenders binnen afzienbare tijd wordt toegestaan zal Agentschap Telecom in beginsel niet optreden tegen het gebruik van laagvermogen FM-zenders die voldoen aan de binnenkort geldende technische eisen.

Mag ik laagvermogen FM-zenders in Nederland op de markt brengen?
Ja, de laagvermogen FM-zenders moeten wel voldoen aan de R&TTE-richtlijn. Zie het informatieschema over het op de markt brengen van radiozendapparaten. U kunt ook onze nieuwsbrief CE met of zonder alert teken (!) downloaden.

Mag ik reclame maken voor de verkoop van laagvermogen FM-zenders?
Ja, in Nederland mag er reclame worden gemaakt voor laagvermogen FM-zenders.
Bron: Wat is een laagvermogen FM-zender

Kort samengevat:
Als je je aan de reeds vastgestelde regels houd (50nW ERP, 87.5 - 108MHz en kanaalraster 200KHz). Dan zullen ze je niet lastig vallen omdat dit binnen afzienbare tijd word vrijgegeven voor gebruik, zonder vergunning.

Vandaar geheel tegen m'n zin in... Ik heb een hekel aan deze krengen. Klinken nergens naar en je kan erop wachten dat ik een keer last heb van zo'n kreng van de buren of in de auto van een andere auto. :(

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Koop er ook een en zend een stoorsignaal uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:31:
Koop er ook een en zend een stoorsignaal uit :+
Het is geen HK hier hoor. >:)
Maar de kans dat de veroorzaker dan last heeft van mijn zender is dan weer niet groot... Jammer genoeg, of ik moet er 1 aansteken die meer vermogen heeft. Maar dan ben IK illegaal bezig. :X

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoiemand zit in z'n auto wat vaak nogal een kooi van Faraday is. De radiogolven blijven dan niet redelijk binnenboord? Dan moet jij er niet echt last van hebben zelfs als heeft je buurman 'm op jouw afgestemde frequentie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 16:56

KRG

Heeft iemand nog een kooplinkje naar een goede? Het klinkt wel leuk zo'n apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

remco_k schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:26:

Vandaar geheel tegen m'n zin in... Ik heb een hekel aan deze krengen. Klinken nergens naar en je kan erop wachten dat ik een keer last heb van zo'n kreng van de buren of in de auto van een andere auto. :(
Je stelt 'm in op een lege frequentie, zo'n mini fm zender is veel te zwak om een zender weg te drukken, en al helemaal als er nog eens een betonnen muur of stuk blik tussen zit.
"Klinken nergens naar" is natuurlijk geen argument als je 'm niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 4629 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:51:
Zoiemand zit in z'n auto wat vaak nogal een kooi van Faraday is. De radiogolven blijven dan niet redelijk binnenboord? Dan moet jij er niet echt last van hebben zelfs als heeft je buurman 'm op jouw afgestemde frequentie staan.
De ramen van een auto zijn groter dan de golflengte. Dus de signalen gaan vrij naar binnen en naar buiten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goudfolieblindering dus als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Resistor schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:34:
[...]

De ramen van een auto zijn groter dan de golflengte. Dus de signalen gaan vrij naar binnen en naar buiten.
bewijs daarvoor is al dat die dingen uberhaupt werken in de auto, de antenne zit immers buiten de auto :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ja dat is ook waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Gewoon een 10 kw R&S kast in de auto bouwen :p Dan weet je zeker dat je ontvangst hebt. Beetje track info via RDS verzenden en hoppa :P

Maar ik vraag me af of die zenders op korte termijn nog wel nodig zijn, de meeste radio's hebben tegenwoordig een AUX in of een ipod/usb/memcard aansluiting.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:23
Inderdaad wel raar, we beschikken nu gewoon over de technieken om zoiets richting autoradio te zenden (Bluetooth, line-aansluitingen, etc.) maar nee, het moet omslachtig dus we moduleren het op een frequentieband met zeer beperkte bandbreedte met wokkie-tokkie el-cheapo hardware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Vinnienerd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 23:12:
Inderdaad wel raar, we beschikken nu gewoon over de technieken om zoiets richting autoradio te zenden (Bluetooth, line-aansluitingen, etc.) maar nee, het moet omslachtig dus we moduleren het op een frequentieband met zeer beperkte bandbreedte met wokkie-tokkie el-cheapo hardware :P
We hebben hier 5 auto's tot onze beschikking, en geen van alle heeft die mogelijkheden hoor. Dat zijn alleen de topmodellen. Zo'n zendertje werkt altijd en overal op alle radio's die FM kunnen ontvangen.
NoepZor schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:59:
Gewoon een 10 kw R&S kast in de auto bouwen :p Dan weet je zeker dat je ontvangst hebt. Beetje track info via RDS verzenden en hoppa :P

Maar ik vraag me af of die zenders op korte termijn nog wel nodig zijn, de meeste radio's hebben tegenwoordig een AUX in of een ipod/usb/memcard aansluiting.
10KW? 1000A uit je accu trekken (met een hele goede klasse A)? :D :P _/-\o_ :+

Ik weet niet meer wat de goede frequentie was, maar met een bepaalde frequentie op voldoende vermogen kon je de versterkertjes van walkmans overstemmen, een leraar gebruikte dat om een rocker met ouderwetse (bandjes)walkman in de treincoupe naar klassieke muziek te laten luisteren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Resistor schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:34:
[...]

De golflengte is ca 3 meter... Jij hebt een auto met ramen van 3 meter en groter? :+
Edit:
Laat maar: Bij elkaar opgeteld is dat wel zo

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 24-07-2007 16:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 16:13

dollyking

duck tape

:X enige jaren geleden, in schotland met allemaal citroen 2cv tjes (type boomcar)
had er ook iemand zo'n dingetje op het dak staan. (op 100.7 Fm)

een supermarkt pakeerplaats tover je in een handomdraai naar een popfestival terrein.

Als die dingen hier worden toegelaten, lopen dit soort dingen echt uit de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door dollyking op 25-07-2007 09:55 ]

Pagina: 1