Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat is nu een realistisch bod?

Pagina: 1
Acties:

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:51

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik koop zo af en toe wat via V&A.

Het valt me op dat er veel mensen zijn die naar mijn mening torenhoge prijzen vragen. Oude hardware waarvoor bijna de nieuwprijs wordt gevraagd is eerder regel dan uitzondering. Als ik kijk naar de prijzen op e-bay, dan zit er vaak veel licht tussen wat er hier op T.net en op daar of op andere sites wordt gevraagd.

Ook valt het mij op dat sommige producten 2e hands in verhouding veel duurder ten opzichte van hun concurrenten dan dat dit het geval was ten tijde van aanschaf en dat de prestatieverschillen de prijsverschillen niet rechtvaardigen.

Hoe kom je nu tot een realistische prijs? Ik ga zelf altijd uit van de prestaties t.o.v. concurrerende producten samen met een een staffel t.o.v. de nieuwprijs (of huidige prijs, als het artikel nog in de handel is bij niet-refurb partijen) als maximum i.c.m. een (logaritmische) waardevermindering over tijd.

Dat lijkt mij heel redelijk, maar er zijn genoeg mensen die hier heel verontwaardigd op reageren.

Vandaar dat ik wel eens wil weten hoe anderen hier mee omgaan. Welke overwegingen maak je bij het bepalen van de prijs?

ocf81 wijzigde deze reactie 30-01-2019 01:04 (7%)
Reden: kleine toevoeginen

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
Het blijft letterlijk een kwestie van vraag en aanbod. Bij producten die je beperkt leverbaar ziet. Of in de tijd van flinke crypte mining zag je hoofdprijzen voor 2e hands slecht leverbare GPU's. Zelf probeer ik altijd met een redelijke vraagprijs te komen, vaak tussen de 25 en 50 procent van de nieuwprijs af, maar dat is afhankelijk van de populariteit van het product, de leeftijd en de staat.

Ik vind het zelf dan weer kansloos om meer te vragen dan de nieuwprijs. Je zag het met GPU's en de slecht leverbare Nintendo Switch in het begin. Daar zou mijn inziens best een v&a ban op mogen staan. Snel geld willen verdienen door in te spelen op het geduld van mensen en zelf groot in te kopen. Echter komt het natuurlijk wel voor dat een product juist vanwege leeftijd meer waard is geworden (klassieke games / collectors items o.i.d?), dat maakt het lastig te beoordelen.

Mocht iemand überhaupt 30% van de vraagprijs bieden, dan reageer ik wel verontwaardigd ja. Voordeel van tweakers ten opzichte van marktplaats is dat dat hier gelukkig niet veel gebeurd. Tevens de reden dat ik alleen hier spullen probeer te verkopen.

Edit: Even wat nuance aanbrengen:

Fluctuerende prijzen in GPU's en dergelijken en je vraagprijs daarop aanpassen is niet meer dan logisch. Ik heb het dus over professionele handelaars die in grote getallen moeilijk te krijgen producten kopen en hier ruim boven de vraagprijs aanbieden. Dat zag je met de Nintendo Switch release bijvoorbeeld heel erg. Nieuwprijs was: 329,- en er kwamen mega veel Switches in V&A, sealed voor 400-450,-.

Inverted_World wijzigde deze reactie 30-01-2019 12:33 (49%)

• Fordius
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02:44
Inverted_World schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 01:00:
Het blijft letterlijk een kwestie van vraag en aanbod. Bij producten die je beperkt leverbaar ziet. Of in de tijd van flinke crypte mining zag je hoofdprijzen voor 2e hands slecht leverbare GPU's. Zelf probeer ik altijd met een redelijke vraagprijs te komen, vaak tussen de 30 en 50 procent van de nieuwprijs af.

Ik vind het zelf dan weer kansloos om meer te vragen dan de nieuwprijs. Je zag het met GPU's en de slecht leverbare Nintendo Switch in het begin. Daar zou mijn inziens best een v&a ban op mogen staan. Snel geld willen verdienen door in te spelen op het geduld van mensen en zelf groot in te kopen. Echter komt het natuurlijk wel voor dat een product juist vanwege leeftijd meer waard is geworden (klassieke games / collectors items o.i.d?), dat maakt het lastig te beoordelen.

Mocht iemand überhaupt 30% van de vraagprijs bieden, dan reageer ik wel verontwaardigd ja. Voordeel van tweakers ten opzichte van marktplaats is dat dat hier gelukkig niet veel gebeurd. Tevens de reden dat ik alleen hier spullen probeer te verkopen.
Ik snap niet waarom er een ban op moet komen?
Stel jij hebt een videokaart, maar door de mining hype is de kaart 1,5x zoveel waard, kan die vent er verder bar weinig aan doen, maar moet dan volgens jouw gebanned worden, omdat ie meer vraagt dan de prijzen eigenlijk zijn.

Een 8700k was tot vorige jaar 100+ euro goedkoper, nu stuk duurder als ik een 2e hands 8700k had zou ik bij wijze van nu verkopen, omdat het goed geld oplevert en een ryzen kopen bv.

Daarnaast is een ban hierop krijgen z'n bs suggestie. Jij had net zo goed het product kunnen kopen als die persoon die het verkoopt. Afhankelijk van een product is 30 - 50% ook veelste laag.
Ik zou persoonlijk z'n bod over het algemeen negeren.

Stel iemand heeft een 8700k te koop ga jij daar serieus 30% van de nieuwprijs proberen te bieden?
Een 1080 Ti is momenteel ook nog grof duur, maar ik betwijfel dat mensen hem voor 30% korting aanbieden. Grappige is mensen willen altijd goedkoop kopen, maar zodra ze zelf de verkoper zijn raken ze verontwaardig wanneer iemand een wat lager bod aanbied.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Al ben ik het met je eens dat je dergelijke handel wil voorkomen, ik zou niet weten hoe je dat wil doen aangezien de nieuwprijs teveel fluctueert (al dan niet door verkeerde prijzen).

Een voorbeeldje, zo'n 2 jaar geleden heb ik dit geheugen voor 800 euro gekocht: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16Q2-128GTZ
Nu staat het voor 1138 bij de goedkoopste retailer en de meesten zitten op 1200.

Welke prijs moet je dan hanteren? De bodemprijs van ~750? De piekprijs van ~1700? Dat is al meer dan het dubbele

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Iedereen is vrij te vragen wat die wil vragen voor hem/haar product zelfde geld dat iedereen vrij is om er voor over te hebben wat hij/zij wil, komt dat niet overeen jammer dan geen deal.

Verkoop je iets voor 200 euro en nog 10 andere vragen er 100 euro voor het zelfde product driemaal raden wie het wel verkoopt en wie niet, dit heet marktwerking.

Klinkt beetje als of TS zelf iets zoekt maar er achter komt dat niemand het voor drie doppen en één dennenappel wil verkopen.

42dpi wijzigde deze reactie 30-01-2019 03:04 (15%)

Si vis pacem, para bellum

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:37
ocf81 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:55:
Vandaar dat ik wel eens wil weten hoe anderen hier mee omgaan. Welke overwegingen maak je bij het bepalen van de prijs?
Normaal moet het voor mij sowieso in nieuwstaat zijn (voor een GPU bijvoorbeeld natuurlijk eenvoudig), en dan is het gewoon kijken hoe oud hij is, hoe het met garantie zit, wat de nieuwprijs is, en hoe zeker ik ervan ben dat dat specifieke type mij bevalt (geen WKOA bij tweedehands kopen). En dan koop ik weleens wat tweedehands, maar heel vaak is mijn conclusie ook dat het imo totaal niet interessant is. Zoals 1080TIs, die houd ik wat in de gaten, maar imo zijn ze totaal niet interessant vergeleken met een 2080 nieuw kopen. Dan moet er voor mij iig nog €100 af. Maar blijkbaar betalen andere deze bedragen wel.

• Inverted_World
Fordius schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 01:32:
[...]

Ik snap niet waarom er een ban op moet komen?
Stel jij hebt een videokaart, maar door de mining hype is de kaart 1,5x zoveel waard, kan die vent er verder bar weinig aan doen, maar moet dan volgens jouw gebanned worden, omdat ie meer vraagt dan de prijzen eigenlijk zijn.

Een 8700k was tot vorige jaar 100+ euro goedkoper, nu stuk duurder als ik een 2e hands 8700k had zou ik bij wijze van nu verkopen, omdat het goed geld oplevert en een ryzen kopen bv.

Daarnaast is een ban hierop krijgen z'n bs suggestie. Jij had net zo goed het product kunnen kopen als die persoon die het verkoopt. Afhankelijk van een product is 30 - 50% ook veelste laag.
Ik zou persoonlijk z'n bod over het algemeen negeren.

Stel iemand heeft een 8700k te koop ga jij daar serieus 30% van de nieuwprijs proberen te bieden?
Een 1080 Ti is momenteel ook nog grof duur, maar ik betwijfel dat mensen hem voor 30% korting aanbieden. Grappige is mensen willen altijd goedkoop kopen, maar zodra ze zelf de verkoper zijn raken ze verontwaardig wanneer iemand een wat lager bod aanbied.
30% haal ik gemiddeld van een product zijn nieuwwaarde af ja als ik zelf iets te koop zet. Je doet het overkomen alsof ik 30% van het totaal zou bieden. Natuurlijk verschilt dat per type product.

En qua fluctuerende prijzen snap ik het ook helemaal. Mijn punt was totaal niet dat je niet rekening kunt houden met de waarde. Dat doe ik zelf ook. Obviously zou ik een 1080ti niet weg doen voor de helft. En ondanks dat ze eventjes 600,- incl btw nieuw hebben gekost, zou ik er alsnog 500/600 2e hands voor over hebben.

Het punt was dat je zag dat kaarten opgekocht werden (en nintendos) om puur als handel ver boven de nieuwprijs hier aan te bieden. Zeker de Nintendo fluctueert niet. 329,- vanaf het begin.

Er stond een waslijst van 450,- + euro in de V&A.

• NightFox89
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:23
ocf81 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:55:
Het valt me op dat er veel mensen zijn die naar mijn mening torenhoge prijzen vragen. Oude hardware waarvoor bijna de nieuwprijs wordt gevraagd is eerder regel dan uitzondering. Als ik kijk naar de prijzen op e-bay, dan zit er vaak veel licht tussen wat er hier op T.net en op daar of op andere sites wordt gevraagd.
Bij veel vraag zijn zulke prijzen duidelijk te verklaren. Ik kom echter zelf ook veel advertenties tegen waarvan ik denk, 'verwacht je dit serieus te kunnen vragen?'. Een oude wii zonder games voor 250 euro in 2018 bijvoorbeeld. Ja, diezelfde die je ook voor 4 tientjes kunt vinden. (Edit: of een actueel voorbeeld. nieuw voor 99 euro, v&a 125 129 8)7 V&A aangeboden: UGX TV Support - 3 Schermen Vaak zie je dat dit soort advertenties ook niet tot een verkoop komen.

Zelf hanteer is de vuistregel: 70% van nieuwwaarde. Waarde ten tijden van aanschaf doet er relatief weinig aan toe, het gaat om de actuele verkoopprijzen gezien je niet iets in het verleden kunt bestellen. Alle afwijkingen van de 70% regel is per advertentie. Denk aan staat, locatie van adverteerder (indien ik snel en dichtbij kan ophalen ben ik al snel bereidt iets meer te betalen bv.), reputatie verkoper etc.

NightFox89 wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:23 (7%)

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:14
Het blijft letterlijk een kwestie van vraag en aanbod. Bij producten die je beperkt leverbaar ziet. Of in de tijd van flinke crypte mining zag je hoofdprijzen voor 2e hands slecht leverbare GPU's. Zelf probeer ik altijd met een redelijke vraagprijs te komen, vaak tussen de 30 en 50 procent van de nieuwprijs af.

Typisch voorbeeld van het Nederlandse karakter, en elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Iemand stoort zich ergens aan, laten we het maar meteen verbieden, want iemand zou ergens een wat geld aan verdienen.

Handel verkopen op Tweakers is zoiezo al verboden, dus daarbij ga ik ervanuit dat jou voorbeeld gaat over iemand met 1/2/3 videkaarten welke hij prive heeft gekocht, en weer verkoopt.
Laat iemand een keer geluk hebben en ergens een centje mee kunnen verdienen, volgende keer ben jij het misschien wel.

Wat betreft realistische bedragen, als ik iets verkoop kijk ik meestal ook even rond wat mensen zo ongeveer bieden op vergelijkbare advertenties op V&A en Marktplaats.

Als er bijvoorbeeld al 5 china tablets opstaan voor €180 en na een maand is er nog steeds niet meer dan €100 geboden, bied ik hem voor +/- 125 aan (mensen bieden toch altijd lager dan de vraagprijs)

Heb ik een iPad 2018 , en verdwijnt de ene €350 advertentie na de andere omdat ze verkocht worden, zal ik hem er misschien wel voor €385 opzetten.

ik ga er altijd van uit dat de vraagprijs boven de echte verkoop prijs zit, zowel bij koop als verkoop.
Bied er iemand een keer meteen de vraagprijs heb ik een mazzeltje,
Wil ik iets echt graag kopen, maar moet ik meteen de (realistische) vraagprijs bieden, heeft de verkoper een keer mazzeltje.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-06 23:16
MaD_co schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:52:
[...]

Typisch voorbeeld van het Nederlandse karakter, en elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Iemand stoort zich ergens aan, laten we het maar meteen verbieden, want iemand zou ergens een wat geld aan verdienen.
Ik denk dat Inverted_world meer doelt op de scalpers.
Zij kopen alles in zodat de "normale" mens het niet meer kan kopen (zeker populair met producten die schaars te verkrijgen zijn zoals concert kaartjes en nintendo producten), en verkopen he vervolgens voor een hogere prijs dan de nieuw waarde. Zulke mensen mogen van mij wel op de paal branden.

Dat heeft niks met geluk te maken, dat is gewoonweg oplichting in mijn ogen.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18-10 12:09
Het is heel simpel: als je vraagprijs te hoog is, dan krijg je het gewoon niet verkocht. Dat is overal zo, of het nou Tweakers is of Facebook Marketplace. Zodra je teveel vraagt, dan raak je spul niet aan de straatstenen kwijt.

Aan de andere kant, moet je wel een hogere prijs neerzetten: omdat het tegenwoordig vrijwel standaard is, dat men er een bepaald bedrag vanaf wil onderhandelen. Dus ik vraag dan bijvoorbeeld € 25 terwijl ik eigenlijk allang besloten heb, dat het voor € 20 weg mag.

Puur omdat ik weet, wanneer ik € 20 vraag je € 15 geboden krijgt of nog erger: een tientje :( Ik vind verkopen dus helemaal niet leuk en om die reden, heb ik mijn vorige auto gewoon ingeruild. Kost je allemaal veel moeite en je verdient er nagenoeg niks mee: uiteindelijk kost het nog geld ook.

• Inverted_World
MaD_co schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:52:
[...]

Typisch voorbeeld van een Nederlands karakter om niet even verder te lezen en meteen op iets in te hakken wat ik al probeerde te corrigeren in mijn vervolg reactie. Ik bedoelde zoals ik aangaf niet fluctueerende prijzen van GPU's en daarop je prijs aanpassen. Ik bedoelde zoals bij de Nintendo Switch, die 329,- kostte bij release, dat er tweakers zijn die er meerde opkopen om ze vervolgens voor 400/450 aan te bieden, omdat ze een weekje uitverkocht zijn bij de mediamarkt.

Natuurlijk hoef je het niet te kopen, maar ik vind dat persoonlijk kansloos en meer een marktplaats ding.

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:17
De formule die ik gebruik bij elektronica die snel waarde verliezen is als ongeveer $nieuwprijs * 0,8 ^ $leeftijd

Gamebuster wijzigde deze reactie 30-01-2019 10:27 (52%)

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik neem eigenlijk altijd 70% van de nieuwprijs, maar dan wel de nieuwprijs van het goedkoopste gelijkwaardige product of beter. Zo kan een i5 Skylake CPU nog steeds nieuw te koop zijn voor een toren hoge prijs, maar als er een i3 Coffee lake CPU te koop is die even snel is maar veel goedkoper, dan 70% daar van, etc.
Staat er veel te koop voor minder dan 70% dan ga ik mee met de huidige tweedehands prijs.

Het eerder aangehaalde geheugen vind ik een goed voorbeeld, als geheugen nu 2x zo duur is als tijdens aanschaf dan neem ik 70% van de huidige prijs, ik moet namelijk ook zelf weer nieuw geheugen kopen.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 30-01-2019 10:34 (8%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:29
XiaomiGlobal schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:17:
Het is heel simpel: als je vraagprijs te hoog is, dan krijg je het gewoon niet verkocht. Dat is overal zo, of het nou Tweakers is of Facebook Marketplace. Zodra je teveel vraagt, dan raak je spul niet aan de straatstenen kwijt.

Aan de andere kant, moet je wel een hogere prijs neerzetten: omdat het tegenwoordig vrijwel standaard is, dat men er een bepaald bedrag vanaf wil onderhandelen. Dus ik vraag dan bijvoorbeeld € 25 terwijl ik eigenlijk allang besloten heb, dat het voor € 20 weg mag.

Puur omdat ik weet, wanneer ik € 20 vraag je € 15 geboden krijgt of nog erger: een tientje :( Ik vind verkopen dus helemaal niet leuk en om die reden, heb ik mijn vorige auto gewoon ingeruild. Kost je allemaal veel moeite en je verdient er nagenoeg niks mee: uiteindelijk kost het nog geld ook.
Zo werkt het inderdaad, en het maakt niet uit waar je de spullen wilt kopen of verkopen. En zoals met alles is het vaak ook zo dat als de prijs te mooi is om waar te zijn, dat dit ook vaak het geval is. ;)

Mensen vergeten ook vaak dat het het vraagprijzen zijn, vandaar dat mensen vaak willen onderhandelen en je kunt altijd proberen om lager te bieden. De reden geef je zelf al, vaak vraag je meer omdat men al verwacht dat er gehandeld moet worden. Achter een computer durven veel mensen ook veel eerder te handelen en een laag bod uit te brengen dan in persoon.

Vaak zie je dat men bij veel advertenties gebruik maakt van hun eigen aanschafwaarde, wat natuurlijk wel mogelijk is maar niet realistisch. Je zult altijd moeten kijken naar de huidige nieuwprijs als het product nog verkrijgbaar is.

Uiteindelijk kun je allerlei formules verzinnen om aan een realistische prijs te komen. Maar de vraagprijs is altijd afhankelijk van de staat van het product en de marktwaarde. Kijk naar dezelfde producten in dezelfde staat en wat ze er voor vragen, ga er net iets boven of onder zitten afhankelijk van hoe snel je het verkocht wil hebben en hoeveel er aangeboden worden. Zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn lijkt me.

• liberque
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:26

liberque

Vrijzinnig!

Vind zulke dingen heel erg moeilijk en kan er behoorlijk gefrusteerd van raken. Zo heb ik een Predator scherm wat een klein jaar oud was proberen te verkopen voor minder dan de helft van de aanschafprijs (1280e aankoop (ook op dat moment de nieuwwaarde in de pricewatch) en in de verkoop voor 600e). Kreeg er nauwelijks reactie's op en gooide het om te proberen ook op Marktplaats en Facebook groepen (advies: doe dit laatste nooit!). De reactie's die ik toen kreeg waren tenenkrommend "ik haal monitor bij jou voor 100e" en dat - sorry dat ik het zo zeg - met steeds slechter wordend Nederlands een paar 100 keer van mensen verspreid over heel Nederland. Verschrikkelijk. Hij staat nu op zolder, want zoiets kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

liberque wijzigde deze reactie 30-01-2019 10:41 (3%)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18-10 12:09
liberque schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:39:
Kreeg er nauwelijks reactie's op en gooide het om te proberen ook op Marktplaats en Facebook groepen (advies: doe dit laatste nooit!). De reactie's die ik toen kreeg waren tenenkrommend "ik haal monitor bij jou voor 100e" en dat - sorry dat ik het zo zeg - met steeds slechter wordend Nederlands een paar 100 keer van mensen verspreid over heel Nederland. Verschrikkelijk. Hij staat nu op zolder, want zoiets kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ja dat is normaal vandaag de dag: probeer maar eens een auto te verkopen, ze willen de auto het liefste nog gratis krijgen. En dan denk je een koper te hebben, is het weer zo'n armoedzaaier die onder bewind staat. Ze hebben dan niet eens € 100 maar verdoen wel je tijd :(

Ja het was een auto met een defect, dat vonden wij te duur om te maken: dus hebben wij de auto te koop gezet. Maar op Facebook is het ergste: ik heb laatst een setje dodehoekspiegels te koop gezet. Kreeg ik een reactie, van je moet maar leren rijden. Dat zijn echt dooddoeners voor je verkoop.

Wat betreft de Nederlandse taal: ja dat is heel slecht gesteld in dat soort groepen. Maar gelukkig zijn er ook nog mensen die wel een redelijk bod doen.

• Udrene
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:04
liberque schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:39:
Vind zulke dingen heel erg moeilijk en kan er behoorlijk gefrusteerd van raken. Zo heb ik een Predator scherm wat een klein jaar oud was proberen te verkopen voor minder dan de helft van de aanschafprijs (1280e aankoop (ook op dat moment de nieuwwaarde in de pricewatch) en in de verkoop voor 600e). Kreeg er nauwelijks reactie's op en gooide het om te proberen ook op Marktplaats en Facebook groepen (advies: doe dit laatste nooit!). De reactie's die ik toen kreeg waren tenenkrommend "ik haal monitor bij jou voor 100e" en dat - sorry dat ik het zo zeg - met steeds slechter wordend Nederlands een paar 100 keer van mensen verspreid over heel Nederland. Verschrikkelijk. Hij staat nu op zolder, want zoiets kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
De markt voor zo’n dure monitor is natuurlijk niet zo groot, ik zou zelf nooit 600 euro aan een monitor uitgeven. Laat staan 1280 euro. Een tweedehands monitor mag voor mij nooit meer dan 100 tot 150 euro kosten. Ongetwijfeld is jouw monitor zoveel waard maar niet iedereen wil daar zoveel aan uitgeven.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:04
Het lijkt me niet dat een discussie-topic hierbij gaat helpen. Zoals gezegd: een ieder bepaalt zijn eigen vraagprijs (inderdaad gemiddeld vrij hoog op Tweakers) en bieden staat vrij.

Succes met de handel!

2430Wp ZW

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:40
Iedereen is vrij om te bepalen wat voor prijs hij gaat vragen voor zijn hardware. Maar wat ik veel erger vind is dat er pc's worden aangeboden met de misleiding dat het een geweldige high-end game-pc is, maar in de praktijk een low-end systeem is.

Ik heb vaak genoeg gezien dat er advertenties geplaatst worden met een i5-2500 + 1050 videokaartje en dan maar de suggestie wekken dat BF5 fantastisch draait op high settings. Kan allemaal op tweakers.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 02:23
Ik hanteer meestal in het 1e jaar van het product rond de 70% van de nieuwwaarde en dan elk extra jaar 70% van de prijs van het jaar ervoor. Ik dacht dat ik die vuistregel ooit eens op T.net had gelezen.

Dus:
Nieuw €100,-
1e jaar €70
2e jaar €49
3e jaar €34,30
4e jaar €24

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-10 11:25
Als ik 2de hands verkoop vraag ik zelden meer dan de helft van de aankoopprijs.
Maar blijkbaar is dat hier helemaal anders...

Ik ben op zoek naar een SSD voor onze laptop. Ik vind er eentje (3 jaar oud) in vraag en aanbod aan €35.
Als ik in de pricewatch ga kijken vind ik een nieuwe, nieuwer model aan €34,95...

• TechandMusic
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 01:08

TechandMusic

Ryzen Powerrrrr

cadsite schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:29:
Ik ben op zoek naar een SSD voor onze laptop. Ik vind er eentje (3 jaar oud) in vraag en aanbod aan €35.
Als ik in de pricewatch ga kijken vind ik een nieuwe, nieuwer model aan €34,95...
Ik gok dat de verkoper niet naar de prijzen heeft gekeken, en een voor hem laag bedrag vraagt. SSDs waren drie jaar geleden ook een stuk duurder, aangezien ze nu zowat gehalveerd in prijs zijn, vergeleken met een jaar terug. Maar goed, dat is dan jammer voor de verkoper, want iedereen met gezond verstand gaat natuurlijk niet meer voor minder betalen.

Ryzen 5 2600 / RX 480 8GB Nitro+ OC / 16GB DDR4 3000MHz Vengeance RGB / ASRock B450M Pro4 / Antec Performance One P280

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-10 11:25
TechandMusic schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:19:
[...]Ik gok dat de verkoper niet naar de prijzen heeft gekeken, en een voor hem laag bedrag vraagt.
Hij heeft wel een link naar de specs op T.net geplaatst van zijn SSD, 't is maar een kleine stap verder om te zien wat iets gelijkaardigs nieuw kost.
Maar goed, denk wel dat je gelijk hebt.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-10 21:41
Vroeger hadden we een topic waar je hardware in postte en vervolgens vertelde @TERW_DAN precies wat je voor je oude meuk kon vragen :). Als koper kon je het topic ook gebruiken om te zien of er een eerlijke prijs werd gevraagd.

My favorite programming language is solder.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tegenwoordig hebben we daar deze guide voor: Howto: prijsbepaling (oude) hardware
Al een flinke tijd geleden geschreven, maar nog steeds bruikbaar :)

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 09-10 14:31
Tja, vraag en aanbod inderdaad.. toen de eerste lading WII's binnenkwam vlak voor kerst toen heb ik mijn pre-order voor best belachelijke winst kunnen verkopen. (was niet de intentie, maar als er letterlijk mensen gaan bieden)

• Barres B.
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:03

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Volgens mij is het echte een kwestie van vraag en aanbod. Wat ik marktplaats/tweakers zet kijk ik altijd eerst of het er al op staat. Voor mij vaak een gevoel kwestie of ik er dan net onder ga zitten.

Ook in het topic van TERW_DAN heb ik wel eens een vraag gesteld en daar kwamen uiteindelijk prijzen uit die logisch zijn aan de hand van redeneren maar in de praktijk niet werkten. Volgens mij voor geheugen te hoog inschat en voor een CPU heb ik een veelvoud gekregen (iets over 100 euro) terwijl hij veel lager werd ingeschat. Tja, het is niet dat TERW_DAN niet kan inschatten, maar meer wat de gek er voor geeft en ik had er 3 die elkaar opdreven en uiteindelijk zelfs te vroeg akkoord ben gegaan, had er meer voor kunnen krijgen.

Nu heb ik ook PA speakers op marktplaats. Iemand anders bied dezelfde aan, maar bijna voor het dubbele en die krijgt ook geen een bod. Ben daar wat onder gaan zitten, eerst te hoog ingezet, iets gezakt en nu weer wat biedingen. Maar had eerst ook 1 persoon die bijna de hoofdprijs wilde betalen, maar hij werd tegengehouden door een band ofzo. Dus ik snap best dat mensen eerst hoog inzetten, als je de tijd hebt kan dat prima.Je kunt altijd nog zakken.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• wij
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-10 07:13
Ik hanteer zelf altijd de (simpele) regel. Als hardware helemaal in orde is. Tweedehands waarde is 70% van de huidige nieuwprijs van exact hetzelfde artikel.

Of eventueel, als het niet meer te koop is kijk ik naar de laatst bekende nieuwprijs en de prijs van vergelijkbare producten.

• Thomas18GT
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:06
Gisteravond een Sonos Beam op marktplaats gezet. Er stond een nieuwe met factuur op voor 380 in de buurt, dus ik vraag 300 omdat hij een paar maanden is gebruikt. Ik kreeg zoveel reacties en hij is vandaag voor 330 opgehaald. Had ik beter 350 kunnen vragen? Misschien wel.

Met veel producten, bijvoorbeeld nog in de garantie, loop je als tweedehands koper gewoon weinig risico en dus gaat volgens mij die 70% niet op. Ik kijk naar dezelfde producten in de buurt (want afhalen heeft de voorkeur), en pas daar mijn prijs op aan. Uiteindelijk zijn er zoveel tweedehands kopers en kom je toch altijd wel (ongeveer) op de daadwerkelijke waarde uit.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-10 13:23

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is met aangeboden spullen vaak ook maar de vraag hoe snel je er vanaf wilt. zeker als er weinig vergelijkbaars word aangeboden kan je wel maanden gaan wachten en op meerdere platforms tegelijk aanbieden, maar is dat is het me niet altijd waard als ik er dan voor wat minder snel vanaf ben. Zolang het geen verkopersmarkt is zoals recent bv bij videokaarten, en apple spul of samsung telefoons in het algemeen vraag ik er ongeveer 70% voor (indien in goede staat en nog relevant.) complete PC's ouder dan een jaar of 5 dan weer een stuk minder, daar zijn er 2ehands genoeg van te krijgen. Het valt me ook in de v&a wel is op dat de vraagprijs hiervoor bijna standaard minimaal 30% (met uitschieters van meer dan 100%) te hoog ligt. En vaak dan ook niet of pas na veel gedoe en vraagprijs correcties verkocht worden.

-36- wijzigde deze reactie 31-01-2019 14:41 (31%)

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Puch-Maxi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:34:
Vroeger hadden we een topic waar je hardware in postte en vervolgens vertelde @TERW_DAN precies wat je voor je oude meuk kon vragen :). Als koper kon je het topic ook gebruiken om te zien of er een eerlijke prijs werd gevraagd.
Dat hebben Lopez, ik, weird_n3rd en Hahn tussendoor ook elk een paar topics met 2K posts gedaan, tjonge dat was echt bijna niet te doen. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment elke dag om 5:30 op moest om naar Eindhoven te rijden en 's avonds met dichtgevallen ogen nog wat taxaties aan het doen was.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:12 (4%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

|sWORDs| schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Dat hebben Lopez, ik, weird_n3rd en Hahn tussendoor ook elk een paar topics met 2K posts gedaan, tjonge dat was echt bijna niet te doen. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment elke dag om 5:30 op moest om naar Eindhoven te rijden en 's avonds met dichtgevallen ogen nog wat taxaties aan het doen was.
Er ging inderdaad zo belachelijk veel tijd inzitten.
Het vervelendst vond ik dan weer de discussie die ontstond op een gegeven moment. Mensen die vonden dat de taxatie van 20 euro toch echt heel verkeerd was omdat het voor 25 aangeboden werd en de verkoper niet lager wilde gaan.

Maar ik zou zo'n topic nu ook echt niet meer kunnen doen. Ik ben zo erg uit de prijzen van spullen tegenwoordig ten opzichte van vroeger. En ergens vind ik 't niet eens zo heel erg meer, om er niet iedere dag meer mee bezig te zijn.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• ocf81
  • Registratie: april 2000

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
In die zin is een systematische aanpak dus ook geen slecht idee. Maar waar ik zelf nogal moeite mee heb is de factor marktwerking. Daarin zit wat mij betreft héél veel emotie verwerkt, vaak te veel als je het mij vraagt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True