Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vocht tegen binnenkant dak op vliering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustMyOpinion
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-04 12:59
Beste Tweakers,

Ik zit even met mijn handen in het haar... wij wonen al bijna 10 jaar in ons huis en op zolder hebben wij een afgesloten vliering. Nu was het mij vorig jaar opgevallen dat de planken van het dak (Binnenkant van schuin dak) nat waren. Echt goed nat zeg maar.

Gekeken, maar kon niet echt lekkage zien ofzo, dus beredeneerd dat dit waarschijnlijk condensatie was van de binnenlucht. Dus vliering open gelaten zodat het kon drogen. Het was in de lente, dus nadat de planken droog waren de boel geïsoleerd met platen van 8 cm.

Echter... ik heb vandaag zonnepanelen laten installeren en de omvormer hangt op de vliering. Toen ik ging opruimen zag ik een druppeltje water achter de isolatie. Wat blijkt, de planken waren weer zeiknat!

Het is nat aan beide kanten van het dak, hoewel je wel kunt zeggen dat 1 kant natter is dan de andere kant.

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik geen dampfolie heb gebruikt en dat vochtige lucht door de isolatie is gegaan en is gecondenseerd tegen het koude dak.

Kunnen jullie mij een tip geven wat het zou kunnen zijn en wat ik kan doen?

Hoor graag van jullie!

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SE) PVoutput

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Alles isoleren is niet altijd goed. In onze gezinswoning hebben we een ouder dak en amper isolatie. wel klapraam wat open staat als de was er hangt. beluchting is erg belangrijk, en niet altijd maar alles dicht/afsluiten.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• JustMyOpinion
Heb er nu maar even een ventilator neer gezet in de hoop dat het allemaal wat sneller gaat.. dat ik in ieder geval kan bepalen of lekkage van binnen of buiten komt zeg maar...

• bernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-04 22:15
Heb je wel dampremming aangebracht na het isoleren? Te snel gelezen, je geeft al aan dat je dat niet hebt aangebracht. Als je alleen isolatie aanbrengt kan het vocht er nog steeds bij en condenseert aan de koude kant. Dampremming breng je aan aan de warme kant.

Zorgen dat het nu droogt en alsnog aanbrengen lijkt mij de beste oplossing, waarschijnlijk ben je van het probleem af.

bernardV wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:56 (37%)

• JustMyOpinion
Ik weet dat je het niet met zekerheid kunt zeggen, maar er bestaat dus een gerede kans dat mijn dak niet lek is...?

• bernardV
Die kans is best groot dat je dak niet lek is. Isolatie aanbrengen zonder dampremming geeft meer problemen dan geen isolatie. Gezien het weer nu is het verschil in temperatuur behoorlijk groot tussen de warme en koude kant en dus ook grote kans op condensatie.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-04 10:50

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Ja, als je isoleert zonder dampdichte laag komt het condenstatiepunt voor vocht ergens in je isolatie te liggen. Je zult echt een dampdichte laag moeten gaan aanbrengen.

Wat voor platen heb je gebruikt om te isoleren?

Question Mark wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:59 (13%)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Geen foto toevallig? TS geeft aan dat het dak (en ik citeer) "zeiknat" is. Nu kunnen natuurlijk interpretaties verschillen over wat dan zeiknat in zou moeten houden, maar toch... Verder geeft TS ook aan dat het dak vorig jaar al nat was vóórdat er geïsoleerd is. Ik zou dus niet per definitie een lekkage uitsluiten...

Harrie_ wijzigde deze reactie 30-01-2019 16:02 (27%)

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Alleen condensatie wordt het nooit echt zeiknat door of er moet veel leefvocht zijn. Analyseer goed waar het vocht vandaan komt voordat je iets gaat doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• bernardV
Ook waar wat de twee hierboven zeggen, maar lekkage over je volledige dak is ook gek. Meestal is dat een of meerdere plekken, maar niet een compleet dak wat nat is.

• JustMyOpinion
Hier zijn enkele foto's. Excuus voor slechte licht kwaliteit. Wat je ziet zijn natte plekken alsook een paar droge. Wat opvalt is dat bijvoorbeeld bij het hoogste punt een droge strook zit.

https://photos.app.goo.gl/n2N9vuxtASDKRbSo6 (Werkt dit?)

Mijn definitie van zeiknat was dat de planken nat zijn (Zie foto's) en dat er delen waren waar er duidelijk druppels waren.

Het is wel op zolder waar ook de wasmachine staat en waar we onze was drogen, dus kan me voorstellen dat daar de lucht vochtiger kan zijn.

Ik heb isolatie nu weggehaald en ventilator neergezet. Zal het komende dagen aankijken of het weer droog wordt. Zal jullie op de hoogte houden.

• bernardV
Heb je ook nog isolatie aan de buitenkant van het dak? Dakplaten of iets dergelijks? Of ligt daar bv bitumen op waardoor het hout niet kan ademen aan beide kanten?

Stel dat je iets als bitumen aan de buitenkant hebt liggen heb je effectief een dampremming aan de buitenkant.

bernardV wijzigde deze reactie 30-01-2019 16:11 (25%)

• JustMyOpinion
Durf ik niet te zeggen, dan zou ik moeten kijken. Is alleen een opbouwdak, dus kom ik niet zo even snel op... Maar ik verwacht niet dat het daar goed geisoleerd is, persoonlijk verwacht ik daar ook geen damplaag.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik geen dampfolie heb gebruikt en dat vochtige lucht door de isolatie is gegaan en is gecondenseerd tegen het koude dak.
isolatie vertraagt de condensatie maar het weert niet.

in dit geval kan je wellicht het beste tussen het hout een "luchtlaag" (met raggelwerk van 1 a 2 cm) dampopen folie nieten en dan isolatie. vervolgens (dampremmend) folie --> raggelwerk --> gips
JustMyOpinion schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:30:
Beste Tweakers,

Ik zit even met mijn handen in het haar... wij wonen al bijna 10 jaar in ons huis en op zolder hebben wij een afgesloten vliering. Nu was het mij vorig jaar opgevallen dat de planken van het dak (Binnenkant van schuin dak) nat waren. Echt goed nat zeg maar.

Gekeken, maar kon niet echt lekkage zien ofzo, dus beredeneerd dat dit waarschijnlijk condensatie was van de binnenlucht. Dus vliering open gelaten zodat het kon drogen. Het was in de lente, dus nadat de planken droog waren de boel geïsoleerd met platen van 8 cm.

Echter... ik heb vandaag zonnepanelen laten installeren en de omvormer hangt op de vliering. Toen ik ging opruimen zag ik een druppeltje water achter de isolatie. Wat blijkt, de planken waren weer zeiknat!

Het is nat aan beide kanten van het dak, hoewel je wel kunt zeggen dat 1 kant natter is dan de andere kant.
ventilatie is wel erg belangrijk , en ik ga er wel vanuit dat je slang(van de droger) niet los op zolder ligt maar naar buiten blaast. (en een terugslag klep zodat het niet naar binnen blaast)

Je zou nog kunnen overwegen om bv met een 1 of 2 sonoff apparaten (daar kan je een temp/vochtigheids sensor op aansluiten) dit een tijd in de gaten te gaan houden, als je dit bijhoud zou ik wel de buiten temp + hoeveelheid regen ook in in dezelfde weergave te verwerken zodat je het een en ander kan correleren.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:35

Rukapul

Moderator General Chat
JustMyOpinion schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:08:
Hier zijn enkele foto's. Excuus voor slechte licht kwaliteit. Wat je ziet zijn natte plekken alsook een paar droge. Wat opvalt is dat bijvoorbeeld bij het hoogste punt een droge strook zit.

https://photos.app.goo.gl/n2N9vuxtASDKRbSo6 (Werkt dit?)

Mijn definitie van zeiknat was dat de planken nat zijn (Zie foto's) en dat er delen waren waar er duidelijk druppels waren.

Het is wel op zolder waar ook de wasmachine staat en waar we onze was drogen, dus kan me voorstellen dat daar de lucht vochtiger kan zijn.

Ik heb isolatie nu weggehaald en ventilator neergezet. Zal het komende dagen aankijken of het weer droog wordt. Zal jullie op de hoogte houden.
Het is natuurlijk al vreemd dat je achter je isolatie kon zien dat het nat was ;)

En met platen bedoel je dus blijkbaar glaswol/steenwol. Die hoor je op een bepaalde manier te bevestigen wat hier niet lijkt te zijn gebeurd. Milieucentraal heeft daar vast een mooie pagina voor. Afhankelijk van wat er aan de buitenzijde zit gebruik je aan de binnenzijde dampdichte folie of dampopen klimaatfolie.

Vooralsnog zou ik het lekker zo even laten om 1) het te laten drogen, 2) vast te stellen dat het daadwerkelijk geen lekkage betreft.

Rukapul wijzigde deze reactie 30-01-2019 16:32 (4%)

• JustMyOpinion
Ga ik doen! Mag ik jullie lastig vallen met de uitkomst over een week ofzo?

• bernardV
JustMyOpinion schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:34:
Ga ik doen! Mag ik jullie lastig vallen met de uitkomst over een week ofzo?
Graag zelfs! Altijd goed om te horen hoe iets verloopt!

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Wasdrogen is natuurlijk een hoop leefvocht, daar zal dat vocht wel vandaan komen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• JustMyOpinion
Ik hoop het... Zo geen zin in een lek dak!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Wat voor soort pannen heb je? Want de constructie ziet er uit als jaren 60 (heb ik ook) en de pannen die wij hebben sluiten erg slecht op elkaar aan :) de nokken in de buurt worden altijd in pasta gezet, om dit soort dingen te voorkomen.

Ik ben er bij het isoleren vanuit gegaan dat het dak altijd hier en daar vochtig zal zijn en dus van buiten naar binnen tochspouw gemaakt, daarna pir daarna dampdicht folie , latten en gips. Door de tochspouw kan het nog lekker doporwaaien en drogen en door de pir komt het niet binnen. Glaswol of steenwol is bij zon jaren 60 dak niet zo geschikt imho.

Stap 1 is denk ik iemand het dak laten inspecteren .

BCC wijzigde deze reactie 30-01-2019 18:40 (48%)

• JustMyOpinion
Ja huis is uit 68. Heb jij ergens foto, tekening, details over wat je precies gedaan hebt? Klinkt namelijk als een mooie oplossing.

OH lees ik nou dat je dan helemaal geen isolatie hebt? Dat is dan weer niet de bedoeling, wil wel isolatie hebben. Wij slapen ook op zolder.

JustMyOpinion wijzigde deze reactie 30-01-2019 18:40 (35%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:53

CurlyMo

www.pilight.org

Misschien goed om dit topic eens door te lezen:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Heb je überhaupt een onderdak?

De Nederbelg !

• JustMyOpinion
Sorry voor de wellicht domme vraag, maar wat bedoel je met onderdak? Zie foto's in eerdere post, volgens mij zit achter dat hout direct het raggelwerk voor de dakpannen?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:35

Rukapul

Moderator General Chat
Belgen gebruiken nog wel eens woorden die specifiek zijn voor dat kleine stukje Nederlands taalgebied ;)

Waarschijnlijk wordt gedoeld op een folie onder de panlatten (maar boven het dakbeschot) die water etc. tegenhoudt (maar vaak wel dampopen is).

Rukapul wijzigde deze reactie 31-01-2019 12:23 (5%)

• Jellabie

Jellabie

JustMyOpinion schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:16:
Sorry voor de wellicht domme vraag, maar wat bedoel je met onderdak? Zie foto's in eerdere post, volgens mij zit achter dat hout direct het raggelwerk voor de dakpannen?
Een waterkerende doek maar dampopen

Dakpannen zijn nooit waterdicht, genoeg spleten waar slagregen of stuifsneeuw door kan. Onderdak dient dat op te vangen.

Als je isoleert (vooral met glaswol/Rockwool) zonder onderdak duurt het niet lang voor je isolatie klets nat is.

De Nederbelg !

• JustMyOpinion
Oh, dan moet ik echt proberen het dak op te klimmen om hier achter te komen. Ik ben nu toevallig in België, dus direct wordt lastig.Ventilator heeft hele nacht aangestaan, dus is nu continue luchtverversing.

Wel heb ik het idee dat het binnenvocht was/is... als dit zo is wordt de volgende taak om e.e.a. goed te installeren.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:29
YouTube: Dak isoleren met PIR platen - Klustips | GAMMA België Dit heb ik ook ongeveer. Het idee is dat een jaren 60 dak nooit 100% dicht is door het onderdak van plankjes. Daarom zit er een luchtspouw achter de pir. Dan kan de condens weg en vocht kan doorwaaien en drogen. Pir kan zelf tegen water en kun je waterdicht lijmen.

Ik heb zelf 12cm pir als isolatie en ik slaap ook op zolder :) Afgewerkt met een dampfolie, latten en gips.

BCC wijzigde deze reactie 31-01-2019 18:33 (47%)

• JustMyOpinion
Nou we zijn een paar dagen verder en ik denk dat ik kan concluderen dat het vocht van binnen uit was (gelukkig). Ik wil nu dit weekend beginnen met goed isoleren. Maar dan zit ik toch met de vraag:

Onder de dakpannen zit direct hout, dus geen dampopen/dicht/remmende laag.

Ik wil aan de binnenzijde 2 x 8 = 16 cm glaswol plaatsen (heb ik nog op voorraad).

1. Kan ik dit nu dus direct tegen de houten binnenkant plaatsen?
2. Kan ik hier een dampDICHTE laag overheen doen, dus niet remmend?
2a. als het dampdicht mag, kan ik dan niet gewoon stevig bouwzeil nemen?
3. Randen van dampdichte laag lijm ik vast aan alle randen en overlappend zeil en nietjes plak ik af met de correcte tape.
4. Dampdichte laag bescherm ik met gips of houten platen.

In mijn simpele brein doe ik het nu goed, maar graag jullie mening!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 09:42
JustMyOpinion schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:39:

2. Kan ik hier een dampDICHTE laag overheen doen, dus niet remmend?
2a. als het dampdicht mag, kan ik dan niet gewoon stevig bouwzeil nemen?
PE folie vanaf 150 Micron dikte dat kan bouwfolie, landbouwzeil, dempremmer of dampscherm heten. maar je kan het allemaal gebruiken ;)

• JustMyOpinion
Ja dat dacht ik ook, doordat er aan buiten kant niks zit kan ik een dampdichte folie gebruiken. Maar wil graag bevestiging van iemand die ervaring heeft!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@JustMyOpinion Had je het dakisolatie topic nu al doorgenomen. Dat is de meest volledige informatie die je hier op het forum gaat vinden.

• Jellabie

Jellabie

JustMyOpinion schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:37:
Ja dat dacht ik ook, doordat er aan buiten kant niks zit kan ik een dampdichte folie gebruiken. Maar wil graag bevestiging van iemand die ervaring heeft!
Het probleem is dat er slagregen en/of stuifsneeuw onder uw pannen kan waaien en zo je wil nat maakt. En nat wol isoleert helemaal niets.

De Nederbelg !

• JustMyOpinion
@CurlyMo Jazeker heb ik dit doorgelezen (bedankt voor de links). Maar in optie 1 wordt er geen folie gebruikt, alleen aluminium. Volgens mij is dit dampDICHT. En in optie 2 wordt er klimaatfolie gebruikt, deze moet je juist gebruiken als er onder de dakpannen dampdichte laag zit. (Zo heb ik het begrepen op andere sites). Optie 1 lijkt meest op mijn situatie (niks onder dakpannen) en dus zou ik een dampDICHTE laag mogen plaatsen. Of sla ik plank volledig mis, dan graag ook zeggen hoor!

@Jellabie Het idee is om 16 cm glaswol te plaatsen dan die dichte/remmende laag en vervolgens gipsplaten. Ik denk dat slagregen/stuifsneeuw, als het al onder pannen terecht komt, eerst over het hout onder de pannen zal wegstromen, maar mocht het naar binnen komen dan verwacht ik toch dat als het droog is het eerder weer via die weg naar buiten zal gaan dan via de isolatieroute. Ik heb nu totaal geen vocht van buiten he, is niet dat ik vanaf zolder de dakpannen kan zien.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@JustMyOpinion Wat je ook in dat topic leest is dat niemand je 100% zekerheid kan geven. Ik zou gewoon een dampdichte laag aanbrengen, maar voor de zekerheid wel van de isolatie merken zoals isover. Dan weet je zeker dat het voor dat doel geschikt is.

• JustMyOpinion
Ja, wellicht de verstandigste keuze. En ik snap dat niemand 100% garantie durft te geven. Maar ik ben zelf geen kennis drager, kan natuurlijk zelf wel logisch nadenken. Dus vandaar dat ik het hier vraag om toch met een bepaalde mate van zekerheid/vertrouwen aan dit werk te beginnen!

Dus bedankt voor de tips en dan ga ik voor dampdichte folie!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JustMyOpinion schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:33:
Dus bedankt voor de tips en dan ga ik voor dampdichte folie!
Ook mijn adviezen zijn zonder enige garantie. Ik zeg het er maar even bij ;)

• JustMyOpinion
CurlyMo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:37:
[...]

Ook mijn adviezen zijn zonder enige garantie. Ik zeg het er maar even bij ;)
Haha, uiteraard! Ben al lang blij dat er mensen zijn die mee willen denken. Dank daar voor!

• akoster
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23-04 10:13
Mocht je een dampdichte laag aanbrengen, zorg dan wel dat er voldoende ventilatie aanwezig is!

Vochtdamp van binnen (adem; was die opdroogt etc) moet wel ergens naar toe kunnen.
Als het vanwege de dampdichte laag niet door de isolatie naar buiten kan zal het op andere manier afgevoerd moeten worden...

I can see clearly now, the brain is gone...

• JustMyOpinion
Ja dat is onderdeel van "het plan". Het is op de vliering op zolder. Ik had al twee ventilatieroosters op de vloer gemaakt, nu doe ik er ook nog 1 op afsluitluik. De lucht kan dan via de roosters in de vloer naar het rooster in het luik gaan. (Had ik in eerste instantie ook niet...)

Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JustMyOpinion schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:09:
Ja dat is onderdeel van "het plan". Het is op de vliering op zolder. Ik had al twee ventilatieroosters op de vloer gemaakt, nu doe ik er ook nog 1 op afsluitluik. De lucht kan dan via de roosters in de vloer naar het rooster in het luik gaan. (Had ik in eerste instantie ook niet...)

Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd
En daarna is het vocht op zolder. Heb je daar een raam of roosters die open kunnen?

• JustMyOpinion
Oh zo, ja we hebben daar altijd wel onze ramen op tocht stand (we slapen daar)

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11:01
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?

Hier kan je de opbouw van je constructie invoeren en kan je zien waar het dauwpunt zich bevindt of gaat bevinden.

Altijd een dampdichte folie aan de binnenzijde en dampopen aan de buitenzijde.

Verder zou ik voor mechanisme ventilatie kiezen op zolder om het vocht van je was naar buiten af te voeren. Als je dat vocht niet weghaalt dan hangt het vocht straks aan de binnenkant van je nieuwe plafond met kans op schimmel.

Isoleren is ventileren.

• JustMyOpinion
Ramen staan eigenlijk altijd op tochtstand. Hebben kunstof kozijnen, dus zou ook zo snel niet weten hoe ik mechanische ventilatie moet regelen.

Kijk het ff aan, anders kan ik me daar in gaan verdiepen!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 09:42
Ik kan je met 100% garantie vertellen dat je hoe dan ook geen ideale oplossing vanuit binnen kan realiseren.

Omdat je geen waterkerend (dampdoorlatend) onderdak hebt zou ik persoonlijk kiezen om een kleine ruimte te laten (spouw) tussen het dakbeschot en de isolatie, hierdoor kan binnengekomen vocht iets makkelijker drogen.
Of natuurlijk een waterkerend (damdoorlatend) onderdak plaatsen (maar dan kan je net zo goed de isolatie aan de buitenklant aanbrengen ;)

Daarnaast zou ik kiezen voor PIr platen , maar dat is een persoonlijke keuze, met glaswol kan je ook isoleren.

Zoals ik al eerder melde 150 micron (of dikker) PE folie als dampscherm gebruiken is prima.

• JustMyOpinion
Nou, inmiddels 1 kant klaar. De balken zijn 16 cm, dus 2 x 8 cm glaswol was voor mij een prima oplossing. Netjes folie er over heen en straks afwerken met kit langs de randen en houten platen.

Foto: https://photos.app.goo.gl/gCRMS27XyD2B9CNbA

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True