Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasisbah
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 13:28
Hallo allemaal,

Ik ben ZZP-er/eenmanszaak/sole proprietorship en een Amerikaanse klant geeft aan dat ik dit formulier moet invullen voor de Amerikaanse Belastingdienst: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

Op het formulier staat echter dat het niet geschikt is om als natuurlijk persoon te gebruiken en dat bedrijven dit andere formulier moeten gebruiken: https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf

Maar op dat formulier staat niet de juiste rechtsvorm, namelijk sole proprietorship.

In de zoektocht naar antwoorden kom ik allerlei engels specifieke gevallen tegen die net niet aansluiten bij mijn situatie.

Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Wat was jullie oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24
Er staat een dubbele ontkenning in het formulier.. "Do NOT use this form if: You are NOT an individual".

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:46
Ja, daar zijn die Amerikanen goed in.. "I didn't do nothing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-07 11:54
W8-BEN is toch om te voorkomen dat je in zowel de VS als in Nederland inkomstenbelasting moet betalen? Weet niet of dat ook voor bedrijfsinkomsten gebruikelijk is, maar ik ben geen expert.

Nu heb ik nog niet eerder gezien dat het in deze specifieke situatie om gevraagd werd, ik gebruik ze zelf alleen voor royalty-vrijstelling, en de enige andere situatie die ik ken is mensen die online poker spelen en hun winsten willen vrijstellen van Amerikaanse belasting.

Het beste is waarschijnlijk gewoon de IRS te bellen (hebben dacht ik ook een telefonische balie bij de Amerikaanse ambassade in London, mochten tijdzones een probleem zijn), die zijn over het algemeen heel behulpzaam, en kunnen je vast wel vertellen welk formulier je nodig hebt.

Los daarvan: ben je al in het bezit van een TIN (Taxpayer Identification Number - formulier W7) of EIN (Employee Identification Number, moet je voor bellen geloof ik)? Die heb je nodig voor een W8-BEN en mogelijk ook andere formulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb de W-8BEN-E in moeten vullen voor een zakelijke Paypal rekening incl. CC verwerking/acceptatie.

Maar dat was relatief eenvoudig omdat Paypal aangeeft welke velden je in moet vullen. Meer weet ik er helaas ook niet van, sorry...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht kunnen deze threads je opweg helpen:
http://www.justanswer.com...ny-requesting-w8-ben.html
http://www.kboards.com/index.php?topic=184111.100

Punt is natuurlijk wel waar je tegen aanloopt wat er valt onder een entity volgens de amerikaanse wet.

https://www.entrepreneur....pedia/sole-proprietorship
The sole proprietorship is the simplest business form under which one can operate a business. The sole proprietorship is not a legal entity.

https://www.irs.gov/busin...oyed/sole-proprietorships
A sole proprietor is someone who owns an unincorporated business by himself or herself. However, if you are the sole member of a domestic limited liability company (LLC), you are not a sole proprietor if you elect to treat the LLC as a corporation.

vandaar dus W-8BEN wanneer je een "sole proprietorship" hebt.

[ Voor 66% gewijzigd door Qwerty-273 op 16-03-2017 18:34 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Ik zou eerst nagaan hoe de constructie en betaling nu door de fiscus wordt beoordeeld.... het invullen van welk formulier is de bijzaak hier (maar het is de W8-BEN).

De belastingdienst in de VS heeft de eigenaardige insteek dat niet altijd het woon/werkland bepalend is :-). De kans is dus aanwezig dat je met een wat complexe situatie te maken kan gaan krijgen. De belastingwet in de VS is allesbehalve simpel en de meesten hebben hulp nodig om überhaupt een aangifte te kunnen doen, een hele andere situatie dan in NL.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 17-03-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 947219

Ik heb zelf nog een vraag die eveneens te maken heeft met het invullen van het formulier W-8BEN.

Ik heb op mijn website linkjes geplaatst. Klikt men deze aan dan komt men uit op de website waar de producten in kwestie worden verkocht. Koopt iemand daadwerkelijk iets op die site dan ontvang ik hierover de zogenaamde referral (een percentage over het verkochte product).
Voor alle duidelijkheid: ik verkoop dus niet zelf producten, maar plaats alleen partnerlinks op mijn site.

Ik had al een W-8BEN formulier ingevuld en gemaild, maar krijg nu de melding dat ik iets onjuist heb ingevuld bij 'Type of income' (vraag 10, part II). Ik had daar namelijk 'Referral' ingevuld maar blijkbaar mag dit niet.
'Royalty's' lijkt mij ook niet de correcte benaming want, zoals gezegd, bied ik niet zelf producten aan.

Hamvraag: wat moet ik hier invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Niets?
Line 10 must be used only if you are claiming treaty benefits that require that you meet conditions not covered by the representations you make on line 9 and Part III.
Voor de meeste situaties (ten minste de dingen die ik bij kennissen gezien heb) is het invullen van je woonland op line 9 voldoende. En dan laat je regel 10 dus compleet leeg. Of heb je wel al iets ingevuld bij de eerste delen van 10 "Article and paragraph" en "% rate"?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:50
Is het niet gemakkelijker om je klant te facturen en je inkomstenbelasting af te dragen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qwerty-273 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:16:
Niets?

[...]

Voor de meeste situaties (ten minste de dingen die ik bij kennissen gezien heb) is het invullen van je woonland op line 9 voldoende. En dan laat je regel 10 dus compleet leeg. Of heb je wel al iets ingevuld bij de eerste delen van 10 "Article and paragraph" en "% rate"?
Bij mijn weten is het wel verplicht om iets in te vullen bij vraag 10, aldus enige research op het web. En inderdaad de rest van deze vraag had ik al ingevuld.
Emperor_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:24:
Is het niet gemakkelijker om je klant te facturen en je inkomstenbelasting af te dragen in Nederland?
Dat staat de partij in kwestie helaas niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De US klant krijgt dit gewoon opgelegt vanuit de US belastingdienst. Men kan dus alleen zaken doen met jouw bedrijfje als je met de US belastingdienst meewerkt. Doe je dat niet, dan heeft jouw klant een probleem met zijn belastingdienst, en dan gaat die opzoek naar een bedrijfje wat wel meewerkt. Dus veel keus heb je niet als je met US klanten zaken doet. (of je dat nou als referall doet of iets compleet anders).

Bij type of income verwacht ik dat ze een category terug willen zien, bijvoorbeeld van https://www.irs.gov/taxtopics/tc400.html
Jij levert een dienst (advertentie ruimte) en krijgt daarvoor betaald bij een daadwerkelijke verkoop gegenereerd via jou link. Dat lijkt mij gewoon normaal "business income", of wellicht als je geen geld krijgt maar producten/diensten dan zou dat onder "Bartering Income" vallen (maar dan zit je weer vast met meer formulieren verwacht ik :P)

Je zou het eventueel kunnen na vragen bij je "partner (network)", die hebben neem ik aan genoeg ervaring met deze zaken (of ben je de enige non-US-resident die dit voor hun doet?).

@Anoniem: 947219 Als je wel al een "Article and paragraph" hebt ingevuld, waar verwijzen die dan naar?

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-07-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor het uitvoerige antwoord. Misschien gemakkelijker als ik het beestje enigszins bij naam noem. Het gaat mij hier om: https://www.zazzle.nl/verkoop#promoters

Er zullen de nodige andere non-US-resident zijn die voor hen promoten.
Ze dwingen je een W-8BEN formulier in te vullen en bij hen in te dienen.
Business income is een mogelijkheid. Bartering income valt alvast wel af.
Pagina: 1