Vloerverwarming icm warmtepomp lucht/water

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmeijer1989
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik ben mij aan het verdiepen welke warmtepomp het meest geschikt is voor mijn situatie.

Via het forum ben ik al veel wijzer geworden echter kom ik nog niet echt tot het antwoord op mijn huidige situatie.

ik woon in een jaren 30 woning en heb recent de volledige begane grond (circa 70m2) voorzien van vloerverwarming met hieronder vloerisolatie. Dit is de hoofdverwarming van de woning en er zijn geen radiatoren op de begane grond.

Op de eerste verdieping zijn reguliere radiatoren aanwezig echter werken deze minimaal alleen om te ontdooien om maar zo te zeggen.

Mijn plan is om de verwarming op de bovenverdieping en warmwater via de reeds aanwezige CV ketel te laten en de vloerverwarming op de begane grond via een warmtepomp te verwarmen.

Mijn grootste vraag is wat het benodigde vermogen zal moeten zijn, nog wat meer informatie over het huis:
-Vrijstaande jaren 30 woning;
-Vloerisolatie en vloerverwarming;
-Hr ++ beglazing in gehele woning;
-Dakisolatie;
-Spouwmuur niet geisoleerd;

Huidige gasverbruik voor verwarming ca. 1800 m3, geschat verbruik alleen begane grond: 1500m3.

Momenteel staat de vloerverwarming op ca. 35 graden en daar krijgen we het in de winter ook goed warm mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@gmeijer1989 Waarom niet de hele woning met een WP ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 10:23

Theo

moederbord

Ik heb soortgelijke woning als @gmeijer1989 ; beneden 70 vierkante meter vloerverwarming, en boven de gewone traditionele HT radiatoren. Verder een vrijstaande woning uit 1935 van 140 vierkante meter die recent redelijk geïsoleerd is (HR glas, 12vm glaswol onder het dak en 7cm spouwisolatie). Mijn energieverbruik was ongeveer 2.000 kuub gas per jaar.

Ik gebruik ook een warmtepomp om het huis te verwarmen, en dit werkt ook goed voor de bovenverdieping. Het water in de radiatoren (en in de vloer) is continu zo'n 30 graden, en dit is voldoende om het ook op de verdieping warm te houden.

Gas gebruik ik niet meer om het huis te verwarmen, en mijn huis stook ik bovengemiddeld warm (beneden 20.5 graden, geen nachtverlaging; boven zo'n 18.5 graden, ook geen nachtverlaging)

Twee tips die ik je kan geven:
- Ga voor een warmtepomp met voldoende capaciteit. Een 9 kW warmtepomp is dus aan te raden.
- Als een radiator in een slaapkamer toch wat ondergedimensioneerd is zet er dan een aantal stille ventilatoren onder. Ik heb onder 1 radiator 16 maal een 80mm fan geplaatst die op 6 volt werken (ipv 12 volt). Ze draaien niet hoorbaar, maar zorgen wel dat de radiator ongeveer tweemaal meer vermogen af kan geven naar de slaapkamer waardoor het daar ook warm wordt.

Mijn advies is dus ook; ga voor een warmtepomp van rond de 8-9 kW en gebruik deze lekker om je hele huis te verwarmen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmeijer1989
TvanW schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:55:
@gmeijer1989 Waarom niet de hele woning met een WP ?
ik heb met warmwater en de minimale verwarming boven een gecombineerd verbruik van circa 600 m3 inclusief verbruik van koken op gas wat ik graag wil houden op dit moment.

Grootste winst is denk ik te halen door eerst de beneden verdieping te doen en wellicht in een later stadium ook boven en het warmwater aan te pakken, echter moet het ook betaalbaar blijven en begin ik daarbij liever bij de grootverbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 21:51

JdM

Humbled

Heb je een warmteverliesberekening voor je woning (bij benadering) en heb je een overzicht van je actuele wattage wat uit je vloerverwarming kan komen bij X temperatuur?
Als je die gegevens hebt kun je denk ik zelf ook wel een berekening maken van de benodigde vermogens, waarna je concreet enkele warmtepompen naast elkaar kunt vergelijken.

Kijk ook hier eens:: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmeijer1989
@Theo Vraag; red je met de 9 KW ook hogere temperaturen (rond de 35 ?) tevens heb je een inschatting van het verbruik van de warmtepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 10:23

Theo

moederbord

@gmeijer1989 Ik heb een 5 kW monoblock staan; maar kan ik tot -2°C het huis warm houden. Ik heb verder ook nog twee L/L warmtepompen hangen. Het was ook een bewuste keuze om de WP te onderdimensioneren ivm de andere warmtepompen in huis.

Of het systeem ook naar 35 graden kan is heel erg afhankelijk van je afgiftesysteem en hoeveel warmte deze af kan staan met graad verschil tussen het water en de temperatuur in huis. In mijn situatie met mijn afgifte systeem (VV+10 HT radiatoren) kan er ongeveer 500 watt per graad worden afgegeven aan huis. Met 5 kW en 20 graden binnen is mijn max watertemperatuur dus 30 graden. Maar met andere radiatoren of andere vloerverwarming kan het zomaar 200-2000 watt zijn per graad.

Het is een beetje de hoeveelheid PK van een auto (vermogen van je WP) vergelijken met z'n maximum snelheid (max temperatuur). Daar valt ook niets nuttigs over te zeggen tussen verschillende merken auto's :P Met de WP hetzelfde; dat ik 500 watt per graad nodig heb zegt niks over hoeveel jij nodig hebt, en of je daarmee de 35°C kan halen.

Maar stel ik zou een 9 kW aan warmtevermogen hebben dan kan ik wel de 35 graden halen wat de vloer ingaat denk ik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pattt
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik heb ook een vraagje. Ik woon in een oude boerderij uit de 17e eeuw die matig geïsoleerd is, dit klinkt in eerste instantie als ongeschikt voor een warmtepomp. Echter ik verwarm de woning nu uitsluitend met vloerverwarming, zowel op de begane grond als op de bovenverdieping. Ik heb een kleine 3 km aan vloerverwarmingsslangen in mijn huis liggen en geen enkele radiator. Als het nu mogelijk is de woning goed te verwarmen dan moet dat toch met een warmtepomp ook lukken lijkt mij of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pattt dat zie je goed. Je kunt wel beter een eigen topic starten dan een twee jaar oud topic wakker schudden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1