Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar een setje zonnepanelen en dit voorjaar moet het gebeuren. Ik wil graag panelen op mijn garage leggen. Ik heb ongeveer 5.20 bij 3.30 mtr ruimte beschikbaar. De korte kant licht exact op het zuiden (de zon schijnt dus in de lengte over mijn garage). We hebben geen last van schaduw.

Als ik de panelen normaal zou opstellen, vrees ik dat ik ruimte heb voor maximaal 4 panelen. In een oost-west opstelling zou ik er 6 kwijt kunnen. Ik heb een aanbieding van 6 panelen met alle bijbehorende materialen voor een oost-west opstelling en een Growatt 1500S omvormer.

Is dit een goed idee of is het ontzettend zonde om geen gebruik te maken van het mooie zicht op het zuiden? Als ik ze achter elkaar leg, kan ik 2 rijen achter elkaar kwijt van 2 panelen in landscape. Meer ruimte is er helaas niet. Een schans vind ik niet zo mooi staan, het is hoogstwaarschijnlijk duurder en meer windgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
wolly_a schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:46:
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar een setje zonnepanelen en dit voorjaar moet het gebeuren. Ik wil graag panelen op mijn garage leggen. Ik heb ongeveer 5.20 bij 3.30 mtr ruimte beschikbaar. De korte kant licht exact op het zuiden (de zon schijnt dus in de lengte over mijn garage). We hebben geen last van schaduw.

Als ik de panelen normaal zou opstellen, vrees ik dat ik ruimte heb voor maximaal 4 panelen. In een oost-west opstelling zou ik er 6 kwijt kunnen. Ik heb een aanbieding van 6 panelen met alle bijbehorende materialen voor een oost-west opstelling en een Growatt 1500S omvormer.

Is dit een goed idee of is het ontzettend zonde om geen gebruik te maken van het mooie zicht op het zuiden? Als ik ze achter elkaar leg, kan ik 2 rijen achter elkaar kwijt van 2 panelen in landscape. Meer ruimte is er helaas niet. Een schans vind ik niet zo mooi staan, het is hoogstwaarschijnlijk duurder en meer windgevoelig.
Als je je config gaat invullen op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ dan kun je beide mogelijkheden vergelijken qua opbrengst.
Dan uiteindelijk nog een keer in de configurator van growatt. Die van SMA heeft veel mogelijkheden vind ik zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 30-01-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 5m20 (heb je niet ietsjes meer?) x 3m30 passen misschien 8 of 10 panelen plat in landscape op het zuiden.
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles

Afmeting paneel: 1590 x 1053

Die hebben ook een afwateringsgootje. Maar ik zou ze dan regelmatig toch ff reinigen als ze plat liggen.

Afbeeldingslocatie: https://eu-solar.panasonic.net/solar/nl/images/Waterdrainage_4134x3661_rdax_478x423.jpg

Deze panelen hebben een hoger voltage en zo kan je 2 strings van 4 maken.
Parallel op een SMA 2.5 (ofzo) Of ga je nog uitbreiden?

Of je neemt 2x dual betonvoet
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Maar dan is de breedte 2x 1590 + betonvoet

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2019 19:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@AUijtdehaag Als je ze plat legt, zal het vast passen, maar dat is vast niet heel efficiënt. Je zult altijd iets van een hellingshoek moeten hebben. En dan moet je ruimte laten tussen de panelen om te zorgen dat de voorste panelen de achterste niet in de schaduw zetten. Zo’n helling is mooi, maar dan moet je achter de eerste helling nog meer ruimte laten om ervoor te zorgen dat de tweede helling niet in de schaduw komt.

De ruimte van 5.20 x 3.30 is maximaal. Het dak van de garage is nog iets breder / langer, alleen dan heb je daar de opstaande randen van het platte dak. Je zult dan de hele panelenconstructie 20 cm moeten verhogen. Dat wordt een hele onderneming waarbij je zelf dingen moet gaan fabriceren.

Daarom kwam ik uiteindelijk bij de oost-west opstelling uit.

@jobr Interessante website. Ik zie dat je wel moet registreren, dus ik moet even een spam mailadresje aanmaken. Ik weet niet wat ze daar verder met je gegevens doen, maar ik verwacht dat je de komende weken hordes installateurs aan de deur krijgt die graag willen verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
wolly_a schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:42:

@jobr Interessante website. Ik zie dat je wel moet registreren, dus ik moet even een spam mailadresje aanmaken. Ik weet niet wat ze daar verder met je gegevens doen, maar ik verwacht dat je de komende weken hordes installateurs aan de deur krijgt die graag willen verkopen?
Nee hoor. Dat is nodig om je config te onthouden volgens mij. Ik heb ook geregistreerd en nooit iets gehoord verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou ja, grolsch heeft ze ook plat liggen:
Grolsch in "Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin"
Een paar betonnen bandjes eronder en wat rails met klemmen.

Ik vind het nog meevallen met het verlies als panelen plat liggen:
https://pvoutput.org/comp...15478&sid1=52772&c=-1&t=m
(in aug 18, heb ik de kuros geinstalleerd - vervangen voor, vandaar wat hogere efficiency dan voorheen)

In sunnydesignweb hoef je niet te registreren.
Kies nieuw project

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Interessant @AUijtdehaag Helemaal vlak had ik nog niet gezien. Ik lees dat dit eigenlijk meer geschikt is voor zuidelijke landen.

Sunnydesignweb is een mooi tooltje. Ik heb me net even aangemeld en alle stappen doorlopen. Het geeft een mooi rapport uiteindelijk, maar het helpt me niet zoveel met het bepalen van de juiste opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het "nadeel" van oost/west en maar een aantal panelen is toch de Vmpp spanning voor de omvormer.

8 "gewone" 60 cell panelen van 1650 x 992, die plat liggen, geven 8x 32 = 256 Vmpp.
Ga je die delen door 2, voor oost/west, houd je nog maar 128 Vmpp over met 4 panelen.

Dus is plat "een betere spanning" voor de omvormer die graag 350 Vmpp lust, voor het beste rendement.
Maar er zijn ook omvormers met een lagere Vmpp, zoals de ginlong solis mini.

Pas je Panasonic toe, die zijn 96 cell en leveren 59 Vmpp.
Zo is het makkelijker een hogere spanning te creeren met een paar panelen.

Ik gebruik met name sunnydesignweb, voor de spanningen en het rendement te bekijken van een string + omvormer.

Plat zal het met name in de winter, een stuk slechter doen, vanwege de lage zonstand.
Maar oost/west op bijv. 5 graden, zal niet veel beter presteren....(mogelijk ietsjes)
Maar weegt dat op tegen het lagere rendement van de omvormer met een (te lage) spanning?
Alle panelen in 1 string moeten dezelfde kant op kijken en dezelfde helling hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vier panelen of een veelvoud daarvan gaan wel weer leuk op een APS QS1 of een combi van 2xYC500 .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:18
6 panelen oost-west opeen 1500W Growatt kan niet ivm te korte strings

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 20:53
Maar op 3.30 x 5.20 kan je er toch 10 kwijt Oost-West met een klein dakje? /\

https://www.winkelman-zon...frame-halve-cellen/51742/

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@roelzadh Dat zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Heb ik wel gelijk het hele dag compleet vol. Dan krijg je 2 strings van 5 panelen. Dat is het overwegen waard.

Een andere optie is 2 rijen van 3 panelen in portrait met een hoek van 10 graden. Dat zou ook goed kunnen zonder dat de voorste panelen voor schaduw zorgen op de achterste.

Het ligt er ook een beetje aan tot hoever ministerie van financiën (lees vrouw) akkoord gaat met de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Als het mijn dakje was gooide in 10 budget poly van 280 watt halfcells 100%plat. (in 2x5, alles in 1 string)
Heb nu veel ervaring met volledig platte installaties. Ze doen ongeveer 90% van wat een 15 graden installatie zou doen. Bestel gewoon 4 standaard solarrails van 5 meter 20 en standaard mid en eindklemmen voor een schuindak. Vervolgens pak je standaard 30x30stoeptegels, boor er een 6 mm plug midden in en leg ze in 4 rijen op het dak waar de rails komen. Maak daarna 6 gaten per rail in je rail door deze van boven naar beneden met een ijzerboor door te boren. Daarna RVS schroeven met carrosseriering door de rails heen en je schroeft de rails aan je stoeptegels. Daarna is het monteren volledig standaard. Zit je inclusief een huis tuin en keuken 2500 watt omvormertje zo tegen de 1600 ex aan. Produceert als een malle, je moet alleen 2x per jaar de panelen even een goede schoonmaakbeurt geven. Geeft je verreweg de meeste bang voor je buck. Als het geld het toelaat zijn panelen met een hoger voltage of hogere opbrengst natuurlijk beter. Een 315 watt mono koop je tegenwoordig ook voor zo rond de 100 a 105 watt na enig zoeken, dus zo'n 200 euro duurder.
Veel succes wat je ook kiest!

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 31-01-2019 11:15 . Reden: onduidelijkheidjes ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
wolly_a schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:02:
Sunnydesignweb is een mooi tooltje. Ik heb me net even aangemeld en alle stappen doorlopen. Het geeft een mooi rapport uiteindelijk, maar het helpt me niet zoveel met het bepalen van de juiste opstelling.
Je kunt in de tab PV-installatie verschillende configs aanmaken en vergelijken qua opbrengst. Dus wat spelen met de aantallen , oriëntatie en helling.
Dan kun je je meest optimale opstelling bepalen.
Pagina: 1