Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overlast boom gemeentegrond

Pagina: 1
Acties:

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 06:59
wie heeft er voor mij nog tips

wij hebben voor onze woning een grote boom staan een els geloof ik
deze zorgt voor zeer veel overlast veel blad e.d. maar hij is ook dermate groot dat wanneer deze om zou waaien richtingen onze woning de schade ook niet te overzien is.
ook zorgt hij voor zeer veel schaduw waardoor we bijna altijd de lampen aan hebben in de woning

nu willen wij graag van deze boom af en heb dit ook bij de gemeente aangegeven maar deze zeggen er niets aan te kunnen en willen doen.
ze hebben de boom gesnoeid en geconstateerd dat de boom gezond is.

heeft er iemand nog tips om van deze boom af te kunnen komen.
een gat boren en vol laten lopen met roundup of inkerven ken ik al wel maarja dit is altijd te herleiden dat het doelbewuste bomen moord is :+

• Sleeon
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-04 13:41
Lekker laten, stond die boom er niet toen je er kwam wonen?

• Dutchy88
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-04 19:10
Mogelijk heb je hier wat aan:

https://www.nationaleombu...-een-boom-dit-kunt-u-doen ;)

Echter: In de meeste gevallen zal de gemeente er weinig aan veranderen, en staat de boom er al meer dan 20 jaar dan is er sprake van verjaring. In dat geval zal men de aanwezigheid van deze boom moeten dulden.

Dutchy88 wijzigde deze reactie 28-01-2019 11:32 (44%)

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 07:06
Bekend probleem. Zolang de boom gezond is doen ze er niets aan.
Tenzij er aantoonbare overlast/schade veroorzaakt word.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:20
Bladeren zijn geen overlast, de boom wordt keurig gezond gehouden en de boom stond er al voordat je de woning kocht.
W
T
F

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:31:
Bekend probleem. Zolang de boom gezond is doen ze er niets aan.
Tenzij er aantoonbare overlast/schade veroorzaakt word.
Overlast is zelfs maar heel beperkt, licht tegenhouden is persoonlijk, daar zal geen kapvergunning voor worden toegekend
Pas als de boom wild om zich heen gaat vermenigvuldigen, krijg je wat meer voor elkaar.
Maar een gezonde Eik, op leeftijd ( als hij al licht tegenhoudt ) zal moeilijk te kappen worden, omdat die vaak als 'erfgoed' beschouwd worden.

Saboteren van zo'n boom zal best zwaar bestraft worden, zeker als je al in een traject gezeten hebt, waar de boom gezond bleek, en over 5 jaar 'ineens' niet meer

https://qfire.nl

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 25-04 20:06
Je hoeft natuurlijk niet te reageren...

Señor Sjon wijzigde deze reactie 28-01-2019 16:44 (62%)

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-04 07:10

marcel87

editmaster

Gemeentegrond kopen en dan kappen op eigen grond? :P
Ligt eraan of grond direct grenst natuurlijk. Sommige gemeenten hebben wel in het verleden grondgebruik toegestaan of juist verkocht (soms zelfs verjaard), misschien dat dit nog steeds kan.

Maar blijft lastig. Vind sommige reacties dan ook kort door de bocht, soms ervaar je dingen pas nadat je er woont of pas na xx jaar (oa bomen groeien enzo).
Ik vind ook als je huis geschikt is voor bijv PV, de gemeente wil wel verduurzamen maar wil vanwege groenbeleid geen bomen kappen. Ja dan denk ik hallo gemeente, jullie hebben niet nagedacht over het lange termijn eindbeeld van de boom incl evt. overlast... Mja ik en wij kunnen dat denken, dat veranderd nog niks.

V&A T.net || V&A Marktplaats

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-04 12:11
Je hebt 2 keuzes.
- Zet het van je af en leer er mee leven;
- Zet je huis te koop en ga verhuizen.
Echt, als je je eenmaal ergert aan zoiets dan blijft het sluimeren en zal het je woongenot behoorlijk verpesten. Die gemeente gaat er écht niets aan doen. Als de boom omwaait zullen ze (gemeente/verzekering) netjes de schade vergoeden dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wat je kan doen; koop een mooie tuinspot en beschijn daarmee de boom. Dat geeft een mooi sfeervol effect. Staat de boom te ver weg om een mooi effect mee te creëren? Dan moet je - bot gezegd - sowieso niet zeuren.

Laat daarnaast een lichtexpert langskomen om je interieurverlichting af te stemmen op de situatie. Met goede verlichting kan je de 'overlast' van lichttekort echt helemaal teniet doen. Led verlichting kost qua stroomverbruik ook echt niets. Misschien kost het je een paar duizend euro maar daarmee kan je wel je woonplezier terugkrijgen en dat is nog altijd goedkoper dan verhuizen.

Bron: ervaring.

Wij hebben achter ons huis een laan staan met eikenbomen. Die zijn inmiddels 20 meter hoog en halen ook alle zon uit de tuin vanaf een uur of 4. Dit najaar hadden we geluk. Tijdens de herfst stond de wind zo dat al het blad de andere kant op waaide, anders halen we vele kuubs aan blad uit onze tuin.
Als we na vier uur nog zon willen slepen wij zonder problemen een paar stoelen naar de andere kant van die laan. Radiootje mee, koelbox mee en genieten maar.

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:24
Zie er ook het voordeel van in:
Gezien het punt dat de boom er voor zorgt dat je overdag de lampen aan moet in de woning zal die waarschijnlijk in de zomer ook voor schaduw op het huis zorgen en dus minder warmte.
Iets wat gezien de afgelopen zomers wel eens fijn kan zijn ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 06:25
Wie was er eerder, de boom of jullie?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:04

MsG

Forumzwerver

of

geen optie?

offtopic:
Heb ik ook weer wat leuks om naar te kijken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08:21

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MsG schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:52:
[Afbeelding]

of

[Afbeelding]

geen optie?

offtopic:
Heb ik ook weer wat leuks om naar te kijken.
Tja, ik denk dat je dan bot vangt, toon namelijk maar eens aan dat je een dermate grote overlast van die boom hebt dat het je leven bijna onmogelijk maakt. Wij hebben ook 'last' van enkele grote bomen op 10 meter van onze perceelsgrens, enkele zijn er de afgelopen jaren al gekapt door het via de lokale politiek aan te pakken. In de straat woont namelijk een raadslid welke weet dat hij op stemmen kan rekenen als bepaalde zaken eens wat steviger aangekaart worden bij de gemeente. Zijn natuurlijk dingen van de lange adem en je moet 'geluk' hebben.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• markolino33
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:01
Je kunt de boom natuurlijk ook gewoon ziek maken of illegaal kappen .. niet echt lief maar het is maar een boom ... grapje 😉 .

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:53
Ik vrees dat dit een gevalletje 'dikke vette pech' is. Groen in woonwijken is heel belangrijk, dat wordt niet zomaar verwijderd. En de eigenschap van bomen is nu eenmaal dat ze hun hele leven doorgroeien.

Dat laatste moet je je realiseren als je een huis koopt waar bomen op of rond het perceel staan. De eik bij mijn ouders voor het huis, was ooit niet hoger dan de dakgoot. Nu ongeveer 2 keer zo hoog.

Een andere eigenschap is nu eenmaal dat zo'n boom, naarmate deze groeit, elk jaar meer blad zal laten vallen. Daar heb je in de herfst wat rommel van, maar gelukkig wordt die rommel niet als 'overlast' geclassificeerd.

Wil je geen 'last' hebben van gezonde bomen, dan moet je overwegen om in een flat op de 4e etage of hoger te gaan wonen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07:58
Waarom koop je een huis met een boom er voor als je weet dat je er last van krijgt?

Voor mij zou dat een rede zijn om het huis niet te kopen

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:13
@mikerosauer omdat je dat niet altijd weer voordat je er woont.

Wij hebben een boom voor ons huis en hebben al vaker aangegeven dat de vogels op de takken op de auto's poepen. Zo veel dat je net de auto gewassen hebt en twee tellen later hij al weer onder zit. En dat was dan het vak voor ons huis.
Ze hebben om andere redenen de parkeervakken aangepast en nu zijn het 2 tot 3 vakken die onder gepoept worden. Maar goed. Zet mijn auto wel wat verder weg dan.
De schaduw is in de zomer wel fijn omdat ons huis achterkant Oost staat.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
We hebben achter ons huis een boel bomen staan, ca 20m hoog. Tuin op het zuiden, maar na 13u geen zon meer in de tuin. In het voorjaar eerst een berg katjes/zaden in de tuin, een maand later sneeuwt het pluis. In de herfst heeeel veel blad.
Hadden we niet door toen we ja zeiden op deze woning. Het eerste jaar flink balen.

We hebben toen een bladblazer gekocht en als het een beetje grote hoeveelheden zijn blazen we er op los ;) (we gaan echt niet iedere week elk blaadje er uit halen..) grote composthoop achter in de tuin, omdat het niet in 1x in de container past.
In de zomer kunnen we de hele dag zowat buiten zitten, door de grote hoeveelheid schaduw.

Hoewel ik wel blij ben dat we in ons nieuwe huis (met tuin op het noorden) altijd wel zon gaan hebben in de zomer. En niet zo veel blad, slierten en pluis.

Maar als je er niets tegen kan doen, beter kijken hoe je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt.

• mikerosauer
  • Laatst online: 07:58
Arunia schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:34:
@mikerosauer omdat je dat niet altijd weer voordat je er woont.

Wij hebben een boom voor ons huis en hebben al vaker aangegeven dat de vogels op de takken op de auto's poepen. Zo veel dat je net de auto gewassen hebt en twee tellen later hij al weer onder zit. En dat was dan het vak voor ons huis.
Ze hebben om andere redenen de parkeervakken aangepast en nu zijn het 2 tot 3 vakken die onder gepoept worden. Maar goed. Zet mijn auto wel wat verder weg dan.
De schaduw is in de zomer wel fijn omdat ons huis achterkant Oost staat.
Je ziet toch als er bomen staan als je gaat kijken ??
Dan weet je dat je daar overlast van kunt krijgen..
Of vergis ik me .

Wij hebben een huis niet genomen door het aantal bomen rond het perceel op gemeente grond. Dan weet je dat je daar last van gaat krijgen. Wij kijken hier Altijd heel specifiek naar

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Wij hebben van die bomen staan vol luizen in bepaalde tijd van het jaar. Je auto eronder komt onder de plakkerige zooi te zitten. Afwachten tot ze scheef gaan staan en je kan klagen over omval gevaar is enigste optie om ze weg te krijgen. (1 is er al weg)

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
mikerosauer schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:40:
[...]

Je ziet toch als er bomen staan als je gaat kijken ??
Dan weet je dat je daar overlast van kunt krijgen..
Of vergis ik me .

Wij hebben een huis niet genomen door het aantal bomen rond het perceel op gemeente grond. Dan weet je dat je daar last van gaat krijgen. Wij kijken hier Altijd heel specifiek naar
Ik wist niet dat je ook "last" kunt hebben van bomen die 25-50m verderop staan. We hadden de bomen gezien, maar dachten, ach ze staan ver weg, dus zal wel meevallen. Mooi uitzicht, zo groen. (en dat vind ik nogsteeds). Maar dat de bomen zo veel in onze tuin "lozen" had ik niet voorzien.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 25-04 18:04
Fast forward 5 maanden:

H143

wie heeft er voor mij nog tips
het wordt binnen erg heet omdat de zon door de ramen schijnt.
Nu willen wij zonwering aanschaffen maar heeft nog iemand tips om hieraan te komen

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Waarom zou hij omvallen?

• yousql
  • Laatst online: 07:55
Ik heb ook 2 bomen die snoeien ze altijd aan de onderkant, maar volgens mij groeien ze dan alleen maar sneller omhoog.

Wat als je tegen de gemeente zegt dat je zonnepanelen wilt plaatsen?

• Arunia
@mikerosauer dat jullie daar op gefocust zijn betekent dat dat iets is waar jullie naar kijken.
Wil niet zeggen dat wij het een drama vinden. Bewust heeft het voor ons voordelen en nadelen. Voor de ts heeft het meer nadelen. Sommige dingen heb je niet door totdat je er woont en andere jaargetijden meegemaakt hebt.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
tip1: verhuis. (naar minstens vijf hoog, dan heb je nooit meer last van bomen ;) )

tip2: tenminste als er meerdere bomen in jullie straat staan: verzin een plan als gehele straat en ga daar mee naar de gemeente

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:20
Arunia schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:44:
@mikerosauer dat jullie daar op gefocust zijn betekent dat dat iets is waar jullie naar kijken.
Wil niet zeggen dat wij het een drama vinden. Bewust heeft het voor ons voordelen en nadelen. Voor de ts heeft het meer nadelen. Sommige dingen heb je niet door totdat je er woont en andere jaargetijden meegemaakt hebt.
En dan accepteer je je keuze ipv dit trieste verzoek.

• Arunia
@Deleon78 Ik moest even twee keer lezen voordat ik begreep hoe je het bedoelde. Maar inderdaad, je probeert het een keer, een paar keer (hebben wij ook gedaan overigens) en daarna laat je het los. Zoals het bekende liedje. :P

• yodeluxe
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-04 19:53
Tens schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:30:
tip1: verhuis. (naar minstens vijf hoog, dan heb je nooit meer last van bomen ;) )
Ik ken buurten waar bomen al hoger zijn dan 10 etages, dus ts kan beter naar de hoogste etage van een wolkenkrabber verhuizen ;)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

ultieme plek waar geen bomen zijn, Sahara

maar ja, daar kun je niet veel aan doen. Behalve datgene wat je niet wil doen...

jeanj wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:16 (52%)

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True