Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
1. Ik wil onderweg af en toe lange teksten typen, met een Android-smartphone plus een extern mini-toetsenbord, dat eventueel oprolbaar is. Die teksten ga ik later thuis overzetten naar een Windows 10-laptop.

2. Die smartphone wil ik ook gebruiken voor mobiel bellen en websurfen. Ik zoek daarvoor een smartphone, met de volgende kenmerken:

3. Ondersteuning van een OTG-adapter (On The Go), voor aansluiting van een extern mini-toetsenbord, via een data-kabel. Ik heb namelijk gelezen dat een Bluetooth-toetsenbord een groter hacking-risico geeft, dan een toetsenbord met kabel.

4. Ik wil ook 5 GHz wifi, voor als de 2,4 GHz-band bezet is.

5. Een batterij die ik zelf eenvoudig kan verwisselen, wat tegenwoordig vaak niet meer kan.

6. Minimaal 5 inch beeldscherm, en liever groter voor als ik daarmee wil typen.

7. Minimaal 8 GB opslag.

8. Onder de 250 euro, en liever veel goedkoper, vanwege kans op vallen, verlies en diefstal.

9. Ik vind 1 GB RAM genoeg, want ik gebruik internet op die smartphone niet heel vaak.

10. Ik stel geen eisen aan de camera.

11. Ik heb geen vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning nodig.

12. Ik speel geen games, en doe geen videobewerking. Ik wil er wel video-lezingen mee beluisteren via wifi. Die video's sla ik niet op.

13. 4G, en misschien is 3G daarnaast ook nuttig.

14. Ik wil een externe alarmknop kunnen aansluiten via Bluetooth of kabeltje. Die alarmknop is dan aangesloten op een alarm-app met GPS. Ik weet nog niet of Bluetooth afdoende beschermd is tegen hacking.

Zo'n alarmknop plus alarm-app maakt automatisch contact met een vriend of alarmcentrale, met verzending van mijn GPS-coördinaten op dat moment.

15. Liever niet te kwetsbaar, vanwege kans op vallen en slijtage. Want ik wil hem jarenlang blijven gebruiken, uiteraard in een stevig hoesje.

16. Ik wil minimaal Android 7, omdat ik anders mogelijk geen veiligheids-updates krijg van Android, tegen malware. Of is die zorg onnodig?

17. Ik kan geen smartphone vinden die aan mijn wensen voldoet, ondanks lang zoeken daarnaar. Daarbij is het lastig dat OTG en 5 GHz meestal alleen te vinden zijn in reviews van smartphones, en niet in de lijsten met specs op de website van fabrikanten en verkopers.

Alvast erg bedankt voor jullie meedenken over deze vraag. Ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen. En het opschrijven van mijn wensen hier, heeft mij natuurlijk ook al verder geholpen.

Beste antwoord (via Geraard op 28-01-2019 20:03)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Geraard schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:46:
3. Ondersteuning van een OTG-adapter (On The Go),
Dat ondersteunen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. Je kan dan ook het beste een toestel zoeken die aan je eisen voldoet en daarna nog even kijken (voor de zekerheid) of OTG werkt.
Ik heb namelijk gelezen dat een Bluetooth-toetsenbord een groter hacking-risico geeft, dan een toetsenbord met kabel.
Hacking risico? Ik wil niet vervelend doen, maar hier hoef je echt niet bang voor te zijn. De kans is veel groter dan ze gewoon via het internet binnen komen.
5. Een batterij die ik zelf eenvoudig kan verwisselen, wat tegenwoordig vaak niet meer kan.
Ik ben echt bang dat je deze eis zal moeten laten vallen, wil je voor een nieuw toestel gaan, met officiële updates. Kijk je bijv. in de Pricewatch komen daar weliswaar 19 toestellen uit. Zet ik echter de datumfilter aan op toestellen uitgekomen maximaal één jaar geleden, komen daar alleen maar waardeloze toestellen uit.
7. Minimaal 8 GB opslag.
Ik zou hier persoonlijk minimaal 32GB van maken. Android neemt namelijk zelf al zo'n 8 tot 10GB in beslag.
16. Ik wil minimaal Android 7, omdat ik anders mogelijk geen veiligheids-updates krijg van Android, tegen malware. Of is die zorg onnodig?
Er wordt op dit moment nog geen grootschalig misbruik gemaakt van lekken in oude / niet geüpdatet Android versies, dus aan de ene kant is de zorg onnodig. Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn om gewoon veilig bezig te zijn en zekerheid te hebben.
5 GHz meestal alleen te vinden zijn in reviews van smartphones,
De Pricewatch heeft een filter voor deze eis, dus dat maakt het zoeken wellicht al wat makkelijker.

Overigens is je openingspost al vrij compleet, maar is het toch belangrijk om ook zelf met wat opties te komen. Ik zou dus zeggen, ga even aan de slag met de tips en filters in de Pricewatch en zoek wat leuke toestellen uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een gebruikte Samsung Note 4 met een custom-rom (bijvoorbeeld Resurrection Remix met Android 7.1.2) voldoet volgens mij aan al je eisen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Geraard schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:46:
3. Ondersteuning van een OTG-adapter (On The Go),
Dat ondersteunen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. Je kan dan ook het beste een toestel zoeken die aan je eisen voldoet en daarna nog even kijken (voor de zekerheid) of OTG werkt.
Ik heb namelijk gelezen dat een Bluetooth-toetsenbord een groter hacking-risico geeft, dan een toetsenbord met kabel.
Hacking risico? Ik wil niet vervelend doen, maar hier hoef je echt niet bang voor te zijn. De kans is veel groter dan ze gewoon via het internet binnen komen.
Ik ben echt bang dat je deze eis zal moeten laten vallen, wil je voor een nieuw toestel gaan, met officiële updates. Kijk je bijv. in de Pricewatch komen daar weliswaar 19 toestellen uit. Zet ik echter de datumfilter aan op toestellen uitgekomen maximaal één jaar geleden, komen daar alleen maar waardeloze toestellen uit.
7. Minimaal 8 GB opslag.
Ik zou hier persoonlijk minimaal 32GB van maken. Android neemt namelijk zelf al zo'n 8 tot 10GB in beslag.
Er wordt op dit moment nog geen grootschalig misbruik gemaakt van lekken in oude / niet geüpdatet Android versies, dus aan de ene kant is de zorg onnodig. Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn om gewoon veilig bezig te zijn en zekerheid te hebben.
5 GHz meestal alleen te vinden zijn in reviews van smartphones,
De Pricewatch heeft een filter voor deze eis, dus dat maakt het zoeken wellicht al wat makkelijker.

Overigens is je openingspost al vrij compleet, maar is het toch belangrijk om ook zelf met wat opties te komen. Ik zou dus zeggen, ga even aan de slag met de tips en filters in de Pricewatch en zoek wat leuke toestellen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
thunder7 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:18:
Een gebruikte Samsung Note 4 met een custom-rom (bijvoorbeeld Resurrection Remix met Android 7.1.2) voldoet volgens mij aan al je eisen.
Bedankt, maar tweedehands en custom-rom zie ik als twee mogelijke oorzaken van tijdrovende complicaties.
rens-br schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:37:
(OTG) Dat ondersteunen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. Je kan dan ook het beste een toestel zoeken die aan je eisen voldoet en daarna nog even kijken (voor de zekerheid) of OTG werkt.
Ok, ik ga dat opzoeken op de websites van de fabrikanten en in de handleidingen.
(Bluetooth) Hacking risico? Ik wil niet vervelend doen, maar hier hoef je echt niet bang voor te zijn. De kans is veel groter dan ze gewoon via het internet binnen komen.
Bedankt voor je advies, maar ik wil liever niet jarenlang de zorg hebben over updates in verband met een eventueel Bluetooth-risico. Ik las namelijk:

"Gelukkig zijn er overal ter wereld ethische hackers actief. Ze voelen onder andere Bluetooth-apparaten aan de tand om potentiële veiligheidslekken te ontdekken. Waarna deze aan de fabrikant gemeld worden, zodat ze alsnog gedicht kunnen worden. (...) Vandaar dat het belangrijk is om naast je smartphone ook al je Bluetooth-apparaten continu van de nieuwste firmware te voorzien."

Bron: https://webwereld.nl/mobi...n-te-hacken-via-bluetooth
(Verwisselbare batterij) Ik ben echt bang dat je deze eis zal moeten laten vallen, wil je voor een nieuw toestel gaan, met officiële updates. Kijk je bijv. in de Pricewatch komen daar weliswaar 19 toestellen uit. Zet ik echter de datumfilter aan op toestellen uitgekomen maximaal één jaar geleden, komen daar alleen maar waardeloze toestellen uit.
Helaas. Dit vind ik een extra reden om geen superdure smartphone te kopen. Maar ik zou eventueel na een paar jaar een powerpack kunnen gebruiken bij mijn smartphone, als de batterij minder wordt.
(Opslag) Ik zou hier persoonlijk minimaal 16 of 32GB van maken. Android neemt namelijk zelf al zo'n 8 tot 10GB in beslag.
Vanaf welke Android-versie kunnen alle apps op een SD-kaartje worden gezet?
(Recente Android-versie) Er wordt op dit moment nog geen grootschalig misbruik gemaakt van lekken in oude / niet geüpdatet Android versies, dus aan de ene kant is de zorg onnodig. Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn om gewoon veilig bezig te zijn en zekerheid te hebben.
Is Android 7 de komende zes jaar nog veilig ivm hacking? Want zolang wil ik mijn smartphone kunnen gebruiken, in principe.

Tot en met welke oude Android-versie is het verantwoord om nu in een smartphone te kopen? Bijv. tot en met versie 7 of 6, of nog ouder?
(5 GHz) De Pricewatch heeft een filter voor deze eis, dus dat maakt het zoeken wellicht al wat makkelijker.
Dat scheelt inderdaad veel zoekwerk. Indrukwekkend filter.
Ik ga zoeken met de Pricewatch. Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoorden. En ik hoop dat nog meer mensen in dit topic hun mening willen delen, ook al hebben ze misschien niet de perfecte antwoorden op mijn vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Geraard schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 06:46:
[...]

Bedankt, maar tweedehands en custom-rom zie ik als twee mogelijke oorzaken van tijdrovende complicaties.

[...]

Ok, ik ga dat opzoeken op de websites van de fabrikanten en in de handleidingen.

[...]

Bedankt voor je advies, maar ik wil liever niet jarenlang de zorg hebben over updates in verband met een eventueel Bluetooth-risico. Ik las namelijk:

"Gelukkig zijn er overal ter wereld ethische hackers actief. Ze voelen onder andere Bluetooth-apparaten aan de tand om potentiële veiligheidslekken te ontdekken. Waarna deze aan de fabrikant gemeld worden, zodat ze alsnog gedicht kunnen worden. (...) Vandaar dat het belangrijk is om naast je smartphone ook al je Bluetooth-apparaten continu van de nieuwste firmware te voorzien."

[...]

Helaas. Dit vind ik een extra reden om geen superdure smartphone te kopen. Maar ik zou eventueel na een paar jaar een powerpack kunnen gebruiken bij mijn smartphone, als de batterij minder wordt.

[...]

[...]

Is Android 7 de komende zes jaar nog veilig ivm hacking? Want zolang wil ik mijn smartphone kunnen gebruiken, in principe.

Tot en met welke oude Android-versie is het verantwoord om nu in een smartphone te kopen? Bijv. tot en met versie 7 of 6, of nog ouder?

[...]

Dat scheelt inderdaad veel zoekwerk. Indrukwekkend filter.

[...]

Ik ga zoeken met de Pricewatch. Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoorden. En ik hoop dat nog meer mensen in dit topic hun mening willen delen, ook al hebben ze misschien niet de perfecte antwoorden op mijn vragen.
Alle apps op een SD kaartje zetten is juist uit Android gehaald in de laatste versies.
Verder is je angst voor hacken via bluetooth wat overdreven? Of ga je in het OV op je terrasje met je bluetoothtoetsenbordje zitten tikken?
Ik zou met jouw eisen sowieso geen peperdure smartphone nemen...
En je Smartphone 6 jaar gebruiken lijkt mij zowel qua hardware als qua software een Utopie.
Maar wil je zo lang mogelijk updates blijven krijgen, dan zou ik sowieso kiezen voor een zo recent mogelijke versie van Android. De laatste versie wordt immers het langst gesupport.

[ Voor 5% gewijzigd door ChinaGeek op 29-01-2019 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
ChinaGeek schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:39: Verder is je angst voor hacken via bluetooth wat overdreven? Of ga je in het OV op je terrasje met je bluetoothtoetsenbordje zitten tikken?
Ja dat soort dingen ga ik er mee doen. Dus met veel mensen dicht bij me. Vandaar mijn zorgen over hacking via Buetooth. Fijn dat je gereageerd hebt. Ik kan alle input gebruiken.
ChinaGeek schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:39: Ik zou met jouw eisen sowieso geen peperdure smartphone nemen... En je Smartphone 6 jaar gebruiken lijkt mij zowel qua hardware als qua software een Utopie.
Waarom zou ik over pakweg vijf jaar geen teksten meer kunnen typen met mijn smartphone plus externe toetsenbordje? En daarnaast een beetje websurfen af en toe? Ik ga er zuinig mee om.
ChinaGeek schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:39: Maar wil je zo lang mogelijk updates blijven krijgen, dan zou ik sowieso kiezen voor een zo recent mogelijke versie van Android. De laatste versie wordt immers het langst gesupport.
Ja, als ik dat kan vinden binnen mijn wensen en maximum budget van 250 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geraard schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Waarom zou ik over pakweg vijf jaar geen teksten meer kunnen typen met mijn smartphone plus externe toetsenbordje?
Omdat er weinig zekerheid is dat een aangeschafte smartphone over 5 jaar nog ondersteund wordt. Zeker als je niet bereid bent om custom roms te gaan voeren zou ik zeker niet van 5 jaar uit durven gaan.
De enige bij je daar met enige zekerheid van uit kan gaan is Apple. Of misschien een Google-telefoon (Nexus of Pixel)?

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 29-01-2019 08:15 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 23:29
Als ik het zo lees dan ben je eerder zelf het grootste risico op een hack dan een eventueel technisch mankement. Zoek maar eens op social engineering. ;-) Maak je dus ajb niet druk omdat je toevallig over een theoretische hack iets gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:12:
[...]
Omdat er weinig zekerheid is dat een aangeschafte smartphone over 5 jaar nog ondersteund wordt. Zeker als je niet bereid bent om custom roms te gaan voeren zou ik zeker niet van 5 jaar uit durven gaan.
En als mijn Android-versie niet meer geupdate wordt, kan ik het niet meer veilig gebruiken, vanwege het risico op malware?
Michielgb schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:14:
Als ik het zo lees dan ben je eerder zelf het grootste risico op een hack dan een eventueel technisch mankement. Zoek maar eens op social engineering. ;-)
Ik heb erover gelezen, en ik probeer alert te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Geraard op 29-01-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
-

[ Voor 111% gewijzigd door Geraard op 29-01-2019 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Geraard schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 06:46:

Tja Webwereld is nou niet bepaald een technisch hoogstaande website, maar goed. Over één ding hebben ze redelijk gelijk, updates zijn wel belangrijk. Maar een telefoon hacken omdat het bluetooth toetsenbord mogelijk vatbaar is voor hacken, vind het behoorlijk ver gezocht...
Je kan na een paar jaar de batterij ook laten vervangen voor +/- 20 euro o.i.d.
Dit heeft geloof ik in Android 4 zijn intrede gedaan, al was het toen niet mogelijk om 'alle' apps op de SD te zetten. In Android 5 is het weer verdwenen en vanaf Android 6 is er iets nieuws gekomen. Namelijk Adoptable storage, de SD kaart kan dan toegevoegd worden aan de interne opslag, waardoor de telefoon 'denkt' dat het één opslagmedium is. SD kaarten zijn alleen een heel stuk trager dan de interne opslag, waardoor de gehele telefoon trager wordt. Tevens raakt de SD kaart nog wel een corrupt bij het installeren van een update en dan moet je een factory reset uitvoeren.

Om heel eerlijk te zijn werkt apps op de SD kaart zetten dus voor geen meter.
Zolang Google updates blijft uitbrengen voor de Android versie en de fabrikant deze update ben je veilig. Echter is er geen één Android fabrikant die 6 jaars updates geeft. Tegenwoordig is 2 jaar upgrades en 3 jaar updates (totaal dus 3) de 'standaard', maar dat is dan wel alleen bij Android One en High-end toestellen. De low-end toestellen zonder Android One is vaak maar de vraag of er updates voor uitkomen.

Wil je gegarandeerd lange updates, koop een Apple, die ondersteund de meeste van zijn toestellen tot nu toe zo'n 5 jaar.
Als ik de laatste Security Bulletin moet geloven update Google Android 7, 8 en 9 nog. De support voor Android 6 lijkt te zijn vervallen in augustus 2018, en daarmee kan je er dus vanuit gaan dat de support voor Android 7 vervalt in augustus 2019.

Edit: ik zie nu dat er inmiddels ook al andere op gereageerd hebben, dus veel informatie hierboven is al gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je lang met je smartphone wilt doen, dan zou ik kijken naar de Nokia 8.1. Helaas ruim boven je budget (€400), maar updates naar Android 10 (komt uit in 2019) en Android 11 (komt uit in 2020) worden wel gegarandeerd. Met Android 11 zou je toch wel tot 2023 mee moeten uit kunnen houden, zonder dat je echt last gaat ondervinden dat er oude software op je smartphone staat geïnstalleerd en dankzij 64 GB opslag hoef je ook geen zorgen te maken over dat je in de nabije toekomst opslagruimte tekort komt, aangezien apps steeds groter worden. En de Nokia 8.1 is aanzienlijk goedkoper dan Pixels en iPhones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04: Je kan na een paar jaar de batterij ook laten vervangen voor +/- 20 euro o.i.d.
Daar komen nog kosten bij voor opsturen, terugsturen, onderzoek en montage, denk ik. En een oplaadbare lithium-batterij kan ook verslijten, zonder dat hij ooit gebruikt is, heb ik gemerkt. Dus een vervangende batterij kan ook al half versleten zijn.
rens-br schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04: Dit heeft geloof ik in Android 4 zijn intrede gedaan, al was het toen niet mogelijk om 'alle' apps op de SD te zetten. In Android 5 is het weer verdwenen en vanaf Android 6 is er iets nieuws gekomen. Namelijk Adoptable storage, de SD kaart kan dan toegevoegd worden aan de interne opslag, waardoor de telefoon 'denkt' dat het één opslagmedium is. SD kaarten zijn alleen een heel stuk trager dan de interne opslag, waardoor de gehele telefoon trager wordt. Tevens raakt de SD kaart nog wel een corrupt bij het installeren van een update en dan moet je een factory reset uitvoeren. Om heel eerlijk te zijn werkt apps op de SD kaart zetten dus voor geen meter.
Ik kan er voor kiezen om een smartphone met 16 GB te kopen, en dan maar een beperkt aantal apps te installeren voor de komende drie jaar. Dan kan ik daarna zo nodig een nieuwe smartphone kopen met 32 GB opslag of meer.
rens-br schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04: Zolang Google updates blijft uitbrengen voor de Android versie en de fabrikant deze update ben je veilig. Echter is er geen één Android fabrikant die 6 jaars updates geeft. Tegenwoordig is 2 jaar upgrades en 3 jaar updates (totaal dus 3) de 'standaard', maar dat is dan wel alleen bij Android One en High-end toestellen. De low-end toestellen zonder Android One is vaak maar de vraag of er updates voor uitkomen.
Welke merken hebben Android One, behalve Nokia? Staat dat in de Pricewatch?
rens-br schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04: Wil je gegarandeerd lange updates, koop een Apple, die ondersteund de meeste van zijn toestellen tot nu toe zo'n 5 jaar.
Dan ben ik per jaar toch duurder uit denk ik, dan wanneer ik elke drie jaar een smartphone koop van 150 euro. Bovendien kan ik de oude smartphones van 150 euro dan bewaren als reserve.

Als ik over drie jaar weer een nieuwe smartphone moet kopen, omdat de software daarna geen veiligheidsupdates meer krijgt, koop ik er nu liever één van 150 euro in plaats van 250 euro. Dan is het ook minder erg, als hij kapot gaat door vallen of software-problemen.

Dat betekent dat ik waarschijnlijk uitkom op een wat kleiner scherm, zoals 5,2 inch, hoewel ik liever 6 inch zou hebben, voor als ik daarop wil typen zonder extern toetsenbordje.

Zo nodig kan ik een extern toetsenbordje meenemen, en die bestaan ook in 7 inch formaat. Dus ik kan die bijv. in 11 inch en 7 inch kopen, om uit te kiezen, afhankelijk van mijn activiteiten die dag. Dan is een 5.2 inch scherm wel genoeg, hoop ik.

Ik lees in Amazon-reviews veel software-problemen met smartphones, ook bij modellen van rond de 250 euro. Dat vind ik een extra reden om nu slechts 150 euro uit te geven voor een nieuwe smartphone.

Om dezelfde reden kies ik vermoedelijk nu voor slechts 16 GB opslag, met een SD-kaartje van 32 gb. Want dat kaartje kan ik over drie jaar weer in mijn volgende smartphone gebruiken. En als mijn smartphone kapot valt, is het SD-kaartje waarschijnlijk nog heel. Ik heb dat eerder meegemaakt

Dit soort overwegingen kunnen ook bruikbaar zijn voor mensen die een goedkope smartphone zoeken voor hun kinderen, die mogelijk binnen een paar jaar kapot valt of kwijt raakt.

Ik ga er een hoesje bij zoeken dat ik op zijn zijkant overeind kan zetten vanwege lichtval en privacy, als ik op mijn externe toetsenbordje ga typen.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:48:
Als je lang met je smartphone wilt doen, dan zou ik kijken naar de Nokia 8.1. Helaas ruim boven je budget (€400), maar updates naar Android 10 (komt uit in 2019) en Android 11 (komt uit in 2020) worden wel gegarandeerd.

Met Android 11 zou je toch wel tot 2023 mee moeten uit kunnen houden, zonder dat je echt last gaat ondervinden dat er oude software op je smartphone staat geïnstalleerd en dankzij 64 GB opslag hoef je ook geen zorgen te maken over dat je in de nabije toekomst opslagruimte tekort komt, aangezien apps steeds groter worden. En de Nokia 8.1 is aanzienlijk goedkoper dan Pixels en iPhones.
Bedankt voor je advies, maar ik koop dan liever elke drie jaar een nieuwe smartphone van 150 euro. Dat is per jaar ook goedkoper. En het beperkt de schade bij verlies of vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Geraard schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:29:
Daar komen nog kosten bij voor opsturen, terugsturen, onderzoek en montage, denk ik. En een oplaadbare lithium-batterij kan ook verslijten, zonder dat hij ooit gebruikt is, heb ik gemerkt. Dus een vervangende batterij kan ook al half versleten zijn.
Hangt natuurlijk van het merk af. Maar vaak kan je gewoon naar een willekeurige telecom reparatie winkel en het daar laten vervangen. Maar goed ik lees / zie nu dat je toch elke 3 jaar een nieuw toestel van plan bent te kopen, dus dan is zo'n vervangbare batterij ook geen issue meer.
Ik kan er voor kiezen om een smartphone met 16 GB te kopen, en dan maar een beperkt aantal apps te installeren voor de komende drie jaar. Dan kan ik daarna zo nodig een nieuwe smartphone kopen met 32 GB opslag of meer.
Dat is zeker een mogelijkheid, maar waarom het niet gewoon meteen in één keer goed aanpakken?
Welke merken hebben Android One, behalve Nokia? Staat dat in de Pricewatch?
Xiaomi met zijn Mi A-serie (A1, A2, A2 Lite), Motorola met de 'One' en HTC heeft geloof ik ook één toestel. Het is helaas niet te zien in de PW (en ze zijn ook niet van plan om dat toe te voegen, helaas)
Als ik over drie jaar weer een nieuwe smartphone moet kopen, omdat de software daarna geen veiligheidsupdates meer krijgt, koop ik er nu liever één van 150 euro in plaats van 250 euro. Dan is het ook minder erg, als hij kapot gaat door vallen of software-problemen.
True. Maar goed een budget van 150 euro en updates willen hebben van +/- 3 jaar kom je helemaal uit bij een Android One toestel. De A2 Lite voldoet dan mooi aan je budget, heeft 3GB ram, 32GB opslag, Android 9 en bijna een 6" scherm: product: Xiaomi Mi A2 Lite (3GB intern, 32 GB opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:48: Xiaomi met zijn Mi A-serie (A1, A2, A2 Lite), Motorola met de 'One' en HTC heeft geloof ik ook één toestel. Het is helaas niet te zien in de PW (en ze zijn ook niet van plan om dat toe te voegen, helaas)
Misschien kan bij de Pricewatch deze link worden vermeld?
https://www.androidcentra...ne-phones-available-today
rens-br schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:48: True. Maar goed een budget van 150 euro en updates willen hebben van +/- 3 jaar kom je helemaal uit bij een Android One toestel. De A2 Lite voldoet dan mooi aan je budget, heeft 3GB ram, 32GB opslag, Android 9 en bijna een 6" scherm: product: Xiaomi Mi A2 Lite (3GB intern, 32 GB opslag).
Dat lijkt me een passend advies. Ik ga het bestuderen. Ik heb veel waardering voor je inzet en kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dat is ook een optie (al lijkt mij het al helemaal sterk dat Tweakers naar een 'concurrent' gaat linken). Mooiste zou natuurlijk zijn als er gewoon een filter voor komt.
Pagina: 1