Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
Ik ben in Duitsland een vakantiehuis aan het verbouwen. De nieuwe badkamer komt op een plaats waar het niet goed mogelijk is om cv-leidingen naar toe te trekken. Daarbij willen we in de toekomst helemaal van de (oliegestookte-) cv-ketel af, maar dat is een ander topic. Ik ben dus op zoek naar een alternatieve manier om de badkamer te verwarmen. Omdat het een vakantiehuis is moet de badkamer redelijk snel op te warmen zijn. Als er niemand is staat de verwarming op 'anti-vries-stand', dus in de winter betekent dat zo'n 15 graden er bij om het comfortabel te maken. Wat het ook wordt, het moet er allemaal ook nog een beetje fatsoenlijk uit zien. Dus geen losse straalkacheltjes of iets dergelijks. En het liefst zonder ingewikkelde bediening, andere mensen moeten het huis ook zonder problemen en/of handleidingen kunnen gebruiken.
Alternatieven waar ik naar gekeken heb zijn:
Elektrische vloerverwarming. Heel fijn voor de blote voeten, maar voordat de hele ruimte op temperatuur is ben je 48 uur verder. Of je moet er zoveel vermogen in leggen dat de vloer weer te warm wordt om op blote voeten te lopen, wat in een badkamer niet zo'n goed idee is...
Infrarood panelen. Ook best fijn, we hebben al een spiegel met 450 Watt verwarming boven een wastafel hangen en dat is heel comfortabel. Maar ook heel duur in gebruik. Je zou 'm eigenlijk alleen aan willen hebben als je ook echt voor die spiegel staat, maar het duurt wel poosje voordat 'ie echt op temperatuur is. Dat zou betekenen dat je je douche-bezoek wel heel goed moet gaan plannen. Dat is bij deze wastafel niet zo'n probleem, maar in een badkamer is ook een toilet. Het gebruik daarvan laat zich moeilijk plannen...
Lucht-lucht warmtepomp, oftewel een airco in de verwarm stand. Kan de ruimte in korte tijd opwarmen, dus veel beter geschikt om alleen aan te hebben wanneer echt nodig. Maar de kleinste split-airco's zijn al gauw zo'n 2,5 kW, terwijl er voor een ruimte van nog geen 20m3 nog niet de helft nodig is. Daarbij zijn deze apparaten (die je moet laten installeren) in Duitsland behoorlijk prijzig. De voorgevulde plug-and-play units die je hier kunt kopen zie je daar nergens. Waarschijnlijk vanwege andere regelgeving, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast dank voor het meedenken,

A

Alle reacties

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Een lucht/lucht unit is sowieso geen goed idee lijkt me. Volgens mij kunnen die dingen niet zo goed tegen al te vochtige ruimtes (waar de badkamer natuurlijk 1 van is).

Vloerverwarming is natuurlijk wel het meest comfortabel. Als je ook niet teveel aan verbruik kwijt wilt zijn zou je daar dus een lucht/water warmtepomp aan kunnen hangen. Geen idee of dat binnen je budget valt? Daarnaast kun je ook kijken naar een mooie decentrale WTW-ventilatie voor in de badkamer. Dan hoef je ook weer minder bij te stoken daar.

Ik ontken het bestaan van IE.

• AppieA
Hey cyberstalker, dank voor je reactie.
Navraag gedaan bij twee verschillende airco installateurs, die zeiden allebei dat het wel kan in de badkamer zolang je maar goed ventileert. Anders kan het invloed hebben op de levensduur van de binnenunit. Waarom werd niet helemaal duidelijk. Wellicht dat de elektronica niet zo goed tegen vocht kan, maar dat zal ook zo'n vaart niet lopen. Mits je goed ventileert natuurlijk. Dat ventileren gaat zeker goed gebeuren, maar aangezien het huis zo'n 70% van de tijd onbewoond is zal het met die levensduur sowieso wel loslopen... Blijven de hoge kosten vanwege de installatie.
Een lucht/water warmtepomp zou ideaal zijn, maar daarvoor geldt waarschijnlijk nog veel meer dat zelfs de kleinste variant zwaar overgedimensioneerd is voor zo'n kleine ruimte. Het hele huis verwarmen met een warmtepomp zou nog fijner zijn (zeker in combinatie met de zonnepanelen die we gaan laten plaatsen), maar lijkt niet haalbaar vanwege de matige isolatie. En beter isoleren zit er ook niet echt in, tenzij we er heel veel geld tegen aan gooien (bouwjaar tussen 1840 en 1970, vrijstaand huis zonder spouwmuren). Dus om voor alleen de badkamer een lucht-water WP aan te schaffen is niet heel realistisch. Een WTW-ventilatie is budget-technisch geen overweging.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In mijn (nog te bouwen) badkamer komt vloerverwarming die ik ook doortrek naar muurtje die de douche ruimte wordt, zo wordt de douche snel warm.
Ben je een beetje handig dan kun je vloerverwarming prima zelf aanleggen, complete sets zijn via internet leverbaar, op Youtube zijn er verschillende montage filmpjes te vinden.
Een warmtepomp heeft vaak een ingebouwde pomp zodat die niet nodig is!
Zijn er ook kleine WP, 2-3 kW?

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 28-01-2019 16:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Elektrische vloerverwarming? Als dat ding normaal gesproken alleen op de anti-vriesstand staat, is het verbruik tijdens vakantieperiodes eigenlijk marginaal. Verder gebruiken we in de nieuwbouw elektrische handdoekradiators om de badruimte snel op temperatuur te krijgen. Ook die zijn met anti-vorstbeveiliging wel te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AppieA Wellicht kan je vloerverwarming aan de spiraal van een warmtepompboiler hangen, zie Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning ervan uitgaande dat die wel door een doe-het-zelver aangesloten mag worden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AppieA
Ik ga naar warmtepompen en elektrische handdoekradiators kijken. Ben nu even twee weken weg, waarschijnlijk zonder internet (jawel, die plaatsen zijn er nog!), dus zullen mijn reacties even uit blijven.
Dank voor de reacties en tot later weer.

• AppieA
Het topic over de warmtepomp boiler heeft, in combinatie met weer een aankomende kostenpost voor de huidige CV installatie, het nodige teweeg gebracht. Waarschijnlijk gaat de hele (oliegestookte) ketel er uit en gaan we over op een warmtepomp. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, maar daarover open ik een (of meerdere ;) ) nieuw(e) topic(s).
Iedereen weer bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1