Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Goedendag,

Mogelijk zitten hier een paar Tweakers die mij verder kunnen helpen.

Een tijdje geleden heb ik mijn eigen muziek (via Distrokid) op Spotify gezet en daarmee heb ik nu een paar euro verdient. Het is niet veel, maar toch. Nu wil ik het laten uitbetalen, maar loop ik twee punten aan:

- De mogelijkheid was om het geld via PayPal te laten overmaken. Nu zitten er nog transactie kosten aan Paypal en uit ervaring weet ik dat Paypal niet echt de meest gunstige dollar-euro tarief gebruikt. Nu heb ik ook de mogelijkheid om het geld over te maken naar een Amerikaanse bankrekening. Niet de meest makkelijke manier, maar wel de meest goedkope. Nu heb ik via TransferWise een Amerikaanse rekening geregeld en daar kan ik het geld op laten storten. Heeft iemand ervaring met die constructie of is het verstandiger om Paypal te gebruiken en de kosten voor lief te nemen?

- Distrokid geeft aan dat ik Amerikaanse belastingformulieren moet invullen. Nu had ik verschillende opties, maar ik denk dat het W-8BEN formulier hetgeen is dat ik moet hebben. Moet ik daarvoor eerst het Individual Taxpayer Identification Number (ITIN) aanvragen? Of heb ik die niet nodig? (Op internet wordt beide aangegeven)

Op internet kwam ik onder andere de volgende pagina tegen:
http://www.musicdealers.c...s-w-8ben-for-individuals/

Klopt het wat daar staat? En is dat dan het enige wat ik in moet vullen? Het is gewoon meer dat ik het zekere wil weten voordat het fout gaat en je in zo'n hele administratieve molen terecht komt, terwijl ik het nu nog kan voorkomen.

Had dit topic ook al gevonden, maar daar is helaas geen definitief antwoord op gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 12:05
Je hebt een ITIN of EIN nodig om een W8-BEN in te kunnen vullen. ITIN vraag je aan met een W7 formulier, EIN (Employee Identification Number) weet ik de exacte procedure niet voor maar is voor individuen meestal niet van toepassing tenzij je een eigen bedrijf hebt waar je je activiteiten onder kan scharen.

Elk Amerikaans bedrijf dat jou royalties uitkeert moet van jou een W8-BEN hebben, anders zijn ze verplicht de Amerikaanse belasting in te houden (waar je als Nederlander vanwege het belastingverdrag vrijstelling van kan krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 15:43
Wat betreft je andere vraag. Heb de laatste maanden transferwise veel gebruikt voor conversie en overboeking (binnen EU). Hun koers is goed, het tarief is laag en het werkt vrij snel. Het is echter niet gedekt door deposito garantiestelsel, maar als tussenstation voor het wisselen voldoet het goed. Heb zelf geen ervaring met dollars vanuit VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 06:57
JeroenFM schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:13:
Je hebt een ITIN of EIN nodig om een W8-BEN in te kunnen vullen. ITIN vraag je aan met een W7 formulier, EIN (Employee Identification Number) weet ik de exacte procedure niet voor
Huh, heeft het W8-BEN-formulier niet een invulveld voor "een vergelijkbaar nummer in het land waarin je zelf belastingplichtig bent" als je niet al een ITIN hebt? Naar mijn weten kun je daar als individu gewoon je Nederlandse BSN gebruiken. Of je dat wilt is een andere vraag, maar dat versimpelt het geheel wel wat.

Voor volledig uitsluitsel, zie de informatie van de IRS: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8ben.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door NTAuthority op 28-01-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 12:05
NTAuthority schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:36:
[...]

Huh, heeft het W8-BEN-formulier niet een invulveld voor "een vergelijkbaar nummer in het land waarin je zelf belastingplichtig bent" als je niet al een ITIN hebt? Naar mijn weten kun je daar als individu gewoon je Nederlandse BSN gebruiken. Of je dat wilt is een andere vraag, maar dat versimpelt het geheel wel wat.

Voor volledig uitsluitsel, zie de informatie van de IRS: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8ben.pdf
Zoals ik de instructies lees zou het inderdaad zonder ITIN kunnen als je je BSN opgeeft. Ik weet niet of die optie er vroeger ook al was (ik heb sinds 2012 een ITIN).

Of je die optie ook krijgt hangt er van af hoe je het W8-BEN formulier aanlevert. Ik zie zelf dat veel partijen je het digitaal laten invullen met een zelfgemaakte wizard (scheelt aardig wat logistiek rondom het verwerken van post en papieren formulieren), en die wizards geven je geloof ik niet de optie om het ITIN/EIN over te slaan (zal eens kijken de volgende keer dat er een W8-BEN verloopt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nou heb het allemaal ingevuld. Bij het W8-BEN formulier kon ik inderdaad mijn Nederlandse BSN invullen. Had nog even getwijfeld om een ITIN aan te vragen, maar daar zag ik het voordeel niet van.

Ook het ontvangen van de ACH betaling via Transferwise is goed verlopen. Het enige waar ze om vroegen was waarom ik als buitenlander een Amerikaans adres opgaf bij de rekening. Aangegeven dat dit het adres was van Transferwise en blijkbaar vonden ze dat goed.
Pagina: 1